Femke16 schreef:russel schreef:Paarden laten hun oren hangen als ze pijn hebben of als ze met rust gelaten willen worden. Let op het orenspel van je paard. De eerste foto vind ik nl niet echt prettig.
Je bedoelt het goed, ik val je niet persoonlijk aan. Maar ik zou de pensionhouder aanspreken op deze rijbak, schandalig om zo een bak aan te bieden aan je pensionklanten.
Ze laten de oren hangen als ze pijn hebben? Oren die zwapperend naar jou zijn gericht is toch ontspannenheid en oplettenheid? of bedoel je dat niet![]()
Nee, ze hangen opzij en dat is als een paard pijn heeft of met rust gelaten wil worden. oren die half naar jouw toegedraaid zijn, zijn oplettend. Oortjes naar voren is meer gericht op de omgeving, maar draaien ze dan naar jouw toe als je praat of een hulp geeft, is de attentie weer op jouw. Dan heb je een alert, attent paard. Soms zie je dat paarden zich volledig overgeven, dan vraag je je af of de automatische piloot aan staat, maar als het lijf en gevraagde aktief is, dan is er ook concentratie. Sorry dit paardje is niet attent en aktief, het dier doet wat hij moet.
TS heeft nu idd wel gehoord dat de bak te zwaar is, zal ze van geleerd hebben. Ik hoop dat ze verstandig is en een paard dat zo lang op rust heeft gestaan, dus nu weer rad is, ook ineens totaal stokkreupel kan komen te staan. Zo een bak is slijtage op de gewrichten. Als hij gesleept wordt en gesproeid met droog weer en als het flink geregend heeft eerst ervoor getrokken, zal hij vaster zijn en dan kan je wel voorzichtig gaan rijden. Achterover in het zadel zitten is heel onplezierig voor een paard je trekt het dier dan uit evenwicht. Probeer met een lijn naar boven te zitten zodat je recht op het middelpunt zit, dan help je je paard om in balans te lopen. Achterover zitten is ook afremmen en tegen de beweging in zitten.

Eenmalig goed sproeien en trekken is niet voldoende
Mocht hij zo zwaar blijven moet je misschien een andere bodem overwegen?