Ik durf niet meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chelss

Re: Ik durf niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:22

het beste is eigenlijk als je er af bent gevallen er meteen weer opgaan en opnieuw doen waar je mee bezig was, in jou geval springen dus. dat heb ik ook altijd, ik zat een keer zonder zadel in de galop op een paard en ik was er afgevallen, mar dat kwam omdat me paard schrok van de hond die inneens voorbij kwam en begon te blaffen. ik ging er meteen weer op en de leidster zij dat ik maar rustig aan moest doen, maar ik deed gewoon weer mee met wat we aan het doen waren, want anders was ik bang dat ik later niet meer zou durven. dat doe ik nu dus overal bij als er iets is gebeurd. ook al is he tzo eng, gewoon blijeven doen.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:57

Probeer is te rijden op een rustig paardje, en probeer in de verlichte zit balkjes te gaan lopen. Als dat eenmaal goed gaat kun je een laag kruisje proberen.

Jammer dat je gelijk een heet paard kreeg, hierdoor is je vreugde gelijk verdwenen...

LisavdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:15

Ik weet niet of je al genoeg tips heb, maar ik wil eigenlijk toch wel graag reageren.

Misschien moet je eerst even lekker oefenen op verlichte zit, daar gaat het hele springen natuurlijk om! Als je wedstrijden met caprillie gaat doen, is het halve proefje verlichte zit;) Vraag gewoon aan je instructrice of je dat mag doen, ook als je gewone dressuurles hebt. Gewoon elke keer een half rondje, en dan een heel rondje, net zolang tot je een flink stuk daarin kan blijven. Daarna is het handig als je eerst een paar drafbalken of slalom met pionnen in verlichte zit neemt, om er aan te wennen. Als dat allemaal is gelukt, kan je een lekkere lage hindernis nemen.

Als het allemaal goed gaat, spring jij in no time een lekkere hindernis:)

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:17

hoi,

ik snap je probleem heel goed. ik ben vroeger ook een keer van het paard gestuiterd en nu durf ik er niet meer op. ik ben langzaam aan weer aan het wennen aan paarden (vind het inmiddels wel weer erg leuk)
ik zou het gewoon weer proberen, je leert toch ook niet in 1 keer fietsen? het is vallen en opstaan. probeer zoveel mogelijk mensen te bekijken bij het springen, kijk hun techniek af!

nou hoop dat je het weer gaat proberen, durf te wedden dat het deze keer wel goed gaat.

groetjes,
Chantal

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:24

Ik ben echt een springdrama.... Mijn paard vindt springen erg leuk maar het gaat nogal lomp en ik ben er een 2 jaar geleden flink afgevallen. Elleboog uit de kom en toen 4 maanden niet rijden. Toen ik er eindelijk weer op mocht was ik doodsbang om te springen. Ik wilde het wel graag maar elke keer als ik op een hindernis afging werd ik opnieuw bang en wendde af.
Ik heb toen samen met (ook een bang) stalgenootje een privespringles gevraagd, waar we echt met drafbalkjes begonnen. En toen dat goed ging een piepklein kruisje en zo ben ik langzamerhand steeds ietsje hoger gaan springen. Ik durf nog niet veel hoor, maar het gaat langzaam steeds beter.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:13

Een andere paard zou dan wel de beste oplossing zijn ja. Maargoed nooit een nerveus paard (of dus een voorwaarts) paard rijden, als je zelf negatieve gedachtes kweekt en denkt dat het toch te hoog is. Het paard wordt hier alleen maar zenuwachtig van en je bereikt zowat niks..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:18

ik zou zeggen : rustig paard liever eentje die je wat meer moet drijven dan 1 die alleen maar wilt,
dan eerst wat huppeltjes doen, zodat je gevoel krijgt voor het springen...,
en ik vind het heel dom van meneer de instructeur dat ie je na je val niet weer gelijk heeft laten springen (al had ie hem wat lager gezet), zodat je niet bang wordt..

nu asosieer (rot woord) je springen met vallen en dat kan noooit de bedoeling wezen toch..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:08

Ik vind het echt belachelijk dat je gelijk een hoge hindernis moest springen, op een heftig paard, terwijl het voor jou de tweede keer in vijf jaar tijd was. Zo krijg je dus inderdaad springangst, en dat is meer logisch dan abnormaal hoor, daar hoef je je niet voor te schamen.

Vraag aan je instructeur om eerst balkjes te lopen, en dan op zijn ergst een lijntje te maken met hindernisjes van pakweg 40 centimeter zodat je gewoon kunt oefenen met je zit en het springgevoel.
Die hogere hindernissen komen vanzelf wel, eerst maar eens het gevoel krijgen!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:30

Ik heb ook zoiets meegemaakt, op men a-brevet heel hard gevallen en sinds dien met een heel bang hartje een 'sprong' van 10cm. Heb er rustig mijn tijd voor gepakt en eerst helemaal niet meer gaan springen, dan met mijn paardje (die overgens heel wild zou zijn met springen, maar hij was het enige paard dat ik vertrouwde) kleine sprongen beginnen nemen en nu doe ik terug les van 70cm!

Dus gewoon rustig en vooral niet laten opdringen he!! Een rustig paardje inderdaad en mss een grote? dat helpt ook soms. En natuurlijk een instructeur(trice) die je wel het gevoel geeft van veiligheid! En je zeker niet opjaagt. En als het zo lang geleden is dat je gereden had, moet je toch ook niet meteen kunnen springen, tenzij je echt heel erg wil Knipoog

Veel succes!!

KamouLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:05

Ik zou eerst ook vragen of je op een rustig ervaren paard/pony het springen onder de knie kan krijgen. Ikzelf rijd ook op een paardje dat soms best vreemd springt waardoor ik ook doodsbang word voor het springen. Nu ruil ik altijd met een meisje bij mij in de les en ik vind het springen nu weer super:D Binnekort ga ik weer proberen of ik op mijn vaste rijpaardje durf te springen:) Misschien dat ik dat deze donderdag durf:) Als je weer gaat beginnen met springen zou ik het rustig opbouwen, balkjes draven een klein kruisje springen en zo steeds verder opbouwen tot hoever jij eerst wilt gaan Knipoog

Succes ermee!

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:19

rustig paard en eerst weer zelfverttrouwen opde sprong opbouwen....,, en erg veel suc6!

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:47

met een rustig paardje beginnne inderdaad en als je echt niet durft te springen niet springen.
Het is meestal een kwestie van vertrouwen maar als je zelf niet durft of je vertrouwt het niet houdt het op.
succes ermee

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:55

gewoon over nieuw proberen , met bijv ander paard, en dan eerst balkjes draven, en dan een heel klein sprongetje, bijv dat het paard er eigenlijk nog overheen kan stappen, veel succes

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:22

Waarom heeft je instructeur niet gewoon een hindernis opgezet waarvan voor jou de hoogte goed was? En als je nog nooit hebt gesprongen vind ik het niet slim van de manege om je dan op zo'n paard te zetten.

Even vragen of je op een braaf paard mag en even opbouwen met balkjes lopen, het is echt zo moeilijk niet!

Sucses!

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:27

Rustig paardje, en misschien een lagere hindernis. Heel veel succes ermee! Knipoog

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:30

Ik zou helemaal opnieuw beginnen. Eerst rustig paardje, balkjes lopen en zo alles weer opnieuw opbouwen.
Als het niet lukt weer even een stapje terug doen...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:31

Ik heb dat ook gehad.. en het is erg vervelend! [Weetje wel, dat je iedereen ziet springen, je het zelf ook wel wil, maar niet durft!]

Uiteindelijk is het over gegaan, doordat ik heb gesprongen op een pony, die ik zo vertrouwde, dat ik gelijk het plezier in springen heb terug gewonnen.. nu cross ik het liefst door de duinen en het bos over allemaal dingen heen Lachen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:36

Rare instructeur heb je,
die je je eerste springles meteen op een lastig paard zet en ook nog eens een hoge hindernis plaatst.
Naar mijn mening kan je beter lekker laag beginnen,
en als dat paard hoog dan zo leuk vind, dat zet je daar maar iemand anders op.
Wat ik absoluut niet vind kunnen is dat jij aangeeft dat je het liever lager probeert en dat hij zegt dat het wel zo moet,
het is toch vooral belangrijk dat jij je op je gemak voelt?

Ik denk niet dat je teleurgesteld in je zelf moet zijn, hoor.
Áls je al teleurgesteld moet zijn, dan in je instructeur.
Vraag volgende keer gewoon eens een heel laag sprongetje op een hele brave pony,
dan kom je zo over je spring-angst heen denk ik, vraag desnoods of iemand meerent.
(Dat heb ik toen ik klein heb wel eens gehad, best een geruststelling Clown)

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:19

ja waarom niet op een ander paard.
Die niet gelijk zo hoog over een hindernis gaat.
Dat je eerst een klein sprongetje kunt proberen.
Ik zou wel als tip geven,probeer wel te blijven rijden anders wordt je echt bang.
ik ben er ook een aantal keren flink vanaf gevallen. Was toen ook angstig. maar ben gewoon door blijven rijden en op een gegeven moment komt het vertrouwen terug.
Succes

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:55

Ik zou een rustig paardje nemen.
Ik zou miss een prive les vragen om ook het vertrouwen in jezelf terug te krijgen!
Dat vind ik heel belangrijk anders zou het kunnen dat het die keer erna weer fout gaat.
Je zou bijv kunnen oefenen in de verlichte zit gewoon in stap en als je het zelf aandurft in draf vooral niet overhaaste dat is nergens goed voor!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:58

erg zonde zeg! je instructeur had jou beter moeten inschatten en beter moeten beseffen dat hij je niet meteen zo'n paard onder je kont geeft,
het ligt totaal niet aan jou! ik denk dat je een andere instructeur moet vinden die beter past bij jou denken en manier van rijden en die doelen rustig opsteld en met jou doorloopt inplaats van laat maar gaan.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:03

Heb je wat aan alle tips?!

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:20

Ik heb hetzelfde als jou gehad. Maar nu vind ik springen juist helemaal leuk Haha!
Ik heb toen gewoon het paard gekozen waarmee ik de grootste klik had, en daarmee langzaam het springen opgebouwd.
Nu spring ik met mijn eigen paard 'de sterren van de hemel' tegenover toen, al zeg ik zelf Tong uitsteken

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:10

Ik snap precies wat je bedoelt! had ik ook in het begin! Dat is best wel eng! Maar je moet vooral na voren zitten! Dat is hoogst waarschijnlijk de rede dat het fout ging! Oefenen baart kunst! suc6!!

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:09

Nou, bij ons op de manege is het als volgt.. er liggen altijd eerst een paar drafbalkjes op de grond waar we overheen moeten. En als dat goed gaat dan beginnen we laag en gaan we steeds hoger. Je hoeft niet altijd al gelijk kei hoog te beginnen! En al helemaal niet als je het eng vind. Vraag aan de gene die les geeft of die laag wilt beginnen? Vind je het dan nog eng..? Dan kun je misschien beter eerst meer vertrouwen krijgen in je paard door er eerst een paar keer 'gewoon dressuur' mee te gaan rijden. Zo krijg je dan meer vertrouwen. Dat heeft altijd voor mij heel erg geholpen want ik was echt doodsbang voor springen! Succes