SteffiiY schreef:Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?
Als een paard alles doet wat jij niet wilt, dan heb je helemaal niets op dat paard te zoeken. Grote kans dat jij je eigen emoties niet onder controle hebt en dat heeft hele duidelijke effecten op het gedrag van het paard. Het paard is dan niet fout, JIJ bent dan fout. Als jij je emoties en frustraties niet buiten de bak kunt laten, heb je niet op een paard te stappen. Paarden spiegelen in dit soort situaties heel zuiver, wees er dankbaar voor, stap af en ga je eigen problemen oplossen voordat je het gaat hebben over de "problemen" van het paard. Als jij je eigen problemen hebt opgelost zul je merken dat het rijden veel gemakkelijker gaat.

. Ik heb weleens een pony gereden waar ik zeer regelmatig ''oorlog'' mee had, heel leuk beestje maar met een verschrikkelijk, onoplosbaar teveel aan energie wegens een halfjaar stilstaan. Het was niet zo dat ik er steeds afvloog ofzo, maar echt veilig was het soms ook niet te noemen, ze ging met het bit tussen d'r kiezen keihard galopperen waarbij ze niet bepaald om zich heen keek.