Paard wil niet voor me werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Re: Paard wil niet voor me werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:29

of idd als 'ie gaat rennen, gewoon door laten rennen, jij wou actie toch.. Naja, nu heb je actie dus gebruik het xD

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:30

Kan het niet gewoon zijn dat er geen klik is?
Buiten rijden is niet persé een klik voor nodig maar echt samen dresuren, denk ik wel..

xx

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:31

Mischien mag het paard je gewoon niet? Ik heb zo'n miep waarop vrijwel iedereen zo weg kan rijden, behalve als ze je niet mag. Dan krijg je een rodeoshow waar ze in de VS jaloers op zouden zijn, en iemand die haar niet mag kan haar ook niet longeren, dan wordt je de hele bak doorgesleept en ze is dan voor alle hulpen compleet oost-indisch doof, wat je ook probeert. Zodra iemand die ze mag het overneemt is ze weer zo mak als een lammetje, zowel onder zadel als aan de longe als aan de hand.

Oja, of ze je mag heeft niets met je rijervaring of kennis te maken. Er staat een Z-ruiter op stal die ze er altijd vanaf smijt en die ze als ze de kans zou krijgen het liefste dood zou schoppen, en een stel B, L, M en andere Z ruiters die alles met haar mogen doen en voor wie ze haar benen uit haar lijf loopt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:37

Misschien kan iemand je helpen en hem "longeren" als jij los rijdt.
Dus vanaf de grond hem voorwaarts houd met de longeerzweep, zoals je ook doet als je hem longeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:39

Je zegt zelf dat je het paard sinds kort rijd, grote kans dat het dier je even flink uit zit te testen.
Verder kan het natuurlijk zijn, dat jij met dit paard absoluut geen ene klik hebt, en het paard ook niet met jou.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:46

mick75 schreef:
Mischien mag het paard je gewoon niet? Ik heb zo'n miep waarop vrijwel iedereen zo weg kan rijden, behalve als ze je niet mag. Dan krijg je een rodeoshow waar ze in de VS jaloers op zouden zijn, en iemand die haar niet mag kan haar ook niet longeren, dan wordt je de hele bak doorgesleept en ze is dan voor alle hulpen compleet oost-indisch doof, wat je ook probeert. Zodra iemand die ze mag het overneemt is ze weer zo mak als een lammetje, zowel onder zadel als aan de longe als aan de hand.

Oja, of ze je mag heeft niets met je rijervaring of kennis te maken. Er staat een Z-ruiter op stal die ze er altijd vanaf smijt en die ze als ze de kans zou krijgen het liefste dood zou schoppen, en een stel B, L, M en andere Z ruiters die alles met haar mogen doen en voor wie ze haar benen uit haar lijf loopt.

Heb jij een gaaf paard met karakter Vork

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 09:15

Ik begin idd steeds meer het idee te krijgen dat het niet klikt tussen het paard en mij, omdat ik de eigenaresse zelf nooit echt hoor klagen over het rare gedrag.

Wat betreft schijnovergangen rijden en hem aan het werk houden, ik heb het allemaal al geprobeerd, afleidings manouvres, hem juist wat extra benen geven als hij een sprint trekt (maar ook gewoon de sprint uitzitten), om hem aan te moedigen door te gaan, maar dan komt hij gelijk weer terug naar een vlot halthouden. Heb geprobeerd niets van hem te vragen, maar dan heb ik het idee dat ik hem gewoon zijn zin geef, heb ook al geprobeerd hem gelijk aan het werk te zetten, maar alles draait op hetzelfde uit. Het maakt echt geen reet uit wat ik doe, hij wil gewoon niet voor mij werken. Behalve als we het bos in gaan, dan is het een droppie! En hij mag me opzich ook wel, want als ik hem roep komt ie van achter uit het weiland naar me toe gedraafd en we kunnen heerlijk kroelen met elkaar. Daarom vind ik het zo frustrerend dat het in de bak niet lukt.

In heb begin had ik me ook voorgenomen les met hem te nemen en het klinkt misschien stom, maar ik wil hem zelf in iedergeval fatsoenlijk door de bak kunnen krijgen en het idee hebben dat ik verder kan komen met dit paard, anders vind ik het zonde om er geld aan uit te geven. Aan de andere kant kan ik ook zeggen, als ik nu les neem en hier doorheen kan komen, wie weet wat ik dan allemaal met dit paardje kan doen en het is natuurlijk ontzettend leerzaam en ik hou er niet van om op te moeten geven. Maarja, als hij me niet moet, dan moet hij me niet en dan word het misschien een eindeloze strijd en ik wil gewoon dat paard en ik lol hebben in het rijden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:55

Misschien kan iemand anders je er wel met een paar lesjes doorheen helpen? En als het toch niet lukt heb je zelf toch weer wat geleerd, toch?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:07

Ik denk niet dat het een kwestie is van niet moeten Lachen. Ik denk zelfs niet dat een paard een dergelijke emotie kent...

Maar misschien laat de eigenaresse bijvoorbeeld veel toe en protesteert hij wanneer hij moet luisteren naar je... Dat kan immers ook.

Als ik jou was zou ik in de pist beginnen met rustig te stappen en in een sessie niet meer eisen dan dat hij in stap voorwaarts is voor het been en zo stilletjes aan opbouwen Lachen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 12:34

Bedankt voor alle reacties, ik ga de volgende dingen doen:
Kijken bij een les van de eigenaresse bij haar instructrice
Hem bijgezet longeren en kijken hoe hij reageert
Zelf een les nemen en kijken wat eruit komt en aan de hand daarvan beslissen of ik het de moeite waard vind om op dat paard door te gaan met lessen of dat ik er helemaal mee stop.

Ik wil namelijk wel graag verder, want met dit paard zou ik ook mogen starten, iets wat ik al jaren wil en als ik kan starten en winstpunten weet te rijden, kan ik ook weer verder gaan met de volgende Orun cursus, iets wat ik ook heel erg graag wil. Maarja, mocht het toch niet lekker gaan, dan is het niet anders en heb ik het in iedergeval geprobeerd.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:44

mischien veel gaan longeren, daar ernaast heb je als je het goed doen toch iets meer in te brengen. gaat dat goed (en geen andere verklaring voor dit gedrag)gewoon iemant in het midden laten staan met longeerzweep en ik weet niet hoe goed jij kan blijven zitten maar mischien bij een ongehoorzaamheid gewoon een keer een zwieper en een rondje of 2 goed achter z'n vodden zitten, elke keer na een ongehoorzaamheid. en belonen als het goed gaat

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:17

@ Joyse: Je plannen zien er goed uit. Maar volgens mij moet je het wel niet te snel opgeven. Pak rustig de tijd Lachen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:53

joyce2 schreef:
Bedankt voor alle reacties, ik ga de volgende dingen doen:
Kijken bij een les van de eigenaresse bij haar instructrice

Kan je ook bij die instructrice zelf een keer les nemen met hem? Zij kent misschien ook wel wat trucjes, of kan zien of jij misschien scheef zit en hem blokkeerd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 12:24

Die instructrice is niet mijn ding... Ik geef zelf les en heb nog nooit in mijn opleiding geleerd dat je de hand over de hals moet tillen als je af wilt wenden. Ze leert mensen de verkeerde dingen aan, daarom wil ik geen les van haar, maar ben ik wel nieuwsgierig wat ze zegt.

@ Amillia: Ik ben er geen voorstander van om een paard vooruit te jagen met een longeerzweep, terwijl er ook nog eens iemand bovenop zit, ongeacht of ik erop zit of iemand anders. Hij moet gewoon een gezonde werklust hebben en die wek je niet op door een paard op te gaan jagen. Althans, dat is mijn mening. Maar toch bedankt voor het meedenken Knipoog

@ Lindake: thnxx, ik hou niet van opgeven, maar je word er soms zo moedeloos van he... Maar ik ga gewoon weer vrolijke verder!

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:30

gewoon blijven wachten een keer gaat hij het echt wel doen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:35

Citaat:
Ik denk niet dat het een kwestie is van niet moeten .

Ik denk ook niet dat het persoonlijk is. Maar misschien "moet" hij je rijstijl niet.
Ik reed ook altijd op alles weg, met mijn eigen paard heb ik ontzettend veel
problemen gehad. Die straft kleine dingen heel erg hard af..buitenbeen te
ver naar achter was bokken. Te veel binnenteugel staken..

Ik denk dat je jezelf een heeeeel erg goed moet gaan reflecteren ivp het
meteen bij het paard te leggen. Wat doe JIJ als hij zo reageerd? Hij dreigt
om te gaan steigeren, wat doe je..Hou je hem te veel tegen, te weinig been
etc. Het kann echt iets super kleins zijn waarop hij zo heftig reageerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:50

Als eerste zou ik idd het paard goed na laten kijken en een ander zadel proberen, om ook dat probleem uit te sluiten.

Verder ken ik er ook 1 die werken niet leuk vond omdat ze daarvoor steeds dubbele signalen had gekregen - doof voor je hulpen geworden. Ze was heel het "dressuuratig" rijden zat. Door een slofje het neusje naar beneden gehouden-wel verder lang in de hals gelaten en been geven, vond ze het leuker worden. Geen gehannis meer in der mond en doordat ze een bolle rug kreeg, vond ze het ook wel fijn.
Misschien heeft "die van jou" nog nooit de juiste hulpen gekend en ook veel frustratie opgebouwd.
Lijkt me handig om het longeren goed te oefenen, zodat deze je stemhulpen goed begrijpt en dan weer stapje voor stapje en véél belonen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 14:25

Ik ga snel opzoek naar spullen om lekker bijgezet te kunnen longeren. Aan de longe wil hij opzich ook wel, maar zoals ik al zei, hij word bijna nooit gelongeerd, begrijpt daardoor veel dingen niet helemaal, dus we hebben heel wat werk te doen!

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:28

ik denk dat het vooral tijd nodig heeft, en het kan echt weleens dat een combinatie gewoon niet klikt

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:33

joyce2 schreef:
Ik ben niet van plan hem zomaar op zn flikker te geven, omdat ik niet met zekerheid kan zeggen waar het probleem vandaan komt. Of hij medisch 100% in orde is weet ik niet, van de eigenaresse heb ik niets gehoord over problemen met zijn gezondheid of bewegingsapparaat. Ik zal het volgende keer nog eens navragen.
Voor zover ik weet kan zij wel fijn op hem rijden, maar misschien hebben wij een heel ander idee over hoe je een paard fijn rijd.

Het harnachement is oke, het zadel vind ik persoonlijk niet geweldig, maar ik heb het laatst nagekeken en het drukt nergens, het is ook speciaal op hem aangemeten. Hij heeft overigens wel lichtelijk last van singelvrees, maar goed, dat hoeft niets te betekenen, misschien is zijn vorige eigenaar gewoon ruw geweest met opzadelen (hij is van een botte jachtruiter geweest) en hij heeft een gevoelig huidje. Krijgt snel schuurplekken.

Misschien heeft hij wel last van zijn benen, in het bos struikelt hij nogal eens, ondanks dat hij wel goed voorwaarts is.

Ik probeer de sessies in de bak vaak kort te houden en op het moment dat het minder slecht gaat (goed wil ik het niet noemen) stop ik en beloon ik hem met een stukje buiten rijden. Ik zal volgende keer inderdaad eens een veldje opzoeken om daar wat wendingen te rijden, kijken wat hij dan doet...

Aan de hand is hij een schatje, komt in het weiland gelijk naar je toe om te kroelen, volgt netjes, echt een engeltje. Ik ben dol op hem, maar zie gewoon zo op tegen het rijden in de bak, omdat hij dan totaal veranderd. Tijdens het poetsen kan hij overigens wel wat ongeduldig zijn, maar dat komt vaak door de vliegen.

Ik weet niet of het helpt, misschien slaat het wel helemaal nergens op maar mijn paard liep eerst helemaal niet goed, kon er niks mee (liep zelfs kreupe Ach gut ) en als ik longeerde liep die perfect.
Nu heb ik zo'n bontje om de singel, en het helpt super !
Ik denk niet dat dit de oorzaak is, maar je kan het proberen!

love_to_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:48

het zou heel goed kunnen dat het struikelen komt doordat hij niet goed an het opletten is ,
of het zand is te los voor hem
het is wel een goed idee om hem eens in een veldtje te rijden je maar pas dan wel op met kuilen

gr saskia

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:55

Jeanine84 schreef:
Ik denk dan toch echt dat je hem eens flink op zijn nr moet zetten..Hij speelt een spelletje met je. Je geeft aan dat wanneer je hem op zijn flikker geeft hij een loopje met je neemt, maak daar dan gebruik van Knipoog Heb je zelf ook les met dit paard? Probeer veel (schijn)overgangen te rijden en te schakelen, hou hem bezig! Geef hem geen tijd om dingen te bedenken!

Dat zou ik nou juist echt niet doen! Een paard op z'n flikker geven, terwijl je geen idee hebt waarom hij zich gedraagd hoe hij zich gedraagd. Nors opkijken

mick75 schreef:

Wahahaaaaa, die is leuk Huilen van het lachen

watdanhe schreef:
Ik zou eerst eens een keer léúke dingen doen in de bak, de bak staat nu gelijk aan werken...! zorg dat hij er graag heen wilt.. Misschien vind het paardje springen wel heel leuk. Ga eens een paar keer aleen maar 10 minuutjes stappen, en breng hem dan naar de wei ofzoo en beloon hem heel uitbundig! en doe gewoon relaxt zoals je op een buitenrit ook doet! Knipoog Of zet wat pionnetjes neer waar je dan omheen moet lopen, figuurtjes enz! zodat je werk wat varieert Veel succes Knipoog

Precies!

Ben het ook met lindake eens...

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:08

Ik rééd ook een merrie, en ik had les met der, en het bleek na een tijdje dat er geen klik was, ook al hinnikt ze naar me, en kroelt ze lekker met me aan de longe gaat het prima, met ryden gaat het gewoon niet,,

xx

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:10

en jij geeft zelf les?
denk als je zelf op een normaal nivo les geeft je toch verschillende oplossingen zou moeten weten. Maar anders vraag t niet hier, maar haal er iemand bij met meer of andere ervaringen als jezelf, daar heb je veel meer aan!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:27

Zoals ik al vertelde, heb ik zelf al het een hoop dingen geprobeerd en heb ik zoiets als dit nog nooit meegemaakt en ik kan je vertellen dat ik al op een hoop stakende paarden heb gezeten/mensen met stakende paarden heb geholpen en dat ik (tot nu toe) altijd een oplossing heb kunnen vinden!

Dus omdat ik instructrice ben, mag ik geen berichten meer plaatsen over problemen waar ik zelf tijdens het rijden tegenaan loop? Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat mensen hier aandragen, hoe ze erover denken en het is erg interessant om te zien dat iedereen er weer een andere kijk op heeft (en aan sommige opmerking heb je niets, maar dat hou je toch). Het is juist goed om het over dit soort dingen te hebben, daar leert iedereen van, zorgt ervoor dat je na blijft denken en niet vastroest in gewoontes. Enne als je (basis)instructrice bent, ben je niet gelijk alwetend! Knipoog