Mijn kids met hun pony's @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Re: Mijn kids met hun pony's @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:08

Leuke pony's! Knipoog
Verder heb ik tips:
- Laat ze goed de hakken uitdrukken
- En netjes rechtop in balans

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:10

Mensen ! Ik werk aan een nieuw topic !! Houd HAW in de gaten, ben vandaag opnieuw met de camera aan de slag gegaan.

Nog één kleine opmerking : de "one rein stop" is ook een noodrem, en niet zo'n ongevaarlijke ook...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:16

Hoezo is die niet ongevaarlijk? Ik merk er niks van.

Vind het beter dan een paard omtrekken oid.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:21

Ik ben nog steeds benieuwd waarom je je dochter niet met de shanks leert omgaan op je quarter. Die was immers de aanleiding?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:22

ben benieuwd naar je volgende HAW topic Knipoog

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:26

miss_lizje schreef:
leuke pony's met leuke kinderen erop.
MAAR waarom zitten er geen 2 teugels aan het pelhambit?
als ik met zo'n bit rijd heb ik de teugel die normaal gesproken het kettinkje aantrekt als waslijntjes en de bovenste ring als normaal. zo kan je als het nodig is toch de onderste erbij pakken. ik denk dat dat er al een stuk vriendelijker uit zou zien.

Ik vroeg mij idd ook af, waarom niet 2 teugels? Je kinderen lijken mij handig zat, zo kun je "normaal" rijden en houd je toch je noodrem.
Succes ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:30

ik zeg gewoon even niks Lachen behalve dat het hele brave ponnies zijn

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:42

Die witte lijkt veel op de ijslander die ik vroeger reed, had ook het zelfde hoofdstel.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:53

En hier even grote opruiming gehouden Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:03

Mystica schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd waarom je je dochter niet met de shanks leert omgaan op je quarter. Die was immers de aanleiding?

wat is het verschil ? de pony is de shanks ook gewoon, hoor, maar dat is een paardje op haar maat en de quarter niet, daardoor is de kans groter dat ze de quarter onbedoeld in de mond rukt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:04

Ik dacht gelezen te hebben dat die het niet gewend was en je paard wel, omdat die altijd met shanks gereden wordt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:07

Als ik naar je profiel kijk, dan zie ik toch veel liever je dochters rijden met de gewone trensbitjes. Het beeld is daar een stuk meer ongedwongen en eigenlijk meer representatief voor wat rijden (vooral op die leeftijd) moet zijn, lol en ongedwongenheid.

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:17

Erg leuke pony's, ze passn er luk op.
Als ik naar de eerste foto's kijk geeft me dat geen leuk beeld. leer eerst de ponys aankunnen met trens leren ze veel meer van.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:38

Denise1984 schreef:
Die witte lijkt veel op de ijslander die ik vroeger reed, had ook het zelfde hoofdstel.

dat kan niet ! Is een handgemaakte met haar naam in de frontriem gecarved Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:41

Mystica schreef:
Ik dacht gelezen te hebben dat die het niet gewend was en je paard wel, omdat die altijd met shanks gereden wordt.

de witte pony wel. voor de vos was het de eerste keer met de pelham. Hij reageerde er zeer fel op, ook al is er niet echt aan getrokken. Daarom krijgt hij hem nu niet meer in. Knipoog
Dat was eigenlijk mijn vraag. Pony is er eens vandoor gerend tijdens een buitenrit (doen we dikwijls hoor. We leggen makkelijk 40 km af) en ik zocht toch een iets betere rem.
Dit was niks, misschien hadden jullie tips ? Maar buiten een hoop geroep heb ik gelukkig toch van enkele van jullie mooie tips gekregen ! OK dan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:55

Ik had het al geschreven. Mijn d-pony vroeger liep super dressuur, maar was heel heet buiten. 3/4 arabiertje. verder superbraaf.
Ik moest buiten met een trensje veel contact houden en de ritten waren niet echt leuk.
Ik heb toen ook een pelham genomen met kinkettinkje, die ik niet te strak deed. Ik deed de bovenste teugel door de martingaal en die werkt verder niet keihard in. Aan het onderste gat had ik een korte teugel die ik alleen hoefde te pakken in nood of in galop. Het scheelde zoveel en de ritten werden een stuk relaxter.
Het is al 20 jaar geleden en misschien is ze nog te jong voor 2 teugels?
Wat andere mensen vinden, tja. Toen vond niemand het een probleem. Ik stond op een uitstekende manege en had prima les. Pony liep ook prima dressuur.......
Je moet een pelham eerst wat uitproberen en mee rijden. Anders krijg je echt een pony die misschien er onderuit probeert te komen door steigeren bijv....Misschien dat je dat zelf kan doen? De onderste er gewoon losser bij pakken en rondrijden.

Als je het echt in een bitje gat zoeken, reageerd de pony op alles wel zo, wat ook maar iets gaat doen als noodrem.....

Laat een groter en ervaren iemand eens de grens en problemen opezoeken buiten???

En persoonlijk vind ik het er wel leuk uitzien als duo, maar is je meisje nog niet echt de baas. Ze heeft korte beentjes. Zit wat voorover op sommige foto's en de pony zal wel vlot zijn. Voor buiten is deze pony dan wat groot en pittig nog. Zeker als hij voelt dat ze hem niet 100% de baas is. Je ziet dat ondanks dat ze het leuk doet, dat echt niet is.
Dus geduld, iemand anders hem buiten laten rijden en voor haar misschien een kleiner zadeltje tijdelijk.
Maar ze moet echt meer naar achter gaan zitten. En jij bent een trotse mama en zij is en stoere emid, maar de spanning voel je niet, let daar wat op.

Mijn zoontje is 10 en rijdt mijn d ook wel. Die schrok een keer in de bak en ging ook even, maar volte's en overtuigd rijden blijft het beste.
Nu heeft hij en ander paardje gereden die braaf was bij hem. Toch denk ik dat als hij altijd die van mij rijdt of een andere, dat ze snel doorhebben wat ze kunen en gaan uitproberen, dus regelmatig even doorrijden is wel prettig.

En geloof me, mijn zoontje rijdt wel hoor. Niet foutloos, maar beter dan menig ouder persoon. Hij heeft zijn shet alles zelf geleerd, t/m roll backs aan toe.......

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:03

tanx, daar heb ik wat aan !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:19

Ik heb hem by the way in het begin aan een longe meegenomen, maar dan moet je heel zeker zijn van je eigen paardje en ze moeten heel goed samen kunnen.

Denk alleen dat je een beetje die fase voorbij bent nu. Hoewel je alles kan proberen en doen, al is het voor het vertrouwen en het doen gewoon.
Overigens, had je gelezen dat ik iets had geschreven over schriktraining doen met die meiden in de bak. Dat vinden die meiden hartstikke leuk en die pony's worden er makkelijk van.

Ik vind het goed dat je voor veiligheid kiest en niet wil afwachten tot het fout gaat. En je laat ze lessen en staat open voor advies.
Misschien kwam dit rot over op de foto, maar die pony gaat niet dood van 1 foutje.
Dan zouden manege paarden echt niet meer kunnen leven.

Mijn pony waar ik over vertelde heb ik 7 jaar gehad, heeft nog nooit een dag kreupel gelopen en is nog nooit een kraker of wat dan ook bij geweest hoor, komt wel goed, als je maar open staat voor alles. Is soms met je eigen kids moeilijk, dat ken ik.......

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:52

Aan de longe meenemen heb ik in het begin ook gedaan, hoor. Nu gaan we al meer dan een jaar gewoon met het gezin uit rijden. Eerst niet te lang, een uurtje of zo en heel rustig aan. Nu doen we al meerdaagse tochten, met lange galoppaden en op verschillende parcours. (heuvelachtig, door waterpartijen, enz) Gaat prima, nog nooit problemen gehad, maar verleden week maakte dochterliefs pony zich wat sterk, stak ons voorbij en rende ervandoor. Dochterlief had nog de tegenwoordigheid van geest om haar pony op een veld te rijden en op een steeds kleinere volte te sturen tot hij stilstond. Klasse van haar, maar mijn hart stond stil. Toen dacht ik : "dat kind heeft een noodrem nodig." Vandaar het probeersel met de pelham.
Vandaag heeft ze zelf de oplossing geboden : "mama, je moet knopen in mijn teugels leggen, want ze glijden door mijn handen als ik mijn handschoenen aan heb, en dan rent Gassie ervandoor." Nu dus knopen gelegd en een martingaaltje gekocht. Soms moet je wat zoeken en proberen. Pony's zijn trouwens ook nog nooit ziek of kreupel geweest, dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn. Mijn nieuwe topic is trouwens klaar !!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:05

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:06

Kijk, als ze echt willen, gaan ze toch wel. Ik ken die van mijn een NF d-pony prima controleren overal. De shet is een keer aan de longe aan de haal gegaan en toen had ik een hele lelijke blaar. Zat ervaring met grotere en pittige en dan zo een kleintje die je niet houdt.......

Ik denk ook dat je die fase voorbij bent van aan de longe meenemen. Zeker als haar kleinere zusje dat niet hoeft.

Maar wat ik zei, je meisje doet het leuk, maar als die pony gaat, begint ze gewoon nog niet veel met haar zit. Daar zijn haar benen te kort voor. Ik zou hem zelf flink rijden af en toe. Volgens mij pas je er nog wel op???

Leg eens een kleiner zadeltje op, waar ze wat vaster in zit en met haar beentjes beter onderuit komt. Al doe je het ter afwisseling of alleen voor buiten.

Martingaal kan nooit kwaad en er zijn nog tussenweg bitjes, die je alleen voor buiten kan gebruiken. Wel eerst mee oefenen.

Ik snap je angst hoor. We houden allemaal van onze paarden en willen het beste, maar je kind is onbetaalbaar en van een klein foutje gaat een paard niet dood. Paarden zouden ons ook net zo makkelijk per ongeluk pijn doen als we ze niet de baas blijven.

Is mijn mening, wat een ander daar vindt, ach ja............

Goed trouwens dat ze op de volte stuurde. Dat heb ik ook als eerste geleerd, volte, of aan 1 teugel. En net als zoveel mensen zijn ze aan het leren, daar maak je fouten bij.

Maar de schriktraining samen is leuk voor de band en het zelfvertrouwen en doe wat met een longeersingel zitlesjes, dat kan je zelf doen. Dan hebben ze geen teugels en is het alleen zitles. Of gymnastiek les op de pony, kan ook op de kleine of een brave quarter van jezelf, leuk toch?

Succes

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:11

Gymles vinden ze super ! Daar kan ik ook héle leuke pics van plaatsen. Schriktraining ook. Onze ponys zijn echt wel bomproof, hoor.
En dat zadel, tja, ze wil dus echt geen ander. Er helpt geen lievemoederen aan... Haha! Onze dochter is een echte barefoot-verslaafde... Vork

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:15

Heb het andere topic gezien.
Ze is niet eens zo klein. Ze heeft dunne pootjes en dat zadel lijkt daardoor wat groot, maar als het goed gaat, zo laten!

En weet je, ik vond die foto's ook niet leuk, maar er zijn oudere en volwassenen die vreselijke foto's durven te plaatsen waarbij het elke dag een ramp is voor hun beest en geen commentaar of advies accepteren.....
En kids die shetjes overal in het land als speelpony behandelen, wat ook geen prettig gezicht is vaak.........
Je moet ergens beginnen en niemand rijdt foutloos en iedereen moet leren. Ik zie liever soms kleine kids die willen leren en gek zijn op hun pony, dan wat ouderen volwassenen........

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:07

Wil nog ff zeggen dat ik echt wel vind dat je goed bezig bent, ondanks sommige reacties hier!
Je wilt het beste voor pony en kind en dat is superbelangrijk!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:49

sevke schreef:
Denise1984 schreef:

dat kan niet ! Is een handgemaakte met haar naam in de frontriem gecarved Knipoog

Zo'n zelfde soort hoofdstel dan. Haha!