[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leintje1

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:40

Ik vind het zielig, voor het paard en voor mezelf Tong uitsteken Want als het zo warm is heb ik er zelf ook geen plezier in en men paardje ook niet. Dus als het heel warm is ga ik of s'ochtends vroeg rijden of s'avonds. Pling

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:16

Vind het voor mijn pony niet te doen, en zelf zie ik het ook niet zitten.
Overdag staat mn pony in de wei, en daar kan hij in de schaduw staan. Dus in de zomer maanden rijd ik zowiezo in de avonduren. En als het dan nog warm is, dan rij ik lekker met hem buiten en een stuk door de plas even verkoeling zoeken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:19

Als je wedstrijden rijdt kan het ook zijn dat je op het warmst van de dag moet starten. Dan is het toch handig dat je paard daar een beetje aan gewend is dus kun je best af en toe juist met opzet in de warmte gaan rijden.
Maar ik ga meestal ook 'savonds of 's morgens heel vroeg, vind het zelf ook veel prettiger en je kunt ook niet in de hitte keihard gaan trainen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:47

Ik heb gistermiddag ook in de warmte gereden.
Maar hij vond er niks ergs aan.
Had de hele tijd de oortjes naar voren, en het rijden ging heel erg lekker.
Hij zweette wel dus toen heb ik hem nog even afgesponst, en daar genoot hij ook echt van.
Maar waarom ik dit gedaan heb is:
Morgen wordt hij opgehaald om voor de tölt in training te gaan, en van de eigenaresse moest ik hem alvast wat inrijden zodat hij niet bij de eerste en beste tölt training in elkaar zakt.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:14

Ik probeer het rijden op het heetst van de dag te vermijden.
Soms kan je gewoon niet anders (bv doordat je moest werken en nog weg moet ofzo) maar dan rij ik wel niet intensief, gewoon beetje diep en ontspannen.
Ik haat het altijd als ik smiddags in de hitte moet rijden! heb eens gehad dat ik 8tal moest rijden om 12 u en kreeg bijna geen adem meer omdat ik heel de tijd moest doorzitten en vanalles moest oplossen omdat degene voor mij heel de tijd aan het prutsen was, reken daar nog eens heel veel stof en hitte bij en dan krijg je (in mijn geval dan toch *LOL* ademtekort..

Daarom ben ik heeeel blij dat ik nu in L2 zit zodat ik in de VM mag rijden!
want voor mijn paard noch voor mij is het leuk om in de hitte te rijden.
Daarbij komt dat mn paard al niet echt hevig is van haar eigen dus dan ga je eigenlijk ook alleen maar problemen zoeken als je dan nog eens in de hitte gaat rijden.

En nog een belangrijk argument! : dazen/horzels/.. ed als je sochtends al vroeg (8 u ofzo) gaat rijden is het nog wat frisser en heb je er wat minder last van.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:58

Ik ga mezelf en mn paard daar niet mee martelen dus ik rijd altijd 's morgens in de zomer Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:17

Niet voor niets wordt in landen waar de gemiddelde temp 25 celsius of meer is een siesta gehouden. Ik ga mijn paard en mezelf niet aan de extreme hitte blootststellen en hanteer die instelling ook hier in de zomermaanden door in de ochtend voor 11.00 of in de avond na 18.00 te gaan rijden.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:52

Als het niet nodig is dan rijd ik liever niet op het heetst van de dag. Ik vind dat zelf niet prettig en denk daarom dat het voor mijn paard ook niet prettig is. Maar als het niet anders kan, dan zou ik het wel doen. En dan inderdaad gewoon het tempo aanpassen. Met heet weer zou ik niet gaan hardlopen, maar een boswandeling kan heerlijk zijn met dat weer, dus waarom dan niet met het paard een boswandelingetje maken? En hangt natuurlijk ook van de temperatuur af, maar zeg nu zelf.. hoevaak is het tropisch warm in Nederland? Boven de 25 graden is al een uitzondering, zeker in Friesland Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:04

Met warm weer rijd ik altijd met zonsondergang, of opgang, lekker koel. Lachen
Eerlijk gezegd is het van een ruiter, voor zichzelf, toch ook niet slim om overdag dan te rijden? Los van het feit of het welzijn van het paard hem interesseert, ik wordt dan duizelig als ik me teveel inspan, zonnesteken etc. Clown

Wat ik wel absurd vind, is dat sommige maneges (ken er een paar) met 30 graden in een buitenbak zonder schaduw, 12 uur 's middags, hun manegepaarden laten rondploeteren.
Gelukkig gaan de meeste maneges die ik ken met zulk weer afmelden of lekker het bos in, maar helaas ook uitzonderingen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:11

Als ze tijdens de lessen wat vaker stappen, kinderen pauze tussendoor om te drinken (kunnen de pony's even uitrusten Knipoog ) en de pony's erna lekker afspuiten, zie ik het probleem niet.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:18

Ik rijd niet overdag als het zo warm is (ik werk dus rijd sowieso s'avonds). Ik rijd dan ook alleen recreatief buitenritten. Ik kan mij voorstellen als je je paard traint voor wedstrijden dat je dan wel dagelijks wilt rijden. En als het dan niet anders lukt dat je overdag rijd. Maar ik zou het wel rustiger aan doen. Maar je kunt aan paard vast wel merken wat hij/zij aankan. En lekker na die tijd afspoelen vinden ze heerlijk!! Tenminste Anna wel.

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:19

Tsja het licht er natuurlijk aan hoe warm het is. Is het te warm ben ik natuurlijk er niet voor en natuurlijk zou ik dan s'ochtens of s'avonds gaan rijden. Is het gewoon warm dan kun je best smiddags rijden ik bedoel gewoon stappen en rustig aan doen. Haha!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:14

Serieus rijden doe ik niet op het heetst van de dag. Ik vind het zelf niet prettig en mijn paard waarschijnlijk ook niet. Wat ik wel af en toe doe is rustig naar de IJzeren man stappen (een recreatiemeer) en lekker met haar door het water stappen en/of zwemmen.

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:43

ik vind ook in de zomer als het warm weer is dat je niet midden opde dag moet gaan rijden behalve als je naar water gaat waar jij en je paard kan afkoelen lekker zwemmen maar dan moet het niat al te ver zijn voor het paard!!