een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:22

Daar gaat het goed mee hoor Ja
Maar geloof dat dit nu wel al 50 keer door verschillende mensen is gezegt Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:11

i know, sommige mensen lezen idd niet. Haha! Knipoog

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:16

nee ik vind niet dat een z paard een gegarandeerde goede b of L proef neer zet. Je moet het zelf doen samen met je paard, misschien is het zelfs wel lastiger om met een z paard een b proef te rijden haha maar ja maak je vooral niet durk over wat andere over je denken. je moet het zelf presteren met je paard! groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:17

idd ymke...

hele grote zucht...!
niet te geloven....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:24

Dat vind ik ook.
En bovendien als dat de enige misstand zou zijn in de dressuursport dan teken ik ervoor.
Er gebeurd toch zoveel dat het daglicht helemaal neit kan leiden. Okee een M2 ruiter heeft mischien wel meer ervaring en het Z paard ook maar dan is het zeer zeker nog geen garantie. Ik ken een S dressuurpaard daar kan bijna geen een op rijden, die krijg ik bijvoorbeeld neit eens aan de teugel terwijl ik toch wel een klein beetje ervaring heb.
En ik heb eens een grand prix paard mogen rijden die trok gewoon zijn eigen plan en reed zijn eigen proefje weg niks geen voordeel dat die zo hoog was.
Nee een Z paard is zeer zeker geen garantie voor een goede proef. Zo ken ik nog een Z paard die is heel knap loopt twee keer de baan rond achterwaarts wel te verstaan zelf zijn eigen vrouwtje scoort meestal niet eens een WP met hem.
Garantie is het dus niet, meestal is het hoe hoger hoe gestoorder,.

Runningkawa mischien is het inderdaad wel banketstaaf voor al die B ruiters hoor, maar weet je hier komen de profs met een vrachtwagen vol paarden en kapen van de B tot de Z2 alle eerste tweede en derde prijsen weg, veel ervaring alles toppie en veel overbluffingskracht. Als je zelf maar tevreden bent en je eigen verbeterpunten kent zeg ik hier in overijssel altijd maar dan komt het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:26

b rijden de profs niet...

hier is dat ook, maaar ze hebben dan wel jonge paarden bij, geen paarden die al ervaring hebben en z hebben gelopen

dat vind ik een heel verschil

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:28

Ik vind niet dat een Z-paard meteen gelijk staat aan een makkelijk paard. Ook met Z paarden moet vaak de klik zijn.

Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik een M2 ruiter met een Z2 paard in de B niet echt concurrentie vind voor allemaal beginnende B ruiters met B paarden. Ik zou geloof ik ook niet zo heel trots zijn als ik dan een prijs win.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:29

Nee, ik denk zeker niet dat een Z-paard een garantie is voor een goede proef!
Weinig mensen die mijn paard netjes rond gestuurt krijgen hoor! Apart gebakje haha.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:32

Mischien geen ervaring in het Z maar wel bijvoorbeeld M ofzo. Die delen de paarden met elkaar. Nee en dan de ervaring die die lui hebben. Ik vind het dan bijvoorbeeld ook weer oneerlijk naar die B ruiter met zijn eerste eigen ingereden b paard. Die profs rijden er gewoon veel meer in per jaar dan die amateurs. Bovendien praat je dan ook van een ander niveau zowel van de ruiter als de instructie.
En dan de jury die zich ook vaak laat imponeren door die klinkende namen. Het is en het blijft een jurysport en die is toch neit altijd even eerlijk geloof ik.
Dressuur moet je toch voor je eigen plezier doen, springen is in dat opzicht weer veel eerlijker op die stijlpunten na.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:29

Bij een prof ga ik er toch wel vanuit dat er minstens 2 keer Z2 is gestart, waardoor er niet meer in de B gestart wordt. En dan moeten ze een M-paard gewoon in de M-starten.
Ik denk dat die profs er overal wel zijn. Al had ik er in de B t/m L2 weinig last van. Of ze starten meteen klasses hoger, of het waren over het algemeen toch wel jonge paarden die voor het eerst op wedstrijd kwamen. In de Z is momenteel als ik de lijsten zie wel erg druk bezet met profs, maar gelukkig rij ik daar nog niet. De M2 slaan ze ook geregeld over vanwege dat gepriegel in die 20X40 ring Haha!
Maar daar ging de discussie niet over. Die was of het eerlijk was om als M2 ruiter met een Z paard in de B te starten. En nee ik vind van niet, de KNHS is het daar (voor de verandering) mee eens en daarom mag het ook niet volgens de regels. De ts vind het vreemd dat ze gezeur hierover krijgt van mededeelnemers, vreemd hé?
Verder ben ik ook van mening dat een goed aangereden Z-paard gewoon makkelijk na te rijden (op B/L niveau) moet zijn door een gemiddelde ruiter. Anders is er (uitzonderingen daargelaten) toch ergens iets mis gegaan in de africhting.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:41

Fleurtje: Juist! Afgod
Had het niet beter kunnen verwoorden!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:54

Dus als je twee keer in de Z2 gestart bent ben je in een keer een prof ruiter?
Ik ken iemand die start ook Z2 met haar oude paard maar dat is dus echt een knoppenrijder. Die heeft er nu een jong paard bij, maar daar bakt ze niks mee klaar hoor.
Ik denk dat je pas van prof kunt spreken als je zelf je paard naar de Z hebt gereden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:40

Rk ben het met je eens. Bij ons op wedstrijd is het ook zo he. Als ik de klasses zou vergelijken; Niveau 3 paard (dus z) en niveau 2 ruiter (M bij jullie)
Starten samen in niveau 0 (meer als stap, draf en galop word er niet gevraagd).
Deze ruiter krijgt wel te verstaan ruim 68%.

Kom ik daar vlak achter aan, niv 2 ruiter met een...ehm...Tja, Pret zou niveau 0 moeten zijn, in theorie zit er een rem en een stuur op Knipoog Meestal toch...
Heeft de jury dus net een proef gezien ter niveau van niv 2. Kom ik daar aan met mijn niv 0 proefje. Ik wil niet perse winnen, absoluut niet, maar dat vind ik dan niet fair en is zeker ook niet leuk voor mij!

Bovenstaande ruiter krijgt ook ontzettend veel commentaar echter zij vind dat niet normaal en steekt haar neus in de lucht (het grut is 12 jaar ofzo en loopt over de terreinen alsof ze Anky herself is)

Ts....Herken je jezelf? Ik hoop van niet...

andere kant van het verhaaltje; Z knol. gereden door een ruiter die amper niveau 0 aan kan, geen houding...Afgrijselijk om het joch te zien rijden. MAAR Z knol loopt de proef op zn sokken.
Ruiter lift mee. en huppa, daar heb je op de 2de plek 65%.

Zitten daar hardwerkende ruiters die zich met 58% (als je dat al haalt) tevreden moeten stellen...

Neen, iki heb geen respect voor mensen die met hooggeklasseerde paarden komen afdraven. Ook niet voor jou pashion, helemaal niet als ik je hier dan nog zie reageren....

Oh en bij de pony's is dat niet minder hoor.

12 jaar komt af op een hengst van heb ik jou daar. rijd door de piste alsof die van haar alleen is en dan nog commentaar leveren als zíj in fout is ook! Maar peerd heeft in nederland weet ik wat voor proeven gelopen en dat telt niet in Belgie, dus zij mag vrolijk niveau nul starten (inmiddels is ze wel niveau 1 maar dat wil wel zeggen dat ze voor haar 'inrij proef' nog in niveau nul start) Ventje van hierboven heeft ook nog een pony, 'vroegah' nationaal in Niv 3 uitgebracht, nu regionaal in niv 2....Ook deze pony loopt de proeven op zijn sokken bij wijze van spreken. En dan wel bléren dat het paard zo verschrikkelijk moeilijk is.

Dan nog een meisje, 14 jaar, Heeft niv 3 gereden met een minstens even hoog geklasseerde pony (maar de weg naar niveau 3 bestaat ook uit olagere niveaus en die heeft ze, logischer wijs, allemaal netjes uit gereden tot het max. aantal wp) Start als niv 3 ruiter met een paard dat niv 3 of 4 heeft gereden tussen de paarden in niv nul pony's
Gek...Eenmaal als paard ingemeten kunnen ze bij ons normaal niet meer terug. Dus waar zit hier de fout? Heeft de kempische zich mismeten, óf zijn er een paar centjes gaan rollen? óf knijpt de kempishe een oogje dicht omwille v familieleden die hogerop erin zitten? Wie zal het zeggen, fair? Neen, want ookd eze dame wint proeven met ruim 68% en loopt alla ruiter 1 over de terreinen.

En zo kan ik je zoveel verhalen naar voor halen, is dit fij voor ruiters die er wél moeite en tijd in steken. Soms de wanhoop nabij zijn omdat ze écht niet weten hoe ze het moeten oplossen? Terwijl der dan z knollen voorbij gepassageerd komen omdat ze daar nog net wat losser van worden, frustrerend? JA! En jij vind het gek dat ze zoveel commentaar op je leven? Nou ik nie Clown
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-07 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:54

Probleem steekt hem werkelijk in de jury en niet in de ruiter. Denk je dat een goede jury niet ziet dat het Z paard echt neit gereden wordt door de B ruiter? Maar wel punten geven want imponeren wil ook wat zeggen.
Denk je dat het correct is drie meter achter de loodlijn in een taktonreine verzamelde draf waar arbeidsdraf gevraagd wordt, maar nee ook die krijgt punten want is van de oraganiserende vereniging of van stal die en die zie megaopdruk op het dekje.
Sommige correcte juryleden worden neit meer gevraagd want die zijn te streng/
Waar meot het heen met de sport?

Was laatst voor het eerst na maanden weer eens wedstrijdje rijden in almelo. Daar liepen ze ook allemaal de neus in de lucht en allemaal en iedereen gunde mekaar geen vierkante centimeter om te rijden. En zij zonder lef helaas ik dus continue op de noodrem en dus neit los kunnen rijden.

Jammer he samen de sport bedrijven maar toch zo alleen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:59

Kafue; ja hoor, MSP Pony trophy, eerlijk is eerlijk, je leert er zo verschrikkelijk veel van..Vooral omgaan met tegenslagen en leren kalm te blijven wát er ook gebeurt. Mijn pony en ik zijn daar een team geworden, we hebben elkaar daar gevonden omdat je daar niet kan gaan om te winnen. Heb je geen dekje met een of andere msp sponsor op. Of met grote stal reclame op, dan win je niet...
Dan word je afgebroken. Jaar 1 kwam ik net kijken, dat zijn de wedstrijden waar ik huilend van de jury af kwam...Terwijl mijn lesgever echt niet snapte dat hij zó hard kon zijn. Want zo slecht waren mijn proeven echt niet. Ik zeg niet dat ze super waren, maar niet slecht genoeg om iemand zo af te breken. Motivatie wedstrijden noemen ze MSP dan.

2de jaar had ik anderhalf jaar succesvol kempische gereden. en op MSP zeiden z dat ik mijn pony mishandelde. Vanaf die wedstrijd ben ik gestopt. 5 min erna hoor ik;
moeder; En nu maar hopen dat ze eerste is!
jury; aan mij zal het niet liggen, bij mij staat ze op de 1ste plaats! Knipoog

tja.......

En idd, ze gunnen het elkaar niet meer, ook op MSP werd er met lof gesproken over de limburgse ruiters die zo voor elkaar op kwamen en die zo hecht aan elkaar hingen. Net als op interprovinciale, daar was de haat en de nijd zó onvoorstelbaar. Terwijl ej daar verdorie als Team bent! Dat is geen sport meer... En het jaar erop (dit jaar) is het zelfs bij ons net zo...Ze gunnen elkaar het licht in elkaars ogen niet....Vreselijk!

en aan de top is het nóg eenzamer, zelfs als iedereen weet hoe hard je ert voor hebt moeten nokken... En bij de dressuursport is het nog nét wat erger.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:22

Wat Pharagirl zegt is waar.Ik herken alle ruiters die ze beschrijft,zonder dat ze namen hoeft te zeggen.Niet 1 woord is gelogen Kath !

Maar ze is er wel nog eentje vergeten..

Dochterlief rijd op een voormalig *paard* dat nu toevallig gekrompen is tot *pony*, peert heeft hoogste reeksen gelopen met mams op de rug, dochterlief word erop gedropt, kan overduidelijk niet rijden ,zit dan op een geautomatiseerde ingecalculeerde drafmachine en kan het dan nog niet,onder haar sloft/hangt/trekt/zeult/sloomt de pony/paard dat het niet meer normaal is, maar dochterlief wint ondanks dat álles wat er te winnen valt ..

Tot groot ongenoegen van mensen die er wél hard voor werken, en pokkemoeilijke rotbeesten die een jaar terug niet wisten van links of rechts was,alleen maar rodeo konden geven en baasjelief alle hoeken van de rijbaan lieten zien,nu gereden hebben tot wat ze nu zijn,warempel , een echte gehoorzame, soepele dressuurpony met mooie gangen en een knap koppie derop, een super proef neerzetten,keihard werken om alles te geven wat ze in zich hebben en nog áltijd keer op keer tevreden moeten zijn met een 2e plaats.

Frusterend !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:38

Jammer is dat. Hier lopen ze ook een prachtproef gereden en geen punten want paard heeft zoveel knieactie, hallo mevrouw jury die net komt kijken dat zwarte paard is een fries paard gaat er mischien een lampje branden. Of kunt u mischien een zwart strikje in uw haren doen want roze is zo opvallend hallo we reden toch dressuur of was het een modeshow.
Aan de kant aan de kant mijn dochter moet de ruimte hebben om los te rijden hallo we moeten allemaal losrijden hoor. En dan die jurys die inderdaad de grond in boren een Z proef verwachten in de B ring, en inderdaad niet het verschil zien tussen dat Z paard wat helemaal niet in die b ring thuishoort en dat B paard wat werkelijk nog moeite heeft maar gvd gewoon goed zijn best doet.
En inderdaad die lui die met veel bombarie komen in hun mega grote vrachtwagen met 8 paarden en alle prijzen wegkapen terwijl ze bij wijze van sprek achterste voren op hun paard rondhobbelen.
En die moeders die ook juryleden zijn en gaan fluisteren met de jury en collegiaal doen waardoor dochterlief ineens wonderbaarlijk op een staat. Eerlijk is het alllang niet meer en vandaar dat is niet wakker kan liggen van een Z paard in de B.
Eigenlijk kun je beter gaan springen, daar ligt de ring nooit tussen de geparkeerde autos met trailers, daar heb je meer ruimte tot losrijden en helpen ze elkaar nog eens. Maar ja ik ben die ruiter die dat niet durft dus dat zit er niet in. En ik rijd voor de lol al is dat soms wel moeilijk. En vooral als je het kommentaar op sommige proeven leest waarin je je afvraagt of ze wel hebben gekeken naar je proef of dat ze van te voren die 26 * een 6 al in hadden gevuld, met bijbehorend kommentaar.

En dan het ergelijke is die ouders met heel veel geld. Niet dat ik jaloers ben maar die kopen voor verwend kind wel een Z paard en menen dat dat de garantie is voor de goede proef. En als het niet een goede proef is dan heeft het paard het gedaan en bekt verwend kindlief ouders en instructeur uit en geeft het paard op zijn flikker. Als je het nuchter bekijkt is het er niet leuker op geworden.

En als je de krant leest zijn hier in de regio niet eens dressuurruiters dus waar denken we over na.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:40

Kafue schreef:
Ik ken iemand die start ook Z2 met haar oude paard maar dat is dus echt een knoppenrijder. Die heeft er nu een jong paard bij, maar daar bakt ze niks mee klaar hoor.
Ik denk dat je pas van prof kunt spreken als je zelf je paard naar de Z hebt gereden.

Nou draai je de boel om ik zei :Bij een prof ga ik er toch wel vanuit dat er minstens 2 keer Z2 is gestart, waardoor er niet meer in de B gestart wordt.
Of iemand wel of geen prof is heeft er volgens mij gewoon mee te maken of iemand er wel of niet zijn geld mee verdient.
Over het algemeen heeft iemand die prof is en dus geld verdient met paarden trainen/ op wedstrijd uitbrengen al twee keer Z gestart en daarom kom je die dus iig in de B niet tegen. En als die echt goed gaan promoveren ze meestal wel omdat dat voor de eigenaar van het paard/ handel gunstiger is.
Neemt die weg dat ze vaak te vinden zijn als er veel prijzengeld is, en dit dan winnen. Maar of profs en amateurs tegen elkaar moeten blijven rijden op wedstrijden is een andere discussie.
Nogmaals het gaat er hier om of het eerlijk is als een M2 ruiter met een Z1 paard in de B start.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:56

Kafue aan de andere kant. Ik heb met mijn huidige paard een slechte start gemaakt, testperiode en of ze nu bang was of rottig deed kank niet zeggen. Maar ze bokte, steigerded, sprong weg. Echter ná mijn groeten.

Dus jury zegt 'het gaat niet, ik moet je laten stoppen want dit duurt te lang.'
Ik zat al met tranen in mijn ogen niet zozeer voor die proef maarr gewoon omdat ze dat deed, ik kon niets beginnen. gaat hij verder; 'maar rijd nog een paar oefeningen zodat ze niet weet dat als ze rot doet ze de piste uit mag, want anders krijg je het er NOOIT uit. Want dit is puur rotzakkerij dat zie je zo, en kom vervolgens binnen op a en groet af. Dan zet ik dit als opgave en moet ik je geen verliespunten geven'

In theorie had die jury mij mogen utisluiten maar dat deed hij niet, hij heeft me tips gegeven voor de volgende proef en idd, ik kon mijn volgende proef inrijden omdat ze gevoeld had dat dat niet pakte, dat ze er doorheen moest.

Is dit een fout van de jury? Tja in principe hield hij zich niet aan de regels, maar ik ben die man wel eeuwig dankbaar, want was ze er toen mee weg gekomen weet ik niet of ik nu nog wedstrijden met haar kón starten.

maar zo mag het zijn van mij. Mensen die het moeilijk hebben moeten gesteund worden door jury's. Niet omdat ik een moeilijk paard heb, maar ik zie zoveel mensen met moeilijke paarden die niet de kans krijgen om het op telossen. En thuis rijden helpt in zulke gevallen niet want thuis deed Pretty dat niet (meer).

Echter wb het geld ben ik het eens, mijn moeder en ik hebben ook áltijd ruzie maar eens ik van mijn pard af ben is dat ook zo voorbij. Dat is gewoon in the heat of the moment en dan vnl mijn zenuwen. Op het paard werk ik het echter nooit uit. Hij doet wat ik vraag en alsk et fout vraag doet hij het ook fout, simple as that. Met Pretty kan ik dat nog niet garanderen, die doet nog veel haar eigen zin op wedstrijd *LOL*

Dressuur is geen sport meer, geen samenhorigheid, geen verbondenheid, allemaal aparte combinaties, en dat zou niet mogen

fleurtje; heb nog een verhaaltje van een niv 4 ruiter die met haar paard dat minstens niv 2 opgeleid is in niv 0 start voor te winnen (bekers, prijzengeld etc) zij rijd ook paarden voor geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:13

Kafue schreef:

Dus ik ben een prof?

Dacht het niet eens misschien Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:43

Volgens mij kun je pas echt van een prof spreken wanneer je het je werk maakt om paarden op te leiden tot een hoog niveau en hier ook zelf het niveau voor hebt Lachen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 08:14

Kafue schreef:

Ik ben nog nooit Z geweest, maar ik wordt inmiddels al een paar jaar betaald om ander mans paarden zadelmak te maken, door te rijden en ook op wedstrijden uit te brengen. Dus sorry maar dit gaat niet op! en om nou direct te zeggen dat ik een prof ben, sorry maar dat ben ik niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:36

Ik kan uit haar bericht niet halen dat ze jou bedoeld?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 08:37

ik heb het ook over het algemeen. Dat het dus niet op gaat dat je eerst een x aantal keer Z geweest moet zijn om betaald te krijgen of dat je direct een prof bent als je betaald krijgt om andermans paarden te trainen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:40

Volgensmij ben je pas proffesioneel als het je beroep is? (of zie ik dat nu fout) Of je nu shetlanders rijd voor je werk, of kwpn'ers.