Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:02

Kim, jaaaaa, ik heb echt 3 weken lang met tranen in mijn ogen vol ongeloof rond gekeken. Ik snapte niet hoe die mensen konden beweren dat ze zo dol op paarden waren. Het bleek nergens uit..... Allemaal opgefokte dieren, stuk voor stuk.

Overigens heeft mijn vriendin haar KWPNer weer terug gebracht naar de handelaar. Ja, daar belanden ze dan in, he, de handel. En vaak uiteindelijk bij de slacht. Gewoon omdat hun basis nooit goed is geweest. Hoe hebben ze kunnen leren een mens te vertrouwen? Hoe hebben ze geleerd paard te zijn als ze van jongsaf aan opgesloten stonden. Afschuwelijk. Degene die een instantie weet die wel iets aan dit soort praktijken doet, please let me know en ik bel meteen.

En nu ga ik echt naar buiten, meiden. Even geniet van de gezelligheid daar en de zon. Gelukkig zijn er ook hele mooie dingen in het leven!!! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:04

maar je hebt wel gelijk in deze Nadya !!!

aan de andere kant, ik rijd ook altijd vreemd en jong met slof, en ik druk ook graag spatjes de kop in.........

maar ik sla niet, schreeuw niet........ ik maak alleen gebruik van de mogelijkheden......... zowizo vind ik schreeuwen en slaan niet tot de opvoedkundige mogelijkheden horen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:05

VivaLaVida schreef:
tita schreef:
Viva mijn pony is buiten een clown die vreselijk veel lol heeft en lekker druk kan doen als er dan ineens een oranje container staat ipv groen of grijs dan doet ie gewoon raar.

Heb er altijd lol om hoor Haha!

Maar als jij elke keer moet afstappen alsie dat doet... ik zou daar geen lol om hebben hoor.
wat nou alsie een keer opzij springt en er komt net een fietser aan die hij niet ziet..
Jou paard krijgt jou wel elke keer zover om af te stappen.. dan win je niet hoor..

Ik stap echter niet elke keer af hoor Haha! alleen als ik het merk dat het te gevaarlijk gaat worden.
Andere weggebruikers heeft ie nog nooit misdaan alleen mij (tegen boom aan lopen omdat ie wil galloperen, zich in de sloot laten vallen omdat ie niet mag galloperen)

Draak is buiten erg speels en daar ben ik blij mee aangezien Draak 25 is en ik hou hem graag jong.

Als er ergens kinderen hebben gekrijt op de grond, tja dan krijg je een spektakel van een snuivende piafferde steigerde draak maar daar moet ik om lachen.

Zelf rij ik met pessoa en sporen en zweep buiten dus aangepakt wordt ie wel.

Ik ga er van uit dat ik het wel goed doe aangezien ik hem al 15 jaar hebt en nog nooit iets veroorzaakt hebt buiten.
Ik kan met buiten rijden lezen en schrijven met mijn pony

Nadya Haha! Ja Ja beetje wel he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:08

met losse slof als beveiliging is nog altijd iets anders dan met slof 'leren aan de teugel te lopen' (klinkt al zo geweldig) en lekker strak veel te diep......... en als het dier dan door alle druk aan de voorkant stil gaat staan, zweep dr op/sporen dr in.

klinkt zo overdreven heh, maar heb het al zovaak gezien en meegemaakt dat mensen dat heel normaal vinden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:10

nageeflijk zijn ze al bij pas een...... daar heb ik een slof niet voor nodig.......

Ook niet voor de spatjes.......... maar wel voor tussen mijn oren........ want ik heb niet zoveel vertrouwen in mijn kunnen namelijk Haha! Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:11

Eponastable schreef:
Het probleem:
Paard wilt niet verder op straat, draait zich om en wil terug, ruiter wil paard verder laten gaan maar dan stijgert die zonder reden eerder koppig volgens ons.
Gevaar is dat er aan beide kanten een beek ligt, risico is dus als je het paard gaat straffen dat je in de beek kan liggen.

Zie me ook niet met een ei rondlopen in de broekzak Haha!

We vroegen ons af of het echt wel kon kloppen, we wachten af op verdere antwoorden Haha!

mijn paard deed dit ook toen hij nog jonger was !
wat ik toen deed was niet het gevecht aangaan , wand ze letten dan nergens meer op ...
( sloten , autos , mensen etc )
als hij zich omdraaide zette ik hem de zelfde kant weer om met zijn hoofd alleen , hij stond dan zeg maar met zijn lichaam richting de verkeerde kant en zijn hoofd draaide ik dan naar de goede kant .
dan ging ik wachten , deed voor de rest niks . gewoon alleen zijn hoofd naar de goeie kant doen en niet te veel druk op de teugel . ik liet hem dan zo ff staan todat hij vanzelf dacht van ow dit lost niks op en dat hij dan de goede kant weer opdraaid .
zo heb je geen gevecht ! en bij mijn paard heeft dit zeer goed geholpen Lachen
ik hoop dat je het een beetje snapt , anders moet je me maar ff een PB sturen Lachen

ik heb idd ook gehoort over de theorie van het `ei `
er zijn ook mensen(2) die ik ken die dit ook geprobeert hebben , bij alle 2 hun paarden was het probleem opgelost .
ik weet niet of het een goede manier is , maar bij hun heeft het geholpen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:12

tita schreef:

Ja, een beetje wel inderdaad. Haha!
Overigens, fijn dat je pony al die ellende van een tijdje geleden overleefd heeft.
Dat is een taaie, hoor. Knipoog
Gaat het nog steeds goed met hem?

(En nu ga ik wel echt naar buiten, hoor. Mijn dochter trekt continu aan mijn 'sexy' zomerrokje Clown, straks zakt 'ie echt van mijn kont door het uitrekken Haha! ).

Je hebt met slof rijden en met slof 'dwingen', KiWiKo. Dat laatste gebeurde op die stalling. Ik rij zelf overigens zonder slof. Mijn paard moet zelf gaan leren zijn hoofd te laten zakken. In stap kan hij dat al prima, in draf kan het een stuk beter Clown , maar onze tijd komt nog wel (ik doe mijn best). Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:16

Jawel Nadya het is ongeloofelijk zelfs Utrecht was onder de indruk.

Draak moest 3 maanden revalideren dachten ze en ook het eten zou ong 3 maanden duren (normaal eten)

Nors opkijken eten deed ie vanaf de dezelfde dag weer
longeren deed ik met 3 dagen en rijden met 7 dagen en ik had mijn 1e springles binnen een maand.. arts stond perplex Haha! was bijna onmogelijk

Hij staat weer op de weide en is moddervet aan het worden Haha!

ga maar gauw naar buiten zonde om je jurk op de grond te laten liggen.

Slof hoeft niet verkeerd te zijn, mensen die de slof goed gebruiken, richten geen schade aan.
Helaas behoren die mensen tot de minderheid

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:18

Paard ziet de wereld heel anders dan een mens. Wat wij (correct) als ongevaarlijk inschatten kan een paard als een levensgevaarlijk iets zien. Het paard zover krijgen dat hij het inschatten van gevaar aan de mens overlaat is soms erg moeilijk.

Als je naar huis terug gaat omdat een paard niet verder durft en bv omhoog komt bevestigd dat verder gaan gevaarlijk is. Stippel een route uit voordat je vertrekt en volg die. Desnoods (gedeeltelijk) ernaast lopend.

Of je dat dominatie of angst noemt is voor het resultaat niet relevant. Paard is in beide gevallen van mening dat hij verantwoordelijk is voor het juist inschatten van gevaren in de omgeving. Omgeving is echter ingericht door mensen en daarom voor paarden moeilijk juist in te schatten.

Slaan kan in een absoluut noodgeval de enige oplossing zijn, maar als je het zover (moet) laten komen ben je 3 stappen te ver gegaan.

TS geeft aan verder geen problemen te hebben met dit paard, maar kijk eens kritisch naar wat je met je paard doet. Zijn er toch dingen die je vermijd, stukjes gedrag die niet prettig zijn, maar die je negeert of omheen werkt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:20

Nadya schreef:
tita schreef:

Ja, een beetje wel inderdaad. Haha!
Overigens, fijn dat je pony al die ellende van een tijdje geleden overleefd heeft.
Dat is een taaie, hoor. Knipoog
Gaat het nog steeds goed met hem?

(En nu ga ik wel echt naar buiten, hoor. Mijn dochter trekt continu aan mijn 'sexy' zomerrokje Clown, straks zakt 'ie echt van mijn kont door het uitrekken Haha! ).

Je hebt met slof rijden en met slof 'dwingen', KiWiKo. Dat laatste gebeurde op die stalling. Ik rij zelf overigens zonder slof. Mijn paard moet zelf gaan leren zijn hoofd te laten zakken. In stap kan hij dat al prima, in draf kan het een stuk beter Clown , maar onze tijd komt nog wel (ik doe mijn best). Lachen

"mijn" paarden waren ook al vanaf pas een nageeflijk Nadya........... maar konden nogal eens draken......... en daar de slof voor Lachen niet voor het plaatje........ plaatje was wel goed, geen probleem Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:33

[[/quote]
4J ja is nog jong ga je zeggen maar het gaat er mij om waarom ze het eerst wel allemaal doet...
Bon ga snel eten tot straks![/quote]

OMDAT ZE NOG NIET GENOEG ZELFVERTROUWEN HEEFT!!!! Knipoog
Ik denk dat je te veel van haar vraagt nog. Neem eens een ander rustig paard mee op buitenrit, bijvoorbeeld......

Ik heb zelf een 4-jarige, die in de menbaan (waar ik graag rij, want veel ruimte) bij ons ook nog heel schrikachtig is en op onbekend terrein ook niet altijd ver komt/kwam. Wandelen gaat prima, maar er op is gewoon een ander verhaal. Gelukkig gaat het nu veel beter, maar het kost gewoon tijd, oefenening en vooral geduld. Engelengeduld. Het ene paard heeft nou eenmaal sneller het vertrouwen dan het ander.[/quote]

Hier ben ik het mee eens. Een paard heeft geen voorbedachte rade: dingen die voor mensen niet eng zijn, kunnen voor paarden toch eng zijn. Er zijn hier al een hele boel goede posten langs gekomen; niet alles wat een paard doet is logisch. Het is een vluchtdier en een reagerend dier, hij kan niet vooruit denken, hij reageert op wat hij ziet en op wat hij eerder mee heeft gemaakt in zijn leven. Het is niet een kwestie van "Zo en vanaf nu heb je maar genoeg vertrouwen in mij of in jezelf om het wel te doen".

TS je zei dat het trailerprobleem inmiddels is opgelost, dat is ook een kwestie van oefenen geweest waarschijnlijk. Zo werkt het ook met buitenritten; paarden reageren op hun waarneming en op wat ze eerder mee hebben gemaakt. Dus nu is het zaak om hun ervaringen uit te breiden met GOEDE ervaringen zodat ze positieve associaties hebben en dus steeds meer gaan durven maar ook steeds meer zich aan de ruiter overgeven (zo van jij zal het wel weten, want daar heb ik goede ervaring mee, jij bent mijn leider dus ik volg etc etc).
En ook een simpel buitenritje kan voor een paard toch als bedreigend worden ervaren.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 11:00

Daar gaat het niet om...

Pfff lezen jullie dat ene detail niet? eerst gaat ze wel prima wandelen! nu niet meer...
Ligt dat dan aan oefenen?
Positieve associaties zal ze hebben gehad maar nu wil ze niet meer...
Geef het hier op hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:04

Eponastable, vaak als je denkt "hoe nu verder?" is het antwoord "niet verder, maar terug gaan". Terug alsof je weer opnieuw moet beginnen. Want ergens is er blijkbaar iets niet goed gegaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:06

Ja maar soms, heel soms wil een paard gewoon niet verder, omdat het geen zin heeft om van stal te gaan.... tuurlijk is het mooi om te oefenen met nog een paard, maar dan moet de mogelijkheid er wel zijn...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:22

Zammie schreef:
Ja maar soms, heel soms wil een paard gewoon niet verder, omdat het geen zin heeft om van stal te gaan.... tuurlijk is het mooi om te oefenen met nog een paard, maar dan moet de mogelijkheid er wel zijn...

En dus zul je toch weer terug naar AF moeten om uiteindelijk weer verder te kunnen. Een paard heeft geen eigen WIL in de zin van "vandaag ga ik dat en dat eens niet doen" een paard heeft ervaringen en waarnemingen en daar reageert hij op. Dus nu weer zorgen dat de niet goede ervaringen weer worden omgebogen naar goede en dat er genoeg vertrouwen en respect is en dat het aantrekkelijk is voor haar om weer samen te wandelen.
Het is niet: Ze wil niet meer, maar: ze doet of kan het op dit moment niet meer. En hoe zorgen we er weer voor dat ze het weer wel doet... oefenen, goed begeleiden, stapje voor stapje weer opbouwen maar wel doorzetten maar ook eerlijk en fair zijn. Elke dag als een nieuwe dag bekijken en niet zeggen maar gister deed ze het wel, of gister deed ze het niet. Elke dag schone lei, wel voorbereid aan de slag met oefenen: net als je ook het trailerladen weer voor elkaar hebt gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:43

Zammie schreef:
Ja maar soms, heel soms wil een paard gewoon niet verder, omdat het geen zin heeft om van stal te gaan....

Dat kan natuurlijk.
Maar dan ga je eraan werken dat het paard het weer leuk gaat vinden en enthousiast gaat worden om met jou mee te gaan, en om uberhaupt weg te gaan van zijn kudde. En ook hiervoor moet je terug naar de basis, namelijk jouw relatie met het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:44

euh... dat klopt toch echt niet! wij hadden vroeger een dikke eigenwijze haflinger en die bleef gewoon staan als ie dr nietzo veel voor voelde om bijv de bak in te gaan, de poetsplaats, stal etc etc Clown
dat was echt geen onzekerheid hoor.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:45

JoviBan schreef:
Zammie schreef:
Ja maar soms, heel soms wil een paard gewoon niet verder, omdat het geen zin heeft om van stal te gaan....

Dat kan natuurlijk.
Maar dan ga je eraan werken dat het paard het weer leuk gaat vinden en enthousiast gaat worden om met jou mee te gaan, en om uberhaupt weg te gaan van zijn kudde. En ook hiervoor moet je terug naar de basis, namelijk jouw relatie met het paard.

Dat is idd waar Ja daar ben ik ook helemaal voor. Want zoiets is niet alleen een 'buiten' probleem, het begint al in de stal, in de bak.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:55

Ben ik dus niet met jullie eens... Je hebt echt van die paarden die weten wat ze kunnen en tot hoever ze kunnen gaan. En helaas weten dit soort paarden dat ze met steigeren daar mee weg kunnen komen. Bij mij dus niet, maar als het paard dit de eerste keer compleet onverwachts doet, dan moet je meteen reageren. Is per paard inderdaad verschillend, maar daar moet je dus je reactie op aanpassen. Alleen met zachte hand lukt bij sommigen niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:17

Moet je eens een onervaren ruiter op een manegepaard bij ons zetten Haha!
Die komen niet weg Knipoog

Terwijl die paarden bijna dagelijks buitenritten maken zonder problemen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:20

Zammie schreef:
Ben ik dus niet met jullie eens... Je hebt echt van die paarden die weten wat ze kunnen en tot hoever ze kunnen gaan. En helaas weten dit soort paarden dat ze met steigeren daar mee weg kunnen komen. Bij mij dus niet, maar als het paard dit de eerste keer compleet onverwachts doet, dan moet je meteen reageren. Is per paard inderdaad verschillend, maar daar moet je dus je reactie op aanpassen. Alleen met zachte hand lukt bij sommigen niet.

nee en dat moet je dus zien in te schatten... ervaring genoeg voor hebben.. daarom is het dus eigenlijk geen goed idee om als onervaren persoon een paard te kopen. Dan krijg je dit soort dingen.. (niet voor TS bedoeld hoor!)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:24

VivaLaVida schreef:
euh... dat klopt toch echt niet! wij hadden vroeger een dikke eigenwijze haflinger en die bleef gewoon staan als ie dr nietzo veel voor voelde om bijv de bak in te gaan, de poetsplaats, stal etc etc Clown
dat was echt geen onzekerheid hoor.. Haha!

Het zijn 2 onderdelen die hier bij de TS spelen: vertrouwen (in de ruiter) en respect.
Bij deze haflinger gaat het om 1 van die 2 namelijk respect: als de koppige paardjes onder ons genoeg ontzag hebben denken ze er ook niet over om ergens niet in te gaan Haha! Haha! . Lopen ze met iemand waar ze geen respect voor hebben (als leider) dan gaan ze lekker hun eigen gang. \

Volgens mij is het bij de TS een combi: vertrouwen opbouwen en respect afdwingen maar op een eerlijke manier.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 12:29

Geen probleem Vivalavida Haha!

Sorry als ik soms niet meer verder op reacties inga, ik ga meer afwachten op oplossingen en die proberen te testen, ik denk dat ik straks maar is ga wandelen... Ik denk dat ik vandaag eerst met de rustige aanpak ga beginnen en dan zie ik wel verder hoe ze doet en hoe ik ga reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:35

nee dat snap ik ook wel. maar in jouw andere post lijkt het erop dat je gelijk 1 conlusie trekt: onzekerheid.

Dat is dus niet altijd zo.. dat paard had inderdaad in die zin geen respect voor mij, haha..! met alle andere dingen wel maar als zij dr geen zin in had kon je haar ook echt niet overtuigen Tong uitsteken
ik was toen nog maar n klein meisje en later is dat veel beter geworden toen ik wat manser (vrouwser Haha! ) werd.. en ouder natuurlijk.

was (ff offtopic) echt n geweldig beest trouwens Haha! aan t eind waren we zo op elkaar ingespeeld, echt maatjes, toen kwam dat respect en vertrouwen eindelijk. En toen was het alweer haar einde Verdrietig Heb ik met mijn nieuwe paard weer helemaal op moeten bouwen, die was ook heel groen nog.. maar is ook weer helemaal goed gekomen Haha!
(heel levensverhaal,haha.......)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:23

Ik heb het in al mijn posten over onzekerheid, leiderschap en respect gehad, dat was in ieder geval de bedoeling Haha! Knipoog Clown . Een paard dat geen respect of vertrouwen heeft in de leider van dat moment wordt toch onzeker of weigerachtig..

Vivalavida: de uitdagingen zijn toch meestal het boeiendste (slecht nl!)

TS Succes met het wandelen! Hoop dat je beiden van het weer kunt genieten.