Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
duChambre schreef:mijn pony heeft het ook eens geprobeerd, tijdens de galop gewoon ervandoor de wei in. het eerste wat toen in me opkwam: gewoon buiten de bak verder rijden. volgens mij snapte hij toen dat de bak uitrennen geen excuus is om niet te werken, want hij heeft het nooit meer gedaan...
weet natuurlijk niet of jouw paard er ook zo over denkt, maar mijn pony snapte hem gelukkig.
misschien is het echt een raar idee hoor, maar ik zou dus gewoon ook keihard aan het werk met hem gaan waar hij stopt met rennen
daarnaast ben ik het volledig met brennie en lailapri eens. zodra hij ook maar 5 seconden loopt zoals het hoort, uitstappen en belonen. dus als hij er weer eens vandoor wil gaan, en je houdt hem in de bak, belonen en uitstappen... en daar van uit volgende keer weer verder werken
(trouwens, mijn pony loopt ook super, totdat we galloperen. en nu blijkt er toch wat mis te zijn in zn rug. dus dat hij soms goed loopt wil niet zeggen dat er niks mis is)
KingMarco schreef:Maar hij loopt dus gewoon de `bak` uit het weiland in begrijp ik. Wat is dan de bedoeling van de binnenteugel los gooien en buiten begrensen ? Zelf zou ik hem op een volte trekken, des noods met wat meer geweld (lees idd omtrekken in de zin van zelfs met 2 handen aan 1 teugel tot hij gaat) Want heb t idee dat het paard het wel leuk spelletje vind en je gewoon enorm in t ootje neemt. Eventueel toch proberen de bak iets af te zetten doormiddel van prikpaaltjes met lint of hindernissen als afbakening(beetje creatief denken).
flugeltje schreef:haha wat een dondersteen...nou ik zou dat lieve maar heel snel aan de kant gaan gooien, straks verongeluk je nog een x
Afstraffen die handel.... hij is gewoon erg ontdeugend
flugeltje schreef:hij doet het puur en alleen op een open bak, verder gaat hij er niet van tussen, ik geloof niet dat ie dan ergens last van heb anders had hij het overal en altijd gedaan ( denk ik hoor )
beenyman schreef:Zou het niet zo kunnen zijn, dat als jij ziet dat hij z´n oren in de nek legt en met z´n ogen draait, jij afwachtend gaat rijden?
Ik zou het probleem iig niet aan gaan pakken met een ander bit, maar de kern van het probleem opzoeken. Je zou kunnen beginnen een omheining te plaatsen, zodat het rijden voor jou makkelijker wordt. Daarna moet je gaan werken aan de gehoorzaamheid van je paard.
lientjeds schreef:Mijn vorige was ook zo, echt rennen, niets aan te verhelpen.
Punt 1: ik wist dat ze het ging doen en zette me schrap => fout dus, nooit zitten afwachten, gewoon aanpakken en rijden vanaf de eerste stap.
Punt 2: niets medisch aan de hand, anders zou ie dat ook doen in binnenbak ed., zuiver testen van hoever het paard met jou kan gaan.
Ik probeerde haar tegen de rij trailers te rijden, als ze op hol sloeg, binnen deed ze het ook en reed ik haar tegen de muur. Lesgevers stonden er ook machteloos tegenover...
Misschien zou je wel es kunnen proberen van een martingal of zo, andere hulpteugel, zodat je teugelhulpen meer effect hebben?
Proberen omtrekken vind ik een héél goed idee, hij mag gewoon die grens niet over van de bak. Alleszins diep blijven zitten, blijven ademen (waren mijn fouten, ik verstijfde!) en vecht er maar es goed tegen, dat jij terug de baas wordt!
En bij mij ging het terug goed nadat wij vaak samen buitenritjes maakten, was goed vr ons wederzijds vertrouwen, mr blijkbaar haalt dat bij jou niets uit.
Alvast véél succes!
met véél moed, volharding en een beetje geluk komt het zeker goed!
Maar ik zal het in men achter hoofd laten als het straks toch weer de verkeerde kant op gaat.
Ben best wel trots.
kan er altijd van leren hns schreef:Ik word dol van die reacties hier.
'Pak hem aan, doorijden, afstraffen die handel, jij bent de baas...etcetc.'
Je kunt hem gerust aanpakken maar dat versluiert de daadwerkelijke problemen én lost ze zeker niet op. Je kunt geluk hebben en je paard blijft braaf of hij heeft je later wel nog eens een keer te pakken.
Je zegt dat hij genoeg afwisseling krijgt met longeren en wat buitenritjes. Naar mijn ervaring is dit niet genoeg afwisseling, ga eens iets totaal anders doen en ga hem eens wat dingen aanleren, leer hem bijvoorbeeld om een emmer op te pakken of een been te geven door dat je alleen met je vinger wijst. Beloon hem steeds weer zodat je hem aan het denken zet, het gaat erom wat er in dat koppie van een paard zit.
En goed, het is net dat ik gister ongeveer hetzelfde liedje heb meegemaakt, ook een paard die steeds weer maar in verzet blijft gaan, hoofd omhoog, benen in de grond, staan, draaien, naar achteren slaan. Gedrag dat al een half jaar oud is. Ik heb ze gevraagd of ze het eens bitloos zouden willen proberen 'wat zegt u? Bitloos, op dát paard?'. Maar goed, het hoofd ging niet meer omhoog, de boze blik was weg, geen benen in de grond, geen gedraai en geen getrap. Blijkbaar was het de eerste rustige les van dat paard, aan de hand van de reacties die ik kreeg. Ik ben er nog altijd stomverbaasd over hoe mensen alles trachten op te lossen door in één richting te denken, je hebt meerdere keuzes en duizenden oplossingen die je bij elk individu kunt bedenken zonder dat je moet slaan of boos moet worden. Rustig en logisch nadenken en daarbij geldt natuurlijk ook, makkelijker gezegd dan gedaan.
Veerle90 schreef:probeer m eens op een volte te zetten en dan ff lekker hard laten galloperen tot ie vanzelf gaat draven, dus eerst ff lekker laten en als hij wilt stoppen in galop houden, wil nog wel eens helpen:) Pony op onze manege deed dat ook altijd..