Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mandy_ schreef:Dan vraag ik me af wie van die twee slimmer is haar paard of zij!

Tallie_Ho schreef:Nee, denk niet dat je het aan een bepaald type kan toeschrijven. Je hebt toch ook slimme en minder slimme mensen, dat is ook niet aan een bepaald ras of type toe te schrijven
Het is niet omdat je ouders het verstand van een mossel hebben dat jij bv geen hersenchirurg kan worden
'
Dorienn schreef:Tallie_Ho schreef:Nee, denk niet dat je het aan een bepaald type kan toeschrijven. Je hebt toch ook slimme en minder slimme mensen, dat is ook niet aan een bepaald ras of type toe te schrijven
vind ik ookHet is niet omdat je ouders het verstand van een mossel hebben dat jij bv geen hersenchirurg kan worden
![]()
Dorienn schreef:Vandaag deed ze weer zo een uitspraak. Er staat een paard bij haar op stal, en die wil altijd uitbreken 'omdat hij bereden wil worden![]()
Maar ik herhaal het nog eens; ze kent wel wat van dressuur, maar onze methodes liggen ver uiteen
SusanH schreef:Mijn ervaring is dat slimme paarden veel behoefte hebben aan afwisseling en een hekel hebben aan alleen maar in de bak rijden. Ze zijn gewoonweg sneller verveeld en willen eruit om nieuwe prikkels op te doen, of afwisseling door naast dressuur ook eens een sprongetje te maken. Daaruit kan ik eigenlijk alleen maar opmaken dat paarden die er genoegen mee nemen alleen maar dressuurmatig gereden te worden een beetje dommer zijn. Of het baasje is dom omdat hij/zij niet inziet dat een paard ook wel eens zin in een verzetje heeft. Ons paard kan in ieder geval niet zonder zijn wekelijkse uitje naar bos of hei en loopt in plaats van in de bak ook geregeld op de renbaan. Zou ik alleen in de (binnen)bak met hem rijden wil hij na anderhalve week niet meer voor me werken en wordt hij chagerijnig.
door simpelweg de spring of dressuurring binnen te rijden.
Urielle schreef:Volgens mij zijn alle paarden die het goed doen in de sport (of dat nu springen is of dressuur) bovengemiddeld intelligent. Het is echt vreselijk om domme paarden te trainen vind ik.
Maar belangrijker dan de intelligentie is de meewerkendheid. Met een intelligent meewerkend paard kun je ver komen, een dom meewerkend paard kun je nog flink wat aanleren met geduld, een intelligent paard dat niet voor je wil werken is een hel want die gebruikt zijn intelligentie tegen je.
. Mijn paard is soms te pienter ook niet altijd handig
. wel lekker confronterend geerke schreef:volgens mij zijn paarden niet zo heel intelligent....ze moeten het hebben van hun goede geheugen,want dat hebben ze wel.

je laat je toch niet vertellen wat je moet doen door een wezen dat a. een heeeul stuk kleiner is dan jou, en B. nog niet de kracht heeft in het hele lijf wat jij in je linkeroor hebt
Yamcha schreef:geerke schreef:volgens mij zijn paarden niet zo heel intelligent....ze moeten het hebben van hun goede geheugen,want dat hebben ze wel.
Volgens mij ook
Ik heb zelfs een heel leuk paardenpsycologieboek, waarin wordt gesteld dat paarden idd nogal dom zijn....
Hoe het er precies staat weet ik niet meer, iig niet zo lomp als ik het hier nu neerzet

Maar doordat ie zo oerstom is, is het wel makkelijk om hem allerlei kunstjes aan te leren zoals zit, lig, dood, pootje...
Kende allemaal kunstjes, maar ook alleen als ze zin had.