Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:57

Eentje loopt er hier met een westernzadel met boom en eentje met een boomloos westernzadel maar niet vanuit de NH achtergrond.
Met het zadel merk ik geen verschil. Heb trouwens een 2cm. dikke neopreenpad onder de boomloze liggen.

Met bit of zonder bit vind ik wel degelijk een giga verschil.
Bij bitloos moet ik veel grotere bewegingen met mijn handen maken, paarden lopen in tweeen met nauwelijks ruggebruik en de achterhand werkt ook niet fatsoenlijk.

Leuk voor een gezellig buitenritje maar doe mij maar het bit.
En niet omdat ze niet te houden zijn bitloos, want dat is het probleem niet. Ik heb ze veel aan de teugel lopen met eigenlijk alleen maar het gewicht van de teugels in de handen. Geen druk op het bit maar wel goed aan het been, geheel door de rug met flink achterhandgebruik.

Als je nou 's kijkt op de site van dr. Cook met zijn bitloze hoofdstellen dan is er een pagina met allemaal foto's.
Eerlijk gezegd zie ik geen enkel paard daar fatsoenlijk lopen.
Trouwens waar ik helemaal niet van gediend ben is dat Cook ook een hoofdstel heeft ontwikkeld waar studs in geschroefd kunnen worden. Roestvrijstalen noppen die oa. in het kopstuk zijn te draaien voor meer druk. Volgens hem pijnloos Slapen Hij heeft ze zelfs in 2 maten en er patent op aangevraagd
Mijn mening is dat je dat niet maken kan als je zoals Cook zoooo paardvriendelijk bent en anti bit en ijzers bent.

Een paardenvriendin van mij heeft onlangs een hele schare engeltjes op haar schouders gehad.
Ze reed al een paar jaar met een bitloze Parelli optoming.
Ging op zich hardstikke goed tot 6 weken terug.
Paard gaat onverwachts aan de kletter, geen tijd meer voor de one reinstop want toen knapte ze met flinke vaart tegen een biels waar het weidehek aanhangt.

Dankzij de cap die kaduuk ging heeft ze het er redelijk afgebracht met 'alleen' de kaak op 6 plaatsen gebroken en verder bont en blauw.
Paard is na haar val van schrik op het weidehek gesprongen en heeft een fikse wond aan de binnenzijde van 1 van de benen opgelopen.
Volgens de DA vreselijk mazzel want een halve cm. verder en hij had een slagaderlijke bloeding gehad en het zeer waarschijnlijk niet overleefd.

Haar echtgenoot stond toevallig te filmen dus het hele ongeluk is vastgelegd.
Het is echt vreselijk om te zien
Onvoorstelbaar dat haar nek niet gebroken is.

Lang leve bitloos maar niet heus. Ze is ook definitief genezen van bitloos rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:00

@henny_w

afschuwelijk verhaal Ach gut

maar had dit met bit anders verlopen?

ik rij sinds mei bitloos vooral buiten, mijn bijrijdster traint met haar en dat doen we met bit.

ik merk weinig verschil met bit of bitloos, ze luistert er goed naar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:01

Zo'n verhaal als hierboven kan net zo goed mét bit gebeuren. Paardrijden is gewoon een gevaarlijke sport, als een paard op hol slaat dan houd je die ook mét bit niet tegen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:07

LilianR schreef:
Angela schreef:
Indien het paard rugproblemen heeft, dan zou ik eerder onbelast gaan trainen. Bij een boomlooszadel is de drukverdeling niet optimaal, en een boomzadel kan de beweging belemmeren. Onbelast is dan een betere optie, tot het probleem zich herstelt heeft.

Of juist wel omdat hij zo goed meebeweegt, maar doordat de inlages misschien niet altijd drukverdelend genoeg zijn, snap je 'm nog? Clown
Dat blijft moeilijk. Ja

Ik denk dat dat idd de conclusie moet zijn Haha! Het beste is eigenlijk niet rijden, maar het paard volledig aan de hand te scholen... maar ja... dan kun je niet rijden en dat is nou juist zo leuk.... Clown En het is niet echt kiezen tussen 2 kwaden, maar meer tussen 2 goede opties die beide nadelen hebben Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:25

Ja hoor beide doen wij , arabier ingereden met een side pull , waarbij ik onder de kaaklijn een extra riempje heb gemaakt , zodat de hulpen met afwenden , ook duidelijk doorkomen.
Bitloos ging wel vooraf aan oefeningen - wijken voor druk , op de neus waar de side pull gelegen is. (en Ceesje begrijpt dit en reageert zeer goed) Met bit is ze ook goed te rijden(voorbereiding voor het mennen.
De eerste gangen heb ik met Ceesje zonder zadel gedaan , daarna een korte periode een zadeltje ( zaldi record) daar groeide ze in een no time uit. Nu heeft ze voor haar op maat gemaakt massimozadel.(een boomzadel waarmee zij zich weer verder kan ontwikkelen)
Op een barefootzadel heb ik ook gereden maar op de tinker was het zonder zadel comfortabeler.Barefoor voor de langere afstanden is niet altijd een aanrader.(beugelophanging-punt geeft nogwel eens druk op rug)Met de inlages is er gelukkig goed te knutselen dat de ruggegraat vrijligt , en het zadel goede ligging heeft.

dus terug te komen bij de vraagstelling , ik denk als je als ruiter ontspannen bent met welke optoming ook , dat je paard dat ook is?(waarbij ik wel van een goede voorbereiding uitga)
PS heb in een topic genoemd dat je mooie schilderijen maakt, weet je waar eventuele vragen weg komen Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:46

MysticTinker schreef:
Zo'n verhaal als hierboven kan net zo goed mét bit gebeuren. Paardrijden is gewoon een gevaarlijke sport, als een paard op hol slaat dan houd je die ook mét bit niet tegen

Het gebeurde in haar rijbak, je ziet dat ze nog probeert te sturen maar er komt geen reactie.
Paard ging ook niet op hol.
Hij sprong vanuit een sukkeldrafje op de linkerhand ineens met een grote sprong voorwaarts weg in galop.
Sneed heel erg de bocht en kwam bijna dwars op de korte zijde terecht voor het hek.
Op het laatste moment sprong hij rechtsom en werd zij links tegen de biels gelanceerd. Hij vloog door de vaart boven op het hek met het linkervoor- en achterbeen.

Ik weet niet of het met bit wel goed gegaan was,
maar zoals ik het op de film zie denk ik dat ze hem wel iets beter op de hoefslag had kunnen houden.

Je verwacht zoiets gewoon niet na ik schat zo'n 3 jaar bitloos rijden.
Twee weken terug heeft ze voor het eerst weer gereden.
Om weer vertrouwen te krijgen heeft ze op 1 van mijn paarden meegereden het bos in.
"Eerste reactie, jeetje ik hoef eigenlijk niks te doen en ze reageren al. Zo licht in de hand."
Ze gaf aan dat ze dit toch eigenlijk wel veel paardvriendelijker vond dan de toch wel grote bewegingen die ze met het bitloos hoofdstel moest maken.

Ik ben nu zo'n 25 jaar paardrij instructrice en zie geregeld NH gereden paarden die heel erg slecht lopen.
Vooral qua rug- en achterhandgebruik.

Wat me ook opvalt is dat je steeds vaker hoort en leest over kissingspines.
Of... het werd vroeger veel moeilijker onderkend, of ... het heeft met het steeds meer met oa. bitloos rijden te maken waardoor paarden niet goed lopen onder het ruitergewicht.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet iedereen die bitloos rijd over 1 kam scheren hoor. Er zijn er ook die er wel goed mee om gaan Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:49

henny_w schreef:
Wat me ook opvalt is dat je steeds vaker hoort en leest over kissingspines.
Of... het werd vroeger veel moeilijker onderkend, of ... het heeft met het steeds meer met oa. bitloos rijden te maken waardoor paarden niet goed lopen onder het ruitergewicht.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet iedereen die bitloos rijd over 1 kam scheren hoor. Er zijn er ook die er wel goed mee om gaan Knipoog

Ik denk dat dat er meer mee te maken heeft dat mensen nu gaan uitzoeken wat er mis met hun paard is, ipv het meteen een enkeltje stegeman te geven.. Daarnaast worden er ook veel meer paarden bereden als vroeger (toen waren er wel veel paarden, en ze werden ook bereden, maar ze waren toch voornamelijk voor het lopen voor de ploeg/koets). Nu zijn er veel recreatieve ruiters bijgekomen, waarvan vele nooit een les nemen. Ze hobbelen maar wat raak. Voor sommige combinaties is dat geen probleem. Een ander heeft van zichzelf minder balans, en belast het paard verkeerd, met allerlei blessures tot gevolg voor het paard....

Edit: ik denk dat die paarden zoiezo in de problemen waren gekomen, ongeacht de optoming die de ruiter gebruikt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:25

Ik heb meerdere paarden gekend met KS, en allemaal gereden met bit, traditioneel engels, op de manege..
Met bit kunnen paarden ook de rug wegdrukken.. volgens mij zelfs sneller dan bitloos, want het trekken aan een bit door een onervaren ruiter zorgt voor veel meer spanning dan het boshobbelen door een recreatieruiter bijvoorbeeld.
Ik denk dat paarden van recreatieruiters juist veel sneller ontspannen lopen, want die worden niet gedwongen, mogen lekker rustig in hun eigen tempo lopen, doen leuke en veelzijdige dingen.. (dan heb ik het niet over het achterhandgebruik, want daar wordt vaak weer minder op getraind)
In tegenstelling tot de manegeruiters en 'wedstrijd' ruiters, die hun paard koste wat kost in de houding willen hebben, in de krul, en bij elke pas met de sporen prikken. Zo'n paard loopt natuurlijk veel minder makkelijk ontspannen, maar 'als het plaatje maar goed is'..

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:08

TAO --> RT-D.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:11

ceesje schreef:
Ja hoor beide doen wij , arabier ingereden met een side pull , waarbij ik onder de kaaklijn een extra riempje heb gemaakt , zodat de hulpen met afwenden , ook duidelijk doorkomen.
Bitloos ging wel vooraf aan oefeningen - wijken voor druk , op de neus waar de side pull gelegen is. (en Ceesje begrijpt dit en reageert zeer goed) Met bit is ze ook goed te rijden(voorbereiding voor het mennen.
De eerste gangen heb ik met Ceesje zonder zadel gedaan , daarna een korte periode een zadeltje ( zaldi record) daar groeide ze in een no time uit. Nu heeft ze voor haar op maat gemaakt massimozadel.(een boomzadel waarmee zij zich weer verder kan ontwikkelen)
Op een barefootzadel heb ik ook gereden maar op de tinker was het zonder zadel comfortabeler.Barefoor voor de langere afstanden is niet altijd een aanrader.(beugelophanging-punt geeft nogwel eens druk op rug)Met de inlages is er gelukkig goed te knutselen dat de ruggegraat vrijligt , en het zadel goede ligging heeft.

dus terug te komen bij de vraagstelling , ik denk als je als ruiter ontspannen bent met welke optoming ook , dat je paard dat ook is?(waarbij ik wel van een goede voorbereiding uitga)
PS heb in een topic genoemd dat je mooie schilderijen maakt, weet je waar eventuele vragen weg komen Knipoog

hey, wat een toffe geste (mbt je laatste opmerking), ga naar Ierland (hoe is het ook mogelijk Knipoog ) om mijn werk te promoten daar in de rensport.

Maar opdrachten alhier zijn makkelijker te doen. Haha!

Als tuigage goed ligt zou het theoretisch waarschijnlijk in beide gevallen moeten werken, maar toch zijn de reacties heel verschillend..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:16

Mijn paard loopt boomloos erg gespannen, ze vindt het helemaal niets. Ze loopt met haar boomzadels (jaja, ze heeft er wel drie) veel gemakkelijker ontspannen.
Bit en bitloos ligt iets gecompliceerder, in de bak rijden we met een bit en dat neemt ze daar heel goed en ontspannen aan, maar bij een buitenrit is een bit niet grappig. Buiten rijden we met touwhalster, dat gaat uitstekend, maar in de bak kan ik er dressuurmatig niet mee doorkomen. Ze kan wel ontspannen in de bak lopen zonder bit, maar dan is het rijtechnisch minder "verantwoord" Haha!

Zoals dat paard op het filmpje van MT loopt zou ik me de ogen uit de kop schamen en direct de dierenarts bellen, of misschien eerst de osteopaat. Het kan 100 keer de stijl zijn die de jury op wedstrijden wil zien, maar zo rijdt je dus je paard naar de knoppen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:24

Ik denk dat je met die laatste zin de galop (lope) van het zwarte paard bedoeld?? Lijkt inderdaad alsof ie stokkreupel is he, maar blijkbaar is dat een extreem verzamelde galop, heel zwaar voor het paard, maar die paarden lopen niet zo doordat ze kreupel zijn of pijn hebben, ze worden echt zo getraind. Of het goed is voor t paard of voor zn rug weet ik niet, maar ik denk niet dat dit zwaarder is dan piaffes en passages enzo die je in de dressuur ziet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:28

ja en nee
de ene rij ik bitloos maar daar hoef ik echt niet aan te komen zetten met een boomloos (ongeacht welk type daar het ene niet lijkt op de andere) zadel

de andere rijd ik dan weer met bit dan weer zonder
ligt aan zijn dag , ligt aan zijn bui waar die die dag beter op loopt
deze rijd ik wel boomloos

3e word af en toe door zoonlief gereden met bit en boomzadel
met iets anders hoef je niet aan te komen zetten

dus tja .. varieert nogal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:33

Henny, nog even wat jouw verhaal over dat ongeluk betreft: Zoiets is zo'n anderhalf jaar geleden bij een kennisje van me gebeurd. Zij reed gewoon met bit (ze rijdt niet bitloos) in de bak en haar paard is over een heel hoog hek heen gesprongen, nadat hij 'gek' werd. Ze is er vanaf gekomen met een behoorlijke hersenschudding en een hoop blauwe plekken en kneuzingen. We weten allemaal niet waarom haar paard dat deed op dat moment (een heel braaf paard) en zij is dat moment zelfs helemaal kwijt in haar geheugen. Ik ben overtuigd dat zulke dingen zowel met als zonder bit kunnen gebeuren Ja . Net als paarden die er vandoor gaan. Heb je wel eens gekeken in de nieuwstopics op bokt? Bij de meeste ongelukken hadden de paarden gewoon een bit in, hoor. Knipoog
Als een paard gaat, dan gaat 'ie. Punt.

Detour, helaas heb ik met mijn eigen paard geen vergelijking met het traditionele rijden, maar je weet dat ik vanuit NH naar bitloos/boomloos ben gegaan (momenteel zelfs alleen op barebackpad, aangezien ik een nieuw boomloos zadel besteld heb en mijn oude zojuist verkocht heb). Je weet ook dat mijn paard nog maar net ingereden is en ik ga sinds kort ook gewoon met hem naar buiten, de hei, het bos. Ja, ik ben me bewust dat hij er vandoor kan gaan, maar ben tegelijkertijd ook overtuigd dat het met bit precies hetzelfde zal zijn. Die knop heb ik allang omgezet, ik denk er nu niet eens meer bij na dat ik zonder bit rond rij (na zo'n 30 jaar met bit gereden te hebben). Overigens rij ik hem nu vaak stapvoets terug naar zijn land (hoef ik dat eind niet altijd te lopen) en hij heeft zo'n 3x keer geprobeerd om te gaan racen, als de paarden in de naastliggende wei het in hun kop krijgen om een rengalopje te gaan doen. Clown
Tot nu toe had ik hem heel snel weer terug eigenlijk, viel me erg mee. , hij reageert echt heel goed op me (tot nu toe). Want ik zit echt niet op een rengalop te wachten met een touwhalstertje, zonder zadel..... Haha! Knipoog
Daar ben ik te oud voor, hoor, haha.... Ben me bewust dat het wel ooit eens kan gebeuren, maar ja, hij is nog jong, dus ik ben er op zich ook wel op berekend. Gelukkig is hij niet zo groot. Clown

Boomloos, tja, dat is bij elk paard (en elke ruiter) verschillend. Mijn paard loopt er prima onder, maar heeft er ook een perfecte rug voor (geen schoft, sterke, ronde rug) en ik heb geen stoelzit en wil graag zoveel mogelijk contact met de paardenrug. Maar ken genoeg mensen die er minder enthousiast over zijn, nou, prima, dat kan.

Hij loopt erg ontspannen, soms iets te zelfs. Bloos
Maar aangezien ik ook bezig ben met recht richten (ook vanaf de grond) e.d. ben ik overtuigd dat je een paard prima bitloos kan laten lopen. Zie ook het boek 'Natuurlijk Paardrijden - Verzameling aan de lange teugel' van K.F. Hempfling. Ik wilde ook ooit de workshop bij Singlefooters doen (helaas kon ik door omstandigheden niet), waarbij hier ook aandacht aan besteed wordt. Maar goed, ik heb zelf ook regelmatig les, dus doe het nu gewoon op mijn eigen paard. Lachen

Sorry, is een erg lang l.ulverhaal geworden. Bloos Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:35

detour schreef:
Puur gekeken naar jouw rijstijl, met hetzelfde paard, eerst traditioneel en dan NH?

Ik denk dat je dingen door elkaar houdt. NH = natural horsemanship en dat is de benadering (bv. Parelli), het is niet de optoming die iets NH maakt. NH kan ook gedaan worden met boomzadel en bit.

Bit- en boomloos wordt vaak geschaard onder 'natural' en dat is echt wat anders dan NH. Het gaat wel vaak samen trouwens, maar het zijn echt twee verschillende dingen.

Wat betreft bit- en boomloos bij hetzelfde paard: Ik merk geen verschil bij mijn pony, ze loopt lekker met en zonder bit. Het lijkt me dat er ook iets niet goed zit als een paard bij de ene optoming niet kan ontspannen, dan doe je dus iets verkeerd met je handen (medische uitzonderingen daargelaten).

Ik merk wel een verschil tussen boom en boomloos. Ik ben overgestapt op boomloos omdat het om een fokmerrie gaat, en haar lichaam verandert dus constant, daar kan geen zadelmaker tegenaan werken Knipoog
Het boomzadel past dus niet altijd optimaal. Boomloos loop ze weer lekker ruim en ontspannen. Maar dat doet ze ook als het boomzadel goed past.

Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan bit- en boomloos, maar mijn pony maakt het volgens mij niks uit.

Goed passend tuig dat bij de combinatie ruiter/paard past lijkt me het belangrijkst, of dat het label 'natural' of 'traditional' krijgt is dan niet zo van belang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:37

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:12

MysticTinker schreef:

Tuurlijk bij met bit gereden paarden gebeuren net zo goed ongelukken, maar om nou even een voorbeeld te noemen Knipoog
Ik heb jouw filmpje bekeken en zie dat je je paard op een gegeven moment in de hoek tegen het hek moet zetten omdat hij er geen zin meer in heeft en even tegendraads wordt. Hoofd hoog enz.

Sorry maar als dit soort dingen in een omheinde bak gebeuren dan vraag ik me echt af of bitloos zo verstandig is.
Dan heb je toch niet echt controle over je paard? Of ben ik nou een muggezifter Bloos

Vraagje: de drafstukken is dat de jog of is een gewone draf de bedoeling?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:18

Twiggy2008 schreef:
Henny, nog even wat jouw verhaal over dat ongeluk betreft: Zoiets is zo'n anderhalf jaar geleden bij een kennisje van me gebeurd. Zij reed gewoon met bit (ze rijdt niet bitloos) in de bak en haar paard is over een heel hoog hek heen gesprongen, nadat hij 'gek' werd. Ze is er vanaf gekomen met een behoorlijke hersenschudding en een hoop blauwe plekken en kneuzingen. We weten allemaal niet waarom haar paard dat deed op dat moment (een heel braaf paard) en zij is dat moment zelfs helemaal kwijt in haar geheugen. Ik ben overtuigd dat zulke dingen zowel met als zonder bit kunnen gebeuren Ja . Net als paarden die er vandoor gaan. Heb je wel eens gekeken in de nieuwstopics op bokt? Bij de meeste ongelukken hadden de paarden gewoon een bit in, hoor. Knipoog
Als een paard gaat, dan gaat 'ie. Punt.

Het beroerde is dat je vaak niet weet hoe de ruiters MET bit rijden als er wat gebeurt ergens.
Ik bedoel qua kunnen.
Dat geld idem voor de ruiters die bitloos rijden.
Het ligt lang niet altijd aan de optoming maar kan ook heel goed aan de manier van rijden liggen.
En dan hou je altijd nog de factor dat het paard zomaar van iets kan schrikken.

Ik lees ook wel dat er mensen zijn die hun paard niet geheel onder controle hebben en dan toch de natuur in gaan. Zo van "op hoop van zegen dat ie braaf is".
Dat vind ik dus onverantwoord.
Niet alleen voor jezelf en je paard maar ook voor de mede weggebruikers.
Dan maakt de optoming al helemaal niet meer uit.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:23

Ik rij mijn paard vanaf komende week boomloos, en bij het testen liep hij al meteen ontspannender als met zijn boomzadel. Ik wist niet wat ik meemaakte!

Ook als ik met neckrein rij is het vaak lekker aan het stofzuigen, als ik dan wat moeilijkere oefeningen ga vragen zoals overgangen stap/galop en halt/draf of bijvoorbeeld wijken/travers, dan gaat zn hals mooi omhoog om zijn achterhand goed te kunnen dragen.
Dit doet hij met bit wel beter moet ik zeggen, een bitloos hoofdstel bevalt ons allebei niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:25

Qua ontspanning is mijn paard bitloos een stuk beter ja, maar ik heb veel moeite om hem goed over de rug te rijden en hem te laten verzamelen. Lukt uiteindelijk wel een beetje maar het kost veel moeite, met bit gaat het eigenlijk vanzelf. Daarom rij ik liever dressuur met bit, maar buitenritten rij ik hem het liefst bitloos. Met bit is hij vaak drammerig, moet hem constant in houden. Terwijl bitloos kan ik hem gewoon aan een lang teugeltje op neckreining door het bos sturen. Kan misschien ook in mijn hoofd zitten hoor, ik voel me bitloos nou eenmaal een stuk veiliger op zijn rug dan met bit. (en hij kan onderweg lekker gras eten, ideaal Haha! )

Boomloos was het niet meer ontspannen, simpel weg omdat het op zijn schoft drukte. Niet echt prettig voor hem, maar dat boomloze zadels niet geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft is algemeen bekend. Ik denk dat als een paard duidelijk beter gaat lopen met een boomloos zadel je de conclusie kan trekken dat je boomzadel niet goed paste.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:56

RedPassion schreef:
Ik denk dat je dingen door elkaar houdt. NH = natural horsemanship en dat is de benadering (bv. Parelli), het is niet de optoming die iets NH maakt. NH kan ook gedaan worden met boomzadel en bit.

Bit- en boomloos wordt vaak geschaard onder 'natural' en dat is echt wat anders dan NH. Het gaat wel vaak samen trouwens, maar het zijn echt twee verschillende dingen.

Waarbij PNH mét bit is en boomloos geen onderwerp is.

Verder zou het normaal moeten zijn dat een paard niets begrijpt van een andere manier van rijden, van andere signalen Pling

Kortom; een wonderlijke verwarring in de vraagstelling.
Opvallend dat op een dergelijke verwarde vraag tóch zoveel antwoord komt. Meest nóg verwarder antwoorden eigenlijk Schijnheilig

hc

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:14

Boomloos kan ik niets overzeggen, nooit mee gereden Lachen

Bitloos loopt mijn paard hetzelfde als met bit. Ik rij haar nu 9 maanden bitloos, ben eigelijk van de een op de andere dag overgestapt Haha! Heb nooit echt een verschil gemerkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:27

henny_w schreef:
Ik heb jouw filmpje bekeken en zie dat je je paard op een gegeven moment in de hoek tegen het hek moet zetten omdat hij er geen zin meer in heeft en even tegendraads wordt. Hoofd hoog enz.

Sorry maar als dit soort dingen in een omheinde bak gebeuren dan vraag ik me echt af of bitloos zo verstandig is.
Dan heb je toch niet echt controle over je paard? Of ben ik nou een muggezifter Bloos

Elk paard wil wel eens zijn eigen zin doordrijven (die van mij toevallig in dat filmpje, maar dat was ook de enige keer dit jaar dat ie even er tussenuit piepte), heeft verder niets te maken met bit of bitloos. Ik heb het in t filmpje opgelost door mn paard op een kleine volte te zetten, en dat zou ik mét bit precies hetzelfde hebben gedaan Lachen
Als je een bit nodig hebt om de controle te houden dan betekent dat volgens mij dat je paard dominant is over jou, en je dus eerst op de grond de verhouding moet rechtzetten.

henny_w schreef:
Vraagje: de drafstukken is dat de jog of is een gewone draf de bedoeling?

Das de jog Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:27

Daan_Ordeal schreef:
Bitloos loopt mijn paard hetzelfde als met bit. Ik rij haar nu 9 maanden bitloos, ben eigelijk van de een op de andere dag overgestapt Haha! Heb nooit echt een verschil gemerkt.

Oefffff. Dat is een HEEL veeg teken. Dan heb bij nooit de inwerkingen welke jou tot jouw beschikking stonden correct gebruikt en komt de vraag op wat je dan nu doet.
Met andere woorden; wat is in het licht van twijfelachtige rijtechnische inhoud de waarde van jouw ervaring?

hc