agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:15

AGNES! YOU GO GIRL!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:26

oneilltje79 schreef:
ikenindi schreef:
[ksnap wat je bedoeld, maar ik val daar niet over. is gewoon moeilijk te omschrijven. met normale bedoeld ze waarschijnlijk: gezonde Knipoog

en ach, er zijn veel gemenere opmerkingen in dit topic geplaatst. en in andere topics ook. en deze was niet gemeen bedoeld ga ik van uit;)

Die gemene opmerkingen komen van `gezonde`mensen die stikjaloers zijn dat jij met beperkingen meer voor elkaar krijgt met een jong paard, terwijl zij dat niet kunnen. Bij het rijden van een jong paard is je uitstraling het allerbelangrijkste en wat dat betreft breng jij waarschijnlijk meer vertrouwen over naar die dieren als zij. Dat zag er op de foto`s erg goed uit.

Ik hoop voor jou dat dit niet naar mij was gericht was Agnes begreep dat ik het niet zo bedoelde!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:30

Nee, dan had ik jouw quote er niet uit geknipt Knipoog
Ging om de opmerking daaronder.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:32

oké, mijn excuses Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:43

Sparky10 schreef:
even voor de goede orde even lezen voor degene die agnes niet kennen onder ikenindi daar staan veel topics over haar en haar ziekte .
agnes heeft distrofy in haar arm en dystoni in haar benen , mening ander mens zou niet eens meer op het paard stappen .
agnes heeft indi zelf onder het zadel gekregen indi word in mei 4 jaar .
agnes kan haar benen niet gebruiken en de arm niet die zit in en spalk.
indi moet alles leren van agnes en die is verantwoordbezig door in de gehandicapten les te rijden ! en het gaat super !
en ze rijd indd op sokken , haar tenen zijn afgestorven de voeten staan door de dystonie scheef en dus kan ze geenschoenen aan ze gaat als 20 jarige door het leven in een scootmobiel !
dus beetjerespect mag hiervoor zeer zeker!!
jullie en ik ook niet doen het haar niet na !

Je hebt helemaal gelijk, ik heb zeker respect voor haar.

Maar dat neemt niet weg dat dit geen goede manier is om een jonge pony in te rijden. Ze kan niet stil genoeg zitten en zich dus waarschijnlijk ook niet goed vasthouden als de pony gek doet of misschien wel gaat bokken. Als de pony wordt ingereden door een ervaren iemand en eerst goed went aan het gewicht van een ruiter dan kan zij ondertussen leren om goed te zitten op een ervaren en mak paard.
Ik vind dit een slechte manier, zowel voor het paard maar ook voor de ruiter, wat moet zij doen als de pony er ineens vandoor gaat? Ze heeft maar een arm en kan haar benen ook niet goed gebruiken, dat is toch vragen om ongelukken?

Bovendien vind ik dit ook een heel slechte manier om haar in galop te krijgen, zoek iemand die goed kan rijden en laat die ermee gallopperen dan leert de pony op een goede manier de galop ipv dat ze bang moet worden als er iemand achter haar aan rent en dat er een ruiter op haar rug bonkt.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:10

anneliesdj schreef:
Maar dat neemt niet weg dat dit geen goede manier is om een jonge pony in te rijden. Ze kan niet stil genoeg zitten en zich dus waarschijnlijk ook niet goed vasthouden als de pony gek doet of misschien wel gaat bokken.

Dat kan ze op geen een paard als die gek gaat doen. Haar eigen paard is makker dan elk ander paard dat ik ken.

anneliesdj schreef:
Als de pony wordt ingereden door een ervaren iemand en eerst goed went aan het gewicht van een ruiter dan kan zij ondertussen leren om goed te zitten op een ervaren en mak paard.

Agnes heeft behoorlijk wat rij-ervaring en ook lessen op een "gewoon" oudere manegepony

anneliesdj schreef:
Ik vind dit een slechte manier, zowel voor het paard maar ook voor de ruiter, wat moet zij doen als de pony er ineens vandoor gaat? Ze heeft maar een arm en kan haar benen ook niet goed gebruiken, dat is toch vragen om ongelukken?

Kan jij haar dan wel vertellen wat ze moet doen als een ervaren paard er vandoor gaat en begint te stijgeren en te bokken?

anneliesdj schreef:
Bovendien vind ik dit ook een heel slechte manier om haar in galop te krijgen, zoek iemand die goed kan rijden en laat die ermee gallopperen dan leert de pony op een goede manier de galop ipv dat ze bang moet worden als er iemand achter haar aan rent en dat er een ruiter op haar rug bonkt.

hierover had ze zelf ook al aangegeven dat het niet haar ding was en dat het in de toekomst niet meer gebeurt op die manier.

Jyceaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:21

echt respect dat ze nog paardrijd.
maar toch hoe je 't paard in galop brengt vind ik niet echt vriendelijk & een slechte manier.

Maar toch nogmaals diepe respect dat je der nog opgaat,
en wat dus al gezegt werd,
als ik zoiets kreeg/had,
deed ik 't niet zomaar na!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:35

oneilltje79 schreef:
ikenindi schreef:
[ksnap wat je bedoeld, maar ik val daar niet over. is gewoon moeilijk te omschrijven. met normale bedoeld ze waarschijnlijk: gezonde Knipoog

en ach, er zijn veel gemenere opmerkingen in dit topic geplaatst. en in andere topics ook. en deze was niet gemeen bedoeld ga ik van uit;)

Die gemene opmerkingen komen van `gezonde`mensen die stikjaloers zijn dat jij met beperkingen meer voor elkaar krijgt met een jong paard, terwijl zij dat niet kunnen. Bij het rijden van een jong paard is je uitstraling het allerbelangrijkste en wat dat betreft breng jij waarschijnlijk meer vertrouwen over naar die dieren als zij. Dat zag er op de foto`s erg goed uit.

dank je:)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:38

anneliesdj schreef:
Sparky10 schreef:
even voor de goede orde even lezen voor degene die agnes niet kennen onder ikenindi daar staan veel topics over haar en haar ziekte .
agnes heeft distrofy in haar arm en dystoni in haar benen , mening ander mens zou niet eens meer op het paard stappen .
agnes heeft indi zelf onder het zadel gekregen indi word in mei 4 jaar .
agnes kan haar benen niet gebruiken en de arm niet die zit in en spalk.
indi moet alles leren van agnes en die is verantwoordbezig door in de gehandicapten les te rijden ! en het gaat super !
en ze rijd indd op sokken , haar tenen zijn afgestorven de voeten staan door de dystonie scheef en dus kan ze geenschoenen aan ze gaat als 20 jarige door het leven in een scootmobiel !
dus beetjerespect mag hiervoor zeer zeker!!
jullie en ik ook niet doen het haar niet na !

Je hebt helemaal gelijk, ik heb zeker respect voor haar.

Maar dat neemt niet weg dat dit geen goede manier is om een jonge pony in te rijden. Ze kan niet stil genoeg zitten en zich dus waarschijnlijk ook niet goed vasthouden als de pony gek doet of misschien wel gaat bokken. Als de pony wordt ingereden door een ervaren iemand en eerst goed went aan het gewicht van een ruiter dan kan zij ondertussen leren om goed te zitten op een ervaren en mak paard. Ik vind dit een slechte manier, zowel voor het paard maar ook voor de ruiter, wat moet zij doen als de pony er ineens vandoor gaat? Ze heeft maar een arm en kan haar benen ook niet goed gebruiken, dat is toch vragen om ongelukken?

1e: hoe weet jij dat?
2e: mak is ze, ervaren moet ze worden, en of ze dat nou bij mij wordt of bij iemand anders?

verder ga ik er niet meer op in. ik wil graag opbouwende kritiek. niet steeds hetzelfde commentaar waar ik niets mee kan en wat ik al weerlegd heb Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:24

Teuntje111 schreef:
anneliesdj schreef:
Maar dat neemt niet weg dat dit geen goede manier is om een jonge pony in te rijden. Ze kan niet stil genoeg zitten en zich dus waarschijnlijk ook niet goed vasthouden als de pony gek doet of misschien wel gaat bokken.

Dat kan ze op geen een paard als die gek gaat doen. Haar eigen paard is makker dan elk ander paard dat ik ken.

Dus gaat ze maar op een jong paard zitten wat nog weinig kent, dat is toch vragen om problemen?? Zo van, als ik toch niet kan blijven zitten, dan lig ik er liever zo snel mogelijk naast?

anneliesdj schreef:
Als de pony wordt ingereden door een ervaren iemand en eerst goed went aan het gewicht van een ruiter dan kan zij ondertussen leren om goed te zitten op een ervaren en mak paard.

Agnes heeft behoorlijk wat rij-ervaring en ook lessen op een "gewoon" oudere manegepony[/quote]
Ze kan best ervaring hebben maar op het filmpje zit ze alles behalve rustig en makkelijk.

anneliesdj schreef:

Kan jij haar dan wel vertellen wat ze moet doen als een ervaren paard er vandoor gaat en begint te stijgeren en te bokken?[/quote]
Bij een ouder ervaren paard is die kans veel kleiner dan bij een jong en net ingereden paard.

Je probeert het nu goed te praten en dat vind ik dom. Ze rijd een jong paard want een ouder paard kan ze ook afvallen?? Dat is toch stom, je gaat toch ook niet expres extra risico's opzoeken. Zeker als je weet van jezelf dat je niet goed kunt blijven zitten moet je niet expres zulke situatie's opzoeken. Behalve dat het paard bang wordt van haar gestuiter in het zadel en dat zij wat kan oplopen als ze valt kan het paard ook nog leren dat hij zijn ruiter makkelijk af kan gooien en zo onder het werk uit komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:31

ikenindi schreef:

Dat is duidelijk te zien op het galopfilmpje.
ikenindi schreef:
2e: mak is ze, ervaren moet ze worden, en of ze dat nou bij mij wordt of bij iemand anders?

Ervaring moet ze opdoen met een ruiter die stil zit en met iedere beweging mee kan gaan. Anders wordt ze onnodig gehinderd en kan ze bang worden voor een ruiter op haar rug. Bovendien kan iemand zonder beperkingen beter ingrijpen als het mis mocht gaan. Dus in dit geval; beter bij iemand anders.

Ik wil jou helemaal niet aanvallen en vind het heel bewonderenswaardig dat je toch nog paard gaat rijden met zo'n beperking. Maar dit is verre van ideaal voor het paard en ik denk dat je dat zelf ook wel weet. Het lijkt mij verstandig om eerst een ervaren ruiter een paar keer met haar te laten galopperen zodat ze er in het ritme kan komen, kan wennen en zichzelf in evenwicht kan houden met een ruiter op haar rug. Na 5-10x kun jij er dan rustig mee verder rijden, kan zij al goed aanspringen en is ze gewend op te galopperen met een ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:34

anneliesdj, wat zou jij doen als je in dezelfde situatie zat als Agnes? Het is verder trouwens behoorlijk respectloos hoe je over haar hoofd heen zit te praten terwijl Agnes zelf ook behoorlijk vaak reageert in dit topic.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:38

anneliesdj schreef:
Dus gaat ze maar op een jong paard zitten wat nog weinig kent, dat is toch vragen om problemen?? Zo van, als ik toch niet kan blijven zitten, dan lig ik er liever zo snel mogelijk naast?

ik heb indi al ruim 3 jaar. ze kent ontiegelijk veel, maar dat schijnt er bij jou niet in te gaan. zoiets noemt men: voorbereidend werk oftewel: grondwerk Knipoog

anneliesdj schreef:

citaat schreef:
Agnes heeft behoorlijk wat rij-ervaring en ook lessen op een "gewoon" oudere manegepony

anneliesdj schreef:
Ze kan best ervaring hebben maar op het filmpje zit ze alles behalve rustig en makkelijk.

klopt, helemaal mee eens. maar wat laat het filmpje zien? 1 stukje van NA de les, omdat indi niet in galop ging. we probeerden haar in galop te krijgen. ik heb al gezegd dat het inderdaad te veel geslinger werd. daardoor werd het mij ook niet echt makkelijk gemaakt te blijven zitten;) als je even zoekt in mijn berichten heb ik ook ergens foto`s en filmpjes van mijn allereerste manegeles. dit was op een andere pony die ik helemaal niet eens kende. is wel al een paar maanden terug.

anneliesdj schreef:

Kan jij haar dan wel vertellen wat ze moet doen als een ervaren paard er vandoor gaat en begint te stijgeren en te bokken?[/quote]
Bij een ouder ervaren paard is die kans veel kleiner dan bij een jong en net ingereden paard.

Je probeert het nu goed te praten en dat vind ik dom. Ze rijd een jong paard want een ouder paard kan ze ook afvallen?? Dat is toch stom, je gaat toch ook niet expres extra risico's opzoeken. Zeker als je weet van jezelf dat je niet goed kunt blijven zitten moet je niet expres zulke situatie's opzoeken. Behalve dat het paard bang wordt van haar gestuiter in het zadel en dat zij wat kan oplopen als ze valt kan het paard ook nog leren dat hij zijn ruiter makkelijk af kan gooien en zo onder het werk uit komt.[/quote]
dikke bullshit. ik ken mijn eigen paard. iemand anders zijn oudere paard ken ik niet en donder ik dus juiist nog eerder af. daarnaast kan ik behoorlijk goed op bokkende paarden blijven zitten.

voorderest: graag opbouwend commentaar. daar heb ik meer aan. steeds weer hetzelfde zeggen heb ik niets aan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:44

anneliesdj schreef:
ikenindi schreef:

Dat is duidelijk te zien op het galopfilmpje.

zoals ik al eerder zei: dat is een momentopname waarop ik alles behalve prettig zat en indi maar wat rondgeslingerd werd...

ikenindi schreef:

Ervaring moet ze opdoen met een ruiter die stil zit en met iedere beweging mee kan gaan. Anders wordt ze onnodig gehinderd en kan ze bang worden voor een ruiter op haar rug. Bovendien kan iemand zonder beperkingen beter ingrijpen als het mis mocht gaan. Dus in dit geval; beter bij iemand anders.
Citaat:
ik zie soms mensen toch erg vaak van paarden afvallen waarvan ik denk: daar kan ik makkelijk op blijven zitten. jij weet niet wat ik wel en niet kan. je kent me niet eens... dus al helemaal niet wat ik nu precies wel en niet kan qua zitten blijven...
anneliesdj schreef:
Ik wil jou helemaal niet aanvallen en vind het heel bewonderenswaardig dat je toch nog paard gaat rijden met zo'n beperking. Maar dit is verre van ideaal voor het paard en ik denk dat je dat zelf ook wel weet. Het lijkt mij verstandig om eerst een ervaren ruiter een paar keer met haar te laten galopperen zodat ze er in het ritme kan komen, kan wennen en zichzelf in evenwicht kan houden met een ruiter op haar rug. Na 5-10x kun jij er dan rustig mee verder rijden, kan zij al goed aanspringen en is ze gewend op te galopperen met een ruiter.

ik heb al llos gegalopperd ook (topic raakt gedateerd Knipoog ) en het gaat al beter. het was gewoon dat indi even bevestigd moest worden dat ze echt in galop mocht. was gewoon te voorzichtig/bang of vul maar in...

en ik krijg ook al hulp van `gezonde`ruiters, waarvan er 1 ook al een keer op indi heeft gereden en er ook 1 keer bijna aflag. zadel zat te los Tong uitsteken schoof zo met man en al opzij...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:48

ikenindi schreef:
anneliesdj schreef:

ik heb indi al ruim 3 jaar. ze kent ontiegelijk veel, maar dat schijnt er bij jou niet in te gaan. zoiets noemt men: voorbereidend werk oftewel: grondwerk Knipoog
Ookal doe je nog zoveel grondwerk, dat garandeert niet dat ze er niet bokkend vandoor gaat als je erop gaat zitten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:36

nee, en ook al is een paard 20, dat garandeerd ook niet dat ie er niet bokkend vandoor gaat. roos (waar ik ook op rijd, zie profiel) bokt ALTIJD de eerste paar minuten. en gekke sprongen maken, niet normaal. puur frissigheid. nou, dat doet indi helemaal niet. als ik een keer iets te veel been geef naar haar zin krijg ik als reactie een bok, maar verder niet.

er is geen enkele garantie bij paardrijden. ook niet voor gezonde mensen zonder handicap.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:26

Volgens mij zou het verstandiger geweest zijn om zo'n jong paard met zo iemand erop gewoon te rijden met een ander hoofdstel.
Dan heb je toch meer controle, lijkt mij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:43

Nu moet ik toch ook weer even wat zeggen hoor...
Er wordt gezegt dat het beter is dat ze op een ouder paard moet gaan rijden en dat haar eigen paard ingereden moet worden door iemand zonder beperkingen.
Elk paard is anders en Indi heeft veel weg van mijn ene paard,die is heel voorzichtig met kwetsbare lading,als dat schuift staat ie stil zodat de lading rechtgezet kan worden Knipoog
Als je wel kunt rijden en hij mag je...krijg je alles van hem gedaan,moet hij je niet dan smijt hij je eraf Clown
Wat ik bedoel te zeggen is dat sommige paarden zo enorm op hun bereider zijn afgesteld,er zo voorzichtig mee zijn dat het geen probleem is.Bovendien als ze zelf haar paard beleerd,leert het paard wat er van hem wordt verwacht als er aanwijzingen worden gegeven die alleen zij zo kan geven.Er komt dus geen verwarring voor het paard.
Indi wordt rustig beleerd en is goed voorbereid...er zijn niet veel paarden die zo de tijd krijgen om alles rustig te leren.
Dat het opstappen niet zo soepel gaat als wanneer iemand er opstapt zoals in het boekje beschreven staat...och..ook daar went Indy aan,sterker nog....ze weet niet beter.
Met beleid en geduld kom je een heel eind en met een beetje hulp van helpers Knipoog

Een ouder paard is geen garantie voor veilig rijden...heb ook nog wel een pony gereden van 24 die nog lekker het bit vast kon pakken en aan de kletter gaan... Bloos

Met dit soort dingen is het belangrijk dat paard en ruiter vertrouwd zijn met elkaar en dat het paard goed weet dat hij zich rustig en netjes moet gedragen.Bij sommige paarden zit dit erin...met een kaarsje zoeken en als je die gevonden heb...goed vasthouden want er zijn er weinig van Knipoog

Heb je al nieuwe foto's?? Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:23

dinsdag komt patricia_vt fotoshoot maken Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:24

upendo schreef:
Volgens mij zou het verstandiger geweest zijn om zo'n jong paard met zo iemand erop gewoon te rijden met een ander hoofdstel.
Dan heb je toch meer controle, lijkt mij.

op heteersta ga ik niet in, het 2e wel. heb ik al gezegd, maar t topic wordt zo lang dat ik snap dat je het niet allemaal door gaat lezen;)
ik ben ook opzoek naar een andere optoming. dit hoofdstel bevalt me inderdaad niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:36

Heb je wel eens een sidepull geprobeerd Ikenindi? Of wil je met bit gaan rijden?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:36

Echt respect hoe je jezelf verdedigt, omdat je gewoon harstikke goed beseft dat je heel handig bent met paarden en veel meer voor elkaar krijgt als veel andere mensen.
Je zou demonstraties op shows moeten geven! Ik denk niet dat er veel mensen zijn die te paard zoveel handigheid als jij hebben en ook zo open staan voor commentaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:57

suleilitha schreef:
anneliesdj, wat zou jij doen als je in dezelfde situatie zat als Agnes? Het is verder trouwens behoorlijk respectloos hoe je over haar hoofd heen zit te praten terwijl Agnes zelf ook behoorlijk vaak reageert in dit topic.

Waar slaat dit nu weer op? Ik praat helemaal niet over haar hoofd heen en ben niet respectloos, ik zeg alleen wat ik ervan vind, daar is een HAW topic toch voor??

Als ik in haar situatie zat zou ik mijn paard eerst laten rijden door een ervaren iemand die een stille zit heeft en haar niet hinderd in haar beweging zodat zij eerst rustig kan wennen aan het gewicht van een ruiter en kan leren op eigen benen lopen. Als ik goed kan blijven zitten op een wegspringend of bokked paard zou ik er zelf na 5-10x op gaan, is dat niet zo dan zou ik langer wachten om er zeker van te zijn dat ze gecorrigeerd kan worden mocht het mis gaan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:00

anneliesdj schreef:
suleilitha schreef:

Waar slaat dit nu weer op? Ik praat helemaal niet over haar hoofd heen en ben niet respectloos, ik zeg alleen wat ik ervan vind, daar is een HAW topic toch voor??

Als ik in haar situatie zat zou ik mijn paard eerst laten rijden door een ervaren iemand die een stille zit heeft en haar niet hinderd in haar beweging zodat zij eerst rustig kan wennen aan het gewicht van een ruiter en kan leren op eigen benen lopen. Als ik goed kan blijven zitten op een wegspringend of bokked paard zou ik er zelf na 5-10x op gaan, is dat niet zo dan zou ik langer wachten om er zeker van te zijn dat ze gecorrigeerd kan worden mocht het mis gaan.

Als je nog steeds denkt dat Agnes dat niet kan, heb je niet verder gekeken dan alleen het galopfilmpje... die zit stiller dan ik hoor, en met mij is lichamelijk weinig aan de hand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:03

Anneliesdj, daar zeg je wat: Als jij in haar situatie....
Gelukkig voor jou zit je daar niet Knipoog
Deze ruiter heeft ervoor gekozen om ALLES zelf te gaan doen, zodat het paard van begin af aan gewend is aan haar mogelijkheden en onmogelijkheden. Een andere ruiter zou het paard rijden met bv meer beencontact, wat zij dus niet kan.

Je kunt er dus gerust wat van vinden, maar deze ruiter heeft haar keuze gemaakt, staat daar achter, en komt daar ook goed mee weg. Blind vertrouwen tussen paard en ruiter. Het rijden gaat in jouw ogen misschien niet supernetjes, maar bedenk je de beperkingen die er zijn nog eens, en kijk dan nog eens?
Heeft dit paard het echt zo slecht?
Ik denk dat 'ie wel eens 10x beter af kan zijn dan bij een heleboel niet-gehandicapte wannabee's...