Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hermelientje schreef:Even een aanvulling op de uitdrukking HKO 4 (die dan al dan niet rijkunstig een 2 zou kunnen worden). Er is mij laatst verteld bij een aankoopkeuring dat een dierenarts op basis van foto's een cijfer toekent van 0-4 aan het straalbeentje (en gebied daaromheen geloof ik). Dit cijfer zou dan een voorspellende waarde hebben voor de kans op het ontstaan van kreupelheid. Het is dus niet zo dat dit cijfer een klinisch beeld aangeeft.
Er zijn zelfs mensen die twijfelen aan de voorspellende waarde van dit getal, zoals uit deze link blijkt.
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederlnd/kreupele_kansen.html
Volgens mij is hier onlangs nog meer onderzoek naar gedaan (samenwerking Utrecht/Wageningen dacht ik), maar kan dit nu helaas niet vinden.
Je zou er versteld van staan hoeveel afwijkingen er op foto's wel niet te zien zijn aan knieën van personen die nog nooit in hun leven last van enige pijn en/of bewegingsbeperking hebben gehad en omgekeerd hoeveel mensen er pijnlijke knieën hebben zonder enige aanwijsbare oorzaak.
pol schreef:Beetje laat maar toch wil ik bv "detour" erop wijzen dat dhr James Randi al jaren voor diegene die aan kan tonen dat homeopathie echt werkt 1 miljoen dollar weggeeft!! Tot nu toe heeft zich nog niemand aangemeld!! Maar misschien waren jullie nog niet hiervan op de hoogte? Natuurlijk hebben we gelukkig te maken met het herstellend vermogen van het lichaam maar in hoevere? Eén ding is zeker rechtrichten is van "levensbelang". Helaas is dat natuurlijk zo. Niet alle paarden zijn "keurig" geboren in die zin dat ze hun gewicht nu eenmaal mooi over 4 benen kunnen verdelen. Toch is het bijna niet te begrijpen dat zoveel paarden echt slecht gereden worden en zich toch staande kunnen houden. Misschien erg hoge pijngrens!? Want omdraaien kunnen we het niet alle paarden die rad gaan zijn rechtgericht. Maar kunnen paarden die niet rad gaan en zelfs kreupel zijn dmv rechtrichten op orde krijgen. Vele gevallen wel !! Maar in hoeverre dit ook echt terug te zien zal zijn op de foto`s. Ik heb hier een paard die ik volgens de veearts kon gebruiken als troetel!!Na de nodige behandelingen en poeders enz. heb ik ervoor gekozen om ze gewoon lekker in de wei te laten en ... ze loopt nu een jaar later weer rad!!

Zammie schreef:Ik geloof dat er wat belangrijks wordt vergeten en dat is dat de eerste medicijnen allemaal uit de natuur afkomtsig waren en nog steeds zijn er veel reguliere medicijnen gemaakt van plantjes ed..... Hoezo niet bewezen?????
dus een lekker dikke PUH naar iedereen die eerst bewijs wil zien toch....
maikeltje schreef:Interessant Detour![]()
Maar weten ze wel 100% zeker dat het artrose is geweest dan?
En waarmee is dat litteken weggegaan dan? (ik heb zelf een enorme joekel van een litteken op m´n been, die ben ik ook liever kwijt dan rijk)
MarvanTom schreef:Mijn vraag blijft: waarom stap je op je kreupele paard?
aerdenhout1 schreef:MarvanTom schreef:Mijn vraag blijft: waarom stap je op je kreupele paard?
Misschien omdat de slager anders de laatste optie is??
Maar laat het nog een keer heel duidelijk zijn...er is denk ik niemand hier op dit topic die op een lam kreupel paard gaat zitten! Het zijn dan paarden die onregelmatig lopen omdat er een been meer belast is geweest, of omdat het zo in de "kop" van het dier zit dat daar pijn zit dat ze onregelmatig blijven lopen, of om gewrichten weer soepel te maken, of om spieren aan te sterken enz. Daarvoor is dan meestal al een heel traject geweest van dierenartsen.