Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:27

pfff.heb net ff het hel topic doorgelezen...
Ben blij dat ik alleen maar met een halstertje longeer (dus alleen maar kilometers maken Haha! ).

Ik longeer mijn paarden dus gewoon niet met bijzet/slof/touwtje/pessoa/oid, dus dat geeft mij al een minder goed postitie om kritiek te leveren.

Ik heb Ozep zelf gereden en het is een erg fijn paard om te rijden.
Wat bij Sjuimpje in het systeem zit is dat het paard onvoorwaardelijk moet reageren, waar ik het absoluut mee eens ben.

Verder longeer ik niet met enige vorm van bijzet, omdat je het risico loppt dat je paard gaat hangen, in paniek raakt, gaat vechten etcetc.
Ik wil niet zeggen dat Ozep dat doet (integendeel...), maar ik heb zat paarden zien verongelukken (en dus ook afgemaakt worden), doordat het paard dus in paniek raakte, ging vechten etcetc.
Ik wens iedereen veel succes met het longeren. Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:31

Sando schreef:
Ik hoef Peru echt niet zo te longeren hoor, hij zal het niet met me eens zijn. Hij is erg lang in zijn rug en hier naartoe werken zou voor hem niet slecht zijn, zijn achterhand heeft nogal moeite namelijk

Op het moment dat ze gaan protesteren hebben ze last en moet je minder bijzetten. Dus opbouwen. ga jij maar eens met je handen naar je tenen terwijl je recht probeert te blijven in je knieholtes, dan voel je ongeveer wat zo'n paard moet voelen. En daarom vind ik dat het geleidelijk aan moet, anders komen er scheurtjes.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:58

Sando, een beginnend turnstertje gaat ook niet meteen in spagaat! Knipoog
Dat bedoelen ze dus met niet imiteren.
Don't do this at home.....je gaat ook niet meteen met vuurkorven jongleren als je nog nooit gejongleerd hebt. Je begint met twee balletjes. En pas later komen de stoelen en de tafels.. Party!!
Dat is opbouwen.
En dan nog....je zet je paard niet vanaf de eerste minuut zo bij, je doet eerst een beetje warming-uppen.....
En wat al eens gezegd is: een paard wat niet kan, doet het ook niet.
Ik heb nu een jonge Lancet die net zadelmak is. Ik longeer hem met pessoa of dubbele longe. Ik wilde de galop wat trainen,maar daarop ging hij compleet in staking...daar is hij nog niet aan toe. Tenminste, niet op de manier waarop hij de draf wel aanpakt. Dus....stapje of 3 terug en kijken hoe het dan gaat. Tadaaaa, dan wil het wel.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:30

Ow wat een heerlijke foto's om naar te kijken Suzanne! Echt, je paarden en je terrein zien er super uit.
Simba kan nog wel eens een superdiertje worden, die ongedwongenheid die van hem afstraalt. Prachtig dier. Start je al met hem?

Ozep ook mooi, lekker lenig is dat dier in de hals, en heerlijk bergopwaarts. Super achterbeen, en de balans ziet er ook goed uit op de foto's (alhoewel ik dat nogal moeilijk vind om vanaf foto's te beoordelen).

Ik snap werkelijkwaar niet wat iedereen nou loopt te zeuren. Tuurlijk kun je de meeste paarden niet zo aanbinden, maar het is toch duidelijk te zien dat dit voor Ozep gemakkelijk kan? Dat dier heeft kracht en lenigheid genoeg, en is dat niet een van de doelen van de dressuur????
Met mijn knollie kan ik dit niet doen, maar ik zie heel goed dat dit echt niet teveel gevraagd is.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:32

carola schreef:
Ow wat een heerlijke foto's om naar te kijken Suzanne! Echt, je paarden en je terrein zien er super uit.
Simba kan nog wel eens een superdiertje worden, die ongedwongenheid die van hem afstraalt. Prachtig dier. Start je al met hem?

Ozep ook mooi, lekker lenig is dat dier in de hals, en heerlijk bergopwaarts. Super achterbeen, en de balans ziet er ook goed uit op de foto's (alhoewel ik dat nogal moeilijk vind om vanaf foto's te beoordelen).

Ik snap werkelijkwaar niet wat iedereen nou loopt te zeuren. Tuurlijk kun je de meeste paarden niet zo aanbinden, maar het is toch duidelijk te zien dat dit voor Ozep gemakkelijk kan? Dat dier heeft kracht en lenigheid genoeg, en is dat niet een van de doelen van de dressuur????
Met mijn knollie kan ik dit niet doen, maar ik zie heel goed dat dit echt niet teveel gevraagd is.

wat bedoel je met en is dat niet het doel van de dressuur Verward

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:42

De zin die ervoor staat: kracht en lenigheid. Lezen is toch niet zo moeilijk?
Op kracht (in de achterhand) en lenigheid (van de wervelkolom, niet alleen de hals!) train je een paard toch? Tenminste, dat is mijn opvatting van dressuur. En als die kracht in de achterhand beter wordt, en een paard lekker soepel door de rug heen gaat lopen krijg je automatisch mooiere en tactmatigere gangen. En DAT is het hoogste doel van de dressuur, de gangen verbeteren.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:07

ik dacht dat je met touwtjes longeren bedoelde sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:09

amen Carola. Volgens mij is dit voor het eerst dat ik het volledig met je eens ben Knipoog

Wat mijn opmerking over Nescio betreft: ik heb het neergezet als illustratie dat je een paard echt niet zo makkelijk op de grond krijgt, zelfs als je het met opzet probeert. Jullie kennen mijn paard niet, dus ik begrijp dat het een beetje vreemd over komt. Je zult dus op mij en ook bijv. Sjuimpje, die hem wel meegemaakt heeft, af moeten gaan als ik erbij zeg dat dat écht het soort paard was wat eigenlijk niet door een hobbyruiter gereden zou moeten worden. (maar de profs sturen zo'n dier meteen de laan uit omdat ze dat beter doorzien) De bewuste keer dat ik hem daadwerkelijk geprobeerd heb op de grond te krijgen was het einde van een hele, hele lange weg. Als het na 4 jaar niet vriendelijk kan, dan maar eens hard tegen hard. Een lastige hond leg je een keer op zijn rug en je wacht tot hij zich als een pup aan je overgeeft. Dit was hetzelfde principe. En geloof me, ik heb nog véél gekkere en véél engere dingen meegemaakt met dit paard.

Hij lag overigens regelmatig met zijn hoofd in mijn schoot te slapen, dat is dus de andere kant van het verhaal...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:28

Zep, volgens mij zijn wij het wel vaker met elkaar eens, maar zeggen we het op een andere manier.