stoutpaard@temmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekkiejnfu

Re: stoutpaard@temmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 22:20

aphrodietje schreef:
als je niet kunt longeren met touwtjes, hoe kun je dan verwachten dat hij het onder het zadel wel kan? Ik denk dat als een paard steigert tijdens het longeren terwijl hij geen enkele druk kan voelen je een groot rangorde probleem hebt...
Met longeren forseer je juist niets, anders loneer je zonder bijzet. Gaat meeste om de stemhulpen die je dan leert.

Als ik longeer zonder bijzet, heb ik figuurlijk niet eens een longeerlijn nodig. Ze is dan zo mak als een lammetje. Maar van bijzet wordt ze gewoon onrustig. Het idee dat dat om haar zit vind ze gewoon irritant. Bovendien, longeren en onder het zadel rijden heeft nauwelijks verband met elkaar omdat je je handen óp een paard héél anders plaatst, en dan meegaat met de beweging van je paard. Een bijzet zit vast en geeft geen beweging mee. Ja, een pessoa, maar de vorige heeft ze gemold omdat ze steigerde. Daarbij komt dat ik ábsoluut geen rangorde probleem heb, mijn paard is mak als een lammetje en weet precies wat ze wel of niet moet doen, daarbij is ze ook echt niet gemeen. Ik denk alleen dat ze ergens ontzettend veel last van had + we hadden beide onvoldoende ervaring, wat het moeilijk maakt + mijn paard is gewoon niet makkelijk. Lachen

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:56

goed dat je dat nu weet! ik wilde alleen een tip geven, deze is wel handig met een paard zonder rugklachten.. maar iig geluk bij een ongeluk denk ik.. je weet nu wel waarom ze zo doet, want ik ben er zeker van dat het de reden is succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:09

Doet me denken aan een aantal jaren terug met mijn paard Lachen Ik was bang en hij nog banger.
Waterskien noemen we die tijd nu lachend. Clown

Maar houd moed, heb ik ook gedaan, en vandaag voor het eerst wissels om de drie passen voor elkaar gekregen.
En dat terwijl ons trainen ooit begon met geen stap willen verzetten (of op hol slaan) Vork

Heel goed, heb geduld, wees kritisch naar jezelf en kijk goed naar wat je paard je "zegt".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:55

Ook ik vind de titel jammer.
Eerst zul je het paard moeten begrijpen. Deze reageerd op jou!
Ik zie wat foutjes waar een gevoelig paard idd zo op reageerd.
Je houding voonamelijk en dat je een vrij stramme hand heb. Je ziet het hoofd iets kantelen, omdat de ruiter teveel binnenhand gebruikt.Meer van de hals die binnenhand met stelling en minder druk, de lichte druk moet op de buitenteugel blijven. Binnenhand naar voren(richting de mond) is en goede oefening. etc etc. Voor het rennen zul je jezelf hard moeten trainen om gelijk in te grijpen.
Je heb idd een moeilijker te rijden paard, maar zeker geen stout paard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:08

Ten eerste een compliment Lachen Dat je doorzet en een andere instructrice bent gaan zoeken!

Ik heb een jaar lang een hele gevoelige merrie gereden en idd bij alles wegrennen..het is heel moeilijk maar probeer je paard vertrouwen te geven..ga diep zitten en probeer je hand ontspannen te houden! Ook als ie weg wil rennen, wees hem voor en maak een overgang terug of zet hem op een volte maar ga niet trekken!! Dan voer je de spanning alleen maar op (ik weet dat dat heel erg moeilijk is hoor) maar ik weet zeker dat jullie er uiteindelijk komen! Jullie zijn leuk samen Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:25

Zo slecht zien de foto's er niet uit hoor Lachen

Wat me ten eerste opvalt is je zadel, jij zit hier totaal niet goed in, je zit helemaal op de lepel, een ander ,groter zadel, zou voor jouw houding , en dus voor de paardenrug, een stuk beter zijn.

Ik zou het paard eens wat vaker longeren, hij oogt zo strak en stroef in het lijf, waardoor jij nog minder lekker gaat zitten en zo de boel stagneerd.

Ik zou minimaal eens per week longeren, om dat lijf wat losser te krijgen.

Veel succes nog, een doorzetter ben je in elk geval Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:26

Ik herken zo veel in je verhaal Haha! Mijn paard was weliswaar niet stout, maar wel behoorlijk heet en rennerig, en zo gauw ie paniekeert (en dat was vrij snel Haha! ) stak ie zijn kop in de lucht en kon ik helemaal niet meer zitten. Ik ben ook al zo lang bezig als jij, maar het gaat steeds beter nu. Ik moet bij mijn instructrice ontspanning opzoeken, lang en laag, ruuuuuuuustig....
Sinds vorige week heb ik ook een nieuw zadel, moet zeggen dat dat ook nog behoorlijk scheelt, mijn oude was niet goed passend, drukte op de voorhand.
Heb ook bij de veearts gestaan, heeft ie het niet in zijn rug? Nee hoor, niks aan de hand (en dure rijles van de veearts gehad Clown ).
Ik rij ook veel buiten, als je niet veel hoeft te wenden, lekker lange stukken rechtuit kan draven, kun je zelf makkelijker ontspannen. Weet niet of je dat doet?

Het valt niet mee, zo'n sensitief paard, zeker als je zelf niet zo'n soepel fijngevoelig poppetje bent (ik dus Bloos ), maar als ie eenmaal VOOR je is, dan heb je echt een wereldpaard hoor, dan lopen ze zo lekker licht Knipoog Succes ermee, komt wel goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:51

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:35

Ik wil toch nog even zeggen, dat iedereen die zegt dat de titel overdreven en oneerlijk is wel even door moet hebben dat ze ook duidelijk toegeeft dat ze weet hoe het zit en dat het niet allemaal aan het paard ligt.

ym ik ben trots meid! Lachen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:17

Ik zie ook niet echt een 'stout' paard. Hier en daar een miscommunicatie, maar bij stout stel ik me een stuiterbal voor die alle kanten op vaag behalve degene die jij aan geeft, maar dat even terzijde. Lachen

Ik vind het knap van je dat je ondanks dat het steeds niet echt lekker liep door hebt gezet.
Je bent al een heel eind vind ik, ga zo door met je instructrice, dan komt het helemaal goed.

Succes. Lachen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:34

soms is het erg moeilijk de juiste topic titel te vinden dus mensen, val daar niet zo over.

Ik herken er heel veel in.
Heb ook zo'n "stout" paard hoor, hoewel ze mijn lieveling is want ze is heel lief, snap je het nog?
Ik loop tegen dezelfde dingen aan, maar ik weet hoe het komt bij haar (kissing spines en headshaker)
Maar je verhaal en zoals ik je paard inschat is zo herkenbaar!

Ik vind dat je knap bezig bent.
Je gaf al aan dat door bepaalde dingen het rijden er niet echt inzat, maar dat je het nu toch weer oppakt met de juiste instructrice
Heel dapper van je en ik weet zeker, jullie komen er wel met z'n tweetjes! OK dan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:42

Onassa schreef:
soms is het erg moeilijk de juiste topic titel te vinden dus mensen, val daar niet zo over.

Ik herken er heel veel in.
Heb ook zo'n "stout" paard hoor, hoewel ze mijn lieveling is want ze is heel lief, snap je het nog?
Ik loop tegen dezelfde dingen aan, maar ik weet hoe het komt bij haar (kissing spines en headshaker)
Maar je verhaal en zoals ik je paard inschat is zo herkenbaar!

Als het paard dingen doet, omdat de ruiter geen correcte hulpen geeft, of omdat het paard pijn heeft, dan valt dat niet onder de noemer 'stout'!
Als je de schuld aan het paard gaat geven - z'n gedrag- zal je nooit beter gaan rijden...
Dáárom wordt daar over gevallen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:44

Pppfffffff.....dat weten we nu geloof ik wel.

Gaat er om dat de TS nu druk bezig is haar eigen beperkingen aan te pakken, geloof dat ze dat ook duidelijk in haar post aan geeft.
En dan toch over je angst heen stappen en weer aan het werk gaan dat vind ik knap van haar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:58

Onassa schreef:
Pppfffffff.....dat weten we nu geloof ik wel.

Gaat er om dat de TS nu druk bezig is haar eigen beperkingen aan te pakken, geloof dat ze dat ook duidelijk in haar post aan geeft.
En dan toch over je angst heen stappen en weer aan het werk gaan dat vind ik knap van haar.

Dat is idd goed.
Echter is het ook gelijk een goede les voor anderen. Zeker op maneges worden paarden regelmatig onterecht als stout bestempeld. Ik vind het juist goed dat hier op in wordt gegaan.
Daarbij schrijft imo 'iedereen' netjes commentaar.

(En over je 'ppfff , je begint er zelf weer over! Verward )

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:30

Jeetje, jouw paard lijkt zoveel op mijn paard. Ik herken echt superveel in je foto's en je verhaal...
Ik rij nu vanaf juni een KWPN merrie die ongeveer (zover ik kan zien) net zo sensibel is als jouw paard. Ik ben nu met mijn instructrice bezig om haar ontspannen te laten lopen, zodra ze wil gaan rennen (of zoals mijn instructrice zegt, wanneer ze al denkt aan rennen) zet ik haar op de volte totdat ze weer rustig is, daarna rijd ik weer verder. Zo probeer ik meer controle over haar te krijgen, ik rijd natuurlijk nog niet zo heel lang op haar, maar ik moet zeggen dat het wel steeds beter gaat. Verder ben ik nu ook begonnen met haar af en toe te longeren, doordat ze soms nog wel eens stijf in haar nek is, dan houdt ze zich gewoon vast en omdat ik dan mijn hand nog weleens te vast houd (daar ben ik ook aan aan het werken) gaat ze dan meteen rennen. Ik heb vorige week een nieuw zadel gekocht, wat gewoon perfect op haar rug ligt en ook super zit voor mij, dit scheelt al heel veel, ik merk nu dat ik haar bij haar vorige zadel te veel stoorde in mijn zit tijdens het rijden. Ik blijf dit topic dus ook nog even volgen of er nog meer bruikbare tips gegeven worden...
Groetjes, Marcella

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:56

Rytm schreef:
Ik vind jou instelling een beetje jammer. Je opent een topic met "stout paard @ temmen". Vervolgens geef je in de beginpost gelukkig toe dat de problemen ontstaan zijn door stress van jou en door een verkeerde instructrice en mijn vraag is dan: waarom is jouw paard stout? Het enige wat ze doet is reageren op jou! En paarden zijn wat dat betreft goudeerlijk en kunnen (pijnlijke) spiegels worden.
Ga je dat eens beseffen en met geduld aan je paardje werken.

Voor het rijtechnische gedeelte, ik zie een ruiter die wat uit balans op haar paard zit. Probeer wat meer achteruit te gaan zitten en je bekken te kantelen. Schouders ontspannen en je been er meer aanhouden.

Ik vind dat ze juist heel goed beseft dat ze dingen verkeerd deed, mede door een instructrische waarmee het niet zo goed werkte. Ze weet wat fout doet en probeerd daaraan te werken, en iedereen die ooit geleerd heeft met een moeilijk paard te werken weet hoe lang de weg is. Ze besèft het en ze ìs geduldig. Dus er vallen geen verwijten naar haar hoofd te gooien.
Titel is mss wat misplaatst gekozen maar zo lokt ze wel kijkers en reacties

Ik sluit me aan bij de stapoefeningen maar ik kan me voorstellen dat je paard het momenteel nog moeilijk vind om schoudervoor te rijden,... omdat ze nog vast zit en nog niet zo aan het been gesteld is. Gewoon proberen ten alle tijde de ontspanning te bewaren en ik denk dat je momenteel fijn bezig bent Lachen Aan je houding moet inderdaad gewerkt worden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:34

Ik zie ook geen stout paard en vind bijgevolg de titel ook erg ongelukkig gekozen. Maar wat ik nog minder zie is een boos paard zoals je onder je foto's zet. Zij is niet boos hoor. Clown Waar ik nog meer moeite mee heb is het woordje "temmen". Temmen is voor mij een of andere cowboy die een hengst op de grond trekt door hem onderuit te halen door een touw aan zijn benen te doen Clown Wat jij doet is conditioneren.

Op de "ren" foto vind ik het ook vreemd dat het gewoon een actieve draf lijkt. Lachen Dus volgens mij istie nog wel vrij beheers in zijn rennen anders kreeg je wel andere foto's. Máár daar kan ik het natuurlijk mis in hebben, foto's willen wel eens een vertekend beeld geven Lachen

Maar wat me nog het meeste irriteert, is dat je al jouw fouten op het paard steekt. (Juul zakt naar beneden als... ik ga naar voren zitten als Juul haar kuren heeft, Ik moet de hulp overduidelijk geven omdat Juul....) Maar eerlijk gezegd, denk ik dat je het een keer mag omdraaien. Als hij het zo moeilijk heeft met buigen, zou het dan niet kunnen dat jíj een fout hebt gemaakt in het verder leren van dit paard waardoor het dier niet lenig genoeg is om te buigen? Kijk ook eens naar jezelf ipv het meteen op het paard af te schuiven.

Ik denk dat het al een heel stuk zou helpen als je probeerde te ontspannen en als je haar een keer liet gaan. Niet bijschoppen maar evenmin vasthouden vanvoor. Gewoon laten gaan en rustig figuren blijven rijden (al dan niet wat aangepast zodat ze niet valt) moe word ze toch een keer en dan is het voor jou "showtime". Dan pak jij over en zet je haar alsnog aan het werk. Na twee a drie keer zal ze zich wel bedenken Knipoog Doet ze het dan goed, al is het maar 2 minuten. Stap dan gewoon af en beloon haar. Stoppen met werken is een hele grote beloning voor een paard.

Ook bij het gewone rijden, is ze in een goede dag en loopt ze bv na een kwartier al goed. Verlang dan niet nog meer van haar maar stop, zadel haar af, geef haar wat lekkers en geef haar de vrijheid van de weide of de piste of wat ook in je mogelijkheden ligt. Zodat zij de link legt met: "doen wat baasje verlangt = beloning". Zo motiveer je haar dus om de volgende keer wéér haar best te doen. En dat zal niet van de ene dag op de andere zijn maar geleidelijk aan zal je het wel voelen veranderen. Probeer haar ook weer te vertrouwen. Ik weet dat dat heel moeilijk is maar dat is wel een heel belangrijk aspect. Want jij bent leider, als jij opspant denkt zij "uh oh er is wat aan de hand, ik moet vluchten!" Knipoog

Paarden zijn nóóit stout en als ze dat toch zijn, dan zijn ze vooral onbegrepen.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:45

pharagirlke schreef:
Ik zie ook geen stout paard en vind bijgevolg de titel ook erg ongelukkig gekozen. Maar wat ik nog minder zie is een boos paard zoals je onder je foto's zet. Zij is niet boos hoor. Clown Waar ik nog meer moeite mee heb is het woordje "temmen". Temmen is voor mij een of andere cowboy die een hengst op de grond trekt door hem onderuit te halen door een touw aan zijn benen te doen Clown Wat jij doet is conditioneren.

Op de "ren" foto vind ik het ook vreemd dat het gewoon een actieve draf lijkt. Lachen Dus volgens mij istie nog wel vrij beheers in zijn rennen anders kreeg je wel andere foto's. Máár daar kan ik het natuurlijk mis in hebben, foto's willen wel eens een vertekend beeld geven Lachen

Maar wat me nog het meeste irriteert, is dat je al jouw fouten op het paard steekt. (Juul zakt naar beneden als... ik ga naar voren zitten als Juul haar kuren heeft, Ik moet de hulp overduidelijk geven omdat Juul....) Maar eerlijk gezegd, denk ik dat je het een keer mag omdraaien. Als hij het zo moeilijk heeft met buigen, zou het dan niet kunnen dat jíj een fout hebt gemaakt in het verder leren van dit paard waardoor het dier niet lenig genoeg is om te buigen? Kijk ook eens naar jezelf ipv het meteen op het paard af te schuiven.

Ik denk dat het al een heel stuk zou helpen als je probeerde te ontspannen en als je haar een keer liet gaan. Niet bijschoppen maar evenmin vasthouden vanvoor. Gewoon laten gaan en rustig figuren blijven rijden (al dan niet wat aangepast zodat ze niet valt) moe word ze toch een keer en dan is het voor jou "showtime". Dan pak jij over en zet je haar alsnog aan het werk. Na twee a drie keer zal ze zich wel bedenken Knipoog Doet ze het dan goed, al is het maar 2 minuten. Stap dan gewoon af en beloon haar. Stoppen met werken is een hele grote beloning voor een paard.

Ook bij het gewone rijden, is ze in een goede dag en loopt ze bv na een kwartier al goed. Verlang dan niet nog meer van haar maar stop, zadel haar af, geef haar wat lekkers en geef haar de vrijheid van de weide of de piste of wat ook in je mogelijkheden ligt. Zodat zij de link legt met: "doen wat baasje verlangt = beloning". Zo motiveer je haar dus om de volgende keer wéér haar best te doen. En dat zal niet van de ene dag op de andere zijn maar geleidelijk aan zal je het wel voelen veranderen. Probeer haar ook weer te vertrouwen. Ik weet dat dat heel moeilijk is maar dat is wel een heel belangrijk aspect. Want jij bent leider, als jij opspant denkt zij "uh oh er is wat aan de hand, ik moet vluchten!" Knipoog

Paarden zijn nóóit stout en als ze dat toch zijn, dan zijn ze vooral onbegrepen.

Hulde! Afgod

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:09

[*]h

[list=]h[/list]

h

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:10

sorry!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:32

Ik zie inderdaad ook meer een boos meisje en een onbegrepen paard...(sorry voor het Penny-gehalte Clown )

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:29

Boos ben ik niet, nooit. Geirriteerd was ik een half jaar geleden, nu nooit meer. Wat ik probeer is mijn paard te begrijpen. Zoals ik dúidelijk heb uitgelegd, en als jullie gewoon hadden gelezen waren deze 2 laatste reacties dus voor niks geweest, is dat ík hier inderdaad degene ben die moet leren, én ik een moeilijk paard heb met een zere rug (hier is de fysio voor geweest, ze is weer helemaal heel). Omdat ik nog aan mezelf moet werken, snapt zij me niet, en omdat ik soms wat gestresst ben, raakt zij ook gestresst. Op de titel ga ik niet meer in, ik heb al vaak genoeg gezegd dat je het niet letterlijk moet nemen. (maarja, daar is dit bokt voor.)
Voor de andere reacties, dankjewel! Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:30

En je laatste reactie vind ik nog meer zonde. "dit is bokt weer?" fijn voor de mensen die je wel tips geven enzo. Knipoog Als je geen kritiek kan verdragen waarom open je dan een topic? Scheve mond

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:33

Ik snap je goed hoor TS Knipoog veel plezier met je paardje, het is gaaf als het alleen maar beter en beter gaat. Lekker blijven lessen en ontspannen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:30

pharagirlke schreef:
Gewoon laten gaan en rustig figuren blijven rijden (al dan niet wat aangepast zodat ze niet valt) moe word ze toch een keer en dan is het voor jou "showtime". Dan pak jij over en zet je haar alsnog aan het werk.

Helaas denk ik dat jij dan nog niet de ervaring heb, met rennerige paarden.
Zo werkt het niet. Dan kun je 2 uur blijven rijden - met alle overbelasting-risico's van dien en dan nog gaat zo'n paard niet langzamer lopen - ja een gang langzamer , maar geen rustige draf. Een rustige draf is namelijk veel zwaarder voor zo'n paard en als ze moe zijn, dan is dat het laatste waar ze hun energie in willen stoppen.
Verder benn ik het wel met je eens.

De ts heeft er wel van geleerd, daar ben ik van overtuigd Knipoog