Met het zadel merk ik geen verschil. Heb trouwens een 2cm. dikke neopreenpad onder de boomloze liggen.
Met bit of zonder bit vind ik wel degelijk een giga verschil.
Bij bitloos moet ik veel grotere bewegingen met mijn handen maken, paarden lopen in tweeen met nauwelijks ruggebruik en de achterhand werkt ook niet fatsoenlijk.
Leuk voor een gezellig buitenritje maar doe mij maar het bit.
En niet omdat ze niet te houden zijn bitloos, want dat is het probleem niet. Ik heb ze veel aan de teugel lopen met eigenlijk alleen maar het gewicht van de teugels in de handen. Geen druk op het bit maar wel goed aan het been, geheel door de rug met flink achterhandgebruik.
Als je nou 's kijkt op de site van dr. Cook met zijn bitloze hoofdstellen dan is er een pagina met allemaal foto's.
Eerlijk gezegd zie ik geen enkel paard daar fatsoenlijk lopen.
Trouwens waar ik helemaal niet van gediend ben is dat Cook ook een hoofdstel heeft ontwikkeld waar studs in geschroefd kunnen worden. Roestvrijstalen noppen die oa. in het kopstuk zijn te draaien voor meer druk. Volgens hem pijnloos
Hij heeft ze zelfs in 2 maten en er patent op aangevraagd
Mijn mening is dat je dat niet maken kan als je zoals Cook zoooo paardvriendelijk bent en anti bit en ijzers bent.
Een paardenvriendin van mij heeft onlangs een hele schare engeltjes op haar schouders gehad.
Ze reed al een paar jaar met een bitloze Parelli optoming.
Ging op zich hardstikke goed tot 6 weken terug.
Paard gaat onverwachts aan de kletter, geen tijd meer voor de one reinstop want toen knapte ze met flinke vaart tegen een biels waar het weidehek aanhangt.
Dankzij de cap die kaduuk ging heeft ze het er redelijk afgebracht met 'alleen' de kaak op 6 plaatsen gebroken en verder bont en blauw.
Paard is na haar val van schrik op het weidehek gesprongen en heeft een fikse wond aan de binnenzijde van 1 van de benen opgelopen.
Volgens de DA vreselijk mazzel want een halve cm. verder en hij had een slagaderlijke bloeding gehad en het zeer waarschijnlijk niet overleefd.
Haar echtgenoot stond toevallig te filmen dus het hele ongeluk is vastgelegd.
Het is echt vreselijk om te zien
Onvoorstelbaar dat haar nek niet gebroken is.
Lang leve bitloos maar niet heus. Ze is ook definitief genezen van bitloos rijden.

Het beste is eigenlijk niet rijden, maar het paard volledig aan de hand te scholen... maar ja... dan kun je niet rijden en dat is nou juist zo leuk....