3 jarige dressuurtopper@work!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: 3 jarige dressuurtopper@work!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:09

Goed, je houding moet je dus aan werken.... Tong uitsteken

Het paard loopt wel ontspannen, maar op de voorhand en uitelkaar op enkele foto's. Probeer iets meer voorwaarts te rijden.
Nu snap ik ook je reacties in het andere topic: ik moet de teugels korter houden voor contact zodat ze mijn hand naar beneden volgt. Daar had ik in het andere topic nav de film de indruk dat ze achter de LL getrokken werd. Nu zie ik dat je af en toe met te losse teugels rijdt en dan het contact verliest, waarbij zij de impuls verliest, uitelkaar valt en op de voorhand komt te lopen ( foto 4).
Je hebt nog vel werk, maar het gaat helemaal goed komen!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:56

Joceline schreef:
Je moet je helemaal niet 'diep gaan schamen'.. zulke uitspraken maken me echt boos! Ik vind het een prachtig paard en ja je moet gaan werken aan je houding maar dat gaat zeker lukken. Zelf zit ik zonder rugproblemen ook naar voren gebogen, mn zus zegt weleens dat ik beter een springruiter had ik kunnen worden met opgetrokken benen en naar voren-zittend. Toch is het flink verbeterd met veel zitlessen en oefenen Lachen Ik doe het vaak omdat ik zo druk bezig ben dat ik mezelf even helemaal vergeet, om de minuut denk ik bij mezelf; zit ik goed? nee? Dan weer lekker op je kont gaan zitten bekken kantelen en ontspanning Lachen

Waarom maakt dat je boos? Wij proberen allemaal ons paard in een houding te 'dwingen' danwel naar de ontspanning te rijden. Maar dan moet je zelf ook wel je uiterste best doen om zelf ook fatsoenlijk te zitten. De TS zegt dat ze in het dagelijks leven ook zo loopt, daarom vroeg ik ook of er een medische reden voor is. Dat is er 'een beetje' maar dan nog ben ik van mening dat je van je paard niet mag verwachten dat hij/zij er perfect bijloopt en een ruiter er zo op zit. Come on. Net zoals ik van mening ben dat je eigen conditie minstens zo goed moet zijn als die van je paard. Daarom ben ik ook aan het hardlopen geslagen, buiten de basketbal en paardrijden om. Omdat ik zelfs aan het eind van het uur mijn inmiddels losgewerkte leergierige paard de juiste hulpen, op het juiste moment, op de juiste plek met de juiste dosering wil geven. Dit kan ook alleen als ik in een correcte houding zit waarbij mijn zit en teugelhulpen (bijv.) elkaar niet tegenspreken. Dus een goede houding is iets waaraan GEWERKT moet worden. Die is er niet opeens. En ruiters die zeggen (niet de TS) 'tsja, mijn houding is nou eenmaal zo', die maken MIJ nou boos.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:17

bedankt Knipoog
ben blij dat een aantal mensen nu inzien dat ik echt niet onvoorzichtig met mijn paard om ga!!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:26

Ik vind het voor zon jong dier het er al best goed uit zien. je houding kun je dan misschien niet veel aan veranderen maar wel aan je voeten dan? vind dat je je hakken wat meer mag uitdrukken als dat dan dus wel mogelijk is he Knipoog en anders toch ff zonder spoor proberen te rijden ik vind dat er nu te veel spoor gebruik is wat in mijn ogen nog niet nodig is.. verder het neerwaarts is er al.. kijkend naar de foto's mag hij van mij nog wat met meer inpuls lopen.. maar tis en blijft een jong paard waar de knopjes nog niet op zitten.. met die van mij ben ik veel aan het longeren en kan ik daar al veel schakelen om hem ook sterker te krijgen misschien ook een idee voor jou?

maar.. ik vind het wel een prachtig mooi dier om te zien! suc6 verder en ik hoop snel weer foto's van jullie te zien!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:59

ik vind het er goed uitzien! al het comm, is hierboven al gegeven, probeer alleen idd meer rechtop te gaan zitten starten in April gaat helemaal goed komen! waarom niet al in Januari?! Knipoog

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:09

Je hebt echt een prachtig paard onder je kont!
ik vindt vooral dat je voor zo korte heel netjes aan het lopen hebt, wat sommige al zeggen dat die soms iets uit elkaar valt, en op zijn voor kant dendert. maar dat komt wel goed dat weet ik zeker! Probeer ook Rechter te gaan zitten in wezen moet je bij je zelf denken dat er vanaf je paard zijn neus een elastiekje loopt tot achter bij zijn hak als jij er dan naar voren gaat leunen zitten dan breng je de boel in wezen uit belans het elastiekje is dan niet meer bol zeg maar dus als jij netjes recht op blijft zitten breng je paard niet uit belans! maar ik weet zeker dat dit wel goed komt en ik weet hoe moeilijk het is omdat ik dit probleem zelf ook heb. nogmaals je hebt een super paard onder je kont geniet er van!

suc6 veder en jullie komen er zeker suc6 bij jullie wedstrijden over een tijdje!

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:23

Ieder zijn eigen keus maar waarom word er idd gelijk gesproken over wedstrijden terwijl je hem eigenlijk nog bezig bent met hem alles te leren(inrijden) Ik weet niet of je paard verkeersmak is maar ik zou af en toe een ritje buiten maken om te ontspannen en in de bak lekker figuurtjes rijden en nog niet bezig houden met aan de teugel te lopen. Dat kan altijd nog. Je moet dit niet zien als kritiek maar misschien als een tip? Hoe langer je wacht des te langer gaat je prachtige paardje mee voordat ie op zn tiende versleten is. Succes met je knapperd.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:28

Het enigste wat ik dacht toen ik de foto's zag..meid denk om je houding.. het lijkt net of je mega onzeker bent zo zit je er op..
Voor de rest.. je paard ziet er ontspannen uit.. leuk setje en mooi paardje

Met wel zeggen dat ik hem nog vrij jong vind voor het trainen wat je doet.. die van mij is pas met 5 jaar onder het zadel gegaan en is nu een jaar onder het zadel.. maar wij doen zelfs nog rustiger aan

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:30

nikia schreef:
je zegt dat je paard 3 jaar is en al 5 maanden onder het zadel.
dat vind ik veel te vroeg. dit paard moet eerst nog ontwikkelen voordat er mee gewerkt gaat worden.
rijtechnisch vind ik dat je vooral rechter ( trotster ) mag gaan zitten. is wel een heel mooi paard

Alle paarden worden in januarie een jaar ouder, jaja regels. Haha!
Dus dat betekend dat dit paard al ruim 3.5 jaar is eigenlijk.
Verder vind ik het er lekker ontspannen uit zien.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:31

nou ja je moet denk altijd een streven hebben om naar toe te werken anders kom je nergens in het leven Knipoog
plus dat het een regel is van HAW dat je je niveu erbij moet vermelden Tong uitsteken

gabrielle_ bedankt Knipoog Pling

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:38

Gabrielle_ schreef:
nikia schreef:
je zegt dat je paard 3 jaar is en al 5 maanden onder het zadel.
dat vind ik veel te vroeg. dit paard moet eerst nog ontwikkelen voordat er mee gewerkt gaat worden.
rijtechnisch vind ik dat je vooral rechter ( trotster ) mag gaan zitten. is wel een heel mooi paard

Alle paarden worden in januarie een jaar ouder, jaja regels. Haha!
Dus dat betekend dat dit paard al ruim 3.5 jaar is eigenlijk.
Verder vind ik het er lekker ontspannen uit zien.

Vind dit dus een beete krom. Mijn pony werd in april drie. Dan zou je er dus in januari opstappen? Voor het idee is tie drie maar zijn lichaam niet.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:59

ik ben er ook pas eind mei opgestapt en toen was ze dus echt drie! maar was toen al een half jaar bezig met grondwerk dus heb haar goed voorbereid en geobserveerd wanneer ze er aan toe was en of ze er aan toe was.
daar komt bij dat ik er maar 1 soms 2 keer per week 10 minuten opzat en pas sinds een maand 3 keer per week een half uurtje rij.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:39

ik ben er met die van mij op bijna 4 jarige leeftijd mee begonnen en met die andere ook en die andere Tong uitsteken op 5 jarige leeftijd

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:52

ik denk dat dat ieder zijn eigen keus is op welke leeftijd hij/zij zijn paard inrijdt Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:55

Avalon, ik denk dat het juist voor ieder paard anders is, en aan de ruiter of hij/zij dat in kan zien wanneer een paard ingereden kan gaan worden. Dus niet zo zeer een eigen keus, maar het hangt volledig van het paard en de deskundigheid van de ruiter af.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:03

dat is ook wat ik bedoelde!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:07

Maar dit topic is toch niet bedoelt om te discussieren over het feit of ze wel of niet tevroeg haar paard heeft ingereden?

Dit topic ging over haar rijden en de foto's van het rijden.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:09

hehe eindelijk!!!! Tong uitsteken
dank je wel ponyparadijs Knipoog Pling

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:19

Wat is Avalon een geweldig mooi paard geworden.
IVM met het rijden is alles wat ik wilde zeggen ook al gezegd.
Inderdaad je houding is echt iets waar je op moet proberen te letten.

Veel plezier nog!

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:07

We geven haar toch een tip over het inrijden? Al mijn reacties zijn nooit aanvallend bedoeld ... Ik weet hoe het is om kritiek te krijgen. Zo heb ik een kleinere pony waar ik soms op rijd. Dan krijg ik banketstaaf reacties. Plaats van dat ze dan op een redelijke manier zeggen van je ben te groot dan zie ik dat als een tip.

Jij kent je paard het beste.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 11:58

ik den k dat het meer de bedoeling is dat er op HAW tips worden gegeven over "het rijden" en niet over het inrijden want dat stadium zijn we al gepasseerd Cool .
dus als er mensen nog tips hebben over het rijden graag Pling .
maar over haar leeftijdt en wel of niet te jong liever niet daar gaat het hier denk ik niet over op HAW Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:39

Ach joh laat ze maar kletsen! je weet heus wel waar je mee bezig bent! Je hoeft je toch zeker niet te gaan verdedigen!

Wat me trouwens opviel is dat je regelmatig je teugels niet op contact hebt. Een jong paard zoekt vaak je hand op om daar "de steun" te vinden van waar hij moet lopen beetje krom uit gelegd maar denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel Tong uitsteken krijgt et er ff niet op de juiste manier uit Nagelbijten / Gniffelen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:41

wino schreef:
Ieder zijn eigen keus maar waarom word er idd gelijk gesproken over wedstrijden terwijl je hem eigenlijk nog bezig bent met hem alles te leren(inrijden) Ik weet niet of je paard verkeersmak is maar ik zou af en toe een ritje buiten maken om te ontspannen en in de bak lekker figuurtjes rijden en nog niet bezig houden met aan de teugel te lopen. Dat kan altijd nog. Je moet dit niet zien als kritiek maar misschien als een tip? Hoe langer je wacht des te langer gaat je prachtige paardje mee voordat ie op zn tiende versleten is. Succes met je knapperd.

Het lijkt me juist belangrijk dat je een paard 'aan de teugel rijdt'. Voorwaarts neerwaarts en dan lekker in de ontspanning

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:44

het aan de teugel rijden kun je op meerdere manier op vatten.. het paard goed van achter naar voren rijden goed contact van voren geeft vaak het gewenste effect wanneer het paard goed ondertreed met de achterhand en zo het ruggebruik optimaliseerd en gaat nageven..

een ander opvatting is dat je speelt met je handen en zo je paard in een valse knik laten lopen.. het paard zakt in het hoofd neusje gaat naar beneden maar er is dan totaal geen goed ruggebruik en ondertredende achterhand..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:46

Ik doelde dus op het bovenstaande, en imo gaat dat vanzelf.