Robijn (fries X KWPN) @ work!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Robijn (fries X KWPN) @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:19

Lusitana schreef:
Een hand opzij houd dezelfde teugellengte. De hand naar achteren en beneden pakt veel meer.
Ik zou me niet echt bezig houden met strikt afwenden, maar met eerst meest grote bochten, voltes en achten, van hand veranderen over de diagonaal. Dat is wat minder moeilijk voor hun stijve kant dan echt wenden en geeft ze minder mogelijkheid in protest te komen, omdat je in grote bochten meer gang kunt houden, waar je in een echte wendig vaak blokkeert van voren, of op zijn minst remmen in de hand werkt en voorwaarts is het eerste vereiste de eerste maanden. Van daaruit komt de rest.

Ik ben met precies die figuren bezig, maar ik kan (linksom) met mijn gewicht doen wat ik wil, mevrouw wendt echt niet af hoor Nagelbijten / Gniffelen
En tjah, om het te leren zullen we het toch ooit voor elkaar moeten krijgen!

10 minuutjes later ging het al stukken beter hoor!

Voorwaarts is ze genoeg Knipoog

Puchje schreef:
Hoi Jolijn, allereerst heb je een prachtig paardje gekocht!
Ik vind het goed dat je naar voren zit om haar rug een beetje te ontlasten, het mag er allemaal nog niet goed uitzien, maar het zorgt er wel voor dat Robijn haar evenwicht sneller kan vinden Lachen

Misschien is dit nog een bruikbare tip: probeer eens de teugels los te laten (eng bij een jong paard hoor Knipoog ) en alles te doen op je zit. Sturen door eerst je hoofd te bewegen, en dan je bovenlichaam te laten volgen, dan de indirecte teugel tegen de hals aan te leggen en tot slot pas de directe teugel pakken. Zo leer je haar gelijk aan dat je niet in haar mond hoéft te zitten, maar dat ze ook op twee eerdere fases kan reageren. In het begin zal je telkens naar die 4e fase terugmoeten, maar dit verbetert! Doe je ook al Parelli met haar? Focus dan voornamelijk op game 2: porcupine, en dan met verschillende dingen tegen haar hals, zodat ze later de indirecte teugel ook met druk gaat associeren en dus opzij gaat Haha!

Heel veel succes ermee!!!!

De teugels had ik in het begin los, maar toen liep ze tegen de bakrand aan met mijn been, dus dat was niet zo'n succes Nagelbijten / Gniffelen

Parelli zijn we een beetje mee bezig, maar dan idd vooral wijken voor druk, en stoppen, meelopen, die dingetjes.
Dus dat komt er zeker in terug Lachen

Iedereen bedankt Haha!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:21

Wat een leuk paardje! Ik zie toch wel vaker leuke kruising Friezen (zo ook die van jou!)! En voordeel voor jou: wat een prachtige staart! Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:08

Robijntjah schreef:
Dankjullie wel Haha!

Ja, ook, en omdat ik nog wat voorbereid ben op onverwachtse bewegingen die trouwens niet komen Nagelbijten / Gniffelen

Exact. Het ergste wat een jong paard kan overkomen is dat je achterblijft in de beweging. Dit verstoort het evenwicht plots, wat dan dingen weer verergerd. Het is heel normaal en verstandig om op jonge dieren de eerste maanden verlicht te zitten.
Ik was juist heel aangenaam verrasr met deze beelden, ik zie veel te veel jonge paarden voorbij komen met zwaar zittende ruiters, die vaak ook hun uiterste best doen om het koppie maar op of achter de loodlijn te krijgen. Je kunt en moet een paard dat net onder het zadel is, niet hetzelfde rijden als een doorgereden paard. En dat koppie op de loodlijn is niet de essentie van het paardrijden en het begin, maar het eindresultaat van een heleboel ander werk.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:39

Hey Jolijn, het ziet er al leuk uit Haha! De combinatie moet nog groeien maar met trainen trainen trainen komt het helemaal goed Lachen (Dat hou ik me zelf ook voor met mijn pony die ik al 6 jaar heb Knipoog) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:49

Hipar schreef:
Wat een leuk paardje! Ik zie toch wel vaker leuke kruising Friezen (zo ook die van jou!)! En voordeel voor jou: wat een prachtige staart! Lachen

Dankjewel Lachen

ja, haar staart en manen ben ik errug blij mee!

Lusitana schreef:
Robijntjah schreef:
Dankjullie wel Haha!

Ja, ook, en omdat ik nog wat voorbereid ben op onverwachtse bewegingen die trouwens niet komen Nagelbijten / Gniffelen

Exact. Het ergste wat een jong paard kan overkomen is dat je achterblijft in de beweging. Dit verstoort het evenwicht plots, wat dan dingen weer verergerd. Het is heel normaal en verstandig om op jonge dieren de eerste maanden verlicht te zitten.
Ik was juist heel aangenaam verrasr met deze beelden, ik zie veel te veel jonge paarden voorbij komen met zwaar zittende ruiters, die vaak ook hun uiterste best doen om het koppie maar op of achter de loodlijn te krijgen. Je kunt en moet een paard dat net onder het zadel is, niet hetzelfde rijden als een doorgereden paard. En dat koppie op de loodlijn is niet de essentie van het paardrijden en het begin, maar het eindresultaat van een heleboel ander werk.

Nou, bedankt voor de fijne reactie Haha!

Het voorover zitten is mij een bekend probleem, maar met zo'n jonkie laat ik dat bewust even zo! Ook merkte iemand op dat het misschien kwam door een iets voorover vallend zadel, dat klopt ook! Zadelmaker komt over 2 weken!

Haar hoofdhouding ben ik totaal NIET mee bezig, mag ze lekker zelf weten! Ik probeer gewoon een elastische verbinding te houden (rijdt klassiek), en soepel te blijven en mee te gaan in haar beweging.
Als ze het echter zelf zo aanbied, is dat natuurlijk fijn Lachen

Kim_Bisous schreef:
Hey Jolijn, het ziet er al leuk uit Haha! De combinatie moet nog groeien maar met trainen trainen trainen komt het helemaal goed Lachen (Dat hou ik me zelf ook voor met mijn pony die ik al 6 jaar heb Knipoog) Succes!

Dankjewel Haha!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:08

heey meisje,

Die andere foto's zien er ook goed uit Haha!
probeer op links net iets meer je buitenteugel en je buitenbeen te gebruiken om haar toch die wending te laten maken Clown

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:19

Mooi beestje. Puntje van kritiek is toch je houding. Doordat je voorover gaat zitten plaats je het gewicht op de voorhand.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:24

Je hebt echt een mooi paardje Nagelbijten / Gniffelen
En het ziet er goed ontspannen uit, let alleen op je houding!

Veel succes nog samen Haha!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:44

Jaloers op je tuig!

Het ziet er goed ontspannen uit, weinig druk.
Alleen denk aan je houding, probeer rechtop te blijven en je schouders naar achteren te houden.

Wat super leuk!!!

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:47

wat gaat het al goed !
Probeer idd je schouders recht te houden. En dat iets voor over zitten dat maakt niks uit. Is voor jonge paarden best goed. Deed ik ook wat bij Utah je kan langzaam dieper gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:17

Vicky_88 schreef:
heey meisje,

Die andere foto's zien er ook goed uit Haha!
probeer op links net iets meer je buitenteugel en je buitenbeen te gebruiken om haar toch die wending te laten maken Clown

Dankjewel Lachen

Buitenbeen is ook nog een gevoelig punt, want daar schrikt ze ook af en toe nog van Nagelbijten / Gniffelen

De rest bedankt allemaal Haha!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:41

Hey jolijn,

Dit is al een heel ander gezicht zo onder het zadel. Het ziet er al goed uit voor een jong beestje.
Alleen op sommige foto's zit je een beetje naarvoren (lijkt het).

Ben benieuwdt hoe ze loopt als je een paar lessen met haar hebt gehad Knipoog

Ga vooral door jullie zijn echt een superleuk en lief duo Knipoog

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:39

Ziet er goed uit hoor. Lekker ontspannen beginnen.
Natuurlijk is ze nog wat onstabiel (?), maar wat wil je anders met die leeftijd.
Ik vind het trouwens wel een gave kruising, maar geef mij maar een gewone fries! Haha!

Succes er nog mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:34

Dankjullie wel Haha!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:16

ahhh het is nog echt een slungel. Ik heb ook zo soort kruising(appaloosaxfriesxtuiger) is ook nog een slungel Haha! .
Ik vind het er netjes uit zien. Lekker rustig, maar gecontroleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:12

Dankjewel zeg Haha!