Enthousiaste Welsh cob Tjalling @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Re: Enthousiaste Welsh cob Tjalling @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:35

Ik vind de pony erg leuk maar ben het wel een beetje eens met mijn voorgangers. Waarom pak je zo'n jong paard al zo op? Mijn driejarige loopt echt nog niet zo! Die wil ik meer in de ontspanning hebben en dan komt de rest vanzelf. Verder zie ik ook dat hij zijn staart aanknijpt op sommige foto's.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:37

@pink_horizon
hoi
ja hij heeft inderdaad exceem erg jammer hé hij had eerst manen tot onder zijn hals

inderdaad ontspanning komt nog wel maar het is voor hem ook beetje veel nu sinds vorige week staat hij met een nieuw vriendje enzo dus is hij wat onrustiger maar gaat denk ik wel weer voorbij

ik vind ook dat het aan de cobs ligt Lachen

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:44

Ik vind 'm echt helemaal geweldig Lovers
Kan erg leuk lopen , en het gaat steeds beter zo te zien !

Waar je nog wel op kan letten is je houding , benen naar achter leggen en ontspannen zitten Ja

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:49

Ik vind het een erg gaaf paard!!
Moet wel zeggen dat je hem volgens mij erg tegen houdt in zijn beweging. Dat kan komen omdat hij erg enthousiast was, maar hij loopt erg kort in zijn achterhand op de meeste foto's. Lachen Ik probeer je tips te geven, vat het niet te negatief op! Verder loopt hij er lekker bij voor zo'n jong paard!
Veel plezier nog met dit lekkere ding Tong uitsteken

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:12

Dankje Lachen
begrijp jullie wel hoor
vandaag was hij idd zeer enthousiast en hij is ook beetje drukker omdat het veulen dan in de stal moet als ik rijd en dan hinnikt die hé Nagelbijten / Gniffelen

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:21

Leuke foto's he.
Maar probeer hem er iets meer door heen te rijden, want nu krijg je afentoe dat kapstok idee Knipoog
Héle stoere pony voor de rest Haha!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:52

Ik vind haar houding lang niet zo storend. Ze kan beter ietsjes naar achteren zitten, dan voorover. Ook bij een jong paard. Daardoor gaan ze alleen nog maar meer onder je uit rennen.
Wel vind ik, dat hij inderdaad zo`n half metertje mag zakken in de hals, hetgeen hij alleen maar zal doen als hij ontspannen is. Op foto 2 zie je heel goed dat je teugels erg kort zijn (en piano handjes Haha! ), en hij niet kan zakken al zou hij het willen. Nodig hem er wat meer toe uit.

Oh ja, verder zie ik ook dat je shabrak erg op de schoft drukt of lijkt te drukken. Let er met opzadelen op dat je het wat meer in de kamer van je zadel trekt, en goed aansingelen. Ook zo`n soort druk kan spanning (en drukplekken = pijn) veroorzaken. Ja

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:35

bedankt voor de reactie's

goed dat je het zegt van mijn dekje Bloos! had ik zelf helemaal niet in de gaten..
en dat zaken tja dat komt wel waarom ik hem niet liet zakken: het veulen stond in de stal te hinniken toen ik aan het galoperen was en toen heeft hij er enkele bokjes uitgegooid aangezien dit niet prettig was voor mijn rug wou ik dit vermijden en had ik als hij ging zakken al snel het gevoel dat hij zijn rug ging bollen en bokken..

Kims22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:53

Leuk paardje!
Let erop dat je je ellebogen niet naar buiten steekt.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:10

Leentje_ schreef:
bedankt voor de reactie's

goed dat je het zegt van mijn dekje Bloos! had ik zelf helemaal niet in de gaten..
en dat zaken tja dat komt wel waarom ik hem niet liet zakken: het veulen stond in de stal te hinniken toen ik aan het galoperen was en toen heeft hij er enkele bokjes uitgegooid aangezien dit niet prettig was voor mijn rug wou ik dit vermijden en had ik als hij ging zakken al snel het gevoel dat hij zijn rug ging bollen en bokken..

Als hij zakt en daarbij zn rug bolt, is dat precies wat je in theorie wilt! Zn rug bollen! Lachen Probeer er idd wat vertrouwen bij te hebben, al is het maar korte stukjes.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:05

Eerst even sorry voor het feit dat ik geen andere reacties heb gelezen (beetje weinig tijd Bloos )

Jullie blijven vooruitgaan zeg! Leuk om te zien ook dat Tjalling steeds meer paard(je) wordt. Een aantal foto's lijkt wat spanning in te zitten,'hangt' hij erg op je hand? Of houd jij hem vast? Ik heb het idee dat het een beetje van twee kanten komt (?) Probeer je hand (naast rechtop, bij elkaar en iets hoger) ook te ontspannen. Volgt hij als je meer teugel(lengte) geeft? Probeer daar op te letten, zijn hoofd/hals mogen gezamelijk wat lager gedragen worden (dan is er waarsch. ook meer ruimte bij zijn kaak = ruimte om zich los te laten). Toch ziet het er zeker niet slecht uit, hij was immers wat te enthausiast, en is nog jong.

PS Het zou ook kunnen dat er echt niets klopt van mijn interpretatie hierboven, ik vind het namelijk erg lastig te zien op foto's wanneer een paard zwaar is in zijn mond, of juist te licht en daardoor wat gespannen loopt. Ik heb namelijk zelf een pony die op heel lichte druk zich al spant, voor een toeschouwer lijkt het dan al snel hangen, terwijl hij licht blijft voelen. Komt wel op hetzelfde neer; hand meer (of vaker) ontspannen en halsstrekken oefenen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:10

Het eerste wat ik zie is dat zowel je strijk lappen als peesbeschermers aan de grote kant zijn met de sprong heeft hij er helemaal last van als ik dat zo zie?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:01

Tjallieee Lovers
hij ziet er zo goed uit leen!!!1
het rijden gaat ook steeds beter he ? enige wat ik zieis dat je je iets meer moet proberen te ontspannen in je bovenlijf

kmt goed Haha!
xxx

Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:05

Wat zijn jullie een leuk stel Haha!

Inderdaad even aan je handen werken.
Die kippenpootjes zijn heel herkenbaar voor mij *LOL*

karin_1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:45

Mooi hoor..
Ik wil wel ff zetten dat ik vind dat je super mooi zit Knipoog Alleen zorg dat je in galop ook zo mooi recht blijft zitten hea,, dan ga je een beetje naar voren hangen Knipoog

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:45

Tjalling is echt geweldig. Lovers Heerlijk Cobje.

Ik zou graag willen zien dat je je teugels korter neemt en je handen meer van je af duwt. Daarbij mag Tjalling een stuk langer in de hals. Niet dieper of lager, maar langer. Mag meer halslengte krijgen. Als dit niet lukt omdat 'ie zo druk was, geef je 'm werk. Lekker op de volte rijden, overgangen maken, etc. Lachen

Verder heb je een mooi setje en sta je goed op 'm! Lachen

//Edit: ik wil meer dit zien. Neusje mag er gerust uit. Niet hoofd omhoog, maar het neusje mag wat voor de loodlijn komen. Is helemaal niet erg. Als 'ie zo opgekropt en hoog loopt, houd 'ie zn rug vast en ben je verre van lekker los in het lichaam. Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:48

Bedankt voor de reactie's Lachen

het klopt allemaal volledig wat jullie zeggen maar pff wat moet ik erop antwoorden hé Tong uitsteken we proberen en we gaan ook vooruit Ja

moet ook wel zeggen dat ik de laatste tijd zéér weinig met hem werk Nagelbijten / Gniffelen en dan bedoel ik meestal maar 1x per week 20minuten Bloos ik merk zelf wel dat als ik vaker werk met hem het beter gaat maar goed.. Clown

@Doerakje: de beschermers zijn niet te groot Lachen het was gewoon de eerste x dat hij mijn natuurhindernis mocht nemen Clown

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:05

Wat wordt het een knappe pony seg ! (en hij was al zo knap Knipoog )
Hij wordt echt steeds meer 'paard' vind ik. Je ziet hem groeien en ook wat meer spieren krijgen.

Aan de foto's merk je idd wel dat ie lekker fris was Lachen Je neemt hem al veel meer op vanvoor dan anders. Maar het totaalplaatje vind ik niet verkeerd hoor Lachen
Jullie zijn een leuke combinatie. Probeer wel om, ook wanneer hij wat frisser staat, de ontspanning vooraan te behouden, en ook om je been niet af te steken. (Is geen 'constant' probleem, maar heel af en toe neigt je been ietsje meer naar voor te gaan.. ik vind dat een paard mag wennen aan mag wennen Ja )
Ook je handen wat meer dragen en mooi rechtop dragen, maar dat is bij mij ook zo'n probleem Clown Het is ondertussen al heel veel verbeterd, maar moet er toch nog wel een beetje op letten.. Dus dat vraagt veel tijd, en vooral ook consequentie Knipoog

Veel succes verder, leuke foto's Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 14:52

Bedankt voor de tips Haha!

ik probeer er aan te werken Ja
ja idd hij was zo fris en kwam dan ook grotendeels door mezelf hoor dat hij dan zo gespannen werd hij werd druk heeft enkele bokjes gegeven Clown enja ik was niet meer ontspannen toen Vork

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:58

Herstelling foutje: (Is geen 'constant' probleem, maar heel af en toe neigt je been ietsje meer naar voor te gaan.. ik vind dat een paard mag wennen aan een begrenzend been Ja )

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:17

Let idd op de punten die je hebt genoemd.
Leuk setje btw Lachen.
Veel plezier nog met hem Haha!.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:29

XxSultanxX schreef:
ziet er goed uit ! je moet alleen je handen wat meer dragen Lachen

Mee eens Lachen Over je rug weet ik, zeg ik ook niks over, maar je moet je handjes netjes rechtop proberen te houden, ookal ben je geen dressuur/wedstrijd ruiter Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:41

Wat een gave pony!
Zie bij jou pony in grotere mate terug wat mijn pony ook heeft gehad en nog steeds wel eens heeft.
Korte dikke nek, ontspanning is moeilijk, daardoor opgekropt en geen lengte in de hals.
Die foto die Smeetjoe laat zien is inderdaad een betere foto.
Pakt jouw pony het bit wel aan?
Dit was bij die van mij een probleem, vooral in draf.
Hij is nog jong en zn balans zal ook nog wel niet heel goed zijn, dus daar is prima wat aan te doen!

Ik zou ook je handen iets meer naar voren plaatsen en hem ruimte geven van voren. Wel met licht contact. En erg naar voren rijden.
Variaren met halsstrekken, wat lager, dan weer een kort stukje iets meer opgepakt.
Maar ik weet uit ervaring dat halsstrekken al heel moeilijk kan zijn Haha!
Succes!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:49

ik vind het zó;, knappert!!! zie heel veel van hem in rambo terug (zie profiel), halve welsh cob, ook zwart. lekkere dingen Vingers aflikken

probeer eens uit of het werkt als je je handen wat lager inzet. been er goed aanhouden voor de voorwaartse druk en handen netjes iets boven de schoft. Hij loopt mooi mee van achteren, dat is goed! nu nog even door die rug heen, dus handen niet naar je toe trekken, want dan spant hij de rug aan en krijg je hoogstens een valse knik. nee, handen op de plaats houden, vragen en ontspannen als hij nageeft. zo'n jong paard kan je beter in het begin lager en ronder instellen om zo de nagevelijkheid op te zoeken. oprichten komt later wel Haha!

ik vind dat jullie wel vooruit zijn gegaan!!!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:17

@Def: bit pakt hij wel aan hoor Clown maar bedankt voor je tips kan ik erg veel mee Haha!

@milo: dankje Bloos jij hebt ook een hele mooie pony zeg Haha! bedankt voor je tip ga ik zeker eens proberen Lachen lang en laag kan hij maar laag en rond niet ik ga eens proberen wat jij zegt Lachen