Ik zie ook geen stout paard en vind bijgevolg de titel ook erg ongelukkig gekozen. Maar wat ik nog minder zie is een boos paard zoals je onder je foto's zet. Zij is niet boos hoor.

Waar ik nog meer moeite mee heb is het woordje "temmen". Temmen is voor mij een of andere cowboy die een hengst op de grond trekt door hem onderuit te halen door een touw aan zijn benen te doen

Wat jij doet is conditioneren.
Op de "ren" foto vind ik het ook vreemd dat het gewoon een actieve draf lijkt.

Dus volgens mij istie nog wel vrij beheers in zijn rennen anders kreeg je wel andere foto's. Máár daar kan ik het natuurlijk mis in hebben, foto's willen wel eens een vertekend beeld geven

Maar wat me nog het meeste irriteert, is dat je al jouw fouten op het paard steekt. (Juul zakt naar beneden als... ik ga naar voren zitten als Juul haar kuren heeft, Ik moet de hulp overduidelijk geven omdat Juul....) Maar eerlijk gezegd, denk ik dat je het een keer mag omdraaien. Als hij het zo moeilijk heeft met buigen, zou het dan niet kunnen dat jíj een fout hebt gemaakt in het verder leren van dit paard waardoor het dier niet lenig genoeg is om te buigen? Kijk ook eens naar jezelf ipv het meteen op het paard af te schuiven.
Ik denk dat het al een heel stuk zou helpen als je probeerde te ontspannen en als je haar een keer liet gaan. Niet bijschoppen maar evenmin vasthouden vanvoor. Gewoon laten gaan en rustig figuren blijven rijden (al dan niet wat aangepast zodat ze niet valt) moe word ze toch een keer en dan is het voor jou "showtime". Dan pak jij over en zet je haar alsnog aan het werk. Na twee a drie keer zal ze zich wel bedenken

Doet ze het dan goed, al is het maar 2 minuten. Stap dan gewoon af en beloon haar. Stoppen met werken is een hele grote beloning voor een paard.
Ook bij het gewone rijden, is ze in een goede dag en loopt ze bv na een kwartier al goed. Verlang dan niet nog meer van haar maar stop, zadel haar af, geef haar wat lekkers en geef haar de vrijheid van de weide of de piste of wat ook in je mogelijkheden ligt. Zodat zij de link legt met: "doen wat baasje verlangt = beloning". Zo motiveer je haar dus om de volgende keer wéér haar best te doen. En dat zal niet van de ene dag op de andere zijn maar geleidelijk aan zal je het wel voelen veranderen. Probeer haar ook weer te vertrouwen. Ik weet dat dat heel moeilijk is maar dat is wel een heel belangrijk aspect. Want jij bent leider, als jij opspant denkt zij "uh oh er is wat aan de hand, ik moet vluchten!"

Paarden zijn nóóit stout en als ze dat toch zijn, dan zijn ze vooral onbegrepen.