Rijden als het donker is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: Rijden als het donker is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:13

Ik maak vaker nachtritten in het dazen seizoen, dan slapen die krengen. Ik zorg er wel voor op de bredere paden te rijden. Daar heb je niet zo'n last van overhangende opduikende takken en je kunt het pad beter zien. Verder zeker een cap op dat is geen overbodige luxe.
Verder rijdt ik dan alleen in een gebied wat ik heel goed ken, geen zin om te verdwalen.
Nogiets, ik draag op de openbare weg verlichting en reflectoren. Maar zo gauw ik in het bos ben gaan alle lampjes uit, dan zie je gewoon meer omdat je ogen zich beter aanpassen aan het donker.
Paarden kunnen uitstekend zien in het donker, daar kun je dus best op afgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:38

Is springen eigenlijk ook mogelijk in het donker, met goede bakverlichting?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:31

anniee schreef:
Als je een 'mooi-weer-ruiter' bent ben je imo niet geschikt voor een eigen paard, maar wederom dat is mijn persoonlijke mening Knipoog

Mistral: Als jij jezelf onder een mooiweerruiter verstaat; ik heb je zo niet genoemd.
Ik bedoel hiermee dus niet de mensen die slechts af en toe gaan rijden maar de rest van de dagen wel klaar staan voor hun paard, maar de mensen die alleen komen wanneer het hun uitkomt omdat ze de andere dagen geen zin hebben en dan dus ook letterlijk niet naar hun paard omkijken. Ga dan gewoon af en toe op een manegepaard rijden als je de zorg gewoonweg niet WILT hebben.
Nogmaals; het is geheel afhankelijk van hoe je je paarden hebt staan en wat je er ion plaats van of naast het rijden mee doet of ik dit wel of niet 'zielig' zou vinden. Maar goed, nu gaan we wel heel erg offtopic Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:33

Aukje: ik heb "vroegah" altijd springles gehad 's avonds met bakverlichting aan. Als ik in de binnenbak spring heb ik ook kunstverlichting dus waarom buiten niet? Je moet wel rekening houden met eventuele schaduwen, niet alle paarden zijn daar dol op..

Ik heb ook minder zin om te gaan rijden in het donker (en in de kou), vooral als ik dat roteind van en naar huis moet fietsen. Maar als ik dan wel geweest ben en ik kom thuis, heb ik wel een voldaan gevoel Knipoog Ik heb trouwens sowieso een hekel aan de winter, of ik nou 's ochtends mijn bed uit moet of moet gaan paardrijden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:45

Meestal rijd ik gewoon in het donker, alleen mn paard houd er niet zo van. hij gedraagd zich echt anders als het wat donkerder is.
Vandaag dat ik haar probeer in het licht te rijden, en Avanti(bijrijdpony) rijd ik dan wel in het donker, want die heeft er niets van.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:55

Ik rijd zeker 2 avonden in de week 's avonds buiten op de weg, echt heerlijk. Ik rijd dan gemiddeld een 1 uur in volle draf of galop Haha! , paardje moet toch getraind worden he Knipoog Ik galoppeer in de berm naast de autoweg gaat prima, kwestie van gewoon veel doen. Wel als een kerstboompje verlicht Cool

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:58

nobbygaard schreef:
Ik rijd in de winter altijd 's avonds en dan gewoon buiten. Meestal ga ik dan pas rond half 8, acht uur rijden. Ik zorg dat ik enorm goed verlicht ben, ik heb een reflecterend dekje onder het zadel (is tevens gelijk lekker warm voor mijn paardje), draag zelf een reflecterend hesje of lange jas waar ook nog eens achterop horseriding op licht als er lichten op schijnen. Draag een ruiterlampje en mijn paard krijgt 4 reflectorende beenbeschermers om.
Niet voor niets worden we weleens een kerstboom genoemd.

Pling

goed plan!

verder ga ik ook als kerstboom door het leven 's winters Haha!

twee lichtjes voor, eentje achter in de staart, reflectie in staart, op neus, op borst, om benen etc

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:59

Wij hebben ook alleen een buitenbak op stal
Maar deze is enigzins wel verlicht maar niet echt optimaal
Maar toch ga ik wel rijden,me paardje loopt heerlijk als het schemerig/donker wordt
En vind het zelf ook geen probleem Knipoog

Stipje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:46

Ik rijd nooit in het donker! Maar ja, heb dan ook geen verlichte bak he...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:59

ik vind het wel iets hebben Haha!
lekker in de binnenbak, lampjes aan.. halve stal zit onder zweetdekens beetje te buurten en te kijken, en paar aan t rijden.. allemaal lekker warme chocomelk erbij Haha!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:07

Mjah, ik rijd wel als het donker is, ik moet wel want ik kom meestal best laat thuis van school. Voor mij is het geen probleem. We hebben wel poedersuiker verlichting in de bak, maar daar kan ik wel mee leven. Ik rij sowieso het liefst 's avonds, als ik uit school vandaan nog even de tijd heb gehad om uit te blazen en te ontspannen. Alleen mijn 4-jarige doe ik liever niet 's avonds, ben ik aan het inrijden en ik wil niet het risico lopen dat als hij tussen de bosjes een spook ziet, hij er vandoor gaat en ik ernaast lig Tong uitsteken

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:10

Ik rijd ook wel eens in het donker maar wel in de buitenbak,( zonder verlichting verder op staat wel een lantaarnpaal maar die helpt niet echt veel.)
Tussen half 8 en half 9 rijd ik dan, ik merk wel dat mijn paard het moeilijker vind om in het donker te rijden, en zo hoort die ook allemaal vogels enzo door de bomen vliegen en daar schrikt die in het donker nog wel is van.
Rijd ook wel in binnenbak maar vind de buitenvak fijner omdat die daar braver in is, en ik daar meestal alleen in rijd Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:13

wij hebben 2 bouwlampen op de korte zijde, dus in het donker rijden is geen probleem Lachen

als ik over straat moet in het donker ben ik ook een kertboom Haha! hesje met lampjes, reflecterende beenbescherming, reflecterend dekje of uitrijdeken (als het echt koud is) en lampjes om mijn been

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:19

wij hebben sinds kort ook bakverlichting,dus er wordt nu ook lekker in het donker gereden Haha!
vaak komt s'avonds rijden beter uit,me paardje moet er wel even aan wennen,maar het gaat al super Haha!

Als ik over straat moet,naar de les bijvoorbeeld,dan draag ik zelf een hesje en me paard vaak reflecterende beenbescherming.
Gelukkig is het maar een klein stukje dus dat scheelt ook.

ik moet er altijd wel even aan wennen als het s'avonds weer donker is,maar het heeft ook wel weer wat.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:49

ik rij in de winter gewoon in het donker, in de bak met de lampen aan Knipoog

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:34

Ik rijd iig als het even kan, niet in he donker, maar als het moet, tja, dan moet het he?!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:43

Ik heb twee winters de paarden in het donker getraind. Leuk is anders en motiverend is het zeker niet, maar om je wedstrijdpaarden nou de hele winter te laten staan, omdat je licht niet werkt is ook zo jammer Clown

Zondag is de boel gemaakt en ik moet zeggen dat dat wel een stuk gezelliger rijden is dan in het roetdonker Haha! Kan nu iig het hoofd van mijn paard en de omgeving weer zien *LOL*

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:49

Op de manege rijden wij ook gewoon in het donker verder hoor Knipoog
paard is meer geconcentreerd op jou, en ikvind het ook wel wat hebben in het donker rijden Lachen
We hebben wel bakverlichting uiteraard anders lukt het allemaal niet zo goed Tong uitsteken zie je beetje weinig Schijnheilig

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:50

Manonx schreef:
Op de manege rijden wij ook gewoon in het donker verder hoor Knipoog
paard is meer geconcentreerd op jou, en ikvind het ook wel wat hebben in het donker rijden Lachen
We hebben wel bakverlichting uiteraard anders lukt het allemaal niet zo goed Tong uitsteken zie je beetje weinig Schijnheilig

Dat gaat natuurlijk niet voor elk paard op Knipoog

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:54

Wij rijden nu nog steeds in het donker Ja Moet zeggen dat ik overdag fijner vind.. voel me soms niet op mijn gemak in het donker.. Nagelbijten / Gniffelen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:02

In het donker met de lampen aan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:10

rij nou ook gewoon.
of op de wei in het donker als het te laat wordt of pak mn boeltje en verhuis paar 100 meter verderop naar de binnebak. daar zette ze de verlichting aan en ben ik altijd welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:16

Vind het wel wat hebben rijden in het winter als het donker is, góed koud dus als het wa friest.
Slaap daarna meestal als een roosje.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:28

Ik heb nu 1 keertje in het donker gerden met me bijrijdpaardje, en dat ging niet echt goed, in het donker is heeeeel druk, nog drukker als normaal, ze gooit haar hoofd omhoog en pakt het bit vast enzoo...
dus ik ga niet mee 's avonds rijden:P maar anders zou ik het gewoon doen, waarom niet, gezellig toch:P

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:29

We hebben goede verlichting dus ik kan 's avonds gewoon in de bak rijden.