aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:47

Supergaaf om te zien Go jij! Go jij! !!! Ik zou het niet durven Bloos . En zonder cap rij ik absoluut niet op mijn jonge paard, dat is ook niet erg verantwoord momenteel Knipoog . Maar goed, ik heb sowieso nog een jonkie die nu leert te reageren op mijn gewicht en mijn hulpen (ben bitloos aan het inrijden, ik doe aan centered riding), dus zover zijn wij voorlopig nog lang niet Haha! . Ik ben al blij als we optomingloos van alles in de bak kunnen straks in de verre toekomst, maar ik zou het bos niet ingaan zo. Hoeft ook niet. Wel heeeeeeeeel erg gaaf om te zien dat jij dat wel doet en kan op je leuke paarden. Knipoog
Prachtige foto's!! Lachen
Daar kunnen een hoop mensen nog wat van leren..... Vork

Ik ben ook helemaal met je eens dat je een geweldige band met je paard kunt opbouwen. Dat je door wederzijds samenwerken zonder enige vorm van geweld van alles kan bereiken met je paard. Dat het inderdaad ook anders kan, als je er maar voor open staat. Mijn paard en ik zijn ook stapje voor stapje bezig om al rijdend zo'n hechte band op te bouwen en het is zo mooi om echt goed naar je dier te kijken, te zien wat hij aangeeft en daar mee omgaan op een rustige, relaxte manier. Geen strijd, geen haast, maar samen leren werken, elkaar leren begrijpen. Ja
Dat is ook het allermooiste van het hebben van een paard, vind ik zelf. Die enorm hechte band opbouwen, zie hoe het vertrouwen aan beide kanten groeit en zien hoe ver je samen komt. Daar kan echt geen wedstrijd tegenop Haha! .
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 26-11-07 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:58

Wauuuuuuuuw wat geweldig!!!!!!!
Wat ontzettend gaaf!
Ik zie mezelf echt niet op mijn verzorgpaard door de bossen galloperen zonder ook maar iets.
Hij is namelijk nogal snel, en zonder iets pfoe, lijkt me moeilijk om hem dan op tijd weer te stoppen Tong uitsteken
Maar k vind het echt heel erg goed dat je dit kan,
daar kan je echt, en dat meen ik heel erg, heeeeeeeeeeeel erg trots op zijn,
want wat jij zo doet, zijn er maar weinig van die dat ook zo kunnen.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:44

thnx voor de leuke complimentjes en thnx voor alle adviezen ...ik heb ze zo als alles gelezen ...en tuurlijk gaat het 1 oor erin en 1 oor weer eruit ...ik kan goed tegen kritiek en ben niet vies voor adviezen

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:58

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:11

Prachtig om te zien hoor! Echt super gaaf al die indianen. Je waant je zo op die manier van rijden zelf een indiaan Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:23

Pensionnetje schreef:
Een bit geeft je meer "macht". Je kan dan even héél duidelijk doorkomen. Dat is ook de reden dat er op hengstenkeuringen een bit altijd verplicht is. Ook al stap je af, aan een halster alleen heb je meer kracht te "beteugelen" dan met een bit. Voor een bit hebben ze nu eenmaal meer respect.

Gelukkig zijn alle paarden hetzelfde en is dit dé aanpak.

Kom op zeg.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:14

Hahah....als dat zo was stopte ik vandaag nog met paardrijden...Haha!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:25

Prachtig om te zien dit zeg
Ik zou het nog niet durven zo zonder iets te rijden.
Zit er nog niet vast genoeg voor ookal zit mijn paardje als een stoeltje.

Ik rijd sinds kort bitloos en het bevalt super!
Jap reageert er beter op asl op het bit, loopt meer ontspannen.
Toch ben ik nog niet zover dat ik ermee de weg opdurf, maar dat komt zeker!
Jap is 16 jaar traditionele gereden dus het heeft denk ik nog ff wat tijd nodig maar hij pakt het supergoed op, ga er zeker verder mee en wie weet kom ik ook ooit nogeens zover.....

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:51

Auky schreef:
Pensionnetje schreef:
Een bit geeft je meer "macht". Je kan dan even héél duidelijk doorkomen. Dat is ook de reden dat er op hengstenkeuringen een bit altijd verplicht is. Ook al stap je af, aan een halster alleen heb je meer kracht te "beteugelen" dan met een bit. Voor een bit hebben ze nu eenmaal meer respect.

Gelukkig zijn alle paarden hetzelfde en is dit dé aanpak.

Kom op zeg.

sorry pensionnetje als dit jou aan pak is , dan zou ik je niet graag willen bij m`n paardjes ...ok je heb sommige paarden die je niet anders kunt doen dan een bit in hangen ...maar de mijne is goed handelbaar ...waarom zou ik het dan een bit moeten doen ...je bent een leider of je bent het niet .... Knipoog

enne ze moeten geen respect hebben voor een bit ...ze zouden voor jou respect moeten hebben zoals wij respect voor hun moeten hebben Ach gut

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:54

Zeeuwtje68 schreef:
Prachtig om te zien hoor! Echt super gaaf al die indianen. Je waant je zo op die manier van rijden zelf een indiaan Haha!

tja ik heb eenmaal een indianen tik Haha! enne thnx voor je compliment Bloos

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:09

Ik vind het prachtig om te zien, echt waar Lachen Lijkt me een heel gaaf gevoel geven als je zo met je paard door het bos kunt lopen Haha!

Maar toch heb ik zoiets van: waarom doe je er niet gewoon een stalhalster om? Gewoon, voor de zekerheid. Heeft je paard vrijwel geen last van, je kan dat ding de hele tijd los laten hangen. Maar mocht je nou toch eventueel in een benarde situatie komen, dan heb in ieder geval iets om je paard echt mee vast te kunnen houden. Ik snap wel dat het er op deze manier mooier en vrijer uitziet, maar maak zulke foto's dan gewoon in de bak ofzo Lachen
En ik vertrouw er voor 100% op dat jij en je paard een geweldige band hebben, maar toch: het is en het blijft een vluchtdier. Je kunt heel ver tot je paard doordringen, maar zijn natuurlijke vluchtinstinct kwijt raken zal hij nooit doen. Dus neem dan gewoon een halster, of voor mijn part dan alleen die neckrope; maar zorg ervoor dat er gewoon geen enkel risico meer is waardoor de situatie uit de hand kan lopen.
Over je cap ga ik zeker niet zeuren, dat moet je als volwassen vrouw helemaal zelf weten Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:35

Volgens de wet dien je je huisdier (waaronder dus paarden vallen) onder appel te hebben.
Dikke kans dat de verzekering weigert uit te betalen als je een ander schade toebrengt omdat je helemaal niets aan tuig hebt waarmee je aantoont dat je middelen hebt om hem onder appel te houden.

Kun je lekker de rest van je leven betalen als je andere mensen schade toebrengt.

Sorry ik vind dit alles behalve stoer en zeker niet getuigen van kennis van paarden en al helemaal niet van rijkunst.
Dit doet mij denken aan kinderen die schreeuwen: kijk mam zonder handen!

Als je zo'n vertrouwensband hebt met je paarden maakt het verder helemaal niet uit of je er een bitloos hoofdstel aanhangt. Niet voor de paarden en niet voor jezelf.
Voor de wet en de andere weggebruikers des te meer.

Dit is niets meer of minder dan aandachttrekkerij en stoer doen en heeft verder niets met een vertrouwensband te maken.
Gelukkig heeft het hebben van een vertrouwensband niets te maken met het wel of niet in hebben van een bit oid.
Gelukkig heeft ook niet iedereen de neiging om zich zo te moeten bewijzen naar de buitenwereld.

Laat maar lekker het ene oor in en het andere oor uitgaan. Het enige wat ik kan hopen is dat een ander nooit van je bewijsdrang het slachtoffer hoeft te worden.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:37

ThePast03 schreef:
Volgens de wet dien je je huisdier (waaronder dus paarden vallen) onder appel te hebben.
Dikke kans dat de verzekering weigert uit te betalen als je een ander schade toebrengt omdat je helemaal niets aan tuig hebt waarmee je aantoont dat je middelen hebt om hem onder appel te houden.

Kun je lekker de rest van je leven betalen als je andere mensen schade toebrengt.

Sorry ik vind dit alles behalve stoer en zeker niet getuigen van kennis van paarden en al helemaal niet van rijkunst.

Als je zo'n vertrouwensband hebt met je paarden maakt het verder helemaal niet uit of je er een bitloos hoofdstel aanhangt. Niet voor de paarden en niet voor jezelf.

Dit is niets meer of minder dan aandachttrekkerij en stoer doen en heeft verder niets met een vertrouwensband te maken.
Gelukkig heeft het hebben van een vertrouwensband niets te maken met het wel of niet in hebben van een bit oid.
Gelukkig heeft ook niet iedereen de neiging om zich zo te moeten bewijzen naar de buitenwereld.

Laat maar lekker het ene oor in en het andere oor uitgaan. Het enige wat ik kan hopen is dat een ander nooit van je bewijsdrang het slachtoffer hoeft te worden.

Ben het zeker (deels) met jou eens Ja

Maar ik had het lef niet om het zo te verwoorden Bloos

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:42

Leuke foto's!

Ook ik rij met regelmaat met helemaal niets. Ik kan daar prima mijn dressuur op doen, hindernis springen of de kudde mee uit het land naar voren halen.

Echter...

Alles op eigen terrein...

Ik weet als geen ander dat een bit niet zaligmakend is. Sterker nog, vaak is bij een sterke schrikreactie het scherp inwerken van het bit JUIST reden voor nog meer paniek, doordat angst wordt gevolgd door pijnprikkels...

Dus kun je met een bitloos hoofdstel, halster of whatever op een andere manier inwerken...

Ik vind, zoals eerder gezegd, NL niet de mogelijkheden bieden om zo openlijk te rijden. Als er wat gebeurd en je komt om wat voor reden dan ook te vallen (paard valt en gaat onderuit, je krijgt een aanrijding of wat dan ook) hoe gaan ze jouw paard dan vangen in geval van nood?

Hij heeft geen halster, geen touwtje niets!

Zo rijden is leuk, maar zorg wel dat er altijd in ieder geval wat om het hoofd of de hals zit. Of je het gebruikt is een tweede, maar (en ik weet er alles van, in mijn werk kom je met regelmaat loslopende beesten tegen) het is voor anderen een stuk fijner als een dier "te pakken en mee te nemen" is...

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 02:27

ThePast03 schreef:

Afgod
ik ben het hier helemaal mee eens, niks meer op aan te voegen.

ik vind het zeer onverantwoord, helemaal tegenover andere weggebruikers.

dit is misschien in amerika leuk waar je ruimte zat hebt en in de wijde omgeving geen dorp, huis of mens tegenkomt.
maar dit is NL mensen, kom op zeg... hier kan zoiets toch niet.

ik vind eigenlijk dat hier regels voor moeten komen, zonder zadel okay, maar zonder halster/hoofdstel of iets dergelijks zou echt verboden moeten worden.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 07:43

ben ik helemaal met jullie eens ...ThePast03 en de andere die zich zo durf te uiten ...

maar ik hoopte toch dat jullie de rest ook gelezen had wat ik al eerder zei over bepaalde dingen ...

maar stoer doen ikke !!! ik ben helemaal niet stoer want zou niet op jou paard durven ...ook niet met bit ...waarom ??? omdat ik jou paard niet kan van karakter , ik weet niet hoe hij op bepaalde dingen reageerd etc etc ....dus nee ik ben niet stoer ...

maar goed ...na 3 jaar oefenen was dit m`n kroon voor m`n werk en dat mag iedereen zien ...

zoals iedereen trots is na lange tijd trainen met dressuur/springen de eerste plaats heeft behaald ...

en natuurlijk wil ik behoede aan iedereen die dit ook willen proberen ....doe dit niet zo maar effentjes ...ook al ziet dit stoer uit !!!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 08:01

Ik kom even terug op wat Bispax bij de foto's schreef;

Citaat:
luister vaker naar je paard ...ongeacht je nu een recreatie ruiter ben of een wedstrijd ruiter ...waardeer elke dag wat hij voor je doet en zeg dat ook ...laat het voelen dan komt alles goed

Waarheid als een Koe !
Afgod Amen!

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 08:03

Dit is met paarden omgaan en paarden met mensen omgaan.
Grote bewondering voor jou.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:41

Ik heb grote bewondering voor je en snap dat het een 'kroon op je werk is' , maar doe het lekker op een afgesloten weiland van een boer o.i.d , in ieder geval een afgesloten stuk dat mocht hij schrikken je niet over een kindje heen walst wat zich in de bosjes had verstopt omdat die naar een paddenstoel keek

(om even een vb te noemen Knipoog ) !

Op een weiland kan je heerlijk galopperen en mocht je er nou naast liggen of een schrikreactie hebben dan is er niks aan de hand want je bent geen gevaar voor anderen , en nu wel degelijk !

Zelf rijd ik vaak met een halster en een touwtje op de buitenrit , maar ik moet er niet aan denken dat ik niks heb om vast te houden...stel dat je ernaast klapt , meestal heb ik mijn pony dan nog vast , maar moet je voorstellen dat hij m'n smeert en er rijden auto's e.d ..dan zijn de gevolgen niet te overzien ! En al HELEMAAL niet als jij erop zit en hij gaat ervandoor....

maar verder vind ik het echt knap . heel veel respect !

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:06

ThePast03 schreef:

mooi verwoord....als je een ongeluk krijgt, ben jij als TS, de l*l. Je krijgt echt niets vergoed, idem omdat je geen cap op hebt. Je brengt andere weggebruikers ook in gevaar, dat wel eens gerealiseerd?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:14

Tja vind het heel moeilijk om hier iets over te zeggen.

Ten eerste ik vind eht superknap dat je dit na jaren voor elkaar gekregen heb! Het is gewoon te zien dat jullie een goed team zijn!

Ten tweede sluit ik mij gedeeltelijk aan bij een aantal andere mensen, het is wel erg gevaarlijk als je zo de weg op gaat.
Tuurlijk is de band goed met je paard, maar het blijft een vluchtdier!

Maar nu even wat anders:
Krijg je daar nou veel commentaar op als je zo buitenrijdt? Als ik met mijn halsterhoofdstel ga rijden vinden ze het maar eng en erg gevaarlijk...

Enne wel foto's blijven plaatsen hoor!

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:55

ik vind het echt super om te zien die band die ze heeft met haar paarden!
wederzijds respect en vertrouwen,

uit ervaring met mijn eigen pony weet ik dat je met een bit ook niks kan beginnen. als ze schrikken gaan ze daar ook dwars doorheen en nog meer in gevecht tegen het bit en dan heb je ook niks meer te vertellen.
ik rij haar nu bitloos en het is een hele andere pony geworden veel meer ontspannen.

mijn andere pony is nu 3,5 (ken ik vanaf dat ie geboren is) ben ik ook bitloos aan het rijden.
hij is dit jaar gecastreerd omdat ie een echt macho was geworden als je andere paarden tegen kwam dan was die echt eng. ik heb hem ook geen bit in gedaan omdat ie dan misschien makkelijker te houden is! ben op curcus geweest 3dagen en heb veel geleerd daarna liep ik met een touwhalstertje met hem langs andere paarden.
het was niet zijn fout maar de mijne. ik wist niet hoe ik ermee moest omgaan op de manier hoe ik het wou!

en een paard is en blijft een vluchtdier maar ook dat kan je hem leren mijn pony van 3,5 loop ik overal mee langs drukke wegen woonwijken enzovoort. tuurlijk schrikt ie wel eens maar dat doet ie netjes sprongetje opzij of hij gaat kijken wat er nou eng is.

hou hem in het vluchtgedrag en hij hoeft niet te vechten om weg tekomen omdat jij hem tegen houd.
paarden in de natuur schrikken ook en wat doen ze ze rennen 4meter en draaien zich om en gaan kijken waar ze van schrokken.

maar iedereen heeft zijn eigen gedachtens over hoe met zijn paard om te gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:21

Wanneer iemand op deze manier rijd wil dat toch wel heel veel zeggen,het feit dat je zo naar buiten gaat terwijl je kids hebt wil dus zeggen dat jij en je paard elkaar 100% vertrouwen.Ik vind de reactie van je wil alleen maar stoer doen heel raar,veel mensen zijn jalours maar durven daar niet voor uit te komen.Het wil toch wel heel veel zeggen, dat als je zo rijd je een zeer sterke band hebt met je paard.Je hebt zoveel bereikt dat je weinig meer nodig hebt om te gaan rijden,ik doe het alleen nog maar in de bak omdat het bij ons te druk is buiten.te veel verkeer wat geen rekening houd met de ruiters.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:32

playboysches schreef:
maar dit is NL mensen, kom op zeg... hier kan zoiets toch niet.

Hier in Putten zou het echt wel kunnen, de paden zijn hier zoooo lang en je komt geen drukke weg tegen (tenzij je aan de andere kant van de Garderenseweg je stal hebt). Voordat je paard met jou erop de stal heeft berijkt is ie allang moe..
Maar goed, je kan altijd nog fietsers omver kegelen, dat blijft een feit.
Toch vind ik het nog steeds erg cool als ik mensen zo zie rijden en ja als je je paard al 10 jaar hebt dan ken je het ondertussen echt wel, die van mij is er in 11jaar nog nooit vandoor gegaan en doet hooguit 3 passen naar voren om vervolgens om te draaien en te kijken waar hij nou eigenlijk van geschrokken is.
Het blijven dieren, daar ben ik het echt wel mee eens maar niet ieder paard heeft een vluchtgedrag als hij zijn baasje/baaszinnetje 100% vertrouwd!
Goed voorbeeld is dat die van mij bang is voor tracktoren. Waarom?? Omdat ik hem bang heb gemaakt....Hij was echt bang in het begin en door zijn reactie span ik blijkbaar toch aan wanneer ik zo'n gevaarte aan zie komen...Hij zou niet schrikken als ik er niet op reageer maar iets in mijn lichaam zegt: "ENG!!" en hij reageert daar op door achteruit te lopen. Met bit of zonder bit...dat maakt geen verschil helaas.
Laatst bijgewerkt door AnjaKos op 27-11-07 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:34

marleen_usar schreef:
Ik vind de reactie van je wil alleen maar stoer doen heel raar,veel mensen zijn jalours maar durven daar niet voor uit te komen.Het wil toch wel heel veel zeggen, dat als je zo rijd je een zeer sterke band hebt met je paard.

Als ik jaloers was zou ik dat rustig zeggen. 30 jaar geleden ging ik op mijn (volgens anderen gestoorde) Amor nakomeling zonder zadel en alleen met halster naar buiten en ik liet hem ook heerlijk volop galopperen. En dat ging dan ook nog vaak gepaard met vreugdebokken van zijn kant. Haha!
Niemand vond dat toen bijzonder en ikzelf eigenlijk ook niet.
In het weiland zaten we vaak genoeg helemaal zonder iets op onze paarden, maar hoe jong we ook waren hadden we wel het verstand om dat niet op de weg of in het bos uit te gaan proberen.

Niet dat we toendertijd dachten aan het gevaar voor andere mensen, daar waren we te jong voor.
Maar we waren wel gek op onze paarden en wilden niet het risico lopen dat we eraf donderden en onze paarden loskwamen zonder ook maar iets om waarmee iemand ze makkelijk kon vangen.

Jaloers ben ik op Isabell Werth die ik een tijd geleden op tv zonder zadel en met alleen en halster een complete grand prix proef zag rijden met ook nog eens een goede houding.

Als het geen stoerdoenerij zou zijn zou het ook geen probleem moeten zijn om een halster of bitloos hoofdstel om te doen. Dat hangt er dan alleen maar bij voor noodgevallen en heb je verder helemaal geen last van.

En ik denk niet dat je bij je verzekeringsmaatschappij hoeft aan te komen met vertrouwensbanden. Clown