Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:11

Ligt eraan waar ze zichzelf aantikt.

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:14

Ja, want het beschermd toch de benen van het paard of het nou warm of koud is!

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:42

je rijd een paard niet voor niks met peesbeschermers, ik zie steeds vaker dat mensen peesbeschermers omdoen omdat 'het zo leuk staat' als je paard peesbeschermers nodig heeft doe deze dan ook om met warm weer.
Femke (Fries) heeft erg veel behang en het is daardoor al erg warm onder de peeskappen, ze heeft nooit blesures gehad. Ik weet dat het niet normaal is om ee fries met peeskappen te rijden maar ze tikt haar hele benen open Clown

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:35

ik rijd met! mijn pony is nu ook geschoren en dan voelen ze het toch sneller en vaak ga ik na mijn dressuur ook nog even langs de dijk een galopje nemen, vind die fijn (en ik ook:P)
en na het rijden dan krijgt hij in de zomer altijd een koude douche. van ong 10 minuten

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:56

Ik rijd altijd met peesbeschermers en strijklappen. Romy tikt en strijkt allebei en ook redelijk veel. Als het echt bloedheet is rijd ik meestal niet, maar ik rijd verder altijd mét bescherming!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:56

Ik gebruik peesbeschermers alleen tijdens het springen of bij paarden die zichzelf anders aantikken, en bij die paarden gebruik ik ze dus ook met warm weer. Wel spuit ik met warm weer de benen na het rijden altijd af met koud water. Lachen

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:22

Ik ook altijd met beenbescherming zowel voor als achter. Ook als het warm is het gaat immers om de benen van je paard. Als het warm is kan hij zichzelf ook aantikken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:39

SuperPaardje schreef:
Ik ook altijd met beenbescherming zowel voor als achter. Ook als het warm is het gaat immers om de benen van je paard. Als het warm is kan hij zichzelf ook aantikken.

Vraag is alleen of het mogelijke gevaar van oververhitten het mogelijke gevaar van aantikken niet overstijgt...

Wuppie-power

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:51

Ik heb het meestal wel. Maar dan alleen voor, en helemaal niet als ik toch haar niet hard aan het werk zet, kleine kans van aantikken dan.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:27

1. met 30 graden rijd je niet!!
2. Kreupel (voor het leven) of warmte aan de benen (die je overigens na het rijden in de zomer altijd even hoort af te koelen)???

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:53

Sass1994 schreef:

Sommige mensen wel Knipoog

Sass1994 schreef:
2. Kreupel (voor het leven) of warmte aan de benen (die je overigens na het rijden in de zomer altijd even hoort af te koelen)???

Die warmte aan de benen is slecht voor de structuren in het been (pezen e.d.) wat ook voor schade kan zorgen Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:57

merel90 schreef:
Sass1994 schreef:

Sommige mensen wel Knipoog

Sass1994 schreef:

Die warmte aan de benen is slecht voor de structuren in het been (pezen e.d.) wat ook voor schade kan zorgen Knipoog

De warmte valt bij de meeste paarden erg mee..als het paard bij oefeningen zich bezeerd aan de pezen ben je heel ver van huis. Ik vind dat als men er zo nodig op moet zitten en oefeningen vraagt aan het paard ook het paard moet beschermen. Natuurlijk alleen als het paard zich aantikt of als het op een andere manier vanzelfsprekend is om beschermers te dragen. Veel mensen weten niet dat hun paard zich verschrikkelijk veel aantikt tijdens het rijden, totdat je het tikken van de beschermers hoort. Ook is er een onderzoek geweest wat het tegendeel van de slechtheid heeft bewezen. Opgeblazen verhaal in het algemeen dus, bij sommige paarden wordt het onder de beschermers wel erg heet ondanks de luchtdoorlatende beschermers die je tegenwoordig hebt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:17

Joceline; Verkijk je niet op de warmte hoor! Ik heb gisteren beenbeschermers omgehad (zodat ik er reflectors omheen kon doen), maar zelfs met deze temperaturen waren de benen loeiheet na het rijden. En dan heb ik een buitenritje gemaakt van 30 minuutjes, nog niet eens zwaar werk, gewoon over het asfalt! Ik wil niet weten hoe heet het onder die dingen wordt als ik ze met 20 graden tijdens een dressuurtraining om zou doen

Is het wel eerlijk om van een paard (ingewikkelde) oefeningen te vragen als hij dat niet kan zonder zijn eigen benen te beschadigen??

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:33

Sjonniej schreef:
Joceline; Verkijk je niet op de warmte hoor! Ik heb gisteren beenbeschermers omgehad (zodat ik er reflectors omheen kon doen), maar zelfs met deze temperaturen waren de benen loeiheet na het rijden. En dan heb ik een buitenritje gemaakt van 30 minuutjes, nog niet eens zwaar werk, gewoon over het asfalt! Ik wil niet weten hoe heet het onder die dingen wordt als ik ze met 20 graden tijdens een dressuurtraining om zou doen

Is het wel eerlijk om van een paard (ingewikkelde) oefeningen te vragen als hij dat niet kan zonder zijn eigen benen te beschadigen??

Ik voel dus ook regelmatig, en mijn merrie haar benen zijn net ietsjes warm maar niet warmer dan de rest van haar lichaam, niet heet dus. Ik heb beschermers met bont en de meeste met neopreen wat al voldoende lucht. Natuurlijk doe ik ze ook niet te strak. Dan heb ik een vol uur les gehad of getraind. Natuurlijk kan je moeilijke oefeningen vragen aan een paard als je wel eerlijk bent tegenover het paard. Omdat mijn merrie een lichte afwijking aan haar achterbenen heeft slijpt de hoefsmid haar ijzers ietsjes dunner aan de binnenkant. Zo corrigeert het ijzer de been/hoefstand. Door deze afwijking tikt ze afentoe haar achterbenen tegen elkaar aan of met haar achterhoef tegen de bal van het voorbeen. Ik ben daarom blij dat ik beschermers heb die dan ook zoals bij alle paarden de gebruikerskrasjes bevatten. Ik zou het oneerlijk vinden dit paard stil te zetten terwijl ik dit voor haar kan oplossen. Anders zou ik haar niet kunnen rijden terwijl we hier beiden plezier in hebben en de afwijking reuze meevalt en ze er zelf geen last van heeft als ze beschermers om heeft. Ik weet dus dat de hitte onder beschermers per paard verschilt..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:36

Natuurlijk zijn er genoeg oplossingen. Maar persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als ik mijn paard niet zonder beenbescherming kan rijden. Op wedstrijd zal jouw paard zichzelf dus altijd aantikken. Dat zou ik niet op mijn geweten willen hebben. En nee ik geloof ook niet dat je paard zich alleen in de training aantikt en op wedstrijd ineens niet.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:43

Sjonniej schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg oplossingen. Maar persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als ik mijn paard niet zonder beenbescherming kan rijden. Op wedstrijd zal jouw paard zichzelf dus altijd aantikken. Dat zou ik niet op mijn geweten willen hebben. En nee ik geloof ook niet dat je paard zich alleen in de training aantikt en op wedstrijd ineens niet.

De geslepen ijzers corrigeren het aantikken al genoeg. Heb de peesbeschermers er om om eventuele andere aantikkingen te beschermen net als veel andere ruiters hebben. Op de wedstrijd zal ze zich afentoe aantikken maar niet erg want ik kijk naderhand altijd haar benen na. Op wedstrijden ga ik ook niet zo aan de slag als in de trainingen en voor in die 2x 6 minuten maakt het niets uit volgens deskundigen. Ze zal zich tijdens het longeren ook wel eens aantikken maar niet erg enkel wat wrijven. Ik vind er niks naars aan dat ik bescherming bij haar om doe, veel mensen weten niet wat er allemaal mis kan gaan zonder en lezen dit soort topics en beslissen abrupt dat ze geen bescherming meer gaan gebruiken. Met hitte heb ik al helemaal geen problemen met mijn merrie precies zoals het tegenonderzoek aanwees.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:05

Ik wel. Ik rijd trouwens wel altijd korter als het extreem warm is. Ook ga ik dan vaker een buitenritje etc. maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:08

Er is ook niets naars aan om haar benen te beschermen als het nodig is. Ik vraag me alleen sterk af of het dan wel eerlijk is om een paard op wedstrijd wel zonder bescherming te laten lopen. Je pakt haar immers niet voor niets in, en omdat jij dan zo graag wedstrijd wilt rijden, moet ze het op wedstrijden maar wel laten gebeuren dat ze zichzelf aantikt....

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:08

Sjonniej schreef:
Er is ook niets naars aan om haar benen te beschermen als het nodig is. Ik vraag me alleen sterk af of het dan wel eerlijk is om een paard op wedstrijd wel zonder bescherming te laten lopen. Je pakt haar immers niet voor niets in, en omdat jij dan zo graag wedstrijd wilt rijden, moet ze het op wedstrijden maar wel laten gebeuren dat ze zichzelf aantikt....

Nou dat is het geval niet hoor..Je wilt trouwens niet weten hoeveel paarden zich op wedstrijd aantikken zonder dat de ruiter het zelf weet. Op trainingen rijdt ik anders dan op wedstrijden en bij in het losrijden heb ik vaak wel beschermers om. De ijzers corrigeren genoeg maar altijd voor de zekerheid beschermers om. Ook in de trailer e.d. Heb al zo veel ongevallen gehoord door het niet gebruiken van beschermers bij het rijden en bij het vervoer. En dan is het verhaal van de hitte ook nog eens achterhaald dus.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:45

Jij zegt dat de hitte achterhaald is, maar kan je daar dan eens het wetenschappelijke onderzoek van laten zien? Mij staat namelijk een onderzoek bij waarin juist belachelijk hoge temperaturen werden gemeten onder beenbeschermers.

Het is aan jou om te bepalen of je dat wil doen. Maar zelf zou ik absoluut geen sportpaard willen die ik met beschermers moet rijden, omdat hij anders zijn eigen benen beschadigd. Want een sportpaard mag deze bescherming in de dressuurring niet om, en dat zou ik hem nooit aan willen doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:41

ik ben ook erg benieuwd naar dat onderzoek? Ben em nog nooit tegen gekomen.