Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:48

in ieder geval Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:11

Suzzy_3 schreef:
Klopt, en ook niet met het gewicht of de grootte van de ruiter.. Dat is wat ik bedoel.
Als je zit te hobbelen maakt het niet uit wat gestalte je hebt, het blijft storen.
Maar als je je paard niet stoort maakt ge gestalte ook niet uit... (behalve natuurlijk in de extreme gevallen).

(wat betekent 'iig', nog zoiets wat iedereen gebruikt en niet in het woordenboek staat)

Maar dat is nu juist het probleem.
Wanneer stoor je je paard of pony wanneer je "hoeveel" te groot bent.
Ik denk juist vrij snel.
Ik rij een 'aardig' niveau (nog steeds basis!) en merk al hoe snel je je paard kan tegenwerken. Hoe hoger je komt, hoe meer de kleine foutjes gaan mee spelen die je moet verbeteren.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:47

ja oke leuk maar nogmaals, wat heeft dat zonder cap rijden ermee te maken.?!
hehe die paar (ik zou het eigenlijk niet weten) gram meer of minder doet er nu toch niet toe
heel dat wazige gedoe van jaaa ze rijd niet met cap, doet er niet toe Knipoog

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:11

Het topic ging ook niet over wanneer je te groot of te zwaar bent voor je pony of paard.
Het ging erom dat het maar belachelijk is om een topic te beginnen met "ja ik weet dat ik te groot ben, of cap is eigen keuze" en dat ze daar geen commentaar op willen hebben.

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:44

Ik ken een meisje die met een klein hengstje rijdt, iets van 1m30 ofzo. En zelf is ze 1m67 en gezet:)
Maar zij en die pony zijn gek op elkaar! Ook zij krijgt veel commentaar dat ze te groot en te zwaar is voor die pony. Maar wij die die pony kennen weten wel beter. Dat kleine rotzakje kan niet bereden worden door kindjes op zijn maat. Die pony kan het heus wel aan! ze springen(zeker niet te hoog) maar ze doen het toch! Ook heeft hij veel plaats over bij het springen en hij kan nog gek doen als er merries passeren of stoer doen tegen andere hengsten of ruinen.
Maar hij kan het heus aan!
En ja hoor! zij is te groot voor hem , maar daar is ze zich bewust van.
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van paard tot paard.
Maar te groot is te groot! Dan moet je opzoek naar een grotere. Dat is mijn vriendin nu ook aan het doen.
dus ik denk dat het van paard tot paard afhangt.

x

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:29

de lengte kan alleen niet mooi zijn, de kilootjes vind ik een groter probleem..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:07

Noek__ schreef:
Ik ken een meisje die met een klein hengstje rijdt, iets van 1m30 ofzo. En zelf is ze 1m67 en gezet:)
Maar zij en die pony zijn gek op elkaar! Ook zij krijgt veel commentaar dat ze te groot en te zwaar is voor die pony. Maar wij die die pony kennen weten wel beter. Dat kleine rotzakje kan niet bereden worden door kindjes op zijn maat. Die pony kan het heus wel aan! ze springen(zeker niet te hoog) maar ze doen het toch! Ook heeft hij veel plaats over bij het springen en hij kan nog gek doen als er merries passeren of stoer doen tegen andere hengsten of ruinen.
Maar hij kan het heus aan!
En ja hoor! zij is te groot voor hem , maar daar is ze zich bewust van.
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van paard tot paard.
Maar te groot is te groot! Dan moet je opzoek naar een grotere. Dat is mijn vriendin nu ook aan het doen.
dus ik denk dat het van paard tot paard afhangt.

x

Dus omdat de pony een moeilijk te rijden pony is, mag er een te grote en zware ruiter op?
Dus omdat hij een moeilijke opony is, is de extra kans op slijtage en blessures minder erg?
En omdat hij het leuk vind, denk je dat de kans op blesures etc minder is? (Leuk = niet altijd gezond natuuurlijk)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:10

Klara16 schreef:
Ik vind te groot niet zo'n issue als ze niet te zwaar zijn. Dus graatmagere mensen op een te kleine pony kunnen wel.

Als je ook nog eens normaal gebouwd ben voor je grootte en je gaat dan nog op een te kleine pony zitten, tja. Dan is dat jezelf voorliegen ten koste van het dier. En ik zie niet in waarom die mensen daar dan niet op gewezen mogen worden.

Cap eigen keus vind ik ook altijd erg, maar de enige die zich de schedel in kan vallen zijn zij zelf, daar heeft het paard dan geen last van. Dus dat laat ik meestal schieten.

Bij te groot heb je vaak een hefboom effect.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:55

idd! kga met je mee! Erger me er ook wel is aan Boos!
Cap eigenkeus ja! Totdat je noooit meer de kans krijgt er een op te doen...
Sorry moest even! Er zijn zoveel mensen die je hoort zeggen tegenwoordig: De dokters vertelde me als ik geen cap op had gehad was ik er niet meer geweest! Hallo-ho.. dat ding is er niet voor niks!?
Ik snap je volkomen Bloos

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:59

Sja ik snap idd wel wat je bedoeld, maar ja ik heb ook meestal een text van ze is niet te groot. Omdat ik altijd wel gezeik krijg terwijl mijn bijrijdster 1.50 is en net aan 50 kg weegt. Dit kan mijn pony donders goed hebben, en dan zijn er nog altijd mensen die er wat over te zeggen hebben. Daar wordt je moe van, maar idd er zitten ook mensen tussen waarbij het gewoon niet kan.

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:55

ik vindt het zielig geef je egt om je poney dan weet je warneer het neti meer kan waarneer je te groot/te zwaar bent sommige paardjes kunnen het goed hebben bijv. op shets kan je alnger doorrijden dan op een welshje maar als het te veel wordt voor je pony stop dan gewoon

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:00

Nu we het toch over de Cappen hebben, bij mn vorige bijrijdpaard was het verplicht op stal met cap rijden. Zelf vind ik zonder cap rijden gewoon veel lekkerder, tuurlijk je paard kan nog zo lief zijn er kan altijd wat gebeuren maar dat is dan het risico wat je loopt.

Bij mn bijrijdpony nu draag ik ook nooit een cap.. Sommige vinden de keuze heel erg stom, maar ik denk dat iedereen daar anders over denkt..

JesNobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:24

Je bent zeker niet de enige!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:21

DeniiSee schreef:
Nu we het toch over de Cappen hebben, bij mn vorige bijrijdpaard was het verplicht op stal met cap rijden. Zelf vind ik zonder cap rijden gewoon veel lekkerder, tuurlijk je paard kan nog zo lief zijn er kan altijd wat gebeuren maar dat is dan het risico wat je loopt.

Bij mn bijrijdpony nu draag ik ook nooit een cap.. Sommige vinden de keuze heel erg stom, maar ik denk dat iedereen daar anders over denkt..

Mensen nemen dan zelf het risico, en zijn zich daar dan (neem ik aan) van bewust. En dan is het inderdaad hun eigen keuze. Ik respecteer die keuze dan ook, al zal ik noooooit begrijpen waarom je liever met een wat lekkerder gevoel op je paard zit, dan voor veiligheid te kiezen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:27

Ik ben zelf 1,76
ben best wel vors van lichaam en rijd op een haflinger van 1.47
maar daar hoor je ook niks van
ik vind van die kleine meisjes op grote paarden niet staan
en aangezien mijn haf ook vors valt het niet zo op
maar bij ons op de manege mag je niet zonder cap
ieder bij ons op de manege heeft een eige paard (zonder kun je er niet rijden, zijn geen manegepaarden)
dus als je naar les gaat en je cap vergeten bent dan heb e pech
het mag niet
zelf als een vriendin de pony/paard wilt uitstappe naar de wedstrijd moet hij/zij nog een cap op Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:29

Sunrise_ schreef:
Mensen nemen dan zelf het risico, en zijn zich daar dan (neem ik aan) van bewust. En dan is het inderdaad hun eigen keuze. Ik respecteer die keuze dan ook, al zal ik noooooit begrijpen waarom je liever met een wat lekkerder gevoel op je paard zit, dan voor veiligheid te kiezen.

zal ik eens een poging doen? Tong uitsteken
Ik heb gemerkt dat ik met cap geen goede koprol kan maken en val dus veel lomper van een paard.(ervaring au) Als ik denk dat het fout gaat, spring ik liever zelf en kwam er daardoor tot nu toe altijd redelijk goed vanaf.
Wanneer ik bang ben vooraf om gelanseerd te worden, dan doe ik wel een cap op, maar bij mijn eigen paarden weet ik waar ik aan toe ben. Behalve mijn jonge redelijk groene knol, daarbij doe ik dus wel een cap op Tong uitsteken
Natuurlijk kan je er altijd rottig afvallen, maar imo is voor mij het risico in het verkeer op een ongeluk nog groter en daar ga ik ook elke dag doorheen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:36

Christyj138 schreef:
Ik ben zelf 1,76
ben best wel vors van lichaam en rijd op een haflinger van 1.47
maar daar hoor je ook niks van
ik vind van die kleine meisjes op grote paarden niet staan
en aangezien mijn haf ook vors valt het niet zo op
maar bij ons op de manege mag je niet zonder cap
ieder bij ons op de manege heeft een eige paard (zonder kun je er niet rijden, zijn geen manegepaarden)
dus als je naar les gaat en je cap vergeten bent dan heb e pech
het mag niet
zelf als een vriendin de pony/paard wilt uitstappe naar de wedstrijd moet hij/zij nog een cap op Knipoog

feit is dat een "te"kleine ruiter het paard minder in de weg zal zitten als een te grote ruiter (met dezelfde rijtechniek)
Btw een breede haflinger zorgt ervoor dat je benen minder ver uitsteken. Ook als jouw benen wat voller zijn, zal dat ook weer een paard gaatjes kunnen schelen.
Daarbij is een vorse pony van bijna 150 ook niet erg klein en 'past' dat al gauw.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:37

Helemaal mee eens.
Ik snap dat niet iedereen geld heeft om een ander paard te kopen of dat ze zich zo aan hun pony hebben gehecht etc etc Maar ja vaak komt van (teveel) liefde leed....

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:08

Silence schreef:
Je bent niet de enige. Knipoog

Tegenwoordig staan de topics vol met excuses bij vele bokkers.
Ben nu ook zo ver, dat zodra ik een openingspost lees, die vol staat met excusen, ik niet eens meer verder lees.
Meestal valt er toch geen fatsoenlijk commentaar te geven, omdat de TS dan compleet in de aanval gaat.

Als het excuses zijn waarom het die dag niet ging........plaats dan de foto´s niet.
Maak morgen nieuwe foto´s en zet die dan on-line, zonder alle excuses en smoesjes erbij.

Precies.
Ik vind wel dat je bijvoorbeeld kan zeggen bij een foto: Hier liep ze even niet zo lekker.. bijv.
Maar niet continu excuses.
Wél vind ik overigens dat ze hier meestal een reden voor hebben; zeg je een keer iets verkeerd heb je meteen half bokt over je heen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:10

Wonder_Avon schreef:
Helemaal mee eens.
Ik snap dat niet iedereen geld heeft om een ander paard te kopen of dat ze zich zo aan hun pony hebben gehecht etc etc Maar ja vaak komt van (teveel) liefde leed....

Maar hou je dan van je pony of hou je dan van paardrijden? Verward