Jara (V. Folkert.) @ work (L2/M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Jara (V. Folkert.) @ work (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:58

Mooi paard. maar zij mag inderdaad de achterhand er nog iets meer onder brengen. Dat kort in de hals lopen is iets wat friezen veel doen bij spanning, maar daar werk je aan en uit je tekst haal ik dat er best wel ontspannen momenten zijn met lengte in de hals. Het moet nu alleen nog even de normale houding worden. Haha!
Je handen vind ik soms een beetje streng, kan het zijndat ze bij spanning wat op je hand gaat liggen? En op de foto's is inderdaad een opmerking op spoorgebruik te verwachten, maar ook dat zijn denk ik momentopnames, maar denk er wel een beetje aan...
Veel succes in de M!!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:06

t ziet er mooi uit hoor!

Tipje voor de hals... K heb zelf ook een paard die zich opkropt, ben nu een paar weken bezig met longeren met een pessoateugel. Merkte nu in de laatste les dat hij t door heeft dat hij lang en laag t lekkerste / meer ontspannen loopt. Hij vind t nl. ook moeilijk om te ontspannen. Misschien doe je t al, anders is t misschien een handige tip.

Succes.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 13:52

ik heb het al eerder geschreven in dit topic

ik moest haar nu wat meer aanrijden zodat ze voor los liet. dus voor vasthouden en erachter aanrijden. vaak ga ik teveel met mijn hand spelen om haar los te krijgen. nu dwong ik haar zelf los te knikken. vandaar een wat scherper beeld van hand en been gebruik.

longeren met passoa doe ik al regelmatig. het is een erg gespannen paard. ze reageert op alles zeer heftig.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:28

Laatst bijgewerkt door unamie op 22-09-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 14:30

ik geloof daar niet zo in. het is gewoon een pittige dame met een willetje. ze is kerngezond, zit super in conditie en ook krijgt ze goed voer. ze weet gewoon wat ze wil, ik hou er wel van! soms is het lastig.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:37

Ik heb ook een Folkert, ook zo'n dame met een eigen willetje. Weg willen lopen voor werk, dwars etc. Die krijgt nu Calmer en ik heb een ander paard. Kan nu wél van achter naar voren gereden worden, is makkelijker en we hoeven niet meer eerst een half uur te vechten wat ik zonde vind van mijn tijd en de band met haar.

Ik werk liever samen dan dat ik "vecht" zeg maar. Ze is nog steeds pittig en voorwaarts, maar stuurbaar en werkbaar. Voor mij dé oplossing, omdat ze net als Yara alleen maar voor vasthield en stuwde ipv ging dragen met de achterhand. En pas als de motor achter aanstaat, kan ze de voorkant echt goed los gaan laten. Doe ermee wat je wil uiteraard Haha! , voor mij was het een eye opener.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:39

_Lott schreef:
ik geloof daar niet zo in. het is gewoon een pittige dame met een willetje. ze is kerngezond, zit super in conditie en ook krijgt ze goed voer. ze weet gewoon wat ze wil, ik hou er wel van! soms is het lastig.

Je gelooft er niet in Verward
Paarden zijn geen machines maar levende wezens!
en daarom kunnen ze ook kunnen best eens ergens last van hebben!
Glans zegt ook lang niet alles
Paarden kunnen glanzen maar wel hoefkatrol hebben of een peesblessure etc.
Ook scheve wevels kunnen ongemakken en pijn geven
Als je dingen vraagt van een paard en het paard doet/kan het gevraagde niet
vind ik het wel zo eerlijk om eerst uit laten sluiten, of er iets aan de hand is
en niet afdoen met.. daar geloof ik niet in
We leven niet in de middeleeuwen Koe

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 16:02

je zult dat mij niet laten beweren, ik zie alleen het verschil tussen pijn en karakter. dit is echt karakter. als ze los staat, of mee de trailer in moet. maakt Jara zich gigantisch groot, gewoon omdat Jara zo is. Wij hebben een 2 jarige Folkert en die moet wel naar een fysiotherapeut. ik doe dat echt niet uit geld kwestie, maar omdat ik naar het paard zelf kijk en het bij Jara gewoon een pittig karakter is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 16:04

Breghje schreef:
Ik heb ook een Folkert, ook zo'n dame met een eigen willetje. Weg willen lopen voor werk, dwars etc. Die krijgt nu Calmer en ik heb een ander paard. Kan nu wél van achter naar voren gereden worden, is makkelijker en we hoeven niet meer eerst een half uur te vechten wat ik zonde vind van mijn tijd en de band met haar.

Ik werk liever samen dan dat ik "vecht" zeg maar. Ze is nog steeds pittig en voorwaarts, maar stuurbaar en werkbaar. Voor mij dé oplossing, omdat ze net als Yara alleen maar voor vasthield en stuwde ipv ging dragen met de achterhand. En pas als de motor achter aanstaat, kan ze de voorkant echt goed los gaan laten. Doe ermee wat je wil uiteraard Haha! , voor mij was het een eye opener.

dat is wat ik vanaf het begin mee bezig ben gegaan, van voor naar achteren rijden. ik krijg goed les, en zij begeleid mij ontzettend goed.

Jara is wél werkwillig, als ze eenmaal loopt werkt ze kei en keihard. ze kan uren doorgaan, ze houdt niet meer op. echt een super paard op dat punt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:08

Probeer in je voltes/hoeken récht te blijven zitten, ik zie duidelijk dat je wat inknikt in je heup. Verder zou ik graag je handen wat vriendelijker zien, het ziet er nogal streng uit.
Ook is het voor het plaatje misschien mooier om je benen wat langer te houden (miss. een gaatje langer?)

Verder zijn jullie wel een leuke combinatie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:37

_Lott schreef:
Breghje schreef:

dat is wat ik vanaf het begin mee bezig ben gegaan, van voor naar achteren rijden. ik krijg goed les, en zij begeleid mij ontzettend goed.

Jara is wél werkwillig, als ze eenmaal loopt werkt ze kei en keihard. ze kan uren doorgaan, ze houdt niet meer op. echt een super paard op dat punt

Dan zal het waarschijnlijk aan mij liggen of aan de momentopnames van de foto's , maar alleen op foto 1 en 7 zie ik goed achterbeen gebruik Knipoog . De rest van de foto's zou de achterhand er beter onder kunnen, daar stuwt ze ipv dat ze draagt. Is ook niet erg, het is een jong dier maar wel iets waar je graag aan werkt, als een Fries eenmaal gaat dragen ipv stuwen ga je kwijlen Knipoog . In de galop ziet het er trouwens weer heel netjes uit trouwens.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:46

let wel op, dit paard is pas 5. heeft al 2 veulens gehad, dus weinig tijd gehad om zichzelf te ontwikkelen Knipoog

we zijn ermee bezig dat ze haar achterhand eronder gaat zetten. eerst moet ze ontspanning vinden, daarna kunnen we bezig met de rest. Bloos

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:46

Wat een mooie fries Haha!

Tips; ik zou het neusje er wat meer uit rijden. Dat geeft een wat prettiger beeld!

Succes

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:45

Leuke fries , ziet er netjes uit , let er alleen wel op dat je meer op je kont blijft zitte in de galop , op sommige foto's is dat te zien Bloos
Verder is er door andere mensen al meer commetaar gegeven .

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:46

Mooie fries ! Alleen ik vind dat je soms wat streng met je binnenhand ben en (onbewust) de sporen der in prikt Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 16:06

galop is erg moeilijk, voor zowel mij als voor jara Bloos

over mijn houding, ik zit té recht? ik snap het niet helemaal. dat ik mijn rug vastzet komt omdat mijn rug gewoon finaal vastzit. en met paardrijden wil dat nog wel eens pijn doen. ik heb tijden met langere beugels gereden, omdat mijn paard nog wel eens gek doet zit ik liever een beetje gesloten Bloos

ze is maandag voor de 2e keer voor de kar geweest. ging heel erg goed! zelfs al een stukje buiten

het rijden gaat sindsdien ook veel lekkerder, minder protest en een lekkere actieve Jara!

Ferrieteel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:38

Renszke schreef:
Prachtig paard!!

Ik vind je houding erg netjes, misschien dat je handen iets hoger zouden kunnen.

Verder zou ik ook alleen de hals kunnen noemen, maar dat hoeft dus niet meer Haha!

hoger?
Ik vind haar handen perfect staan op deze hoogte.
Ik vind trouwens dat je een nette houding hebt.
En ik vind je paard érg gaaf! Vingers aflikken

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:59

Renszke schreef:
Prachtig paard!!

Ik vind je houding erg netjes, misschien dat je handen iets hoger zouden kunnen.

Verder zou ik ook alleen de hals kunnen noemen, maar dat hoeft dus niet meer Haha!

Idd. vraagje: waarom heb je vanachter peesbeschermers??

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:06

Is jou hand zo streng,, of jou bit zo groot?
vooral bij foto 3 en 4 zie je echt een te groot stuk van je bit.. krijg toch het idee dat het daar misgaat..
verder je tenen netjes naar binnen houden en hakken laag, misschien je schouder net iets meer naar vore.

Maar wat een plaatje zeg! en dan bedoel ik ook de combie Ja

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:55

Misschien een domme vraag en ik heb niet zo heel veel verstand van friezen enzo, maar wat is er zo erg aan kort in de hals lopen?

Groetjes Minjon

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:44

Romyjuh_Xx schreef:
Renszke schreef:
Prachtig paard!!

Idd. vraagje: waarom heb je vanachter peesbeschermers??

ze strijkt achter een beetje.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:47

minjon schreef:
Misschien een domme vraag en ik heb niet zo heel veel verstand van friezen enzo, maar wat is er zo erg aan kort in de hals lopen?

Groetjes Minjon

als een fries zijn hals er zo kort opheeft gebruiken ze hun rug niet goed. friezen drukken hun rug namelijk heel snel weg.

daarom moeten ze leren eerst hun hals te laten zakken en hun rug te gebruiken.. daarna de rest!

ik laat binnenkort een paar nieuwe foto's maken. dan een heel ander beeld!

deze foto's zijn gemaakt op het moment dat ze ontzettend vast hielt en niet wilde meewerken.