ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:40

Marije1984 schreef:
Soms vindt ik het niet verkeerd om eens een ander bit te proberen. Een bit is net als een zadel, dat moet voor het paard fijn in de mond liggen. Bij de 1 zal dat een busttrens zijn en bij de ander een dubbelgebroken. Ik ben dus wel erg kritisch op het ijzerwaar. Uiteraard moet de basis altijd goed voorelkaar zijn. Het heeft geen zin om een aner bit erin te gooien als het iets rijtechnsch, maar als iets systematisch terug komt, komt het 9 van de 10 keer bij het harnachment weg. Dus of het zadel of het bit wat niet fijn ligt

Ik heb ook niets tegen andere bitten. Niet ieder paard houdt van een rvs gebroken bus- of watertrens. Een paard wat ik ken, vindt een rubber stang erg fijn. Dus daar rijd ik haar ook op, dan loopt ze fijn ontspannen, nageeflijk. Ik ben daar erg flexibel in, het paard mag van mij het bit bepalen. Een bit is maatwerk net als een zadel. ik begrijp dat idee dat ieder paard op hetzelfde bit zou moeten lopen, dus ook niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:25

Tussen trenzen kun je imo rustig eens kijken welke het paard het fijnste vind.
Maar gaan we rommelen met bitten met hefboomwerking, rollen enz, dan zeg ik dat niet meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:51

Ik heb thuis 3 bitten voor mijn pony liggen.. Een dikke bustrens enkelgebroken. Daat ben ik hem mee begonnen te rijden maar na een week dat de pony telkens tegen mijn hand inkwam, ben ik met een dunne watertrens gaan rijden ook enkelgebroken.
Nu heb ik sinds een paar maanden een dubbelgebroken bitje met pasvorm, en wissel ik die laatste 2 af.
Ik krijg wel eens commentaar dat die bitten zo dun zijn, maar met een dikker bit doet hij zijn mond open en gaat helemaal met zijn hoofd omhoog staan, al voordat je erop zit en zelfs met gewoon longeren..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:58

Toen ik nog op trens reed, had ze een mylerbit. Dit zijn nu niet de dikste bitten maar daar liep ze dus het beste! Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter, ben het dan ook met Yamcha eens, niet ieder paard heeft dezelfde rug of mond, dus het is logisch dat ook in dat hanarchement verschillen zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:12

Na gisteren gereden te hebben weet ik het ook...ik trek er wel eens aan !
Dat is volgens mij geen schande want met niets doen gebeurd er zeker niets.
Tussen het zien van fouten en het oplossen zit nog al wat. Fouten kijken kunnen we allemaal maar oplossen is een ander verhaal.
Waarom trekt iemand bv aan zijn binnenteugel in traver ? Het is niet goed maar op wedstrijd probeerd iemand de jury te foppen zodat het toch nog wat lijkt.
Misschien gaat het thuis wel goed maar door de spanning even niet in de proef. Daarom hebben we les en hopen we te verbeteren.
Voor mij gaat de b ruiter die iemand verteld dat hij zijn z oefeningen niet goed doet er niet in. Die verteld wat ze niet goed vind maar weet vaak niet de oplossing.
Ik persoonlijk vind het leuk om mensen te helpen met rijden op een positieve manier en niet door alleen fouten te kijken. Natuurlijk erger ik me op wedstrijd ook aan opengetrokken monden en daar mee winnen. Dus probeer ik zelf dat ten allen tijden te verkomen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:30

trekken is nooit goed!! dat vind ik dus wle een schande. tenzij het een noodstop is. een weerstandbiedende vaste hand is iets heel anders dan trekken

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:47

kohtje schreef:
Na gisteren gereden te hebben weet ik het ook...ik trek er wel eens aan !
Dat is volgens mij geen schande want met niets doen gebeurd er zeker niets.
Tussen het zien van fouten en het oplossen zit nog al wat. Fouten kijken kunnen we allemaal maar oplossen is een ander verhaal.
Waarom trekt iemand bv aan zijn binnenteugel in traver ? Het is niet goed maar op wedstrijd probeerd iemand de jury te foppen zodat het toch nog wat lijkt.
Misschien gaat het thuis wel goed maar door de spanning even niet in de proef. Daarom hebben we les en hopen we te verbeteren.
Voor mij gaat de b ruiter die iemand verteld dat hij zijn z oefeningen niet goed doet er niet in. Die verteld wat ze niet goed vind maar weet vaak niet de oplossing.
Ik persoonlijk vind het leuk om mensen te helpen met rijden op een positieve manier en niet door alleen fouten te kijken. Natuurlijk erger ik me op wedstrijd ook aan opengetrokken monden en daar mee winnen. Dus probeer ik zelf dat ten allen tijden te verkomen.

Ik ben ook maar een B ruiter (die zondag L1 gaat starten Tong uitsteken ) maar ik kan zeker wel beoordelen of een Z proef lekker loopt ja of nee. Een oplossing zal ik misschien niet hebben, maar een ruiter die trekt en ruw rijd kan bijna iedereen er wel uit trekken. Getruct rijden evenzo. Als je goed paarden kunt lezen dan zie je veel. Paarden die op de voorhand gaan lopen, niet meer lekker over de rug lopen, paarden die niet lekker gedragen lopen, zijn helaas van alle niveau´s. Terwijl ik vind dat dat in de Z niet meer voor mag komen.

Voor het oplossen van fouten heb je je instructie, niet de toeschouwer op een wedstrijd. En helaas zegt het niveau (Z?) niet altijd alles. Al moet ik er eers nog maar even zien te komen Sigaar

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:09

Esperanza schreef:
Al moet ik er eers nog maar even zien te komen Sigaar

Inderdaad, maar zou jij het jou wel meteen foutloos lukken?
Is het jou gelukt om foutloos in het L1 te belanden?
Denk je dat er een punt komt in jouw paardrijcarriere dat je paard geen correctie meer nodig heeft, en dat alles altijd voor een 8 gaat?
Dat is niet in het B, niet in het L, niet in het M en ook niet in het Z!
Je bent toch gewoon nooit uitgeleerd, ook niet in het Z hoor Knipoog

Dus het lijkt mij vanzelfsprekend dat je daar óók ruiters ziet die het nog niet voor elkaar hebben. En dan zijn de basisfouten die jj aanhaalt imo natuurlijk ook erger. Maar ook al zou je paard goed aan de basis staan, dan valt het nog niet mee een Z proef vloeiend en foutloos te rijden.

Het is niet vanzelfsprekend dat het dan altijd maar goed zal gaan..
En negatief commentaar leveren is stukken makkelijker dan OPBOUWEND commentaar.. Dáár kan de ruiter nl wat mee, met zaken als jij doet dit of dat en das fout niet. Want zon ruiter weet meestal wel waar het aan schort.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:49

Starbreeze schreef:
En negatief commentaar leveren is stukken makkelijker dan OPBOUWEND commentaar.. Dáár kan de ruiter nl wat mee, met zaken als jij doet dit of dat en das fout niet. Want zon ruiter weet meestal wel waar het aan schort.

kijk opbouwend commentaar geven is nu eenmaal heel moeilijk. Er zijn mar weinid mensen die het kunnen doen en vaak hebben mensen een verkeerd beeld bij opbouwend commentaar. Alleen de echte communicatie mensen kunnen GOED opbouwend commentaar geven (en zelfs die krijgen vaak nog een workshop erin, heb ik ook gehad met me opleiding).

Men moet gewoon de commentaar zo brengen alsof ze het tegen zichzelf hebben. dus zoals ze zelf ook behandelt willen worden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:15

het gaat niet om opbouwend commentaar maar om onderbouwd commentaar. tenminste dat idee heb ik hier op bokt wel altijd.

Je kan zeggen: dat paard loopt op de kop!
Maar je kan ook zeggen: dat paard loopt op de kop omdat.....

En dat laatste is voor sommige mensen lastig en dan gaat het mis wat betreft het klasse niveau.
En daar kan ik dan wel inkomen.
Als je iets zegt dan wel met het idee:

ik vind of ik denk dat....
en niet: het is zo!!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:35

Starbreeze schreef:
Denk je dat er een punt komt in jouw paardrijcarriere dat je paard geen correctie meer nodig heeft, en dat alles altijd voor een 8 gaat?

Dus het lijkt mij vanzelfsprekend dat je daar óók ruiters ziet die het nog niet voor elkaar hebben. En dan zijn de basisfouten die jj aanhaalt imo natuurlijk ook erger. Maar ook al zou je paard goed aan de basis staan, dan valt het nog niet mee een Z proef vloeiend en foutloos te rijden.

Tja wat is foutloos? ALles 10nen? Die had ik niet hoor. Haha! Ik had 5 wedstrijden nodig voor 11 wp, is dat foutloos? Dat vind ik nl niet en al helemaal niet relevant. Tuurlijk gaan er dingen fout en das niet erg. Maar dat een middendraf er nog niet zo spectaculair uitkomt of dat het paard niet stil blijft staan met halthouden... tja, verbetering mogenlijk. Ik hoop altijd te blijven leren tot aan mijn 80e toe.

Maar er zijn dingen die ik te erg vind en die in dat soort klassen niet meer mogen voorkomen. (Die eerder genoemde basisdingen) Ik vind wel belangrijk dat het paard fijn loopt. De wp zijn daaraan ondergeschikt. De basis moet in orde zijn, kleine foutjes in uitvoeringen van oeffeningen, ach, daarvoor ben je bezig, om dat te verbeteren.

Maar er is een groep mensen die de wp belangrijker vinden dan hoe hun paard loopt. Die willen in het Z rijden koste wat kost. En dan direct de S&T er in (status) zonder te kijken of zij zelf en hun paard er klaar voor zijn.

En ja, op een goede manier feedback geven. Ik merk zelf ook wel eens dat het lastiger is om nuances aan te brengen vanachter je toetsenbord. In een gesprek gaat dat makklijker. En ik weet ook niet altijd te vertellen waaraan iets ligt. Daarvoor weet ik nog lang niet genoeg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:42

oosterhoff schreef:
het gaat niet om opbouwend commentaar maar om onderbouwd commentaar. tenminste dat idee heb ik hier op bokt wel altijd.

Je kan zeggen: dat paard loopt op de kop!
Maar je kan ook zeggen: dat paard loopt op de kop omdat.....

En dat laatste is voor sommige mensen lastig en dan gaat het mis wat betreft het klasse niveau.
En daar kan ik dan wel inkomen.
Als je iets zegt dan wel met het idee:

ik vind of ik denk dat....
en niet: het is zo!!!

Oja dát bedoelde ik Tong uitsteken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:44

Esperanza schreef:
Starbreeze schreef:

Tja wat is foutloos? ALles 10nen? Die had ik niet hoor. Haha! Ik had 5 wedstrijden nodig voor 11 wp, is dat foutloos? Dat vind ik nl niet en al helemaal niet relevant. Tuurlijk gaan er dingen fout en das niet erg. Maar dat een middendraf er nog niet zo spectaculair uitkomt of dat het paard niet stil blijft staan met halthouden... tja, verbetering mogenlijk. Ik hoop altijd te blijven leren tot aan mijn 80e toe.

Maar er zijn dingen die ik te erg vind en die in dat soort klassen niet meer mogen voorkomen. (Die eerder genoemde basisdingen) Ik vind wel belangrijk dat het paard fijn loopt. De wp zijn daaraan ondergeschikt. De basis moet in orde zijn, kleine foutjes in uitvoeringen van oeffeningen, ach, daarvoor ben je bezig, om dat te verbeteren.

Maar er is een groep mensen die de wp belangrijker vinden dan hoe hun paard loopt. Die willen in het Z rijden koste wat kost. En dan direct de S&T er in (status) zonder te kijken of zij zelf en hun paard er klaar voor zijn.

En ja, op een goede manier feedback geven. Ik merk zelf ook wel eens dat het lastiger is om nuances aan te brengen vanachter je toetsenbord. In een gesprek gaat dat makklijker. En ik weet ook niet altijd te vertellen waaraan iets ligt. Daarvoor weet ik nog lang niet genoeg.

Jij zal ook geen "typische foutenkijker" zijn denk ik Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:45

Esperanza schreef:
Starbreeze schreef:

tja maar ligt dit dan aan die ruiters? of zijn het de juryleden die het in de lagere klasses niet goed hebben beoordeeld. Zij zijn degene die de mensen naar het Z helpen. Je kan je kwaad maken om rukkers en plukkers maar het is sommige mensen gewoonweg niet kwalijk te nemen omdat ze nooit van een ander horen dat het niet goed gaat.
natuurlijk zijn er mensen die er ook totaal niet voor pen staan maar dan nogmaals ze hebben de punten niet gekocht

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:29

Dat komt omdat ze ruiters die aan het plukken zijn niet op ieder onderdee afstraffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:30

Alleen weten heel veel wel dat het niet hoort
Dan zie je ze schoppen en trekken op het voorterrein
En dan in de ring redelijk netjes zitten.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:19

runningkawa schreef:
Alleen weten heel veel wel dat het niet hoort
Dan zie je ze schoppen en trekken op het voorterrein
En dan in de ring redelijk netjes zitten.

Dat zie je inderdaad erg veel...

Over de bitten, ik heb 2 bitten voor mijn pony en paard. Ze hebben beide standaard een RVS enkelgebroken watertrens is, lopen ze beide fijn op. Maar ik wissel het regelmatig af met een K&K aurigan dubbelgebroken, daar rijd ik op dit moment het paard op.
(ze hebben dezelfde bitmaat, erg handig Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:29

Waarom eigenlijk wisselen als ze goed lopen?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:09

Ik heb de Kk aurigan. Bit is zo;n 10 jaar oud en ik heb het idee dat hij hem niet lekker vind zitten. Door het slijten zal jij ook wel een halve maat groter zijn geworden, denk ik. Hij loopt er niet verkeerd op, maar als het bidget het toelaat dan ga ik een nieuwe halen, maar dan wel dezelfde,

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:51

Starbreeze schreef:
Jij zal ook geen "typische foutenkijker" zijn denk ik Knipoog

Nee ik probeer te leren van alles wat ik zie. Ben een soort spons Haha!
Maar ik heb wel in toenemende mate dat ik met suf erger aan van die mensen die trekken en schoppen en in de ring hun liefste lachje opzetten. Hamer

Dus als je ooit hoort dat er in Noord-Holland een amazone tijdens een wedstrijd iemand van d'r paard af getrokken heeft, dan was ik dat... Echt. Je 3,5 jarige paard laten springen (jong geleerd is oud gedaan) en met slof rijden (anders snapt hij de aanleuning niet) valt bij mij onder het kopje dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:49

Bij mij ook. En wat ik het ergste vind, is dat die mensen de gezondheid van hun paard geen bal interesseert, het gaat ze alleen maar om de punten... geen geduld om goed aan de basis te werken, geen geduld om te begrijpen waarom het paard bokt, nee, meteen de zweep erover... daar kan ik kwaad om worden.