Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanRijnwoude

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:56

Geak_Nena schreef:
Dat met de galop, heeft onze fries pas nu met 8 jaar echt onder de knie, De draf is de gang voor de fries he Lachen

Dat vind ik een generaliserende opmerking.
De fries staat bekend om zn draf, maar dat betekent niet dat de galop overgeslagen of moeilijk gevonden wordt.
Het is een kwestie van trainen (en natuurlijk wel wat aanleg, maar alle hengsten van tegenwoordig hebben een prima galop).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:08

Ze moeten zelfs goed kunnen galopperen, een hengst die er niet voldoende op scoort wordt niet eens goedgekeurd voor de dekdienst.
Ielke is een hengst met een uitstekende galop en jongeling Jerke 434 scoorde bij de verrichtingen een 8 voor zijn galoppeervermogen, bepaald niet misselijk!!!
Vroegah werd een Fries vooral aangespannen en tja, toen werd er ook niet gegaloppeerd natuurlijk!!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:09

Gaaf beest heb je zeg. En die slof. tja m'n mond viel open van verbazing van sommige reacties. Is toch niets mis mee als je het niet gebruikt?
Dat zweten? heb ik niet echt een mening over haha.
Dat verschilt zo erg qua dier en voer en beweging etc.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 19:38

Nog even wat foto's van vanmiddag:
Afbeelding
Afbeelding

En zo wil ik mijn jonge ruin heeeeel graag aan de longe zien lopen Haha! Clown
Lekker lang en laag, met goed ruggebruik en op zn eigen vier beentjes.
Dit gaat hij nu steeds vaker doen, dus lekker spiertjes trainen Pling

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:40

Heel fijn beeld Ja Zo loopt die van mij ook aan de longe Lachen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:55

Jeutje Daan!

10 pagina's vol over een prachtig lopend paard.
Heus waar dat hij op de eerste foto zijn mond open heeft en getrokken wordt in de mond. Maar de rest van de foto's vind ik hem echt heel erg fijn lopen meis.

Ik vind het super van je dat je hem zo lekker al kunt rijden... ongedwongen, want die slof, hoe kun je daar nou in hemelsnaam over vallen? Ding hangt hardstikke los!
Echt, waar mensen over kunnen vallen... Haha!

Ik vind het ook belachelijk dat je met slof rijdt, en en en... waar is je dressuurhoedje en rok, en start je hem al in het M2 inmiddels en ik mis je sporen ook, ik bedoel, moet wel vast goed oefenen voor de M.. ik zou ook maar vast de stang en trens gaan proberen... en en en.. oooooh een bontje onder je zadel, ware dierenmishandeling, net als die peesbeschermers en hij zweet helemaal. Aaaah... Vork Vork Vork Vork

Dus... Pling Hij gaat hardstikke goed meis, ben trots op jullie beide.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:17

Sanet schreef:
Jeutje Daan!

10 pagina's vol over een prachtig lopend paard.
Heus waar dat hij op de eerste foto zijn mond open heeft en getrokken wordt in de mond. Maar de rest van de foto's vind ik hem echt heel erg fijn lopen meis.

Ik vind het super van je dat je hem zo lekker al kunt rijden... ongedwongen, want die slof, hoe kun je daar nou in hemelsnaam over vallen? Ding hangt hardstikke los!
Echt, waar mensen over kunnen vallen... Haha!

Ik vind het ook belachelijk dat je met slof rijdt, en en en... waar is je dressuurhoedje en rok, en start je hem al in het M2 inmiddels en ik mis je sporen ook, ik bedoel, moet wel vast goed oefenen voor de M.. ik zou ook maar vast de stang en trens gaan proberen... en en en.. oooooh een bontje onder je zadel, ware dierenmishandeling, net als die peesbeschermers en hij zweet helemaal. Aaaah... Vork Vork Vork Vork

Dus... Pling Hij gaat hardstikke goed meis, ben trots op jullie beide.

Whoosh! ROFL Vork

Die laatste foto's zien er fijn uit. Met de tijd als hij wat sterker wordt achter gaat hij helemaal sjouwen!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:23

damn.. 10 pagina´s lang gezeik en gevloek... niks mis mee met alle foto´s niet. vooral foto´s blijven posten meid! Ziet er heel goed uit allemaal.

stelletje moraalridders hier allemaal. schijnheilige dozen! bah

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:24

Egt hele mooie foto's, vind ik hoor:)
Niks mis mee!! Als jij met slof wil rijden gewo0n d0en!!:P

xxx

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:29

Vind jij echt dat je paard op die laatste foto's mooi aan de longe loopt? "Lekker laag en lang".. hmm, ik zou m'n paarden écht niet zo willen zien lopen.
Nee.. ook voor mij "geen slof" en.. ik heb bedenkingen bij het zo vroeg inrijden ( friezen ontwikkelen zich langzamer dan 'gewone' paarden en ik vind 3 jaar veuls te vroeg). Maar goed da's een andere discussie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:42

Brrrrr, nee, zo zou ik mijn jonkie ook niet willen zien lopen. Hooguit uit zichzelf in een momentopname, maar niet met een slof eraan, zoals ik hier zie.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:47

Het is haar paard, zij weet heus wel wanneer hij er klaar voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:52

Nadya schreef:
Brrrrr, nee, zo zou ik mijn jonkie ook niet willen zien lopen. Hooguit uit zichzelf in een momentopname, maar niet met een slof eraan, zoals ik hier zie.

Als ik je profiel bekijk, ben je ook op een heel andere manier met paardrijden bezig.
Ach, je hebt recreatierijders en mensen die meer prestatiegericht zijn, overigens ben ik eentje van de laatste categorie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:27

suleilitha schreef:
Als ik je profiel bekijk, ben je ook op een heel andere manier met paardrijden bezig.
Ach, je hebt recreatierijders en mensen die meer prestatiegericht zijn, overigens ben ik eentje van de laatste categorie.

Klopt, ben op een heel andere manier bezig, overigens een hele bewuste keuze. Ik rij inderdaad 'recreatief' Haha! , maar wil wel degelijk dat mijn paard zijn lijf goed leert gebruiken. Ja
Dat ik geen wedstrijden rij, wil niet zeggen dat ik per definitie maar wat rond hobbel, hoor. Knipoog
Maar ik wil mijn paard niet op zo'n manier trainen en dat is gewoon mijn persoonlijke mening. Lachen

Dat bepaalde mensen je dan meteen 'moraalridder' of 'schijnheilige doos' gaan noemen (niet dat jij dat doet, maar ik las het wel van iemand anders), ach, daar schiet echt een beetje van in de lach. Haha!

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:38

Jannepauli schreef:
Vind jij echt dat je paard op die laatste foto's mooi aan de longe loopt? "Lekker laag en lang".. hmm, ik zou m'n paarden écht niet zo willen zien lopen.
Nee.. ook voor mij "geen slof" en.. ik heb bedenkingen bij het zo vroeg inrijden ( friezen ontwikkelen zich langzamer dan 'gewone' paarden en ik vind 3 jaar veuls te vroeg). Maar goed da's een andere discussie.

Ben het helemaal met jou eens! Lachen
Maar opzich loopt hij op die 2 foto's wel ondspanned maar hij is hier nog veels tejong voor,
Hij heeft nog een heel leven tegaan! dus rij hem eerst lekker in en begin daarna pas met spieren tekweken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:59

Blablabla, Antonlove, van een paar keer in de week een minuutje of twintig gaan ze niet dood, en dat kan echt wel op de leeftijd van Roel. Beter gelijk goed dan eerst met de kop in de lucht laten lopen en dan proberen de spieren die je daardoor op de verkeerde plaatsen krijgt, weer weg te krijgen.
Het werkt gewoon veel beter als je een paard meteen bij het beleren bijbrengt hoe hij moet lopen, en met spieren kweken is niks mis, dat is alleen maar goed en voorkomt juist blessures.
Je doet wel weer net, of je met je 15 lentes erg veel verstand hebt van paarden inrijden... jammer
hoor!

Tot slot, zet je een paard niet aan het werk, dan blijven de spieren ook weg, en dan speelt leeftijd geen rol. Of ze dan 3 of 6 zijn, van niksen en een beetje uit elkaar lopen aan een slap teugeltje is nog geen paard gespierd geworden. Verantwoord trainen en verantwoord voeren, daar worden ze juist beter van en ik heb nergens gelezen dat er mensen hebben gepost, die een driejarige meteen 7 dagen in de week aan het werk zetten.
Je kunt beter 3x in de week GOED rijden, en dat mag best intensief, maar dan heb je aan een half uurtje genoeg, dan dat je stapvoets een uur omslentert, daar leert een paard dus echt niks van.
Je mag best wat van grote mensen aannemen, Antonlove Knipoog

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:50

suleilitha schreef:
Nadya schreef:

wat een nare opmerking... zowel tegenover recreatierijders, alsof die dan dus niet kunnen of mogen vertellen wanneer ze iets ok of niet ok vinden, alswel tegenover mensen die voor bepaalde prestaties gaan, die knuppen allemaal een slof aan een drie jarig paard bv?

trouwens... voordat je iemand in een topic beoordeeld op zijn of haar profiel, maak er zelf eens 1 aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:54

Ik zeg niks nadeligs over de post van Nadya, dat maak jij ervan, Baroen. Het is dus ook echt niet als nare opmerking bedoeld, zoals jij dat interpreteert.
Nadya is met haar paard boomloos en bitloos bezig, en dat moet ze helemaal zelf weten. Verder zeg ik niks ten nadele van iemand die puur recreatief rijdt. Dat maak jij er van, niet ik.

On topic maar weer want het gaat nu nergens meer over.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:57

_anton_love_ schreef:
Jannepauli schreef:

Ben het helemaal met jou eens! Lachen
Maar opzich loopt hij op die 2 foto's wel ondspanned maar hij is hier nog veels tejong voor,
Hij heeft nog een heel leven tegaan! dus rij hem eerst lekker in en begin daarna pas met spieren tekweken.

Eerst inrijden en dan pas spieren kweken Ach gut ? Wanneer moet je daar mee beginnen dan? Na een maand? na een half jaar??
Juist goed om eerst dmv longeren (bijgezet!!) te zorgen voor wat spieropbouw. Een paard dat aan de longe lopen gewend is, en al wat is getraind, en sterkere spieren heeft opgebouwd, zal een ruiter beter kunnen dragen dan een paard dat compleet onbespierd is.....

Plus dat wanneer een paard netjes met zijn koppie naar beneden loopt (op de juiste plek) dat dan de juiste spieren geactiveerd worden. Niet zo vervelend als een paard met een enorme onderhals bijvoorbeeld.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:05

suleilitha schreef:
Armani88 schreef:
Waarom slof ?

Nou ja zeg.... is het teveel gevraagd om het topic even door te lezen?

Ja sorry mijn mening, vind dit echt niet kunnen.
En drie jarige hoeft niet metteen aan de teugel te lopen, ik vind dit geen fijne beelden geven !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:13

Armani, zorgt de slof voor de krul?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:16

nee Armani niet dus, hij zit hartsikke los, een beetje overdreven he? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:18

baroen schreef:
suleilitha schreef:

wat een nare opmerking... zowel tegenover recreatierijders, alsof die dan dus niet kunnen of mogen vertellen wanneer ze iets ok of niet ok vinden, alswel tegenover mensen die voor bepaalde prestaties gaan, die knuppen allemaal een slof aan een drie jarig paard bv?

trouwens... voordat je iemand in een topic beoordeeld op zijn of haar profiel, maak er zelf eens 1 aan...

Baroen, maak je maar niet druk. Knipoog
Ik rij al 31 jaar, heb van alles gezien en heb er zeer bewust voor gekozen om recreatief te rijden en op de manier om te gaan met paarden, zoals ik nu doe. Dat wil dat zeker niet zeggen dat ik me niet bewust ben van het goede lichaamsgebruik van het paard, dat is natuurlijk onzin. Ik heb niet voor niets les van een hele goede klassieke dressuur instructrice, die haar methode combineert met NH e.d. Wij werken er ook hard genoeg voor. Ja
Ik mag trouwens net zo goed meepraten in deze discussie, net als ieder ander. Als iemand dat niet bevalt heeft 'ie pech gehad.Ach gut Het is een openbaar forum.

Overigens kun je boomloos ook prima wedstrijden rijden, hoor, Suleilitha. Knipoog
En bitloos ook inmiddels (springen/endurance). Ook bitloos en boomloos kun je je paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Knipoog

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:33

Niet het hele topic gelezen maarre...
Als je paard niet mag zweten, mag ik dan de hele zomer niet rijden??? Ik haal hem meestal zwetend uit de wei Haha!
En als ik flink aan het trainen ben staat het schuim er echt wel op hoor, daar is niks mis mee.
Zolang je paard de conditie ervoor heeft en je zorgt dat hij genoeg mineralen binnenkrijgt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:42

Armani88 schreef:
Ja sorry mijn mening, vind dit echt niet kunnen.
En drie jarige hoeft niet metteen aan de teugel te lopen, ik vind dit geen fijne beelden geven !!

Dat hoeft ook niet nee. Bij een goede ruiter die correct de hulpen geeft, zal het wel gelijk gebeuren, omdat aan de teugel een gevolg is en geen trucje.
Deze reactie zegt imo veel over jouw ervaring, dus misschien kun je er wat meer over nadenken?