Bonita @ Work M1/M2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skip_Bo

Re: Bonita @ Work M1/M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 21:21

deniece schreef:
Skip_Bo schreef:
Volgende week gaan we met slof rijden, eens kijken of we haar dan wat losser krijgen en ontspannen.
Cap is eigen keuze, de pony is super braaf en gaat niet zomaar aan het rennen en als ze dat een keer gaat doen voel ik het 9 van de 10 keer al aankomen.

Verder bedankt voor de reactie's!

Ik vind met slof rijden echt niet de goede manier om haar losser en meer ontspannen mee te krijgen daar maak je het probleem waarschijnlijk alleen maar erger mee..

Maargoed, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Als ik jou was zou ik eens een (goede) instructrice zoeken, misschien dus wel een andere. Ook zou ik geen m2 gaan starten als je paardje er zo gespannen bij loopt, begin even helemaal bij het begin en zoek de ontspanning op.

lekker lang en laag rijden, over de rug.

Ik doe dit met mijn instructrice samen.
En ze weet wel wat ze doet. Knipoog
EN ik wil ook graag doorgaan met starten, voordat ik een groeistuip krijg want dan ben ik eraf.
Maar bedankt voor je commentaar, maar ik blijf toch bij deze instructrice.Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:28

Ben het eens met deniece, een slof is absoluut geen oplossing voor een spanningsprobleem, grote kans dat het alleen erger wordt.

Laat je niet verleiden tot hulpmiddelen maar ga gewoon rustig zonder dwang bezig en wil niet teveel, ze zal je vanzelf tegemoet komen. Een slof of hulpteugel lijkt een makkelijke manier maar uiteindelijk bereik je er weinig mee en vaak wordt het juist erger als je hem er weer af haalt.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 21:42

We proberen het 1x het is voornamenlijk omdat ze nogal vast zit en heel sterk is, gaat dit goed doe ik hem 1x in de week om met de les. Verder ga ik haar zoiezo 1x per week longeren zodat ze eens wat anders doet.. Want buitenritten gaat niet meer met dit weer en springen vind ik eng, ze heeft wat afwisseling nodig.
Bovendien heb ik zaterdag wedstrijd en dan moet ik weer een maand wachten, dus in die tussentijd ga ik haar lekker ontspannen en los maken. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:28

Maar ontspannen doe je niet met een slof, die is om het hoofd te begrenzen en dat hoeft bij jouw pony niet.

Zorg dat je zelf rustig bent en doe een stapje terug in de training, vergeet dat M niveau even en ga rustig aan de ontspanning werken.
Je kunt wel veel willen in weinig tijd maar dan moet je wel aan je pony denken anders krijg je een veel groter probleem.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:05

probeer eerst eens die sporen weg te laten en eens rustig op je paard te gaan zitten en eens niet steeds in je hoofd te hebben ow ik ga topruiter worden. je paard neemt jouw energie over. hij weerspiegeld hoe jij op je paard zit en welke hulpen je hem geeft. maakt hij zich hard dan zal dit komen omdat jij hem hard aanpakt door bijv je teugelvoering of sporen. deze zie ik namelijk flink hun werk doen en daar breng je niet veel ontspanning mee in je paard. heb eens gewoon lol maar denk ook aan je paard. probeer samen te werken. vat dit niet aanvallend op

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:46

Ze kan beter lopen Jessica. Tong uitsteken
Maar ik vind je alsnog goedt rijden!:D
Veel suc6 met je M2 debuut hea. Haha!

Ga je trouwens de volgende wedstrijd in Groot-Ammers ook meedoen?
Ik kom met Sunny. Tong uitsteken

Kus.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:49

deniece schreef:
Skip_Bo schreef:
Ik vind met slof rijden echt niet de goede manier om haar losser en meer ontspannen mee te krijgen daar maak je het probleem waarschijnlijk alleen maar erger mee..

Maargoed, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Als ik jou was zou ik eens een (goede) instructrice zoeken, misschien dus wel een andere. Ook zou ik geen m2 gaan starten als je paardje er zo gespannen bij loopt, begin even helemaal bij het begin en zoek de ontspanning op.

lekker lang en laag rijden, over de rug.

Ik doe dit met mijn instructrice samen.
En ze weet wel wat ze doet. Knipoog
EN ik wil ook graag doorgaan met starten, voordat ik een groeistuip krijg want dan ben ik eraf.
Maar bedankt voor je commentaar, maar ik blijf toch bij deze instructrice.Knipoog

Wat is er mis met een slof?
Als je hem goed gebruikt kan het een superhulpmiddel zijn!
Ik rijd mijn paard er ook mee, zodat hij meer ontspannen gaat lopen.
En ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Ik heb mn slof dan ook los hangen en als hij een keer loopt te klieren pak ik mn slof erbij.
Mijn paard is erg jong, dus is het wat veiliger.
Maar Jessica, je kan der misg ook proberen met touwtjes te longeren!
Dat helpt heel goed, werkt bij Sunny ook super! Haha!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:52

Op zich ben ik in dit geval ook niet tegen een slof, mits hij op de juiste manier gebruikt wordt. Bij deze pony is het van het grootste belang dat hij zijn rug gaat gebruiken. Longeren aan touwtjes of elastieken kan een uitkomst zijn. Hij moet leren zich lang te maken over zijn rug, en touwtjes kunnen heel duidelijk maken voor hem hoe dat moeten. Bouw het wel goed op.
Als je het d.m.v. rijden wilt doen i.p.v. longeren, dan kan een slof best een uitkomst zijn hoor. Maar nogmaals, op de juiste manier. Dat er een instructrice bij is als je dat gaat doen, is heel goed. Succes!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:15

juline schreef:
probeer eerst eens die sporen weg te laten en eens rustig op je paard te gaan zitten en eens niet steeds in je hoofd te hebben ow ik ga topruiter worden. je paard neemt jouw energie over. hij weerspiegeld hoe jij op je paard zit en welke hulpen je hem geeft. maakt hij zich hard dan zal dit komen omdat jij hem hard aanpakt door bijv je teugelvoering of sporen. deze zie ik namelijk flink hun werk doen en daar breng je niet veel ontspanning mee in je paard. heb eens gewoon lol maar denk ook aan je paard. probeer samen te werken. vat dit niet aanvallend op

Zonder sporen kan je schoppen wat ze wil maar gaat ze niet vooruit, het zijn maar kleine stompjes die erop zitten dus heel veel last heeft ze er niet van. Bloos
Ik denk trouwens ook niet van: Oh, en nu ga ik topruiter worden. Maar ik wil gewoon dat ik Z1 word met haar. Knipoog
We gaan het gewoon met mijn instructrice proberen met de slof, gaat dit niet ga ik gewoon lekker laag rijden zonder de oefeningen allemaal te doen Knipoog
We hebben zaterdag wedstrijd en dan een maand niet meer dus dan kunnen we lekker laag en ontspannen aan het werk gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:33

Skip_Bo schreef:
Zonder sporen kan je schoppen wat ze wil maar gaat ze niet vooruit, het zijn maar kleine stompjes die erop zitten dus heel veel last heeft ze er niet van. Bloos
Ik denk trouwens ook niet van: Oh, en nu ga ik topruiter worden. Maar ik wil gewoon dat ik Z1 word met haar. Knipoog
We gaan het gewoon met mijn instructrice proberen met de slof, gaat dit niet ga ik gewoon lekker laag rijden zonder de oefeningen allemaal te doen Knipoog
We hebben zaterdag wedstrijd en dan een maand niet meer dus dan kunnen we lekker laag en ontspannen aan het werk gaan.

Als je sporen nodig hebt om haar vooruit te krijgen zit het daar al fout, consequentie. Als je wilt weten hoe moet je even de zoekfunctie gebruik, zijn meer dan genoeg topic's van.

Je zegt dat als het niet lukt je lekker laag gaat rijden zonder oefeningen, wat wil je dan met de slof eraan doen?
Lijkt me slim om de oefeningen even op een lager pitje te zetten, rijd een keer per week je oefeningen om ze erin te houden en ga de rest van de week gewoon lekker laag en ontspannen, simpel rijden, geen oefeningen.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:06

anneliesdj schreef:
Skip_Bo schreef:

Als je sporen nodig hebt om haar vooruit te krijgen zit het daar al fout, consequentie. Als je wilt weten hoe moet je even de zoekfunctie gebruik, zijn meer dan genoeg topic's van.

Je zegt dat als het niet lukt je lekker laag gaat rijden zonder oefeningen, wat wil je dan met de slof eraan doen?
Lijkt me slim om de oefeningen even op een lager pitje te zetten, rijd een keer per week je oefeningen om ze erin te houden en ga de rest van de week gewoon lekker laag en ontspannen, simpel rijden, geen oefeningen.

Zo is ze altijd geweest, ze is eigenwijs en heeft vooral een eigenwil.
Het is puur dat ze die schoppen gewoon lekker vind. Vork

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:52

Skip_Bo schreef:

oke ik doe maar net of ik die laatste zin niet heb gelezen
ik ben namelijk nog nooit een paard tegen gekomen die aandrijven lekker vind en er daarom geen reactie op geeft maar goed.
wel ben ik paarden tegen gekomen die geen reactie gaven omdat de basis er niet goed in zat dit heeft niets met lekker vinden te maken.

verder ben ik het met de rest eens eerst is ontspannen en daarna weer verder rijden,
het heeft geen enkele zin om M2 te starten met een paard wat zich op dat niveau nog niet lekker voelt
dan kan je beter nog een keer M1 starten dan je paard er door heen jagen en het niet de kans geven om dingen te verwerken.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:50

Ik zou hem lang en laag inrijden! Als je gewoon los wilt rijden! En lengtebuiging! Maar mooie pony Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:34

RandyOrton25 schreef:
Skip_Bo schreef:

oke ik doe maar net of ik die laatste zin niet heb gelezen
ik ben namelijk nog nooit een paard tegen gekomen die aandrijven lekker vind en er daarom geen reactie op geeft maar goed.
wel ben ik paarden tegen gekomen die geen reactie gaven omdat de basis er niet goed in zat dit heeft niets met lekker vinden te maken.

verder ben ik het met de rest eens eerst is ontspannen en daarna weer verder rijden,
het heeft geen enkele zin om M2 te starten met een paard wat zich op dat niveau nog niet lekker voelt
dan kan je beter nog een keer M1 starten dan je paard er door heen jagen en het niet de kans geven om dingen te verwerken.

Helemaal mee eens.
Dat aandrijf-probleem is gewoon een kwestie van consequent zijn, dan heb je het er in 2 weken uit.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:36

Ik moet juíst scherpere sporen omdat ze niet vooruit te branden is, ze reageert niet goed genoeg op mn been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:40

Het aandrijven ben ik het mee eens Lachen

Wat ik nog even kwijt wil: je zit.
Je zit op het paard, teveel gebogen in het bekken, waardoor je je rug hol moet trekken om alsnog rechtop te zitten.... waarmee je jezelf en je paard ongelooflijk in de weg zit.
Met je rug zó hol kun je onmogelijk de bewegingen in de rug opvangen, laat staan er soepel in meegaan. Eigenlijk vrij logisch dus dat je paardje de rug wegdrukt, ze kan namelijk niet anders.

Door het wegdrukken van de rug kan het achterbeen er niet goed onderkomen, en kan ze de kracht niet gebruiken die ze wel heeft. Ze kan veel voorwaartser zijn/worden als ze de kans krijgt de kracht te gebruiken die ze heeft..... probeer ook haar niet terug te werken met je handen, ik vind je handen vrij streng Bloos

Oplossing is je bekken achterover te kantelen, en niet op je doos te zitten maar bij wijze van spreken op de achterzakken van je jeans.
Je ruggegraat is dan niet meer een S maar bijna een I. Door dat die dan vrijwel recht is, kun je de beweging veel gemakkelijker opvangen, hoef je niet meer al die bewegingen met je heupen te maken, dat doet je rug nu. Je zithulpen en gewichtshulpen kunnen dan veel subtieler zijn, wat je rijden absoluut ten goede zal komen.
Vervang idd de sporen door een lange dressuurzweep, en wees consequent! Laat je eigen spanning afvloeien vóór dat je op het paard stapt, jouw lijf is gespannen (de kanteling van het bekken zal dat wel wat oplossen), en je paard spiegelt dat prachtig.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:55

Okee, dankjewel voor de tip!
Vanavond ga ik weer rijden en ga er gelijk op letten!
Eergisteren heb ik ook met een lange zweep gereden en ze liep gelijk lekker!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:03

Skip_Bo schreef:
Ik moet juíst scherpere sporen omdat ze niet vooruit te branden is, ze reageert niet goed genoeg op mn been.

Dat ze niet goed reageerd op je been is een probleem dat je zelf op moet gaan lossen met je rijden.
Dat kan bijvoorbeeld door hem al voorwaarts en terug te rijden.

Scherpere sporen zijn daar de oplossing niet voor, aangezien ze nu al niet op je been reageerd zal ze over een tijdje helemaal niet reageren.

Ik denk ook dat je beter je ambities om hoger in de dressuur te komen aan de kant kan zetten en je beter te gaan concentreren op wat je paard en jij nog niet helemaal snappen dan binnen een korte periode in het Z te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:51

Skip_Bo schreef:

Graag gedaan meis! Knipoog

Ik hoop echt dat je er iets mee kan, fijn dat ze eergisteren lekker liep, joh!

d14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:55

erg leuke pony! Haha!
zou zelf je handen iets rechterop houden, en tenen naar binnen houden,
ziet er netjes uit!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:44

Yamcha schreef:
Skip_Bo schreef:

Graag gedaan meis! Knipoog

Ik hoop echt dat je er iets mee kan, fijn dat ze eergisteren lekker liep, joh!

Ja de laatste tijd gaat het wat minder, waarom weet ik ook niet maar ze is zo lastig enzo.
Maargoed we gaan gewoon lekker door en we gaan erop trainen dat ze ontspannen word. Knipoog

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:19

nou als je scherpe sporen en een lange zweep nodig hebt om je paard te rijden zou ik denk ik toch maar eens gaan nadenken over hoe je rijdt en of je wellicht niet een andere instructrise er bij kan halen

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 17:21

ik heb pas toevallig met een zweep gereden en ik hoefde hem nieteens te gebruiken.
En deze instructrice is goed genoeg voor mij en er komt geen andere bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:11

juline schreef:
nou als je scherpe sporen en een lange zweep nodig hebt om je paard te rijden zou ik denk ik toch maar eens gaan nadenken over hoe je rijdt en of je wellicht niet een andere instructrise er bij kan halen

Een lange zweep is gewoon een nuttig hulpmiddel, hoor Lachen

Het voordeel ervan is dat je je handen naar de mond van het paard toe stil kunt houden als hij niet op de voorwaartse hulp reageert, en je dus bij moet tikken. Een kort zweepje is lastig, vooral als je even achter de kuit wilt tikken.
Wat imo het beste werkt is: eerst been geven. Gewoon been, geen spoor, geen hak.
Geen reactie = tik. Als ie dan nog niet reageert, weer been. Geen reactie = weer tik.
En die tikjes geef je niet op de kont, maar achter de kuit, paard moet namelijk reageren op de kuit. Pas bij zijwaartse gangen, als je je beenhulp moet gaan verfijnen, is een spoortje fijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:14

Yamcha schreef:
juline schreef:

Een lange zweep is gewoon een nuttig hulpmiddel, hoor Lachen

Het voordeel ervan is dat je je handen naar de mond van het paard toe stil kunt houden als hij niet op de voorwaartse hulp reageert, en je dus bij moet tikken. Een kort zweepje is lastig, vooral als je even achter de kuit wilt tikken.
Wat imo het beste werkt is: eerst been geven. Gewoon been, geen spoor, geen hak.
Geen reactie = tik. Als ie dan nog niet reageert, weer been. Geen reactie = weer tik.
En die tikjes geef je niet op de kont, maar achter de kuit, paard moet namelijk reageren op de kuit. Pas bij zijwaartse gangen, als je je beenhulp moet gaan verfijnen, is een spoortje fijn.

En als je dit consequent toepast heb je haar in 2 weken weer vlot aan je been, ook zonder spoor.