Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guusje

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:12

Zep schreef:
Jij moet je eens afvragen waarom je beweert dat die ontsteking niet bestaat. Je negeert hem immers!

ik heb nooit gezegd dat die ontsteking niet bestaat.
Wel zeg ik dat hko 1,2,3,4 of klinische hko onzin is . Die hko 1,2,3,4 wordt vastgesteld op foto´s . De mate van de hko hangt volgens de da af van de mate van de degeneratie aan het straalbeentje.

Heel veel paarden waar hko4 of welke fase dan ook wordt vastgesteld hebben helemaal geen ontsteking (troubadour niet, rubels niet, mijn paard niet en ga zo maar door).

Ik weet niet wat jij onder hko verstaat, maar die fase 1, 2, 3 3n 4 staan niet voor de mate van onststeking ofzo. Ze staan voor de mate van degeneratie aan het straalbeentje.

Die paarden lopen ook niet kreupel vanwege die rhko of khko zoals de da het noemt en vaststelt. Daarom zijn er ook zoveel uitzonderingen op de regel. Het probleem zit ´m in de rug door de scheefheid van het paard. Bij langdurige scheefheid kan overbelasting ontstaan aan de lange kant van het paard. Aan die lange kant kunnnen idd ontstekingen ontstaan.
Je kunt dan het paard rust geven of ontstekingsremmers, maar dat is symptoombestrijding. Je kunt beter de oorzaak aanpakken en dat is de scheefheid. Haal je de scheefheid weg (door recht te richten) dan heeft het paard geen last meer van de rug en is het gewicht gelijk over de benen verdeeld en ontlast je dus de overbelaste kant van het paard waardoor de ontsteking langzaam maar zeker zal verdwijnen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:16

youngster schreef:
dus dat jonge paard wat op de volte gaat heeft zichzelf zo enorm vastgezet tijdens het buiten lopen dat zijn hele rug vastzit.. Verward

nee sorry, de logica ontgaat mij echt heel erg..

Dat ligt dan aan jou....

ooit een jong paard gehad dat nog beleerd moest worden dat voor het eerst tijdens het longeren net zo makkelijk linksom als rechtsom loopt???

Meestal vinden ze 1 kant makkelijker. dat heeft dus te maken met de natuurlijke scheefheid. En de ene is schever van nature dan de andere.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:18

guusje schreef:
youngster schreef:
dus dat jonge paard wat op de volte gaat heeft zichzelf zo enorm vastgezet tijdens het buiten lopen dat zijn hele rug vastzit.. Verward

nee sorry, de logica ontgaat mij echt heel erg..

Dat ligt dan aan jou....

ooit een jong paard gehad dat nog beleerd moest worden dat voor het eerst tijdens het longeren net zo makkelijk linksom als rechtsom loopt???

Meestal vinden ze 1 kant makkelijker. dat heeft dus te maken met de natuurlijke scheefheid. En de ene is schever van nature dan de andere.

Maar ze lopen niet kreupel... een paard wat kreupel loopt heeft PIJN en behoor je dus NIET op te gaan zitten.. Zo simpel is het in mijn ogen..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:19

Citaat:
Diepe buigpees
De hoefkatrol zit binnen de hoef. De hoefkatrol is de verzamelnaam voor een mechanisme dat bestaat uit verschillende onderdelen: het straalbeen, de diepe buigpees, de slijmbeurs, de straalbeen-ligamenten en het hoefgewrichtskapsel. Als hoofdonderdeel wordt het straalbeen aangegeven (zie figuur 1). Het straalbeen is een soort katrol waarover een belangrijke pees loopt, de diepe buigpees. Als bescherming tussen het straalbeen en de buigpees, ligt de slijmbeurs. Het straalbeen wordt op zijn plaats gehouden door diverse ligamenten die het aan omliggende botjes verbindt.

Dierenartsen over de hele wereld houden zich al heel lang bezig met het zoeken naar de oorzaak van problemen in het hoefkatrol-gebied. Eén ding is na vele jaren onderzoek duidelijk geworden: er is niet één enkele oorzaak aan te wijzen voor het slecht functioneren van het hoefkatrol-mechanisme. Dit maakt het oplossen van dit veelvoorkomende probleem niet eenvoudiger. Soms zit het euvel in de slijmbeurs, bij veel andere paarden juist in het straalbeen, bij weer anderen in het hoefgewricht, en soms ook op al deze plaatsen.

Vroeger werden hoefkatrol-problemen aangeduid met de term ‘hoefkatrol-ontsteking’. Dit is geen juiste benaming voor de problemen in dit gebied, omdat een ontsteking slechts één van de vele oorzaken kan zijn. Het is beter om van het ‘hoefkatrolsyndroom’ te spreken. De term syndroom geeft aan dat een duidelijke oorzaak van de problemen niet bekend is. Dierenartsen hebben het vaak over ‘Podotrochleose’. Podo betekent voet (Latijn), en trochlea betekent katrol. Ose staat voor vroegtijdig verval in het gebied.
Door slijtage of verval in het hoefkatrol-gebied loopt de pees niet soepeltjes over het straalbeen. Dit veroorzaakt pijn bij iedere stap die het paard zet. Kleine voltes of een landing na de sprong veroorzaken extra druk op de hoefkatrol. Deze oefeningen, zoals ook de sliding bij het westernrijden, doen daarom extra veel pijn.

Lees allemaal even dit stukje door en vooral de dik gedrukte stukjes. Iedereen heeft een stukje waarheid...maar ook onzin Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:20

Zep schreef:
Trouwens, als al deze paarden volgens jou nooit een ontsteking in het hoefkatrolgebied hebben gehad kan AdB overigens dus ook geen HKO genezen.... Knipoog

Beetje kortzichtig om aan hand van twee paarden meteen een hele theorie overhoop te gooien. Voor statistische bewijzen heb je een groter aantal nodig.

Overigens, iedereen heeft het over de video waar ze niet rad op lopen. Heeft iemand de paarden NU gezien?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:21

Dus daaruit maak ik op dat HKO niet te genezen is, want iets wat versleten is, moet je vernieuwen...en hoe vernieuw je een soortgelijk probleem? Een plastic pees?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:27

Guusje: een goede DA diagnostiseerd geen HKO louter op basis van foto's. De bewering van mensen dat hun paard "HKO fase 3" heeft is een verkeerde overname van de uitspraak van de veearts dat hun paard een straalbeen heeft dat in klasse 3 valt en daarmee een verhoogde kans op problemen in het hoefkatrolgebied.

Ik draai al best een paar jaar mee in "paardenland" maar heb voordat er op bokt over de heer de Bodt gesproken werd nooit mensen horen praten over "hoefkatrol fase 3". Terwijl er bijv. bij ons op de rijvereniging ook wel paarden met dat soort klachten zijn geweest.

Er is een duidelijk verschil in klinisch beeld tussen een paard wat kreupel loopt vanuit het onderste gedeelte van het been en vanuit de rug. Het maakt niet uit wat je redenatie is waar die kreupelheid vanuit het onderste gedeelte van het been vandaan komt, op het moment dat hij dat klinische beeld vertoont heeft dat dier pijn als hij zijn poten aan de grond zet!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:31

De onregelmatigheden in het kraakbeen kunnen tot op bepaalde graad zelf herstellen (tot bepaalde graad) door gift van glucosamine and chondroitine. Goed instappen en uitstappen helpt het gewricht door te smeren. Niet voor niets zegt men dat paarden met HKO, die men rust wil geven, het beste het land op kunnen zodat ze regelmatige beweging krijgen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:35

idd, da zeggen dat die degeneratie aan het straalbeentje irritatie geeft aan de pezen en dat dat voor pijn zorgt.

dat is een mooie redenering, maar absoluut niet sluitend. Want waarom loopt het ene paard daar dan wel kreupel op en het andere niet????? En waarom lopen de paarden met dit zogenaamde gebrek volgens de da , na het rechtrichten weer rad?????

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:38

Cassidy schreef:
Beetje kortzichtig om aan hand van twee paarden meteen een hele theorie overhoop te gooien. Voor statistische bewijzen heb je een groter aantal nodig.

Feit blijft dat de Bodt deze twee paarden als boegbeeld voor zijn methode gebruikt. Al kijk je alleen naar de eerste 5 seconde van het filmpje van Rubel. Je kunt er niet onderuit dat dit paard niet rad loopt. Hij komt van voren niet weg en lijkt bij elke pas zijn hals nodig te hebben. Dit zijn voor mij tekenen genoeg om vast te stellen dat het paard niet goed loopt. Stokkreupel kan ik het natuurlijk niet noemen, maar kijk zelf eens kritisch naar het fimpje en vertel me dan maar wat jou bevindingen zijn.

In dit filmpje kom ik heel veel overeenkomsten tegen die ik met mijn paard ook zag. Deze was rontgelogisch hko gediagnostiseerd. Ze kwam van voren ook niet weg vanuit de schouder, terwijl ze normaal de benen eruit gooide. Nu kan je een paard er wel doorheen schoppen maar ik besloot om de training te staken.

Dat noemen ze prioriteiten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:46

Volgens de eigenaresse van Rubel is het eerste deel "voor" en het tweede deel "na". Ik vind hem in het 2e deel nog steeds niet overtuigend. Het paard Troubadour ook niet. Daar komt nog bij dat juist een van de typische klinische punten van een paard met problemen in het hoefkatrolgebied is dat ze duidelijk een minuut of 10 nodig hebben om op gang te komen, eigenaren omschrijven hun paarden vaak als "dieseltjes".

Ik noem deze 2 paarden overigens omdat het beeld, met knikken van het hoofd en gebruik van de hals bij het lopen hier het duidelijkst zichtbaar is, en dus ook voor een minder geoefend oog opvalt.

Citaat:
En waarom lopen de paarden met dit zogenaamde gebrek volgens de da , na het rechtrichten weer rad?????

De Bodt en zijn klanten hebben, is hier weer gebleken, vaak een iets andere defenitie van rad....

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:48

Zep schreef:
heeft dat dier pijn als hij zijn poten aan de grond zet!!

Ik weet ook wel dat die fasering aan geeft hoe het met het straalbeentje gesteld is en dat dat kan de kans of mate van de irritatie van de pezen zou moeten aangeven.

Maar jij beweerd dat rubels pijn heeft aan zijn been of voet en er was op de foto´s van dat paard helemaal niks te zien. Toch kon ie t ene been niet voor t andere zetten. Duidelijk dat t probleem van dit paard in zijn voet of been zat maar in zijn rug.

Mijn paard had wel heel een ernstige mate van degeneratie aan het straalbeen en liep na rechtrichten direct weer rad(hij had dus ook geen pijn aan zijn been of voet). En nog steeds na een jaar!!!!!! En ik heb een vrolijk ontspannen paard dat zeker geen pijn heeft.

Die hele theorie van hko van de da klopt niet. Er zijn zo ontzettend veel uitzonderingen.

En let maar eens op: als een paard kreupelt is het altijd aan de lange kant!!!!!! Die theorie klopt altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:54

Cassidy: de invloed van glucosamine en chondroitine op de kwaliteit van het kraakbeen is nog steeds een beetje omstreden. Herstel van gedegeneerd kraakbeen is namelijk vrijwel onmogelijk. Het enige dat je kunt doen is proberen het gewricht een beetje te "smeren".

Dat Rubel geen problemen had op de foto's maar wel stokkreupel was kan goed. Je kunt op foto's namelijk niet zoveel zien van wat er zich in de weke delen afspeelt.
-> heb nog even de site erbij gepakt: er word daar duidelijk gesproken van bursitis (=ontsteking van de bursa, de slijmbeurs)

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:57

Zep schreef:
Volgens de eigenaresse van Rubel is het eerste deel "voor" en het tweede deel "na". Ik vind hem in het 2e deel nog steeds niet overtuigend. Het paard Troubadour ook niet. Daar komt nog bij dat juist een van de typische klinische punten van een paard met problemen in het hoefkatrolgebied is dat ze duidelijk een minuut of 10 nodig hebben om op gang te komen, eigenaren omschrijven hun paarden vaak als "dieseltjes".

Ik noem deze 2 paarden overigens omdat het beeld, met knikken van het hoofd en gebruik van de hals bij het lopen hier het duidelijkst zichtbaar is, en dus ook voor een minder geoefend oog opvalt.

Citaat:
En waarom lopen de paarden met dit zogenaamde gebrek volgens de da , na het rechtrichten weer rad?????

De Bodt en zijn klanten hebben, is hier weer gebleken, vaak een iets andere defenitie van rad....

De eigenaresse van rubels ziet zelf ook wel dat dat paard niet 100% rad loopt op die filmpjes!!!!! En toen troubadour vertrok was ie wel 100% rad
, en die hoefde ook niet op gang te komen als een dieseltje, zoals jij dat noemt..

die van mij loopt ook altijd direct rad. Ik heb hem voorgereden voor mijn da, die erg nieuwsgierig was geworden en die vond het wonderbaarlijk.
Mijn paard is altijd rad blijven lopen is vrolijk en gezond. Dus kom niet aanzetten dat mijn paard gewoon over zijn pijngrens is gegaan, want als dat zo was dan zat ie nu niet zo lekker in zijn vel en was ie al lang weer gaan kreupelen of in verzet gegaan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:05

Uit eerste hand heb ik ondervonden dat de dierenartsen op de tig röntgen foto's die van mijn paard, uit elke waarneembare hoek, genomen waren geen indicatie van hko konden vinden. Pas toen ik een echo had aangevraagd, kon men constateren dat mijn paard een hko had.

Iets verder kijken dan je neus lang is.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:08

met de theorie rondom de natuurlijke scheefheid zijn al die kreupelheden die volgens de da worden veroorzaakt door hko, ataxie, ks etc. te verklaren. Er zijn geen eens uitzonderingen op de regel. Die paarden gaan altijd kreupel aan de lange kant.

Ook is met deze theorie te verklaren waarom een jong paard dat uit de opfok komt kan kreupelen op de volte bijv. Het heeft allemaal te maken met scheefheid.

Jij houdt je vast aan een achterhaalde theorie van de da, die veel te veel uitzonderingen heeft. Als de da over een paar jaar over scheefheid gaan praten dan zul je dan wel meegaan.....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:19

guusje schreef:
met de theorie rondom de natuurlijke scheefheid zijn al die kreupelheden die volgens de da worden veroorzaakt door hko, ataxie, ks etc. te verklaren. Er zijn geen eens uitzonderingen op de regel. Die paarden gaan altijd kreupel aan de lange kant.

Ook is met deze theorie te verklaren waarom een jong paard dat uit de opfok komt kan kreupelen op de volte bijv. Het heeft allemaal te maken met scheefheid.

Jij houdt je vast aan een achterhaalde theorie van de da, die veel te veel uitzonderingen heeft. Als de da over een paar jaar over scheefheid gaan praten dan zul je dan wel meegaan.....

Wat bedoel je daar nou weer mee, "aan de lange kant".

En nee, ik ben niet het type dat met alle winden meewaait (...)

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:35

VValar schreef:
guusje schreef:

Wat bedoel je daar nou weer mee, "aan de lange kant".

En nee, ik ben niet het type dat met alle winden meewaait (...)

Ik waai ook niet met alle winden mee en denk overal goed over na, maar de theorie over de natuurlijke scheefheid is logisch, klopt als een bus en kent geen uitzonderingen.

als niet weet wat de lange kant van een paard is , dan kun je ook niet rechtrichten.......

Vraag t maar eens aan je instructeur/trice, of misschien kan zep t je wel uitleggen.

En anders moet je je maar eens verdiepen in het rechtrichten misschien?
Podhasjky legt t (als een van de weinigen) goed uit in 1 van zijn boeken (bijv. in Complete training of horse and rider, blz 48 volgens mij ) onder de hoofdstukken aanleuning en verzameling.

Ik ga je t niet voorkauwen, ga je er maar eens lekker zelf in verdiepen en erover nadenken en dan praten wel weer eens verder.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:39

ADB zal wel over de lange en korte kant praten, wij gebruiken meestal termen als de holle en bolle kant Knipoog.

Iets minder hoog van de toren blazen mag ook wel Guusje Rolleyes.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:44

guusje schreef:
Ik waai ook niet met alle winden mee en denk overal goed over na, maar de theorie over de natuurlijke scheefheid is logisch, klopt als een bus en kent geen uitzonderingen.

als niet weet wat de lange kant van een paard is , dan kun je ook niet rechtrichten.......

Vraag t maar eens aan je instructeur/trice, of misschien kan zep t je wel uitleggen.

En anders moet je je maar eens verdiepen in het rechtrichten misschien?
Podhasjky legt t (als een van de weinigen) goed uit in 1 van zijn boeken (bijv. in Complete training of horse and rider, blz 48 volgens mij ) onder de hoofdstukken aanleuning en verzameling.

Ik ga je t niet voorkauwen, ga je er maar eens lekker zelf in verdiepen en erover nadenken en dan praten wel weer eens verder.

God, jeetje zeg. Ik weet zeker wel hoe ik mijn paard moet rechtrichten. Gelukkig had ik wat meer aan de uitleg van Anoukie. Holle en bolle kant zegt mij namelijk veel meer dan lange en korte kant.
Laatst bijgewerkt door VValar op 18-03-05 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:45

hol , bol of lang en kort. T zijn algemene termen die iedere instructeur zal gebruiken.

Maar waarom een paard altijd kreupelt op de lange of bolle kant zal niet iedereen je kunnen vertellen.
In dat boek van podhasjky staan een aantal redenen genoemd. Is interessant om te lezen en om over na te denken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:46

guusje schreef:
hol , bol of lang en kort. T zijn algemene termen die iedere instructeur zal gebruiken.

Maar waarom een paard altijd kreupelt op de lange of bolle kant zal niet iedereen je kunnen vertellen.
In dat boek van podhasjky staan een aantal redenen genoemd. Is interessant om te lezen en om over na te denken.

"Lange kant" en "korte kant" zal wel iets Belgisch zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:47

Je moet het Vlaams namelijk eerst ook nog vertalen, en dan kan ie nog amper overbrengen wat ie bedoeld. Vragen er mensen nog om extra uitleg op fora en nemen ze de boel op video op om het thuis nog weer na te kijken.

Ik krijg al jarenlang les in het steenkolen-engels en ik heb dat probleem nou nooit Verward

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:51

de engelse termen zijn ook short side en de long side vh paard.
niet specifiek belgisch. En de bodt gebruikt ook hol bol , maar t doet er niet toe.

t gaat erom waarom paarden altijd op de lange of bolle kant kreupel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:55

wij spreken nooit van short sides of wat ook.

En toch kan ik mijn paarden rechtrichten...

knap he? Clown