Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 16:21

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Jij streeft niet naar verzameling, omdat je dat kent, weet hoe je er komt en het fijner rijden is? Oké.

Hoe haal je dat uit mijn tekst?

Er wordt consequent gebromt dat een piaffe rijden nog wat anders is dan een hele GP proef. Waarom zou je een GP proef thuis gaan rijden als je toch niet mag deelnemen?

Nee dan doe je wat we nu hoofdzakelijk vinden: individuele oefeningen die getraind worden geen hele proeven.
Maar dat ‘telt’ dan blijkbaar niet. Want dat is niet hoog niveau rijden.

Nah, het is meer dat er vaak een heleboel aan te merken is qua basis die niet klopt op die korte stukjes. Dus nee, dat is geen hoog niveau. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:39

En de moeilijkheid zit hem sowieso niet in even een paar pasjes dit of dat doen. Die oefeningen zijn uiteindelijk stuk voor stuk peanuts na oefenen. De hele moeilijkheid is hoe kom je erin, hoe kom je eruit en hoe hou je het paard scherp en aan de hulpen voor een wat langere tijdsduur. En hoe krijg je er dynamiek in en blijf je op een duurzame manier controle houden over de impuls en verzameling. Dat laatste lijkt de bitloze ruiters maar moeilijk te lukken, omdat die paarden schijnbaar moeilijk bij elkaar en op achter te houden zijn. Als je ze al die tijd hebt getraind met bit, lijkt het beter te lukken, maar nog steeds minder goed dan met bit. Dus zou je denken dat het door het bit komt. Want er zijn mensen die bitloos wat leuke korte fragmentjes van hun allerbeste stukjes laten zien, maar ik heb nog nooit een bitloos opgeleid paard een significant onafgebroken stuk op Grand Prix niveau in de rondte zien gaan

BoktVerlaten

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

https://www.wehorse.com/en/articles/ali ... ng-bitless

Volgens mij beleert ze wel met bit….het is me niet helemaal duidelijk of haar grand prix paarden helemaal bitloos zijn opgeleid.
Ze rijdt in iedergywel complete proeven bitloos. Ik ben onvoldoende bekend met grandprix dressuur om iets te zeggen of haar kwaliteit van rijden. Maar toch leuk om even te delen toe ik het tegen kwam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:29

Nooit gp gereden dus geen hoge ervaring hier.
Maar een Galop wissel gaat uiteraard prima zonder. Ja een nette wissel.
Als iets juist wel makkelijk te doen is is het dat wel.

En betreft opleiding.
Als je moeite hebt om over te schakelen was je basis gewoon al ruk.

Ik ga niet beweren dat je zonder bit naar gp kunt opleren.
Maar rij je nu basis met bit moet je morgen zo een bitloos bit om kunnen hangen en ook die basis kunnen rijden.

En dat gaat met zowel een koudbloed als een volbloed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

https://www.bing.com/videos/riverview/r ... ajaxhist=0

Als je dit eruit kan rijden zonder bit (eigenlijk nog sterker op neckrope) (ongeacht opgeleerd met bit), waarom zou dat dan niet opgeleerd zonder bit kunnen?

Ik heb denk ik een nieuw rolmodel gevonden :j . Dit ziet er zo leuk, vriendelijk en ongedwongen uit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Waarschijnlijk omdat je daar al ziet dat hij uit elkaar loopt/ valt en waarschijnlijk zonder bit training alleen maar meer uit elkaar gaat vallen. Bij de passage drukt hij zich eigenlijk teveel op/ er uit aan de voorkant.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Als je natuurlijk gewend bent om in elkaar getrokken paarden te zien die achter of net op de loodlijn lopen, kan ik me voorstellen dat dit eruit ziet alsof die “uit elkaar” valt ja …

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

Duhelo schreef:
Als je natuurlijk gewend bent om in elkaar getrokken paarden te zien die achter of net op de loodlijn lopen, kan ik me voorstellen dat dit eruit ziet alsof die “uit elkaar” valt ja …

Nee, dat heeft niks met in elkaar getrokken paarden te maken. Wat Elise waarschijnlijk bedoeld is dat je het paard er in op de voorhand ziet vallen en van het achterbeen af komt.
Dat heeft niks met in elkaar getrokken te maken. Dit is iets wat je bij veel ruiters met bit ook fout ziet gaan trouwens.
Het is hoe het paard zichzelf draagt en blijft dragen met een vloeiende bewegingsafloop.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op Gisteren, 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

Ik zie daar niet 1 recht lijntje, geef toe heb er doorheen gescrold, dus geef me aan als ik er 1 gemist heb.
Nee dit is geen dressuur, dit is leuk voor thuis, voor de lol met de knol tussen je gewone rijden door :)
Maar hier verbeter je een paard niet mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Duhelo schreef:

Wat een flauwe opmerking..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Is dat zo? In de hedendaagse moderne dressuur is het maar dat dat je ziet. Paarden worden veel te flexibel gefokt en lopen standaard achter de loodlijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Je trekt het allemaal over 1 kam, bv mclaren zie je nooit er achter en zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Duhelo schreef:

Als je dit eruit kan rijden zonder bit (eigenlijk nog sterker op neckrope) (ongeacht opgeleerd met bit), waarom zou dat dan niet opgeleerd zonder bit kunnen?

Ik heb denk ik een nieuw rolmodel gevonden :j . Dit ziet er zo leuk, vriendelijk en ongedwongen uit!

Ik heb haar al aardig wat keren live zien rijden en clinics zien geven. Ze is echt geweldig. Ik roep steeds: 'later als ik groot ben, wil ik haar zijn (al is ze waarschijnlijk net zo oud....)
Maar ze geeft ook heel duidelijk aan dat ze (toen iig) nog niet zo ver is om de paarden zover te krijgen op alleen bitloos. En dat was toen ook helemaal niet haar missie.

en inderdaad: het is MEGA indrukwekkend wat ze kan op alleen een neckrope. Maar het is toch niet precies even dressuurmatig mooi als met bit. Bitloos hoofstel was een hele mooie tussenvariant.

Je kunt gewoon zien dat de kleine communicatie momentjes tussentijds: 'baas ik vind dit lastig, zal ik het gewoon zo oplossen? (neus eruit)' 'nee paard, nog even je buikspieren aanspannen nu'. minder gebeuren. De kwaliteit gaat daar een beetje van achteruit.
Of dat een echte ramp is? Nee,
Maar als dat steeds gebeurt kom je natuurlijk minder snel ergens. het is precies als die trainer die naast je staat en zegt: en nu nog 3 herhalingen. Precies dat stukkie wat je nodig hebt, waar het even 'oef' voelt, waar je dan weer vooruitgang boekt wat je dan vaker nét mist denk ik.

Dus de weg is langer (en bochtiger). Dat kun je ongeduldig noemen als je daar niet voor kiest.
Maar als je er van uitgaat dat goed dressuur rijden, goed is voor het lijf. Waarom zou je dan meer km's willen maken die minder goed zijn? dat is allemaal suboptimale belasting.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

c_alsemgeest schreef:
Je trekt het allemaal over 1 kam, bv mclaren zie je nooit er achter en zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

En de rest wordt hier niet over 1 kam getrokken? Bitloze ruiters weten niet hoe een "ferrari" aanvoelt en alles is zwaar in de hand en loopt op de voorhand. ...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

Duhelo schreef:
c_alsemgeest schreef:

En de rest wordt hier niet over 1 kam getrokken? Bitloze ruiters weten niet hoe een "ferrari" aanvoelt en alles is zwaar in de hand en loopt op de voorhand. ...

Heb ik nergens gezegd, en ik ben degene die op jouw post reageert.
Ben het er ook niet mee eens om alle bitloos rijdende ruiters over een kam te scheren. Net zo min als alle ruiters met bit op top niveau over een kam te scheren.

Maar als je het vervelend vind dat zoiets gedaan wordt als een dergelijke ferrari opmerking, waarom doe je het dan zelf ook?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

pol013 schreef:
Duhelo schreef:

Ik heb haar al aardig wat keren live zien rijden en clinics zien geven. Ze is echt geweldig. Ik roep steeds: 'later als ik groot ben, wil ik haar zijn (al is ze waarschijnlijk net zo oud....)
Maar ze geeft ook heel duidelijk aan dat ze (toen iig) nog niet zo ver is om de paarden zover te krijgen op alleen bitloos. En dat was toen ook helemaal niet haar missie.

en inderdaad: het is MEGA indrukwekkend wat ze kan op alleen een neckrope. Maar het is toch niet precies even dressuurmatig mooi als met bit. Bitloos hoofstel was een hele mooie tussenvariant.

Je kunt gewoon zien dat de kleine communicatie momentjes tussentijds: 'baas ik vind dit lastig, zal ik het gewoon zo oplossen? (neus eruit)' 'nee paard, nog even je buikspieren aanspannen nu'. minder gebeuren. De kwaliteit gaat daar een beetje van achteruit.
Of dat een echte ramp is? Nee,
Maar als dat steeds gebeurt kom je natuurlijk minder snel ergens. het is precies als die trainer die naast je staat en zegt: en nu nog 3 herhalingen. Precies dat stukkie wat je nodig hebt, waar het even 'oef' voelt, waar je dan weer vooruitgang boekt wat je dan vaker nét mist denk ik.

Dus de weg is langer (en bochtiger). Dat kun je ongeduldig noemen als je daar niet voor kiest.
Maar als je er van uitgaat dat goed dressuur rijden, goed is voor het lijf. Waarom zou je dan meer km's willen maken die minder goed zijn? dat is allemaal suboptimale belasting.

Dat is natuurlijk een punt ja, zij toont hier trainingsmomenten waar een paard idd even de neus er kan uitdrukken omdat die het lastig vindt etc. In een proef kan en mag je die momenten niet hebben. De vraag is dan natuurlijk: trekt een paard zich met bit er niet uit omdat die de oefening perfect kan (en wil doen), of omdat hij zich er niet kán aan uit trekken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Duhelo schreef:
c_alsemgeest schreef:

Sjonge sjonge. :')

Waar is “alle bitloze ruiters” in combinatie met de Ferrari metafoor gebruikt?

Juist. Nergens. Ik weet ook oprecht niet hoevaak ik hem nog moet verduidelijken…

Het voorbeeld hierboven weet hoe een Ferrari kan voelen (ze heeft met bit opgeleid tot hoog niveau) en kan nu iets in dezelfde richting zonder bit. Ze geeft tegelijkertijd aan dat haar dit bitloos (nog) niet gelukt is. Als je even naar de beelden kijkt kun je zelf zien dat er aanspanning en verzameling mist bitloos. Is het knap? Zeker!

Is het waar je naartoe wil? (Compleet los van wat je nu in de moderne dressuur ziet en wat je daar eventueel van vindt) nee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

Duhelo schreef:
Dat is natuurlijk een punt ja, zij toont hier trainingsmomenten waar een paard idd even de neus er kan uitdrukken omdat die het lastig vindt etc. In een proef kan en mag je die momenten niet hebben. De vraag is dan natuurlijk: trekt een paard zich met bit er niet uit omdat die de oefening perfect kan (en wil doen), of omdat hij zich er niet kán aan uit trekken?

Of iets er tussenin gewoon?
Het paard geeft aan door zijn hoofd wat naar voren te brengen: phoe
De ruiter communiceert via het bit: kom op! Je kúnt dit.
Het paard zegt: oke, ik kán dit.
En ze gaan gezellig verder op pad.

Of zo zou het moeten zijn. Niet alles hoeft makkelijk te zijn in het leven. Maar niet alles hoeft afgedwongen te worden.

Gewoon je begeleider die zegt: let op je xxxx (vul hier je eigen zwakte in) maar dan via de hulpen gecommuniceerd.

En door wáár het bit zich bevind heb je iets meer subtiliteit in de feedback vanaf het paard. Het paard kan alleen even met zijn tong tegen het bit duwen. Om zijn kaken een beetje te spannen. Pas daarna gaat het paard grote spieren gebruiken om iets duidelijk te maken. Met een bitloos hoofdstel kan een paard alleen zijn grote spieren inzetten om te communiceren. Alleen de neus in een richting bewegen.
Nou heb je niet altijd dat laatste beetje subtiliteit nodig. Dus dat kan prima zijn.

Zo ervaar ik het althans.

(en dan de kanttekening, ik vind bitloos rijden super leuk en soms ook verfrissend om te doen. en als je paard zo fijner met je communiceert moet je dat vooral doen)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Duhelo schreef:
Is dat zo? In de hedendaagse moderne dressuur is het maar dat dat je ziet. Paarden worden veel te flexibel gefokt en lopen standaard achter de loodlijn.

Ik zie ze toch liever iets achter de loodlijn dan dat ze zich opdrukken, want dat gaat ten koste van een goed ruggebruik en het is belangrijk om de rug heel te houden.

Daarnaast zijn er zoveel gradaties en varianten, Justins jonge paard liep laatst ook soms wat achter de LL omdat ie gewoon nog kracht mistte. Aan een redelijk losse teugel maar alle toetsenbord ridders gingen los.

Maar zie je klassieke dressuur op of voor de LL met een rug als een plank dan hoor je ze niet.. 8)7

Het is een iets andere discussie maar ik denk dat het heel belangrijk is om niet alles over een kam te scheren aan alle zijden. Zoals ik al zei vind ik Alize inspirend en vind het ook echt knap wat ze laat zien maar ik weet gewoon uit eigen ervaring dat de kwaliteit steeds minder wordt als verzamelde energie niet begrenst wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

pol013 schreef:
En door wáár het bit zich bevind heb je iets meer subtiliteit in de feedback vanaf het paard.

Ik denk ook dat dat het gewoon is. Die hele fijne communicatie/afstemming bereik je denk ik ook gewoon alleen met bit.
Het africhten werkt van groot naar klein. In het begin reageert het paard gewoon nog niet op die hele kleine hulpen en moet je ze groter maken om het paard iets te leren
Hoe meer spieren op de juiste plek (ook), hoe beter het lukt om je hulpen klein te houden. Zit en gewichtshulpen blijven dan over
En als je op dat punt bent, ja dan kun je een paard zo ook rijden met alleen een neckrope. Maar blijf je dat doen, dan loopt het ook weer van je af denk ik ook, want je hebt alle communicatie nodig in verschillende situaties.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Duhelo schreef:
c_alsemgeest schreef:

Wat ik zeg. Ik wacht nog steeds met smart op het eerste bitloos opgeleide paard die niet zo loopt. Dat ze allemaal zwaar in de hand zijn heb ik trouwens niet gezegd. Zolang je ze lekker tralala in hun voorkeurshouding laat lopen, zijn ze vast niet per se zwaar. Met bit overigens ook niet.
Het is punt is trouwens ook juist (zeker wb die heksenjachten op bekende dressuurruiters) dat er ferrari's met fiat panda's worden vergeleken. Dus Truus die met haar paard bitloos lang laag rondjes rijdt en daar trots filmpjes over op fb post, gaat helemaal los op een Grand Prix ruiter. Terwijl die Grand Prix ruiter die rondjes lang laag veel perfecter kan rijden, en ook vriendelijker, en zowel met bit als zonder bit. Alleen zodra er verzameld moet worden, is Truus nergens meer, en vindt ze vooral zichzelf erg goed, en de Grand Prix ruiter erg slecht. Terwijl die Grand Prix ruiter ook gewoon harmonie wil, maar wel veel meer van het paard vraagt, en te maken krijgt met best heftige omstandigheden op wedstrijd, en dier is vaak ook nog hengst etc.
Het gaat gewoon over twee totaal verschillende dingen. Bitloos is er nog nooit iemand tot Grand Prix niveau gekomen. Zou erg leuk zijn als het lukt, maar dan nog lijkt dat vooralsnog erg moeilijk. En mocht het dan 1 persoon lukken, is het nog steeds niet voor Truus, want als die zoveel talent had, reed ze zelf wel bitloos Grand Prix.
Er kunnen dingen bitloos aangeleerd worden, zoals buitenritten maken en in de bak rijden. Maar je krijgt het paard gewoon niet zo stabiel verzameld, opgericht, op achter en dürchlassig als met bit. Anders was er allang iemand geweest die dat had laten zien.
En als Truus dan denkt, ik kan toch ook bitloos rijden, waarom kan die Grand Prix ruiter dat dan niet... Tja die Grand Prix ruiter kan dat wel, en ook nog eens absoluut veel beter dan Truus, maar niet op Grand Prix niveau