Terug na met pensioen te zijn geweest...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Terug na met pensioen te zijn geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:17

Femke16 schreef:
russel schreef:
Paarden laten hun oren hangen als ze pijn hebben of als ze met rust gelaten willen worden. Let op het orenspel van je paard. De eerste foto vind ik nl niet echt prettig.

Je bedoelt het goed, ik val je niet persoonlijk aan. Maar ik zou de pensionhouder aanspreken op deze rijbak, schandalig om zo een bak aan te bieden aan je pensionklanten.

Ze laten de oren hangen als ze pijn hebben? Oren die zwapperend naar jou zijn gericht is toch ontspannenheid en oplettenheid? of bedoel je dat niet Tong uitsteken Clown

Nee, ze hangen opzij en dat is als een paard pijn heeft of met rust gelaten wil worden. oren die half naar jouw toegedraaid zijn, zijn oplettend. Oortjes naar voren is meer gericht op de omgeving, maar draaien ze dan naar jouw toe als je praat of een hulp geeft, is de attentie weer op jouw. Dan heb je een alert, attent paard. Soms zie je dat paarden zich volledig overgeven, dan vraag je je af of de automatische piloot aan staat, maar als het lijf en gevraagde aktief is, dan is er ook concentratie. Sorry dit paardje is niet attent en aktief, het dier doet wat hij moet.

TS heeft nu idd wel gehoord dat de bak te zwaar is, zal ze van geleerd hebben. Ik hoop dat ze verstandig is en een paard dat zo lang op rust heeft gestaan, dus nu weer rad is, ook ineens totaal stokkreupel kan komen te staan. Zo een bak is slijtage op de gewrichten. Als hij gesleept wordt en gesproeid met droog weer en als het flink geregend heeft eerst ervoor getrokken, zal hij vaster zijn en dan kan je wel voorzichtig gaan rijden. Achterover in het zadel zitten is heel onplezierig voor een paard je trekt het dier dan uit evenwicht. Probeer met een lijn naar boven te zitten zodat je recht op het middelpunt zit, dan help je je paard om in balans te lopen. Achterover zitten is ook afremmen en tegen de beweging in zitten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:18

russel schreef:
Als hij gesleept wordt en gesproeid met droog weer en als het flink geregend heeft eerst ervoor getrokken, zal hij vaster zijn en dan kan je wel voorzichtig gaan rijden.

En de bak ook bijhouden dan Ja Eenmalig goed sproeien en trekken is niet voldoende Mocht hij zo zwaar blijven moet je misschien een andere bodem overwegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:22

Ja, precies, maar ik ken zat eenvoudige pensions die totaal nooit niets aan de bak doen. Is te veel moeite en een zandbak is genoeg vinden ze dan. Als je gaat praten over de slijtage die paarden daarin oplopen, vinden ze dat flauwekul.

Als een pensionhouder dat al van meet af aan niet doet, heb je gewoon een slechte stal. Als je buiten goed kunt rijden, de paarden weidegang hebben en je bent recreatieruiter, dan kies je in eerste instantie niet voor de rijbak en dat maakt het dergelijke pensionshouders makkelijk. Ik spreek uit ervaring. De bak hiervoor daar groeide gras in en de voorste helft wat oke, de 2e helft keihard met gras.

Ik heb gevraagd of de bak getrokken mocht worden, jawel, een keer gedaan, na 3 maanden was hij weer als eerst Clown Clown Clown denk maar niet dat de sleep er elke week even door ging. Nee, die hebben ze niet, toendertijd heeft hij hem even geleend. Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:25

En dat is zó zonde. Er zijn zulke leuke accomodaties die zoveel potentie hebben om een goede stal te zijn, maar het onderhoud is dan gewoon kl*te.. dus is het een slechte stal.
Een bak moet je goed onderhouden, dan heb je er jaren plezier van!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:46

ik zou ook zeker deze zandbak overslaan,en dan heb ik gezonde haflingers.
jou paard heeft al atrose en dan vraag je toch dubbel om problemen in deze bak.

super dat je paardje nu niet kreupel loopt ,maar sla deze zWare rijbak en manier van rijden dan over..hier help je haar echt niet mee.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:52

Oei, in zo'n bak wíl mijn paard niet eens lopen. (uit ervaring, heb heb er zelf ook mee te maken). Dat is echt niet goed voor de benen.
Heb je niet ergens in de buurt een vlak weitje, of plekje waar je lekker kunt rijden? Ik denk dat dat een veel betere plek zou zijn om het op te bouwen. Of een plek waar je lekker buiten kunt rijden.

Verder vind ik wel dat je netjes zit, en ik vind het ook erg leuk dat je weer kunt opbouwen met je paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:58

sproeien en slepen helpt niet bij z'on bak....wel 30 kub zand minder....
ik ben blij met alle reacties hier,dat getuigt toch wel van kennis!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:06

Als ze echt zwaar artrose had, was ze nu niet beter hoor...
Is aan de hand van rontchenfoto's destijds bepaald dat ze artrose had?

De zware bak zou ik inderdaad ook overslaan. Om TS meteen een dierenbeul te noemen, gaat me te ver..
Ze zal hierna ook echt wel gaan nadenken over wat er hier geroepen word.
Heel veel mensen die momenteel paardrijden in nederland weten gewoon te weinig van paarden. Dit komt omdat de paardenwereld te groot is, en er instructies rondlopen die gewoonz elf de ballen verstand ervan hebben. En zo krijg je dus hordes met mensen die hun paard niet goed gebruiken, maar hier zelf geen weet van hebben.

TS voor de zekerheid zou ik eerst eens wat foto;s laten schieten van de benen. Daarna zou ik in goed overleg met de dierenarts een trainingsplan samenstellen en maandelijkse controle.

Artrose is niet niks ...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:07

Bij ons op stal heb je ook zo'n bak, die zou dan moeten zijn om in te longeren. Maar ik stuur mijn paard daar echt niet naar binnen.
Gelukkig hebben we ook een bak met een top bodem en goede uitrijmogelijkheden. Zou lekker naar buiten gaan met je paard en haar deze bak niet aandoen. Probeer zoals ook al eerder gezegd goed op de lichaamstaal van je paard te letten en oordeel dan zelf of je niet te veel vraagt of misschien op een verkeerde manier. Heel veel succes!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:07

Om toch een beetje tegengewicht te geven aan de reacties hier:
Waarom zou je met een paard met artrose niet kunnen rijden. Rust roest, dat weten jullie toch? Knipoog
Ik heb zelf ook een paard met zware artrose, door de DA veroordeeld tot een voortijdig pensioen. (of erger)
Ik ben haar ook weer beginnen rijden. En iedereen heeft het hier over een 'bosklospaardje' maar daarmee rijd je een paard met artrose dus echt stuk. Mijn ervaring is: zeer regelmatig rijden (dagelijks) en dan liefst dressuurmatig. Boshobbelen beperken tot eens per week ofzo. En dan houd ik de mijne goed en rad.
Echter, als ik mijn artrose paard in zo'n zware bak zou rijden, dan heb ik haar kreupel op een half uurtje. Daar ben ik het toch wel over eens met de anderen die gereageerd hebben.

Wel zie ik veel galop foto's en ik zou aanraden dat nog even zo te laten tot je je paard beter voor elkaar hebt. Elke keer dat je paard zo wegsjeest en zichzelf plat door de bocht op de voorhand gooit, is een risico op kreupelheid voor haar.
Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat ze in stap en draf netjes recht en op de achterhand loopt en sterker wordt en dan pas de galop er gaan bijnemen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:10

crossmonster schreef:
Als ze echt zwaar artrose had, was ze nu niet beter hoor...
Is aan de hand van rontchenfoto's destijds bepaald dat ze artrose had?

En op wat baseer jij dat?
Ik ken genoeg voorbeelden van paarden (oa mijn eigen) met aangetoonde (ernstige) artrose die niet kreupel lopen. Hoogstens wat stijver of wat opstartproblemen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:15

Ik vind het ook een beetje raar dat je een paard met artrose weer oppakt, in zo'n bak.
en wat betreft het grootste probleem, ze duikt in mijn handen en ik ga dan terugtrekken en vasthouden. hoe meer jij vast blijft houden en terug trekken hoe meer zij in je handen gaat hangen, niet doen dus. Kneepjes geven helpt veel beter, krijgt ze ook geen kans om in je hand te gaan hangen.
De foto's vind ik ook niet bepaalt een fijn beeld geven, je moet het langzaam weer opbouwen maar als je paard er steeds van door gaat is dat geen goed teken..

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:18

AngeliqueB schreef:
Heel leuk dat het zoveel beter met je pony gaat, maar ben voorzichtig! Kalm aan!! (En je benen niet zover uitsteken, naar buiten)
En die bak... Mijn arabier zou er niet in werken, hij geeft altijd heel duidelijk aan als het te zwaar is...

hier sluit ik me ook bij aan. dat d ebak wel erg zwaar is!!!

succes verder,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:18

Luckystory ik denk dat je niet helemaal goed leest Knipoog

Er wordt veel commentaar gegeven op het feit dat de bak voor een gezond paard al te zwaar is laat staan voor een paard met ernstige atrose.
Daarnaast verdwijnt atrose niet, zou erg fijn zijn maar helaas. Dat het pijnvrij kan zijn is heel wat anders dan dat de atrose vermindert.

Los van het feit dat de bak te zwaar is vind ik zelf persoonlijk dat de pony ook vrij zwaar is. Haflingers zijn vaak zwaar gebouwd dat snap ik, maar voor een paard met slechte benen is elke kilo teveel ook echt teveel.

Wat betreft het dressuurmatig rijden. Daar heb je gelijk in. Als het paard zijn lijf correct gebruikt zal hij daar alleen maar profijt van hebben. Waar zie dat liever op rechte stukken dan in een zware bak met veel bochten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:28

Judith_ schreef:

Het eerste leerjaar ben ik nochtans met succes doorgekomen. Knipoog
Mijn reactie was niet specifiek op jou gericht. Lees maar eens terug. Er zijn hier genoeg reacties van mensen die het 'not done' vinden om met een artrosepaard te rijden. Of vinden dat je er alleen maar rustig mee in het bos mag gaan stappen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:46

Luckystory schreef:
Judith_ schreef:

Het eerste leerjaar ben ik nochtans met succes doorgekomen. Knipoog
Mijn reactie was niet specifiek op jou gericht. Lees maar eens terug. Er zijn hier genoeg reacties van mensen die het 'not done' vinden om met een artrosepaard te rijden. Of vinden dat je er alleen maar rustig mee in het bos mag gaan stappen.

nou meid dan zal ik je vertellen,
ik heb zelf ook een pony gehad met atrose dierenarts heeft mij geadvieseerd,ga lekker wat uit ritjes maken,
bakwerk is gewoon te zwaar voor een paard met atrose,
als ik met mijn pony na buiten ging had het dier nergens last van,
had ik toch even in het zand gereden liep het paard stok kreupel,
een paard met atrose moet je constant in beweging houen liefst 24 uur weide gang,
ik zou ook niet met atrose in mijn gewrichten nog zwaar werk gaan doen,

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:58

TS, heb je er wel eens bij nagedacht, hoe het zou komen dat jouw pony en ook de andere paarden er steeds vandoorgaan?
Zeker weten dat ze simpelweg "wegrennen" in die bak, om zo makkelijker door dat zware troep heen te komen? Verder rent een paard en niet zomaar vandoor. Ik noem je geen dierenmishandelaar, maar misschien zou je je wat meer in je paardje moeten verdiepen, door na te gaan of ze niet gewoon ervandoorgaat omdat ze pijn heeft?
En die pijn word alleen maar erger als je haar in deze verschrikkelijke bak laat lopen. Nee not done, meid, ga opzoek naar een andere stal, of ga een gesprek aan met je stalhouder, want dit kan zo echt niet.

Sterkte ermee.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:12

Een paard die atrose heeft hoor je niet meer mee te dressuren maar lekker recreatief te rijden.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:13

Sorry, maar ik sluit me aan bij de rest. Het lijkt ook wel dat je het wel leuk vind dat je paardje er steeds vandoor rent... waarom kan ze de linkergalop niet?
Laat haar veulen lekker groeien meid Lachen
Ik zou er lekker rustige buitenritten mee gaan maken!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

Jammer dat de foto's zijn verwijderd?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:41

ja vind ik ook.. had wel willen zien hoe het eruit zag.

want ik ben van mening dat wanneer het paard nog wil, en dat is moeilijk om te bepalen als berijder, dat het nog kan.
ik rij een paard van 32, heeft z2 gelopen, kent niets anders dan in de belangstelling staan en als je die nu met pensioen zou sturen zou hij binnen 2 maanden weg zijn.
het is wel geprobeerd, pensioen, 8 jaar geleden, maar hij kwijnde totaal weg.
paard heeft peesproblemen en DA adviseerd zolang hij wil, hem te laten ravotten en rijden. dat wil hij ook echt, dat is duidelijk.

als je maar eerlijk bent tegenover je paard, en kan kijken naar wat het paard wil, i.p.v jou.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:02

Kinderachtig van TS dat ze de foto's verwijderd heeft en verder niet meer reageert in het topic.
Op de foto's was een niet happy uitziende Haf te zien in een enorm zware bak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:27

ts heeft de foto's helemaal niet verwijderd,ik kan ze nog gewoon zien....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:39

Helaas... bij mij doen de foto's het ook niet Boos!
Hoop dat ze het gauw weer doen!

Toch wil ik even reageren op dat men vaak vind dat je met een paard met artrose niet meer kan dressuren of iets dergelijks.
Dit vind ik per definitie niet hoor. Ik praat dan vooral uit eigen ervaring.

Bijv. met die van mij doe ik alles dressuur, crossen, af en toe sprongetjes maken, wedstrijden (Z1), enz.

Dus TS artrose hoeft niet altijd het einde te betekenen Haha! zolang je maar goed luistert naar je paard en je aan je paard aanpast.
Maar als ik zo de berichten lees zou ik qua bak of ergens anders gaan rijden of van stal verhuizen. Want met zo'n bak maak je je paard kapot.
Die van mij komt half kreupel uit zo'n zware bak als dat ik denk dat het is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:46

fotos doen het niet meer; zijn verwijderd helaas