Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:29

sharoontje schreef:
Tja of het nou een eenmalige actie was of niet, ik zou het persoonlijk nooit doen (zoals meerdere bokkers hier), aan de andere kant ziet het er allemaal leuk uit Lachen

En over al die meningen verder, laat haar lekker gaan Lachen Zijzelf is degene die het beestje verkloot niet wij, dus wij kunnen eingelijk al die meningen enzo wel geven, maar het zal niet veel helpen Knipoog

En waar baseer jij op dat dit beestje daarwerkelijk nu is verkloot?

Volgens mij staat hij nu nog steeds heerlijk op de wei, is nog steeds even blij, mankeert niks, zo gezond als wat.
Alleen met een leuke ervaring rijker.

Alles waar een veulen op vroege leeftijf positief mee in aanraking komt, geeft alleen maar voordeel voor later.
Wil niet zeggen dat je er nu een zadeltje op moet gooien, bitje in moet doen etc Lips are sealed
Maar dat hoef ik hier niet te zeggen op Bokt dacht ik zo.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:40

Ziet er onspannen en leuk uit. Veulen heeft er lol in zo te zien. Als dit af en toe eens gebeurt dan zie ik er geen probleem in. Ik hadt een veulen en als die met mams in de bak stond waar een hindernis stond dan ging hij deze uitzichzelf oefenen (Zonder mams). Moest hem als hij te hoog was echt afbreken. Heeft ie niks aan over gehouden.

Wat denken jullie dat er op grote opfokstallen gebeurt? Dan worden jonge veulens al getest bij het vrijspringen met mams. Is niks raars aan.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:07

Veulen lijkt goed te kunnen springen ! Heeft ook een leuke kleur Lachen !

Verder, zoals Wilawander al heeft vermeld, ben ooit naar een grote internationale jumping gaan kijken, waar ook een veiling werd georganiseerd, waar topveulens en jonge paarden werden verkocht, ze lieten het veulen dan rondlopen in de piste, en er werd een video getoond. En op die video lieten ze de veulens ook vrijspringen, niet zo vrijwillig en veeeeeeeeel hoger. En als je toen zag aan welke bedragen deze paarden weggingen, dan denk ik wel dat het toekomstige toppaarden zullen worden. En daar word heus niet zoveel geld aan gegeven, als dat vrijspringen op jonge leeftijd zo slecht zou zijn dat ze er schade van ondervinden.
Ik denk nu ook wel niet dat je dit elke dag of zelfs week ofzo moet doen met je veulen, maar anders kan dit volgens mij geen kwaad, zeker eens niet om te testen hoe z'n techniek er uit ziet.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:16

Jong geleerd is oud gedaan zegt het spreekwoord :p

Voor een enkele keer kan het geen kwaad mits de bodem goed is en de hindernis niet te hoog is gebouwd.
Het veulen vind het volgens mij wel leuk Knipoog Ze kunnen ook zulke rare bokkensprongen maken in het weiland..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:27

Pff paarden worden veel te veel vertroeteld tegenwoordig. Het verbaasd me soms zelfs dat veulens nog geen beenbescherming om hebben in de wei Koe

Als een veulen uit zichzelf wil springen dan doet die dat maar. In het wild zou die dat ook doen over boomstronken, gevallen bomen, greppeletjes enz. En daar hebben ze ook geen mooie gladgetrokken goede bodem en lopen ze soms behoorlijke heuvels op en af (wat natuurlijk ook zeeeer belastend is he Clown )

Ik vind het een prachtig veulen en kan goed springen! Mama mag er ook wezen.

Wees maar trots op je paarden.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:36

de techniek van het veulen is wel super, vind ik zelfs beter als die van mams. inderdaad een heel mooi veulen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:47

Bojangles schreef:
sharoontje schreef:
Tja of het nou een eenmalige actie was of niet, ik zou het persoonlijk nooit doen (zoals meerdere bokkers hier), aan de andere kant ziet het er allemaal leuk uit Lachen

En over al die meningen verder, laat haar lekker gaan Lachen Zijzelf is degene die het beestje verkloot niet wij, dus wij kunnen eingelijk al die meningen enzo wel geven, maar het zal niet veel helpen Knipoog

En waar baseer jij op dat dit beestje daarwerkelijk nu is verkloot?

Volgens mij staat hij nu nog steeds heerlijk op de wei, is nog steeds even blij, mankeert niks, zo gezond als wat.
Alleen met een leuke ervaring rijker.

Alles waar een veulen op vroege leeftijf positief mee in aanraking komt, geeft alleen maar voordeel voor later.
Wil niet zeggen dat je er nu een zadeltje op moet gooien, bitje in moet doen etc Lips are sealed
Maar dat hoef ik hier niet te zeggen op Bokt dacht ik zo.

Amen!!!! Haha!

Ik vind het er geweldig uitzien! Het veulentje heeft er echt lol an zo te zien.
Als ik sommige reacties hier lees krij ik van die grappige voorstellingen van panische Bokkers die gillent achter hun veulentjes aan rennen die in de wei vrolijk aan het rondscheuren en bokken zijn; "Veulentje, denk om je gewrichtjes!!!!" ROFL

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:54

Dit zijn trouwens de foto's van dat onderzoek waar de veulens met merries ergens in het hele hoge noorden werd gedaan
http://www.toffiimages.de/var/storage/images-versioned/36070/1-eng-GB/0520d072bfohlenjpg1_large.jpg
http://www.toffiimages.de/var/storage/images-versioned/36082/1-eng-GB/0520d114bfohlenkopiejpg1_large.jpg
toch zie ik hier duidelijk dat het veulen liever de andere kant opgaat
http://i142.photobucket.com/albums/r106/avelienvd/DSCF0136.jpg
eerste sprongetje heb ik geen probleem mee , verdere foto's vind ik te hoog , al helemaal als ie zijn moeder moet volgen dan komen de afstanden niet meer kloppend , en kan ie niet juist inschatten en dan vind ik het zelfs gevaarlijk ..met zo'n balken al helemaal trouwens er bestaan kunststofpalen tegenwoordig Knipoog
Zangersheide doet pas springen in de winter dat ze gespeend zijn ..zeker nooit als ze nog aan de tiet van moeder hangen ..kraakbeen is nog niet eens volgroeid !!
maar zoals gezegd op enkele veilingen gebeurd het al en dus gaan de particulieren het nabootsen Scheve mond
daar worden trouwens de moeders omgeleid Pling
http://www.veulenveilingbrabant.nl/spc/paardenPic/2/foto1.jpg
laatst stond er trouwens een artikel in een goed paardeblad over vrijspringen van paarden jonger dan 3 ...is een hele slechte zaak aan het worden , er zijn mensen die gewoon de hele winter het hele land afreizen ..van wedstrijd naar wedstrijd Verdrietig Verdrietig om dan nog niet over het trixen te spreken
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 06-08-07 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in linkjes veranderd

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 11:19

Goh dat is de enige keer dat ze niet wou Besita.
Is ze verplicht om er over heen te gaan dan?
Bij mijn weten heb ik haar niet op de sprong aangestuurd maar ging ze uit zichzelf.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 11:25

Nog even @ThePast03.
In fiete beweer jij nu dat wij dit veulen niet goed begeleiden, en geen ervaring hebben.
Vind ik toch knap oordelen als je niet weet wat ik aan ervaring heb.
En ja met deze merrie fokken we om het jaar vanwege het feit dat het ook ons wedstrijdpaard is.
Maar betekent dat dat we minder ervaren zijn?
Ik denk zelf van niet, gezien het feit dat er met de moeder van deze merrie ook regelmatig gefokt werd.

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:31

haha ik vind het hilarisch om te zien dat sommige zeggen dat je geen verstand hebt van paarden als je ze dit laat doen, want wie zegt dat hun zelf zoveel verstand ervan hebben?? Het is idd een erg jong beestje maar hij doet het super leuk.. vind het heel jammer dat er mensen zijn die zich zo op gaan winden en zich er zo meebezig houden... het is de eigen keuze geweest, en het beestje heeft het leuk gehad en lekker kunnen spelen.. ik heb zelf een 3 jarige ruin gehad die we toen hij klein (en hengst) was ook niet achter heiningen van 1.20 konden houden.. op dit moment is hij 5 en springt hij de sterren van de hemel en is hij in Hoofddorp nog uit een heel groot deelnemersveld 1ste geworden, ik wil hier maar mee zeggen dat als paarden talent voor iets hebben ze dit zelf wel laten zien (of t nou dressuur is of springen) en het is echt niet erg dit een keer uit te proberen..
Mooi veulen ook!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:06

Avelienvd schreef:
Bij mijn weten heb ik haar niet op de sprong aangestuurd maar ging ze uit zichzelf.

nu ga ik alle dagen met paarden veulens om maar je gaat me toch niet wijsmaken dat ze helemaal ui zichzelf een hindernis gaan opzoeken om te springen ..ja je hebt moeder erover laten springen en dus had je 90 % kans dat ze zou volgen ..bovendien zeg je zelf dat het is om te kijken of er iets inzit ..dus bewust genoeg lijkt me

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:10

besita schreef:
Avelienvd schreef:

nu ga ik alle dagen met paarden veulens om maar je gaat me toch niet wijsmaken dat ze helemaal ui zichzelf een hindernis gaan opzoeken om te springen ..ja je hebt moeder erover laten springen en dus had je 90 % kans dat ze zou volgen ..bovendien zeg je zelf dat het is om te kijken of er iets inzit ..dus bewust genoeg lijkt me

En dan nog. Je hebt zelf fotos geplaatst waaruit blijkt dat ze niet enige is die die gedaan heeft. Maar (nogmaals) ook fokkers en stallen met veuelens van net zoveel of meer waarde als deze. Als het zo slecht was deden die het ook vast niet.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:38

Nou ze ging dus zeker wel uit eigen beweging er heen.
Ook als mams er nog niet overheen was.
En ja ik wou inderdaad zien wat ze met een hindernis zou doen.
Voor het zelfde geld was ze er niet eens op af gegaan.
Dan heb je dus ook al een beetje beeld erbij.
Nu weten we dat ze graag naar een sprong toe wil.
En daar bij hebben we dus haar techniek kunnen zien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:03

Avelienvd schreef:
Nog even @[*olduser*].
In fiete beweer jij nu dat wij dit veulen niet goed begeleiden, en geen ervaring hebben.

Waar in vredesnaam haal je dat uit mijn berichten? Nogmaals leg me alsjeblieft geen woorden in de mond die ik nooit gebruikt heb.
Het enige wat is zeg is dat ik de meerwaarde niet zie, verder heb ik nergens gezegd dat het slecht voor het veulen is of dat jullie het veulen niet goed begeleiden.

Zelf zou ik het veulen liever op 2,5 jarige leeftijd testen omdat jullie haar toch tot die tijd zeker aanhouden en je op die leeftijd veel meer kan zien.
Jullie willen graag een vergelijking met dit veulen en een veulen wat over 2 jaar geboren moet gaan worden, dat is jullie goed recht. Ik heb niet de kunde om een veulen op een leeftijd van 4 maanden te beoordelen en jullie blijkbaar wel.
Vraag me trouwens af wat jullie doen als het veulen wat over 2 jaar geboren moet worden een hengstveulen wordt?

Ben trouwens wel benieuwd naar de sportprestaties van de moeder en de sportprestaties van eventuele eerdere nakomelingen, zelfde geldt voor de grootmoeder en overgrootmoeder.
Dat soort dingen zeggen mij nu eenmaal meer dan een sprongetje van een veulen van 4 maanden.
Mijn tekortkoming. Knipoog

Op zich ben ik dus niet perse tegen het een keertje laten springen van een veulen, ik snap de redenen die je opgeeft alleen gewoon niet.
Nogmaals: Als je had gezegd "we wilde gewoon een keertje zien hoe ze het deed" had ik niet eens gereageerd.
Maar het verhaal: We willen met 4 maanden zien hoe ze springt zodat we over 2 jaar weten of we het veulen wat dan geboren wordt willen houden of deze vind ik niet logisch klinken.
Jullie wel en dat is het belangrijkste.

Ik begrijp de logica van grote stallen zoals Zangersheide en die mensen daar zien ook elk jaar een grote hoeveelheid veulens voorbij springen waardoor een schat aan ervaring en kennis hebben.
Maar die doen het ook niet op een leeftijd van 4 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:39

Leuk veulen Lachen
Kan goed springen.
Zal nog wel wat worden in de spring sport Knipoog
En voor 1x kan het toch wel?
Paard wordt niet op gejaagt, gaat er gewoon met vrije wil over heen.
Mams kan er ook wat van Knipoog

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:16

Véttttt lief Haha!
Word later vast een goed springpaardje Knipoog

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:20

In een bit blad van een tijdje geleden is juist verteld dat het wel goed is voor dit veulen. Clown
Altijd dat gezeur! het veulen heeft een goede techniek, het springt super! De merrie kan ook super leuk springen! het is een schattig stel Knipoog
Veel plezier er nog mee, het is zeker een toekomstig talentje Knipoog

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:51

Hay Hay ik vind het echt een heel mooi en schattig veulen ik vind de foto's ook echt heel mooi gelukt en een mooie spring tegniek allebij !
Heel Heel veel plezier er nog mee!:)
Groetjes Suzanne

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:53

precies! en tegen die anderen zou ik zeggen, hou je lekker met je eigen paard bezig en stop met dit onnodige geleuter..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:57

Even het vriendelijke verzoek om de discussie netjes te houden en geen foto's als foto's te plaatsen in reacties.

BelleAllure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:05

poehh wat een geleuter... ik vind echt dat iedereen zich het een beetje te veel naar de bol laat stijgen.. als je al zo moeilijk gaat doen als een paardje 1 keer over een hindernis springt.. hou dan ook gewoon op met paardrijden want dat is ook niet goed e.. en zo kan ik nog meer dingen op noemen het is haar veulen dus zij zou goed moeten weten wat wel en niet kan, vinden jullie ook niet...
Het is een super leuk veulen en je moet er trots op zijn Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:10

Jeetje jij bent echt gek!!
Leuk hoor, nu heb je je veulen verkl**t.
Wat een fun zeg om je veulen 1 x te laten springen, weet je wel wat je hem aan doet?
Maar niet heus..

Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen
Geweldig leuk veulen heb je en ik hoop dat je er nog veel plezier mee gaat beleven!!

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:29

BelleAllure schreef:
poehh wat een geleuter... ik vind echt dat iedereen zich het een beetje te veel naar de bol laat stijgen.. als je al zo moeilijk gaat doen als een paardje 1 keer over een hindernis springt.. hou dan ook gewoon op met paardrijden want dat is ook niet goed e.. en zo kan ik nog meer dingen op noemen het is haar veulen dus zij zou goed moeten weten wat wel en niet kan, vinden jullie ook niet...
Het is een super leuk veulen en je moet er trots op zijn Haha!

Preciesss Helemaal mee eens! Haha!

xx

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:27

Tja ik ben hier ook geen voorstander van. Ik vind namelijk de hindernisjes al vrij hoog. Een veulen van die leeftijd hoort in de wei. En ja ik snap dat het eenmalig was maar dit is mijn persoonlijke mening Lachen