Duhelo schreef:https://www.bing.com/videos/riverview/r ... ajaxhist=0Als je dit eruit kan rijden zonder bit (eigenlijk nog sterker op neckrope) (ongeacht opgeleerd met bit), waarom zou dat dan niet opgeleerd zonder bit kunnen?
Ik heb denk ik een nieuw rolmodel gevonden

. Dit ziet er zo leuk, vriendelijk en ongedwongen uit!
Ik heb haar al aardig wat keren live zien rijden en clinics zien geven. Ze is echt geweldig.
Ik roep steeds: 'later als ik groot ben, wil ik haar zijn (al is ze waarschijnlijk net zo oud....)Maar ze geeft ook heel duidelijk aan dat ze (toen iig) nog niet zo ver is om de paarden zover te krijgen op alleen bitloos. En dat was toen ook helemaal niet haar missie.
en inderdaad: het is MEGA indrukwekkend wat ze kan op alleen een neckrope. Maar het is toch niet precies even dressuurmatig mooi als met bit. Bitloos hoofstel was een hele mooie tussenvariant.
Je kunt gewoon zien dat de kleine communicatie momentjes tussentijds: 'baas ik vind dit lastig, zal ik het gewoon zo oplossen? (neus eruit)' 'nee paard, nog even je buikspieren aanspannen nu'. minder gebeuren. De kwaliteit gaat daar een beetje van achteruit.
Of dat een echte ramp is? Nee,
Maar als dat steeds gebeurt kom je natuurlijk minder snel ergens. het is precies als die trainer die naast je staat en zegt: en nu nog 3 herhalingen. Precies dat stukkie wat je nodig hebt, waar het even 'oef' voelt, waar je dan weer vooruitgang boekt wat je dan vaker nét mist denk ik.
Dus de weg is langer (en bochtiger). Dat kun je ongeduldig noemen als je daar niet voor kiest.
Maar als je er van uitgaat dat goed dressuur rijden, goed is voor het lijf. Waarom zou je dan meer km's willen maken die minder goed zijn? dat is allemaal suboptimale belasting.