Onrustige beenhouding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wantivano

Re: Onrustige beenhouding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:07

Dit volg k even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:47

Gister heb ik mijn lesje gereden.
Ik heb extra op mijn houding gelet en ik moet zeggen dat het wel redelijk ging Ja

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:29

HeeJ ik heb precies hetzelfde probleem als jij!
Maar ik heb een goede oplossing gevonden.
ik heb chaps van 10 euro en jodpurs van 30 euro aangeschaft (via goedkope ruitershop) .
En ik ben alleeen maar aan het focussen op mijn benen.
Ook als ik gewoon in de les zit, je moet je tenen altijd naar binnen houden.
en de eerste les die je hebt, moet je jezelf aanleren op de lange zijde je voeten netjes naar binnen en dan op de korte zijde mag je even ontspannen, ik heb dit een uur lang gedaan en had toen al gelijk heel erg resultaat. en dan thuis en op school moet je ook op je tenen letten, zo train je die spieren goed, het is mij ook gleukt dus als het goed is moet het jou ook lukken, ik heb nu geen problemen er meer mee!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
x

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:28

Maak je benen en vooral je beenspieren lang Knipoog Ik heb ook last gehad van kikkerbenen en pipovoetjes en toen ik eenmaal doorhad dat het de bedoeling is om je knieën voor je tegen het zadel te leggen en niet om het paard heen, waardoor je ook nog eens scheef gaat zitten omdat je maar met 1 knie tegelijk zo kunt zitten Pling en je benen gewoon lekker lang te maken (niet met overdreven lange stijgbeugels, maar gewoon lekker ontspannen) ging het ineens een stuk beter. Het duurt even voordat je het doorhebt, en langere spieren kweken is ook niet pijnloos maar wel heel goed voor je houding.

Verder vraag ik me af op wat voor paarden je rijdt. Je bent pas 13, als je op grote/brede paarden rijdt kan het zijn dat je gewoon onrustige benen hebt omdat het paard te breed is. Heb je er op pony's en smalle paarden ook last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:34

Nou, ik rijd nooit op pony's door mijn lengte Knipoog.
Ik ben namelijk 1.76 en nooit een kleintje geweest zeg maar.

Toen ik 9 was begon ik met paardrijden en toen was ik al evengroot als een 10/11 jarige.
Wij hebben bij ons op de manege geen pony's, alleen maar paarden Knipoog.

Het zijn niet extreem brede paarden (als Fjorden, Tinkers of trekpaarden) maar gewoon simpel KWPN.

Daar rij ik ook altijd op Ja

Ambertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:37

Ik heb dit probleem ook en weet ook niet zo goed wat ik eraan moet doen... Verdrietig
Ik start nu Z en vind het toch eens tijd worden dat mijn onderbenen rustiger worden...
Ik denk dat heet ook komt omdat ik in begin een pony had die ik vooruit moest schoppen en nu een pony heb die erg druk en goed voor mijn been is..
Hij geeft ook heel erg hoor op..
In de galop en stap gaat het maar in de draf blijf ik maar been geven...

Inderdaad ga ik nu ook zonder beugels rijden

Groetjes amber

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:39

Bij mij is het ook vooral in de draf heel erg Bloos.

De galop valt wel mee, in de stap valt het bijna niet op.
Ik zit ook erg veel door Ja

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:40

__Astrid schreef:
Ik heb altijd jodpuhrs met chaps gehad.
Kost niet zooooo veel meer als je de goekopere versie neemt en zit vééél beter dan rubber laarzen!
Bij rubber laarzen kàn je gewoon je hak niet uitdrukken of je moet serieus wat kracht zetten en dan krijg je zo van die ribbeltjes...
Ik kan echt niet met rubber laarzen rijden Scheve mond

Ik kan mákkelijk mijn hakken uitdrukken met mn rubberen laarzen. Ja

Ik heb er ook nog wel eens last van met sommige pony's. En op het ene zadel zit ik ook fijner en stiller dan op een ander.

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:46

Ik heb het ook heel erg gedaan. Ik heb een tijdje met langere stijgbeugels gereden. Dat is heel moeilijk en dan krijg je wel weer andere problemen zoals dat je jezelf schrap gaat zetten en niet meer echt op je kont gaat zitten, maar je kunt niet meer "zwabberen" want dan verlies je je stijgbeugels. Nu rijd ik weer gewoon op de oude lengte, maar wel met stillere benen en diepere zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:50

Nou ik rij al met best lange stijgbeugels Bloos.

Als ik ze nog langer doe kom ik denk ik niet meer uit het zadel Huilen van het lachen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:05

Het feit dat jij je benen niet stil kunt houden heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat, zoals je zelf al aangeeft, je houding niet goed is. Hier helpt maar één ding tegen: zitles. Geen touwtjes aan je beugels knopen (levensgevaarlijk), niet zonder zadel gaan rijden (doe je het verkeerd dan ga je je knieën alleen maar erger klemmen en zit je straks in stoelzit), niet eindeloos focussen op je benen (wordt het niet beter van), maar zitles. Op een zadel en aan de longe. Leer op je zitbeenknobbels te zitten en ontspannen je benen af te laten hangen. Misschien houd je je schouders wel vast of kun je het ritme van de bewegingen niet vast houden in je heupen. Misschien klem je onbewust met je bovenbenen en knieën of kantel je je bekken niet. Misschien kun je niet genoeg veren in je knieën en enkels. Je benen niet stil kunnen houden betekent dat je ergens in je lichaam spanning opbouwt. Paardrijden is verrekte moeilijk. Je moet je lichaam op zo veel plaatsen en momenten in de gaten houden. Zitles leert je te stap voor stap je spieren na te gaan en te checken of er ergens spanning zit. Vraag eens bij de manege of de mogelijkheid tot het nemen van zitles bestaat.

En denk niet dat je de enige bent. Ik rij al bijna 20 jaar en ik kan ook nog steeds niet zonder laarzen mijn benen stil houden. Omdat ik zonder laarzen mijn knieën aan ga knijpen. Ik ben me echter wel bewust van waar de fout zit, wat het makkelijker op te lossen maakt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:52

Dit volg ik ook even..
Heb er namelijk ook wel last van.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:21

Voor je gevoel je knieen soort naar binnen draaien en aansluiten in het zadel en druk uitoefenen op je beugels. Bijkomend voordeel is dat je meteen je tenen naar binnen draait!

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:08

Ik heb hetzelfde probleem..
Je moet er eigenlijk constant aan denken en een instructrice die je er ook constant aan herinnert. Heel bewust aan gaan sporen..als het tempo al snel genoeg ligt dan niet aansporen. En niet aanschoppen maar aandrukken. Als je daaraan denkt hou je je benen waarschijnlijk ook meer stil en draai je ze minder naar buiten.
Maar het is heel lastig (om er steeds aan te denken, aansporen gaat vaak onbewust) en heel veel oefenen...hakken uitdrukken en voeten voor je gevoel overdreven naar binnen draaien.

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:16

Emm, dat heb ik nou ook!
Vrijdag ging ik rijden en mijn voet beweegt de hele tijd heen en weer net alsof ik
telkens zit aan te sporen, terwijl dat helemaal niet zo is, erg irri Scheve mond Knipoog
En dan zegt de instructrice dat ik moet proberen mijn been stil te houden.
en dat lukt dan maar half...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:45

Ik heb gister thermolaarzen gekocht en als het goed is zou ik daarin stillere voeten moeten hebben Tong uitsteken

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:18

die wou ik ook kopen, maar dat mens dat les gaf zei dat je daarin wel snel
blijft haken met je voet in de stijgbeugel ofzo.. Tong uitsteken
ik wou ze kopen omdat mijn tenen nu in die rubberen bevriezen, haha Haha!
maar nu ga ik voor dat probleempje thermosokken kopen,, jaja, dat heb je ook Knipoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:01

Ach je hebt allerlei dingen voor de thermo Knipoog.

Ik heb het gepast, je blijft er niet zo makkelijk mee haken .

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:29

nou, okee dan Knipoog, zitten ze goed met rijden?
anders kan ik ze altijd alsnog kopen, maar ik zie wel Haha!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:07

Heeft het er niet mee te maken dat je balans vanuit je middelpunt niet goed is? Je moet echt vanuit je zit (bekken, buikspieren, zitbeenknobbels) je evenwicht kunnen houden. Lukt dit niet zie je dat terug in bewegende handen en benen.
- Als je op je paard zit rek je je armen zover mogelijk boven je hoofd alsof je appels aan het plukken bent, zonder met je benen te klemmen!! Je zit dan recht op 2 zitbeenknobbels.
- Plaats vervolgens je been vanuit je heup naar buiten en vervolgens draai je vanuit je heup het been naar binnen.
- Als je vervolgens je been weer terug plaatst op het zadel zal je zien dat je voet recht naar voren wijst.
- En nu komt het moeilijkste: je moet je beenspieren ontspannen en niet gaan knijpen! Ook je schouders niet vast gaan zetten!
In het begin zal je de houding binnen 1 minuut weer kwijt zijn, maar dat wordt steeds beter!
Je kan proberen om je balans te bewaren vanuit je middelpunt door op een skippybal te oefenen. Dit zal je voornamelijk in je buikspieren terugvoelen. Je overige spieren moet je proberen zo veel mogelijk te ontspannen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:20

Esther_x schreef:
nou, okee dan Knipoog, zitten ze goed met rijden?
anders kan ik ze altijd alsnog kopen, maar ik zie wel Haha!

Ik ga er morgen mee rijden Lachen.
Dan zal ik het even laten weten! Haha!

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:14

Het is belangrijk dat je probeert er goed aan te denken. Ik heb bijvoorbeeld een paard dat van nature vrij grof gebouwd is en omdat ik niet zo groot ben, liggen mijn benen niet op de gunstigste plek van zijn buik. Ik heb inderdaad ook nog eens het probleem dat hij vrij lui is en je dus veel moet drijven. Deze 2 punten maken het voor mij ook heel moeilijk om goed te zitten, maar je moet goed blijven oefenen. Ik heb op mijn manege vroeger ook nooit goed leren zitten en ik denk dat dat ook meespeelt. Maar je kunt proberen veel zonder beugels te rijden, dan ga je bewuster worden van je zit en dus ook je benen. Verder zul je een instructrice kunnen zoeken die je hier ook regelmatig op wijst. Alleen op die manier kun je je houding en vooral dus je benen verbeteren. Leren rijlaarzen zijn echt een goede oplossing. Sinds ik die heb, rijd ik stukken rustiger met mijn benen, maar goed, het is er niet mee weg en voor jou ook nog niet echt een optie. Maar oefening baart kunst!

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:14

Oke, is goed Haha!!
Ik ga morgen weer rijden, hoop dat mijn teentjes er niet afvallan, haha Tong uitsteken En ik ga nu ook goed op mijn voeten letten Knipoog!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:24

In Spanje heb ik een rijles gehad, daar viel het hen ook op dat ik erg onrustig was met mijn benen. Om dit te voorkomen moest ik oefeningen doen met lichtrijden zodat ik ze iig op de goede plek hield dus tijdens het lichtrijden 2 keer staan 2 keer zitten. en dat gewoon net zo lang totdat ik mijn evenwicht niet meer verloor. Deze oefening kan je het beste doen wanneer je je aan het zadel met een hand vasthoud, dan is het effect groter.

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:46

__Astrid schreef:
Ik heb altijd jodpuhrs met chaps gehad.
Kost niet zooooo veel meer als je de goekopere versie neemt en zit vééél beter dan rubber laarzen!
Bij rubber laarzen kàn je gewoon je hak niet uitdrukken of je moet serieus wat kracht zetten en dan krijg je zo van die ribbeltjes...
Ik kan echt niet met rubber laarzen rijden Scheve mond

idd, ik kan dat ook niet in mijn laarzen,
maar wel in mij jodpuhrs Knipoog