hulpteugels etc. jullie mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Re: hulpteugels etc. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:10

Ik gebruik zelf een martingaal omdat het gewoon echt nodig is. Kijk ik kan hem wel 1 keer eraan doen, maar dan als hij de volgende keer er weer af is, zal ze gewoon weer opnieuw beginnen met haar fratsen. En totdat ik haar goed genoeg onder controle heb, zit de martingaal er gewoon aan. Dus ja ik vind het niet erg als er hulpteugels worden gebruikt, mits ze op de correcte manier ingezet worden. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:02

Dus half nederland heeft paarden die je bijna van hun rug slaan met hun hoofd of iig spontaan gaan sterren kijken? Clown

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:11

waar slaat dat nou weer op?

ik sta b.v. op een stal met 40 paarden waarvan er 3 meestal met een martingaal gereden worden. En dan nog een paar met b.v. springen of buitenrit

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:17

aerdenhout1 schreef:
Er bestaan geen verkeerde hulpteugels...er bestaan wel mensen met paarden die ze verkeerd gebruiken.

en zo is dat.
discussie gesloten.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:20

Misbruik van een martingaal kan in mijn ogen alleen als hij te kort is afgesteld. Ik rij meerdere paarden waarvan ik er één standaard met martingaal rijd. Dit is echter gemakzucht. Ik spring alleen met dat paard (op concoursen, uiteraard dressuren we thuis wel) en voor de hindernissen word ze heet en doet haar hoofd omhoog, dan is het dus een hulpteugel voor mij. Verder heeft het ding nog nooit op spanning gestaan. Ik weet zeker dat het niks uitmaakt of ik het er wel of niet aan heb hangen met dressuur. Alleen het is dus puur gemak, het zit eraan en het blijft eraan, omdat het mij tijd kost het ding er iedere keer om en af te doen..

Ik denk dat als je verstandig gebruik maakt van de slof ed dat er niets mis mee is. Zolang je het maar niet als 'hoofd'teugel gebruikt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:55

Ik zie niet in wat er mis is met hulpteugels?

Een slofje kan best fijn zijn om te gebruiken met rechtrichten, om net even wat meer door te sluiten, of als extra begrenzer.
Of om een paard wat het hoofd niet durft te laten zakken iets meer voorwaarts/neerwaarts te vragen.
De martingaal zie ik het nut niet zo van in, imo moet je zo rijden, dat het paard het hoofd niet omhoog gooit, dan hoef je er ook geen martingaal aan te hangen. Kan me dan wel weer voorstellen dat je hem eraan hangt met springen.

Dat ze soms verkeerd gebruikt worden, lijkt me niet echt een discussiepunt. Ik ken een merrie die standaard een martingaal aan/om had, omdat ze sloeg met haar hoofd.... de merrie bleek een gebroken trens te hebben, waar ze een gloeiende hekel aan had.
Ik zou er dan voor kiezen het probleem op te lossen met een dubbelgebroken of ongebroken trens, en het paard weer vertrouwen te geven, door haar door te laten rijden door een goede ruiter met zachte handen Lachen

Maar ja, dat duurt weer lang....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:04

Wat wel jammer is dat veel mensen "verslaafd"zijn aan bv bij ons op stal een tiedeman teugel. Zonder kunnen ze niets. Doordat ze altijd met rijden en als ze eens een keer zonder rijden het niet echt goed gaat. Ik ben zeker niet tegen hulpteugels (al zie ik in somige niets) maar gebruik hem dan tijdelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:07

Daar zijn ze ook voor Lachen

Jonge paarden willen wel eens slingeren (is ook moeilijk hoor, evenwicht, en dan zit er ook nog iemand op je rug) dan is het fijn als je even iets meer kunt begrenzen op je buitenteugel, met de slof als extra buitenteugel.

Maar als dat evenwicht en balans gevonden zijn, is die extra begrenzer niet meer nodig, en zou je genoeg moeten hebben aan benen, zit en teugels.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:40

Of grondwerk ROFL

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:49

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:06

Mystica schreef:
Dus half nederland heeft paarden die je bijna van hun rug slaan met hun hoofd of iig spontaan gaan sterren kijken? Clown

Waar haal je dat nou weer vandaan als ik vragen mag? Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:14

lonniejj schreef:
Mystica schreef:

Waar haal je dat nou weer vandaan als ik vragen mag? Lachen

Een martingaal is bedoeld om dit probleem op te lossen, en aangezien half nederland met een martingaal rijdt, is dit een logische conclusie Haha!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:18

ooh zo Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:27

imke schreef:
Of grondwerk ROFL

En je punt is? Lachen

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:38

Denk dat hulp teugels nuttig kunnen zijn, zolang ze voor "hulp" gebruikt worden en niet voor "dwang" en het moet altijd tijdelijk zijn!

Ik heb mijn paardje in het begin met slof gereden omdat die helemaal neurotisch werd van het naar beneden vragen, heb ik haar eerst aan de slof leren ontspannen en daarna zonder!

Bij ons op stal lopen bijna alle paarden met martingaal in de lessen , omdat dat ook een beetje het klapperen van de teugels opvangt bij de beginners en het de paarden helpt te ontspannen bij betere ruiters, maar die nog niet aan het rond rijden toe zijn!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:57

aerdenhout1 schreef:
Er bestaan geen verkeerde hulpteugels...er bestaan wel mensen met paarden die ze verkeerd gebruiken.

helemaal mee eens! je ziet het zó vaak dat er toch even een slofteugel gebruikt wordt om het paard even in een krulletje te trekken! ergste is dat degene die dat doen zich daar zelf ook wel bewust van zijn.. maar gewoon de mening al hebben van hee jij mag je hoofd NIET omhoog en het ligt zeker niet bij mij, jij MOET gewoon luisteren!
Echt meestal van die mensen die vinden dat de oorzaak niet bij hunzelf ligt, hun zijn perfect en het paard niet. Ze vergeten erbij na te denken dat paardrijden als het ware een teamsport is tussen paard en ruiter. Ze zien zichzelf als de heerser en het paard als de onderdaner. Kan het soms ook echt niet bevatten

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:54

ben niet tegen het gebruik van hulpteugels, mits goed gebruikt en indien echt nodig.
net zo met peesbescherming, ben ik ook niet tegen indien het echt nodig is, en niet voor de sier is.

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:16

Ik ben eigenlijk ontzettend voor hulpteugels maar ENKEL wanneer ze goed worden gebruikt. (uitz: de slofteugel!! Omdat je die meer misbruikt dan gebruikt)
Ik leg even uit waarom ik ervoor ben. Jonge springpaarden zijn in het begin nog wel eens bang van een hindernis, een goede ontsnappingsmanier is het hoofd erg hoog wegdrukken en dan gaan lopen. Met een martingaal aan is dit niet zo goed mogelijk voor het paard. Hij gaat in het begin met veel angst over de hindernissen, maar na een tijdje krijgt hij door dat het niet zo eng is, en dan kan vaak de martingaal terug uit. Het is dan even heel goed geweest dat de hulpteugel het paardje even verplichtte om de hindernis over te gaan om daarna zijn vertrouwen met de sprong te winnen.
De pessoa vind ik een erg goed iets, omdat het voor afwisseling zorgt en je paard zijn rug leert gebruiken (maar het moet wel voorzichtig gebruikt worden, niet meteen te lang, te intensief en te hoog ingesteld)
Een gogue vind ik goed voor paarden met een nerveuze tik (bv. met hun hoofd gooien) Meestal komt dit inderdaad voor met een reden. Maar eentje die ik ken had vroeger iets aan zijn rug, nu is dit opgelost, maar hij heeft de tik om zijn hoofd erg hoog te gooien eraan over gehouden. Door een gogue te gebruiken en die juist af te stellen is hij dat veel minder gaan doen. En nu hij uiteindelijk door heeft dat hij geen pijn meer heeft en dus ook zijn hoofd niet moet op gooien om zijn rug weg te drukken, loopt hij zelfs erg graag laag en diep en gebruikt hij zijn rugspieren supper.

Maar bij alles wat ik hier zeg: énkel wanneer ze goed gebruikt worden!

ulan schreef:
ben niet tegen het gebruik van hulpteugels, mits goed gebruikt en indien echt nodig.
net zo met peesbescherming, ben ik ook niet tegen indien het echt nodig is, en niet voor de sier is.

Peesbeschermers voor de sier? Zo mooi vind ik ze toch niet Lachen maar wil niet dat mijn paard een wonde krijgt of een gevoelige plek omdat hij een balkje springt ...
Bedoel je dan dat ze het in dressuur soms voor de sier gebruiken of in het springen? Want met springen heeft het toch altij nut!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:19

@ Chicascas: Zo veel nut heeft het met springen ook niet. Pijpkousen zijn veel veiliger. Die beschermen rondom, want ook daar zitten pezen Knipoog

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:45

Als het op de goede manier gebruikt word en als het echt heel dringend nodig is misschien. maar eigenlijk ben ik tegen hulpteugels.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:07

Een hulpteugel kan ook een hulpmiddel zijn voor het paard! Ik rij zo af en toe eens met slofje, en heb m dan echt los en doe er niks mee. Toch loopt ze dan ontspannender..waarom geen idee want ding hangt erbij voor de sier. Zo ken ik meer voorbeelden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:08

Ik ken de slof eigenlijk alleen als tijdelijk hulpmiddel om over een dood punt heen te komen in de training. 1 keer gebruikt onder goede begeleiding zodat paard voelde wat de bedoeling was en daarna zonder verder.
Voor dat soort dingen zijn ze wel handig en volgens mij ook oorspronkelijk bedoeld.
Lijkt me echt luiheid en om dat ding er standaard aan te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:50

Ben het volledig met je eens, Lautje.
De slof is idd voor zulke dingen bedoeld, en dan is het een heel fijne hulpteugel Ja
Maar hulpteugels mogen nooit deel van de standaard uitrusting zijn, dan doet de ruiter structureel iets verkeerd.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:47

Als het goed gebruikt word, en het nodig, heb ik er niks op tegen Ja

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:07

Ik ben zelf best wel tegen de hulpteugel vooral de slofteugel omdat 9 van de 10 personen die het gebruiken absoluut niet weten hoe ze er mee om moete gaan en dan krijg je dat effect van geen gelul trek hem in de krul ( zo noemen wij dat altijd)
Maar met buiten rijden vind ik een matringaal toch af en toe wel fijn omdat mijn ventje af en toe wel heel sterk kan worden als hij een galop pad ziet..