Citaat:
Op 2001-06-29 14:09, schreef Mieke:
Het zijn eigenlijk geen huishonden, ze slopen alles en kunnen ook niet zonder aangelijnd te zijn uitgelaten worden, want ze ontsnappen gegarandeerd en gaan dan achter de schapen aan. Ook kunnen ze over idioot hoge hekken springen, dus je tuin kun je barricaderen.
Het is echt een vooroordeel dat husky's geen huishonden zouden zijn en dus alles slopen in huis!!! En ik kan het weten want ik heb zelf al jaren een Husky en ik houd 'm gewoon in huis hoor, hij heeft nog nooit wat gesloopt en hij kan prima even aleen in huis blijven! Hij heeft dan ook genoeg afleiding, hij heeft veel speelgoedjes, altijd een grote kluif tot zijn beschikking en hij kan in de tuin wanneer hij wil.
Ik denk dat het meer aan de baasjes ligt dan aan de honden zelf als ze toch beginnen met slopen e.d. want dit gedrag komt puur uit verveling voort! Als je veel tijd aan een husky besteed, veel met 'm speelt en flinke wandelingen met 'm maakt is er niks aan de hand hoor! Maar veel mensen kunnen dat blijkbaar niet opbrengen(geen tijd, te veel werk, kinderen of gewoon geen zin) daarom zullen er wel zoveel in het asiel zitten.
Dat een husky aangelijnd moet blijven buiten klopt wel inderdaad, hun drang naar vrijheid en onafhankelijkheid is groter dan de gehechtheid aan de mens. Ik vind dat zelf geen bezwaar, mijn hond loopt prima mee aan de lijn en ondanks dat ie supereigenwijs is, gaat ie toch mooi zitten voor de stoeprand, zie ik veel honden 'm niet nadoen!
Maar of husky's hoog kunnen springen weet ik niet, want de mijne loopt liever om een hekje/boomstronk of whatever heen dan dat ie er over gaat(is liever lui dan moe!!!)
Maar kortom voor iedereen die ooit een husky wil, het zijn fantastische honden met een super karakter, wel eigenwijs maar er zit totaal geen kwaad in, en als je genoeg tijd aan hem besteed, zijn doen en laten respecteert en hem in zijn waarde laat, zul je er onvoorwaardelijke vriendschap voor terugkrijgen en zal hij voor zijn baasje door het vuur gaan!!!
Een husky bezitten is echt een way of living!!!
p.s. Mieke dit is niet vervelend tegen jou bedoeld hoor! Maar ik wordt altijd zo pissig van die mensen die denken dat ze wel "even" een husky kunnen aanschaffen (omdat ze zo'n mooi uiterlijk hebben)en dat het beestje 3 maanden later weer in een asiel zit omdat ze niet weten hoe ze er mee om moeten gaan!
Maar, ik hoop voor je dat je ook ooit een trotse bezitter zult worden van dit geweldige ras!
Groetjes!!!