Lusitana schreef:Een hand opzij houd dezelfde teugellengte. De hand naar achteren en beneden pakt veel meer.
Ik zou me niet echt bezig houden met strikt afwenden, maar met eerst meest grote bochten, voltes en achten, van hand veranderen over de diagonaal. Dat is wat minder moeilijk voor hun stijve kant dan echt wenden en geeft ze minder mogelijkheid in protest te komen, omdat je in grote bochten meer gang kunt houden, waar je in een echte wendig vaak blokkeert van voren, of op zijn minst remmen in de hand werkt en voorwaarts is het eerste vereiste de eerste maanden. Van daaruit komt de rest.
Ik ben met precies die figuren bezig, maar ik kan (linksom) met mijn gewicht doen wat ik wil, mevrouw wendt echt niet af hoor

En tjah, om het te leren zullen we het toch ooit voor elkaar moeten krijgen!
10 minuutjes later ging het al stukken beter hoor!
Voorwaarts is ze genoeg

Puchje schreef:Hoi Jolijn, allereerst heb je een prachtig paardje gekocht!
Ik vind het goed dat je naar voren zit om haar rug een beetje te ontlasten, het mag er allemaal nog niet goed uitzien, maar het zorgt er wel voor dat Robijn haar evenwicht sneller kan vinden![]()
Misschien is dit nog een bruikbare tip: probeer eens de teugels los te laten (eng bij een jong paard hoor) en alles te doen op je zit. Sturen door eerst je hoofd te bewegen, en dan je bovenlichaam te laten volgen, dan de indirecte teugel tegen de hals aan te leggen en tot slot pas de directe teugel pakken. Zo leer je haar gelijk aan dat je niet in haar mond hoéft te zitten, maar dat ze ook op twee eerdere fases kan reageren. In het begin zal je telkens naar die 4e fase terugmoeten, maar dit verbetert! Doe je ook al Parelli met haar? Focus dan voornamelijk op game 2: porcupine, en dan met verschillende dingen tegen haar hals, zodat ze later de indirecte teugel ook met druk gaat associeren en dus opzij gaat
Heel veel succes ermee!!!!
De teugels had ik in het begin los, maar toen liep ze tegen de bakrand aan met mijn been, dus dat was niet zo'n succes

Parelli zijn we een beetje mee bezig, maar dan idd vooral wijken voor druk, en stoppen, meelopen, die dingetjes.
Dus dat komt er zeker in terug

Iedereen bedankt