vossie schreef:Maar de paarden die dit wel kunnen en zelf aangeven in het werk dat ze wat meer willen, die kunnen MET BELEID echt wel op Z nivo lopen.
Hoe geeft een paard dat aan?? Dit lijkt een behoorlijke "ver-mens-eling van de reacties van een paard" (ik weet niet hoe je dat precies moet noemen, maar zoiets als je zelf verplaatsen in de reactie van een paard en daar dan bij denken wat je er zelf van zou vinden). Een goed afgericht paard, heeft een goede en consequente response op een prikkel, daaruit concluderen dat hij het dan graag zou willen is wel erg kort door de bocht. Vaak komt "hij wil het" neer op "hij doet 't" of "Hij heeft geen verzet dus..". Het komt wel weer neer op "met beleid" en dan met de nodige reserve.
vossie schreef:een paard met zulke kwaliteiten gaan ze echt niet kapot rijden, dus ze zullen heus niet meer doen dan dat het paard aankan.
Natuurlijk niet expres, maar er zitten op elk nivo van ruitersport een heleboel al dan niet bewuste drijfveren om iets te doen. Prestatie drang is bij de topsporters zeker aanwezig anders waren ze nooit op hun nivo aangekomen, commercie is daar ook een belangrijke drijfveer. Dus wat mij betreft mogen er best strenge regels zijn ter bescherming van paarden. Al is het alleen maar om de Partij vd Dieren etc wind uit de zeilen te nemen.
Goofy44 schreef:Wat ontstaat is micro-schade aan het paard, schade niet niet opgemerkt wordt of niet opvalt. Die schade sluipt er langzaam in en stapelt op. Dat kan lange tijd goed gaan. Op een moment dat je het niet verwacht gaat het met een paard dan fout.
In principe heeft haast elke manier van training schade tot gevolg, het lichaam reageert daarop door te herstellen en super compensatie toe te passen (dus iets beter te worden als het was en daar de tijd voor wordt gegeven). Wat jij beschrijft lijkt erg op de reactie van het lichaam op een langdurige overbelasting. Bij mensen weet ik dat hier best wat onderzoek naar is gedaan. Enig idee hoe dat bij paarden is???