Wendy schreef:Goh, leuke voorbeenzwaaier.
Sorry, maar je paard voert echt helemaal niks uit. Is dit wat ze tegenwoordig dressuur noemen?
God God wat zijn we weer subtiel zeg
Doe even normaal.
@ TS ik vind het een enig paard. Je schrijft dat ze net ohs is? Dat verklaart een hoop. Want misschien is ze nog niet helemaal klaar voor L2. Ze is zoals er al gezegd is arm bespierd, ga eerst lekker aan het werk met overgangen. Heel consequent overganger rijden, ook tempowisselingen en schijnovergangen zijn een fijne oefening om je paard op het achterbeen te krijgen.
Dat "rennerigge" zoals je beschrijft is heel herkenbaar
Ik heb dit probleem ook gehad. Lang en laag rijden is mij toen afgeraden. Juist als je lang en laag rijd, nodigt uit om aan de teugels te gaan hangen en om op de voorhand te vallen. Je hoeft haar niet op te richten, want daar is ze helemaal niet klaar voor, maar rijd haar zeker niet lang en laag. Gewoon teugels fijn op maat en houd haar goed op de buitenteugel!!! Heel erg belangrijk. Vraag haar los met je binnenhand, door te vragen en los te laten (ophouding is al genoeg), maar houd wel altijd meer druk op je buitenhand. Zorg ervoor dat het geen trekspelletje word.
Rijd ondertussen veel overgangen, houd haar aan het werk. Zodra je haar niet bezig houd en haar de kans geeft om voor je te denken (wat jouw blijkmaar de indruk geeft dat ze dressuur niet leuk vind) ben je haar helemaal kwijt. Zorg dat jij haar voor bent in het "rennen" door haar dus continue op de buitenkant te houden en los te vragen met de binnenkant en veel overgangen te rijden. Verder kan je haar op een volte zetten en haar kont naar buiten duwen, door haar met je binnenbeen naar je buitenteugel door te duwen. Dit is een soort van wijken op de volte (weet de NLse benaming niet) Bij deze oefening word je continue verbeterd en hinder je je paard om zo te gaan rennen, omdat ze zich moet beheersen in de oefening, zodat ze niet onderuit gaat.
Als jij haar eenmaal op de rails heb, heb je er volgens mij een heel erg leuk paard aan
Maar forceer niets, ga gewoon aan de gang met de tips die je krijgt en kijk wat er werkt. 
Succes ermee