Siou@work (3.5 jarige oo-seven x havidoff)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

Re: Siou@work (3.5 jarige oo-seven x havidoff)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:45

Om mijn verhaal te verduidelijken, ik zie een topic net van ene prachtbeest dat laat zien wat ik bedoel.
[HAW] Roc heerlijk @ work in de zon (Z1/Z2)

Zij bouwt het op in een uurtje waarschijnlijk, maar ik denk dat dit de ontwikkeling laat zien die je met een jong paard over langere periode wilt maken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:47

Duidelijk Bonechi Ja

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:08

Wat leuk om Anastasiou of zoals bij Claudia, Atseven, terug te zien op bokt. Kom je een keertje bij ons in de huiskamer kijken / meekletsen? [HK] Volop talent en energie in OO Seventopic DRIE!

Zoals velen al hebben gezegd, aan Siou heb je een ontzettend leuk en aansprekend paardje. Uitgaande van de foto's zou je hem inderdaad in dit stadium nog wat lager mogen instellen, maar ik begrijp uit je reactie dat je dat tijdens je training ook doet, maar dat hij deze stukjes al makkelijk zelf aanbiedt. Je gaat er voor de sport een fijn paard aan hebben en jullie zijn een leuke combinatie.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:27

gaaf om hem weer eens te zien, je hebt er echt een topper aan en het is oh zo moeilijk om een 3 jarige naar de ontspanning te rijden , ik heb zelf ook een A'tje van ooseven , en zit ook in het oo seven topic, zou leuk zijn als je mee kwam kletsen en ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen

ik herken het probleem , blijf altijd tegen mezelf herhalen, ontspannen aan de voorkant, ontspannen,

ze zijn meestal erg koel en nuchter, en fijne paarden, heel veel succes met deze topper

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:54

Leuk
- Ontspan zelf ook wat meer , lekker ontspannen zitten.
- Hij loopt een beetje erg opgekropt.
- Iets minder streng zijn met je handen.

en minder kan je ook eens zonder hoofdstel of bit rijden , dat haalt meestal al heel wat spanning weg.

estherrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:10

leuk paard! =D
hij loopt goed maar probeer wel wat rechter te zitten, je zit wat naar voren.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:02

dat je rechter moet gaan zitten is wel duidelijk Knipoog

Ik denk niet dat je de teugels langer moet laten maar je moet wel je handen iets meer openen. Probeer contact te houden zonder "terug" te werken met je hand. Los spanning op door meer been te geven.

Jullie zijn een leuke combi, succes!!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:45

Ik vind het best een aansprekend paard zo.
Ik zou hem echter liever véél minder opgericht zien. Hij lijkt nu zn rug weg te drukken en zich aan de voorkant omhoog te drukken. Probeer hem dus ronder te maken en veel te schakelen en zo wat meer vering in de rug te krijgen. Ik wed dat je dan een heel ander paard te zien krijgt!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:44

Ik ben het wel eens met de meesten hier, dat de halshouding op de foto's niet ideaal is. Maar in mijn ogen los je dat op door juist door te vragen, zodat hij eerst gaat nageven, en dan pas ruimte te geven naar voren. Je paard moet eerst loslaten, dan lengte maken. Alleen dan gaat hij losgelaten op zijn eigen benen. Dat is hartstikke moeilijk en bovendien zal je paard zodra jij ruimte geeft, niet gelijk de goede kant opgaan. Maar daarom zit jij erop Haha! Steeds moet je weer naar dat punt toerijden waar je los kunt laten en als het dan fout gaat, weer opnieuw beginnen.
Ik lees her en der wat over ontspanning, maar let bij een jong dier vooral goed op dat je 'm actief houdt en hem leert zijn bovenlijn aan te spannen in de training. Als je dat doet zoals ik hierboven uitlegde, ontspant de onderkant (loslaten = onderlijn ontspannen).
Ik vind dat je een erg mooi paard hebt. Dat komt best goed met jullie. Veel plezier met elkaar!

Edit: ik ben het helemaal eens met Sjaantje's opmerking over veel schakelen OK dan!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:09

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:34

Je hebt een supermooi paard zeg! Bijna alles is al wel egzegd in dit topic, maar probeer echt zelf ook ontspanning te vinden op je paard. Ik vind het er veel te krampachtig uitzien, vooral in je bovenlichaam. Af en toe eens een paar minuten gymnastieken aan de longe tijdens de les kan geen sowieso geen kwaad. Ik denk dat het voor jezelf ook een stuk fijner rijdt als er meer ontspanning is bij jezelf. (en uiteindelijk breng je die ontspanning ook over op je paard)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:56

sanne_ schreef:
Ik ben het wel eens met de meesten hier, dat de halshouding op de foto's niet ideaal is. Maar in mijn ogen los je dat op door juist door te vragen, zodat hij eerst gaat nageven, en dan pas ruimte te geven naar voren. Je paard moet eerst loslaten, dan lengte maken. Alleen dan gaat hij losgelaten op zijn eigen benen. Dat is hartstikke moeilijk en bovendien zal je paard zodra jij ruimte geeft, niet gelijk de goede kant opgaan. Maar daarom zit jij erop Haha! Steeds moet je weer naar dat punt toerijden waar je los kunt laten en als het dan fout gaat, weer opnieuw beginnen.
Ik lees her en der wat over ontspanning, maar let bij een jong dier vooral goed op dat je 'm actief houdt en hem leert zijn bovenlijn aan te spannen in de training. Als je dat doet zoals ik hierboven uitlegde, ontspant de onderkant (loslaten = onderlijn ontspannen).
Ik vind dat je een erg mooi paard hebt. Dat komt best goed met jullie. Veel plezier met elkaar!

Edit: ik ben het helemaal eens met Sjaantje's opmerking over veel schakelen OK dan!

Ik ben het grotendeels eens met je post. Maar vragen en loslaten sluiten elkaar toch niet uit? Een voorwaarts neerwaarts gereden paard kan toch prima nageven op lengte? (En daarmee op eigen benen) Met lengte bedoel ik dan niet 'losgooien'. Maar loslaten zoals ik het bedoel is wel voorwaarde om het paard zijn eigen ruimte naar beneden te laten vinden. Lijkt mij de manier om om de bovenlijn te trainen. En waar ik het het meest mee eens ben: het is inderdaad reuze moeilijk! Lachen

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:36

Volgens mij bedoelen we hetzelfde, Bonechi_. Alleen is 'vragen' voor mij weerstand bieden met je hand. Dat doe je alleen als je paard niet loslaat of als je 'm ronder wil instellen dat hij op dat moment loopt. Dat vragen doe je totdat je je doel bereikt hebt en dan laat je weer los. Je kunt er dan achteraan rijden om de neus meer naar voren te krijgen, maar dat is voor een jong dier met weinig balans best moeilijk, omdat je weigert hem steun te bieden. Grote kans dat hij houvast gaat zoeken op je hand en dus niet meer los is. Bij het op lengte rijden probeer je dus wel de nageeflijkheid te behouden, maar omdat dat voor het paard moeilijk is, kan je die kwijtraken. En dan moet je de nageeflijkheid weer opnieuw gaan bereiken: opnieuw doorvragen, loslaten, ruimte geven. Zo blijf je voorlopig nog wel even bezig, maar heb je straks wel een paard dat volledig te controleren is en te corrigeren op kleine hulpen, zonder dat de ruiter hem moet ondersteunen.

Dus vragen en loslaten zijn imo twee tegenovergestelde dingen, die je steeds afwisselt. En ja, een goed gaand paard blijft nageven als hij op lengte is en op eigen benen.

annelieke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:25

Hier nog even een andere foto van hem wat dieper ingesteld... zo loopt hij dus ook.

Afbeelding

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:12

Ik vind dit al een fijner beeld. Het lijkt alsof hij nog wel wat achter de loodlijn loopt (en dus nog wat meer lengte kan gebruiken) en iets kantelt, maar dan word ik wel een beetje een zeur Lachen. Ziet er lekker actief uit in ieder geval!

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:55

Dat voorover zitten komt door de body-protector. Tenminste, bij mij was dat zo. Ik reed in het begin ook altijd met body-protector en naar mijn mening werkt dat je zit erg tegen. Nu draag ik hem alleen nog buiten. Ik wil helemaal niet zeggen dat je hem niet meer moet dragen, dat moet je pas doen als je daar genoeg vertrouwen voor hebt. Knipoog Maar ik denk dat je pas echt rechtop kunt gaan zitten wanneer je hem niet meer draagt. Je ziet het ook op sommige foto's; de achterkant van de body-protector stoot tegen het zadel, dus zodra jij achterover wilt gaan zitten, houdt de body-protector jou tegen.
Laatst bijgewerkt door Fleming op 30-09-08 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:58

Ik vindt hem op de laatste foto nog niet helemaal naar de ontspanning toe lopen, het is zo opgekropt... Probeer hem meer ruimte te geven in de hals, waardoor hij ontspannender kan gaan bewegen...

Maar mooi dier!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:01

Die foto is al een stuk fijner om naar te kijken. Dit vind ik ook absoluut niet diep. Het is een normale houding voor zo'n jong dier. In de training mag hij nog wat meer lengte krijgen en nog meer vwnw gereden worden.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:17

Leuk, héél leuk beest!

Hij heeft een hele opwaartse halsinzet. En een beetje een onderhals, maar dat komt wel goed.
Maar let op dat je hem daar niet vast zet.
Sta meer toe dat ie daar beneden in je hand zakt, en vul aan met je been totdat ie daar beneden meer weerstand geeft en zijn neusje eruit duwt.

En verder mag je blij zijn dat ie daar zo makkelijk loopt. Ga je profijt van hebben later!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:51

Bonechi_ schreef:
Om mijn verhaal te verduidelijken, ik zie een topic net van ene prachtbeest dat laat zien wat ik bedoel.

Zij bouwt het op in een uurtje waarschijnlijk, maar ik denk dat dit de ontwikkeling laat zien die je met een jong paard over langere periode wilt maken.

Joh, dat kan je toch niet vergelijken?? Een Z1 paard met een paard wat net onder het zadel is?

Ik heb zelf een OOSeven merrie en weet precies waar je tegenaan loopt. Die van mij heeft ook van nature een mooie hoofd halshouding. Ze loopt al gauw te opgekropt (dat wat jouw foto's ook laten zien) maar ik heb er echt een half jaar over gedaan haar lager en ronder te laten lopen. Dat hoge was voor haar gewoon makkelijker en om nu dingen te gaan forceren?

Lekker kilometers maken, paard op eigen benen laten lopen, lekker samen bezig zijn, paard heel houden en dan komen jullie er zeker wel! Ik vind jullie een mooie combi!

Belfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:50

erg leuk paard!! super mooie verschijning!!! Haha!

probeer wel ,omdat ie nog zo jong is, zijn neus er meer uit te rijden. hij moet op zijn eigen benen lopen en omdat hij volgens mij wat liever bovenin loopt moet hij wat eer naar beneden.

maar ziet er leuk uit!! Haha!

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:57

Wat een leuk paard zeg! Fijne uitstraling.

Probeer vanuit de actiefheid het paard nagevelijk te laten lopen, lang en laag maar wel rond is belangrijk. Zo train je de rugspieren die ERG belangrijk zijn bij een jong paard. Als je dit heel lang volhoud heb je m straks super voor elkaar.

Zelf meer rechtop zitten en minder gespannen.

Succes!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:09

Dimple schreef:
Bonechi_ schreef:

Joh, dat kan je toch niet vergelijken?? Een Z1 paard met een paard wat net onder het zadel is?

Ik heb zelf een OOSeven merrie en weet precies waar je tegenaan loopt. Die van mij heeft ook van nature een mooie hoofd halshouding. Ze loopt al gauw te opgekropt (dat wat jouw foto's ook laten zien) maar ik heb er echt een half jaar over gedaan haar lager en ronder te laten lopen. Dat hoge was voor haar gewoon makkelijker en om nu dingen te gaan forceren?

Lekker kilometers maken, paard op eigen benen laten lopen, lekker samen bezig zijn, paard heel houden en dan komen jullie er zeker wel! Ik vind jullie een mooie combi!

Als je een beetje goed gelezen had, dan zie je dat er staat dat je die richting op wilt met een jong paard, maar dan over een lange periode. dan heb ik het over maanden en jaren, maar in dat topic kan je goed zien hoe een paard over de rug wordt opgebouwd, ipv 'opgezet'. Vandaar het voorbeeld.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:20

Leuke combinatie!

Het meeste commentaar is al gegeven over het voorwaarts neerwaarts rijden. Dan ontspant het paardje ook nog wat meer.

Heb een vraagje Haha! met wat voor singel rij je? Zit daar een hoes/bontje omheen of aan vast of... Het ziet er namelijk wel lekker zacht uit.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:21

Wat een gaaf paard! Haha! Haha! maar dat vond ik al natuurlijk...
Ben echt blij dat het zo goed met Siou! en dat jij ook zo blij bent met hem.
Ik heb trouwens ook een startkaart aangevraagd voor januari maar wacht ook nog even tot het allemaal wat stabieler is.