pony luistert niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Re: pony luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:22

Wanneer heb je de dierenarts laten komen? Voor de ongemakken of daarna? En hoe reageert je pony als je met je had over de rug duwt?
Een zadel kan nog zo goed zijn en nog zo duur, maar dat wil niet altijd zeggen dat het past, ook daar kun je beter goed naar kijken.

En dan tot slot, als je 17 jaar rijd, wilt nog niet zeggen dat je goed rijd. En recreatief is geen smoes om je paard niet ontspannen over de rug te laten lopen.
ik denk dat er verder al wel alles is gezegd.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:27

Voor mij is ze (buiten het werken dan) nog steeds een zeer aangename pony. ik kan met haar niet knuffelen, dan voelt ze zich bedreigd en durft ze bijten. Ik aanvaard haar zoals ze is, en heb er geen problemen mee, maar ik vraag me gewoon af waarom ze ineens zo tegedraads doet. Ze is nooit gemakkelijk geweest, altijd wat koppig tijdens het rijden, maar de laatste maand gedraagt ze zich echt extreem lastig!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:31

Isadora,
Is er wat verandert aan haar voeding? Zijn er andere mensen die met haar gewerkt hebben? Op een andere manier in de wei gezet? Probeer haar dagelijkse gang na te gaan, als de pony al gevoelig reageert op vanalles dan kan een kleine verandering al veel zijn.....

Je hebt het over 3 dierenartsen, jempig en allemaal hetzelfde ze is gezond dan moet het dus bijna iets zijn uit haar directe omgeving.....

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:31

Black_White schreef:
Wanneer heb je de dierenarts laten komen? Voor de ongemakken of daarna? En hoe reageert je pony als je met je had over de rug duwt?
Een zadel kan nog zo goed zijn en nog zo duur, maar dat wil niet altijd zeggen dat het past, ook daar kun je beter goed naar kijken.

En dan tot slot, als je 17 jaar rijd, wilt nog niet zeggen dat je goed rijd. En recreatief is geen smoes om je paard niet ontspannen over de rug te laten lopen.
ik denk dat er verder al wel alles is gezegd.

2X voor de ommezwaai, en 1X erna, 2 weken geleden dus. als je over haar rug wrijft erop duwt, of erop gaat zitten doet ze niks. Het zadel heeft ze al meer dan een jaar, en het is nergens gescheurd, er zit niets scherp in enzovoort. En ik rij recreatief, omdat dressuur me niks zegt en springen mag ik niet vanwege mijn rug, ik rij mijn paard en pony altijd op een ontspannen manier.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:33

Gemmeke schreef:
Isadora,
Is er wat verandert aan haar voeding? Zijn er andere mensen die met haar gewerkt hebben? Op een andere manier in de wei gezet? Probeer haar dagelijkse gang na te gaan, als de pony al gevoelig reageert op vanalles dan kan een kleine verandering al veel zijn.....

Je hebt het over 3 dierenartsen, jempig en allemaal hetzelfde ze is gezond dan moet het dus bijna iets zijn uit haar directe omgeving.....

Dat is het net, ik begrijp er niets van omdat er ook niets veranderd is!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:39

Daarom zou ik iemand laten komen die 'paardenprobleempjes' oplost, soort van fluisteraar.
Die kan dan komen kijken en melden en oplossen wat er mis is.
En die kan tegelijkertijd ook was grondoefeningen aanleren dan krijgt ze ook meer respect en dergelijke.
Ik zou het ook zo vlug mogelijk doen voordat het probleem escaleert want online zal het niet opgelost raken.

Karlijn_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:44

Misschien is het al wel x gezegt wat ik ga zeggen maar oke : ) .
Misschien heeft je pony last van je rug ofzo ?
Pony van mijn vriendin had ook last van zijn rug , en deed precies zelfde alles tegenover gestelde.
Ze heeft opsiopaath ofzo iets naar laten kijken mocht ze iets van 1 a 2 maanden niet rijden op die pony
en nu gaat het weer helemaal goed ze mag weer wedstrijden rijden ponyclub enzo Lachen
Ik zou haar toch maar even laten na kijken ofzo ? Bloos ( voor de zekerheid )

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:45

Er is met haar grondwerk gedaan (oa leren knielen om respect af te dwingen enzo) maar zelfs dit lukt niet meer, het lijkt wel alsof ze niets meer begrijpt, en niets meer kent van wat ze in al die jaren geleerd heeft, maar dan wel met agressief gedrag gepaard.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:47

Karlijn_f schreef:
Misschien is het al wel x gezegt wat ik ga zeggen maar oke : ) .
Misschien heeft je pony last van je rug ofzo ?
Pony van mijn vriendin had ook last van zijn rug , en deed precies zelfde alles tegenover gestelde.
Ze heeft opsiopaath ofzo iets naar laten kijken mocht ze iets van 1 a 2 maanden niet rijden op die pony
en nu gaat het weer helemaal goed ze mag weer wedstrijden rijden ponyclub enzo Lachen
Ik zou haar toch maar even laten na kijken ofzo ? Bloos ( voor de zekerheid )

Ze heeft geen rugproblemen, benen zijn ook in orde, niets te vinden in het bloed ik dacht zelfs dat ze wat blind begon te worden van ouderdom omda ze eens in haar stal liep en gewoon tegen de muur liep, maar ze heeft nog voor 100% goed zicht. Ze doet ook geen zwaar werk, 1a2 maal in de week buitenrit of wat rustig rijden in de piste.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:50

Staat ze op de wei, waar voorbijgangers zijn?
Misschien heeft een voorbijganger wel iets gedaan met/ tegen jou paard waardoor je paard herinneringen is gaan ophalen vanuit de tijd dat ze mishandeld is en daardoor terug agressief is geworden.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:55

Candymarilyn schreef:
Staat ze op de wei, waar voorbijgangers zijn?
Misschien heeft een voorbijganger wel iets gedaan met/ tegen jou paard waardoor je paard herinneringen is gaan ophalen vanuit de tijd dat ze mishandeld is en daardoor terug agressief is geworden.

Neen, mijn paard staat op een manege, en ik was er ook al bang voor dat iemand haar gewoon uit de stal zou gehaald hebben, maar de manege eigenaar is op dat gebied nogal streng. Niemand van de lesnemers ofzo, mag mijn pony uit de stal halen. De eigenaar houd dus een oog in het zeil.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:57

Pff, moeilijk, moeilijk.
Kon je maar gedachtenlezen.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:01

Candymarilyn schreef:
Pff, moeilijk, moeilijk.

Inderdaad, ik wou dat ik in haar kopje kon kruipen om te weten wat er scheelt

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:08

Even heel erg vanuit de negatieve kant bekeken, maar als er ineens zo'n gedragsverandering is, zou het dan niet in de hersenen kunnen zitten? Misschien ergens een tumortje ofzo? Bij mensen zie je dat ook: een tumor of een CVA en een persoon kan zich ineens heel anders gaan gedragen!
*ben ik geen kenner verder hoor, maar ik dacht hieraan om de een of andere reden. Ik weet ook niet of je bij een paard dan ook andere verschijnselen moet zien...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:11

isadora schreef:
Candymarilyn schreef:
Pff, moeilijk, moeilijk.

Is een reading misschien iets voor jou?

Verder zou ik toch nog een second opinion laten doen door een andere dierenarts.

Dat je pony geen respect voor je heeft is trouwens absoluut niet aanvaardbaar ook niet als ze vroeger mishandeld is. Je kan er wel rekening mee houden maar ze moet leren dat jij haar niet mishandeld, dat ze jou kan vertrouwen en dat ze respect voor je krijgt, dit kun je doen doormiddel van grondwerk, en dan bedoel ik niet vrijheidsdressuur maar gewoon het volgen en stil blijven staan als jij dat wil enz.

Mijn pony vertoont dit gedrag ook bij mijn moeder en dat komt echt voort uit gewoon geen respect hebben voor haar. Bij mijn moeder is het zelfs zo erg dat ze er niet eens meer op kan stappen en dat mijn pony echt gevaarlijk kan worden. Ik ben dus nu samen met mijn moeder en mijn pony bezig met grondwerk oefeningen. En het gaat al weer een stuk beter. Ze kan er nog niet opstappen maar longeren lukt alweer een beetje, zonder dat het gevaarlijk word.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:19

feliciaa schreef:
isadora schreef:

Is een reading misschien iets voor jou?

Verder zou ik toch nog een second opinion laten doen door een andere dierenarts.

Dat je pony geen respect voor je heeft is trouwens absoluut niet aanvaardbaar ook niet als ze vroeger mishandeld is. Je kan er wel rekening mee houden maar ze moet leren dat jij haar niet mishandeld, dat ze jou kan vertrouwen en dat ze respect voor je krijgt, dit kun je doen doormiddel van grondwerk, en dan bedoel ik niet vrijheidsdressuur maar gewoon het volgen en stil blijven staan als jij dat wil enz.

Mijn pony vertoont dit gedrag ook bij mijn moeder en dat komt echt voort uit gewoon geen respect hebben voor haar. Bij mijn moeder is het zelfs zo erg dat ze er niet eens meer op kan stappen en dat mijn pony echt gevaarlijk kan worden. Ik ben dus nu samen met mijn moeder en mijn pony bezig met grondwerk oefeningen. En het gaat al weer een stuk beter. Ze kan er nog niet opstappen maar longeren lukt alweer een beetje, zonder dat het gevaarlijk word.

dat deed ze altijd heel goed, volgen stilstaan, draaien, ik hoefde haar er zelfs niet voor vast te houden, maar een maand geleden is ze ineens gedraaid. als ik ze bv loszet in de piste en ik ga naar haar toe, dan legt ze der oren in haar nek, en draait ze zich weg van mij. Of ze loopt gewoon op me af om mij onderuit te gooien. Ze is enorm gehecht aan mijn andere merrie, en als ik ze loszet dan volgt ze haar altijd, dit deed ze vroeger met het rijden ook, dus gisteren gereden en mijn andere merrie mee, en ze wil haar niet meer volgen. Het lijkt wel alsof ze totaal geen zin meer heeft om te werken!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:32

Misschien heeft ze er inderdaad geen zin meer in.
Doe je heel veel het zelfde of zit er voldoende afwisseling in het werk?
Misschien is het een idee om haar een paar weekjes vakantie te geven om weer helemaal tot haar zelf te komen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:36

feliciaa schreef:
Misschien heeft ze er inderdaad geen zin meer in.
Doe je heel veel het zelfde of zit er voldoende afwisseling in het werk?
Misschien is het een idee om haar een paar weekjes vakantie te geven om weer helemaal tot haar zelf te komen.

ik denk ook aan wat vakantie geven. Als er niets lichamelijks is, en er niets in de directe omgeving is veranderd, zie ik geen andere mogelijkheid.
Ook paarden hebben wel eens een dipje. Ze is op, is het beu, wil duidelijk niet meer voor je werken,..
Gooi ze een paar weken in groep het land op. Ga er vaak naartoe om leuke dingen te doen met haar. Ik weet niet wat ze leuk vind, mss een wandelingetje aan de hand; wat grazen aan de hand,...

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:43

Ze is gisteren pas terug bereden, en het enige wat ik eigenlijk met haar doe, zijn buitenritten.