Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:16

Ondanks dat ik nooit met een top dressuurpaard heb gestart vind ik het logisch dat een paard dat de oefeningen beter doet hoger scoort.
En ja beter is vaker zo bij een paard met aanleg van nature.

Als ik nu (vroeger :+ ) op de turnmat een flikflak moet laten zien lukt dat met veel oefenen wel. Maar het ziet er houterig uit. Ondanks dat ik netjes met 2 voeten naast elkaar afzet enz.
Dus ja ik krijg een voldoende.

En als nu een atleet na mij dan van nature op een speelse manier die flikflak doet. Het ziet er fijn soepel uit.

Dan zou het toch raar zijn als deze hetzelfde punt krijgt?

Het gaat bij turnen, dansen en ook dressuur toch ook om het totale plaatje.

Kijk dat er de afgelopen jaren een voorbeen zwaaier met slechte techniek voor een correct gereden paard stond is fout.
Denk dat we het daar wel over eens zijn.

Maar als ze beide technisch goed gereden zijn.
Kijk ik ook liever naar de dressuur waar het paard wat soepeltjes en dansend dat plaatje neerzet.
Dan het paard dat zijn oefeningen doet, maar meer ook niet.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:21

Elisa2 schreef:
:+ 8-)
Tatyana, en dat stukje extra maakt het op die manier dus eigenlijk geen sport meer maar succes wat te koop is en de reden waarom mensen extreem 'goed' bewegende paarden willen hebben met veel ruimte want dat scoort. Dat gaat dus helemaal niet meer over dressuur rijden en het beste (naar zijn kunnen) uit een paard halen.

Klopt helemaal, maar dat is wel wat het is. Je kan nu eenmaal niet zeggen dat je een veel beter bewegend paard dezelfde punten geeft als het minder bewegende paard als beide technisch een juiste proef rijden. Dan heb je gewoon punten als 'kwaliteit van de gangen' waarop het beter bewegende paard dus hoger scoort.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:21

Suzanne F. schreef:
Eens. Paardensport is helaas een sport waarin succes voor een groot deel te koop is in tegenstelling tot andere sporten waar het voornamelijk draait om talent en passie. In de paardensport kom je met weinig talent en heel veel geld ook op het hoogste niveau. Dat is altijd iets wat me heeft tegengestaan, ook al heb ik veel plezier aan het rijden gehad. Eigenlijk hoort het geen Olympische sport te zijn vind ik.

Helaas heb je wat mij betreft gelijk SusanneF. Er zijn ook in de basissport voorbeelden genoeg jammer genoeg.

Verder kan ik me ook volledig vinden in het commentaar van Elisa2, maar volgens mij is dit een discussie die al vele malen gevoerd is en ik ben bang dat het nooit echt zal veranderen.

Fouten gemaakt door ruiters met de 'hoogbenige giraffes' zullen over het algemeen sneller vergeven worden dan fouten gemaakt door (noem eens een willekeurig stamboek/ras) de PRE omdat het totaalplaatje er 'beter' uitziet? Het gevoel van de juryleden meespeelt en er daardoor (onbewust) misschien sneller vergeven wordt bij het maken van fouten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:22

Dat begrijp ik DP, maar soepel en dansend is weer wat anders dan spectaculair en veel ruimte hebben. Kijk naar een Glamourdale die enorm gespannen rond loopt, niet altijd tactmatig door de spanning (de laatste wedstrijd en geen happy athlete) en die toch meer punten krijgt alleen door zijn grote bewegingen dan bijv. de Lusitano die vloeiend, dansend en foutloos in tact door de proef komt alleen wat minder ruime passen maakt.

Hetzelfde met Jovian, liep ongelijk in de passen (gebrek aan tact en regelmaat, toch de eerste stappen van het skala) kan niet piafferen maar alleen gruwelijk strekken en toch scoort hij hoger dan andere combinaties die wel met tact en regelmaat lopen maar alleen minder ver de benen er uit kunnen gooien. Dat gaat toch niet meer om dressuur?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:29

Ik heb de proeven als de punten niet gezien.

Ik ben het met je eens dat als een paard met taktfouten in een oefening voor een technisch goed gereden paard staat dat dit niet kan.

Maar wat ik in de lagere klassen vaak zag is een paard dat overal net zesjes haalt. Maar foutloos liep.
De goed bewegende ergens een grote verstoring had en daarbij ook een 4 haalde.
Maar op andere punten 7 en 8en en dat er dan werd gezeverd hoe kan het dat die boven die staat. Want ze onthielden enkel die duidelijke storing.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:33

Er is op zich toch ook helemaal niks mis met 6en en 7ens scoren? Dat betekend dat je voldoendes haalt en zelfs een beetje beter dan voldoende. Voor sommige paarden is dat gewoon een heel mooi doel.
Je kunt er zelfs lekker mee door de klasses heen komen. Iets trager. Maar dat heeft een minder getalenteerd paard misschien ook nodig.
Naar mijn eigen ervaring met een heel bescheiden paard en meerdere uit het topic kom je nog steeds tot en met Z2.

Alleen je wint niet (vaak). En de vraag is of dat echt erg is?

Kijk, als de bovenkant op een gegeven moment zo 'goed' zou worden dat normale paarden geen 6en en 7ens meer halen omdat ze in verhouding dan zo 'slecht' lijken (jury's zijn ook maar mensen). Dan vind ik het een echt probleem worden.

Maar nu weet ik het eigenlijk niet. Waarom moet je hoog eindigen? Voor je eigen ego is het wel lekker ja. Maar staat het je ontwikkeling met je paard in de weg?

Het zijn vragen hoor.

Ik heb nu op het moment even makkelijk praten. Blijkbaar vinden ze mijn huidige merrie leuk op dit niveau en je went wel heel snel een leuke punten scoren/ hoger eindigen. Ik zeg ook zeker niet dat het niet leuk is.
Ik moest mezelf bij mijn oudje er ook wel af en toe aan helpen herinneren: je bent hier voor jezelf....

Maar is het erg? En zou iets anders eerlijker zijn. Of haalbaar?

Ik lees nu de voorbeelden van Elisa: nee, dat klinkt niet eerlijk. Zou zo het niet moeten zijn. Maar speelt dat in de basissport ook zo sterk? Of eigenlijk in lijn met mijn vragen: heeft het 'mindere' paard oneerlijke punten gekregen? Dan is het erg. Of heeft met 'betere' paard oneerlijke punten gekregen (en dan is het op dat niveau erg, maar is het in de basis sport dan een echte rampt)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 19-09-25 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:34

Ja dat begrijp ik ook DP, maar dat is inderdaad..net zesjes..is net voldoende, dan wordt er gewoon niet goed genoeg gereden. En als die goed bewegende slecht gereden werd dan klopt de verontwaardiging nog steeds imo..alleen als deze gewoon wel goed gereden werd dan is het wel te volgen. Goede oefeningen moeten gewoon goede punten opleveren.

Sachertorte, absoluut! Ik denk dat er een groot stuk psychologie bij komt kijken..ben wel benieuwd of dit zou veranderen als er bijvoorbeeld AI gejureerd zou gaan worden ipv mensen. Nu is er soms ook een groot verschil te zien tussen publiek jurering en de jury..en natuurlijk zien die soms ook hele andere dingen maar het geeft toch te denken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:36

pol013 schreef:
Er is op zich toch ook helemaal niks mis met 6en en 7ens scoren? Dat betekend dat je voldoendes haalt en zelfs een beetje beter dan voldoende. Voor sommige paarden is dat gewoon een heel mooi doel.
Je kunt er zelfs lekker mee door de klasses heen komen. Iets trager. Maar dat heeft een minder getalenteerd paard misschien ook nodig.
Naar mijn eigen ervaring met een heel bescheiden paard en meerdere uit het topic kom je nog steeds tot en met Z2.

Alleen je wint niet (vaak). En de vraag is of dat echt erg is?

Kijk, als de bovenkant op een gegeven moment zo 'goed' zou worden dat normale paarden geen 6en en 7ens meer halen omdat ze in verhouding dan zo 'slecht' lijken (jury's zijn ook maar mensen). Dan vind ik het een echt probleem worden.

Maar nu weet ik het eigenlijk niet. Waarom moet je hoog eindigen? Voor je eigen ego is het wel lekker ja. Maar staat het je ontwikkeling met je paard in de weg?

Het zijn vragen hoor.

Ik heb nu op het moment even makkelijk praten. Blijkbaar vinden ze mijn huidige merrie leuk op dit niveau en je went wel heel snel een leuke punten scoren/ hoger eindigen. Ik zeg ook zeker niet dat het niet leuk is.
Ik moest mezelf bij mijn oudje er ook wel af en toe aan helpen herinneren: je bent hier voor jezelf....

Maar is het erg? En zou iets anders eerlijker zijn. Of haalbaar?

Gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*

Voor mezelf vind ik het niet erg, maar ik vind de sport soms wel moeilijk te volgen zo. Zeker ook als het over paardvriendelijkheid gaat en de spectaculaire beweger met strakke stang wint tegenover de mindere beweger die wel vriendelijk en ontspannen gereden worden. Tja, voor mij gaat het dan dus niet meer over dressuur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:39

Elisa2
Een 6 is goed gereden.
Ik snap niet waarom je dat slecht gereden vind.

Sluit me aan bij Pol. (gefeliciteerd!)

Ik ben ook die 6 soms 7 ruiter geweest met dito paarden.
En ik haalde bijna elke keer een wp.
En stond betreft deelnemersveld voor de helft.
Maar een eerste prijs. Nee niet vaak.
En uiteraard is dat jammer. Maar heb het altijd begrepen.

Een net proefje, maar niks extra.
Dus ook een wp en niks extra.
Precies zoals het is.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:42

Je haalt een mooie oplossing naar boven Elisa2: laat AI eens mee jureren, als het goed is, oordeelt die zonder onderbuikgevoel. :) Lijkt mij heel interessant!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:43

koend schreef:
Als je daarmee niet kunt leven dan moet je gaan lopen, daar heb je dat minder.

Goed punt. Je hebt geen klasses, dus je loopt altijd tegen de betere lopers uit de regio. Die zijn slim genoeg om de wedstrijden een beetje te verdelen: "loop jij hier, dan start ik daar". Allebei prijzengeld.

Als je aanleg hebt voor middenmoot is dat waar je in de uitslagen staat. Wat hogere middenmoot met extra training en een goede dag, wat lager als het minder gaat. Maar podium kun je vergeten.

Daar is een voordeel van dressuur. Al zou je een krap wp in de M kunnen halen, door iets langer L te starten heb je kans een lintje me naar huis te nemen. En als je wat ruimer in de slappe was zit zoek je paard met wat extra talent en neem je een les extra. En zelfs dan komt het niet aanwaaien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:47

Sachertorte schreef:
Je haalt een mooie oplossing naar boven Elisa2: laat AI eens mee jureren, als het goed is, oordeelt die zonder onderbuikgevoel. :) Lijkt mij heel interessant!

Dit lijkt mij ook enorm interessant, sowieso kunnen ze dan ook eens het te aanwezige gebruik van de stangteugel gaan afstraffen..dan krijgen we al een andere uitslag denk ik. :D

DP, ik zeg niet dat een 6 slecht gereden is maar ook bij een mindere kan dat wel een 7 worden maar dan zit het vaak meer in paard echt super voor elkaar hebben en de afwerking super rijden. Die 8en worden wel moeilijker met een beperkter paard.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:53

Middelmatig gereden op een doorsnee paard verdient ook niet beter dan een middelmatige/mindere score. Geen twijfel daar. Maar Elisa2 haalt valide voorbeelden aan die er weldegelijk toe doen en waar over te discussiëren valt.

Voor mijn gevoel scoort spektakel met fouten nog immer beter dan de minder spectaculaire foutloze proef.

En voor mij maakt het persoonlijk ook niet uit: heb beide kanten gekend en rijd daarnaast geen dressuurwedstrijden meer, maar het is gewoon lastig te begrijpen soms waarom en hoe een oordeel van de jury tot stand komt met de voorbeelden die Elisa2 aanhaalt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:55

Ja dat gaat niet lukken.
Dat is toch wat we hier ook zeggen?
Dat doet dat paard met zijn lijf mee wel en staat dus vooraan

Citaat:
DP, ik zeg niet dat een 6 slecht gereden is maar ook bij een mindere kan dat wel een 7 worden maar dan zit het vaak meer in paard echt super voor elkaar hebben en de afwerking super rijden. Die 8en worden wel moeilijker met een beperkter paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:30

Die 8en die moeilijker zijn met een beperkter paard is dan ook geen goed gereden en goed opgeleid beperkter paard. Want ik herken dat absoluut niet. Dat je geen 10 achten rijdt, ja, maar dat een 8 moeilijker of bijna niet te halen is absoluut niet. Ook niet dat je niet bovenaan mee kan draaien. En nee, niet alleen met huidige paard maar ook haflingers bij de paarden tot en met het Z, d pony pony gefokt en zelfs voor pony simpele gangen in z2 paarden en nog meer simpele dieren. Allemaal konden met goede correcte proef bovenin mee draaien en ook gewoon 8en halen. Pas als ook zij een mindere proef reden door slordig rijden of foutjes werd het niet meer als een 6je...

Ik rijd vaak zat die spectaculaire dieren eraf met gewoon een hele correcte proef en ook echt het niveau onder de knie hebben. En niet alleen op kleine wedstrijden, ook op grotere en kampioenschappen. Alleen bij dat laatste komen sowieso ook betere combinaties en is het logisch dat ik niet win, want dan zijn beide proeven correct en op niveau alleen missen wij wel net de verzameling en het gemak daarvan of het gemak van verruimen enzovoorts.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:35

Ja, dat is fijn voor jou. Maar dan heb je het over alles goed voor elkaar hebben. En dat lukt nu eenmaal niet iedereen. Niet met een normaal paard en niet met een goed paard. Want onkunde, want wedstrijdstress, want onvoldoende voorbereiding, want net even niet je dag hebben, want net wat sneller doorgestroomd, want niet zo veel routine.

Maar dan blijft de vraag: is dat echt heel erg? Je haalt voldoendes. Wat is er mis met voldoendes halen? Kan het alleen goed genoeg zijn als je wint of bovenin mee rijdt?
Er is helemaal niks mis met gemiddeld zijn. Met in de middenmoot rijden. Daar rijden de meeste mensen :+
Blijft een leuk streven, om eens wat vaker een 8 te halen. Maar is het erg als je dat niet structureel doet?

We mogen normaal zijn ook best normaliseren O:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:39

Je leest voor het gemak over de andere voorbeelden heen. Ik ken er echt meerdere.

En niks mis met normaal, maar wel met de schuld ergens anders leggen als het niveau gewoon nog niet onder de knie is. Ik zeg ook niet dat 8 structureel normaal is. Maar zeggen dat het niet haalbaar is ligt aan iets anders dan allee de kwaliteit van het paard. Daar gaat het mij om. Ik vind elke proef meerdere of zelfs 1 8 ook niet normaal hoor. Of gangbaar/verplicht weet ik het.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:40

Misschien in Zuid Holland, ken tenminste iemand uit noord holland die daar verdienstelijk Z reed en hier het L niet rond zou komen.

Mijn toenmalige instructrice zelf uit Noord Holland gaf dat toen ook aan dat het niveau verschil toen heel anders was.

Brabant was altijd al een sport provincie en als je dan moest je wel een super fjord hebben wilde je vooraan mee gaan draaien.
Totaal niet realistisch was dat hier.

Ik denk dat het tegenwoordig meer gelijk is, maar in de tijd dat ik jong was zeker niet.
En haalde je met je correct gereden proef hoogstens een 8 met achterwaarts, maar legde je het echt af in bijvoorbeeld verruiming

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:55

MyWishMax schreef:
Je leest voor het gemak over de andere voorbeelden heen. Ik ken er echt meerdere.

En niks mis met normaal, maar wel met de schuld ergens anders leggen als het niveau gewoon nog niet onder de knie is. Ik zeg ook niet dat 8 structureel normaal is. Maar zeggen dat het niet haalbaar is ligt aan iets anders dan allee de kwaliteit van het paard. Daar gaat het mij om. Ik vind elke proef meerdere of zelfs 1 8 ook niet normaal hoor. Of gangbaar/verplicht weet ik het.

Wie heeft het over schuld? Ik geef toch gewoon aan dat het ook aan jezelf kan liggen. Maar dan nog steeds de vraag: is dat erg?
Je hoeft helemaal nergens een schuldige te zoeken voor 6en en 7ens. daar mag je misschien gewoon (voorlopig) blij mee zijn. Dát is mijn hele punt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:11

Dp, dat is altijd zo'n lage en rare opmerking he? Ik rijd hetzelfde op kampioenschappen qua punten :+ ook bij de vorige paarden en pony's, ook als ik in Brabant ging starten of ergens waar heel NL naartoe kwam. Die andere voorbeelden reden ook overal en nergens, ik had vriendinnen door heel NL heen die allemaal startten. Net als dat je dan op kampioenschappen juist juryleden uit andere regio's krijgt.
Er zijn overal verenigingen waar je makkelijker scoort of lijkt te scoren en als je alleen die opgeeft dan krijg je idd een raar beeld wat heel erg kan afwijken van andere regios maar zelfs al paar km verder. Net als dat er verenigingen zijn waar bijna alleen de profs komen en de normale ruiter dus al sneller wegblijft. Maar ook overal zijn er combinaties te vinden waar je over twijfelt hoe die ooit in het M of Z of noem maar op terecht zijn gekomen.
Maar er is alsnog veel veranderd in de jaren en dat zorgt er juist voor dat die beperktere of simpelere ook gewoon netjes mee kunnen doen nog steeds of juist makkelijker als vroeger.

Maar dan haalde je toch een 8? Maakt toch niet uit dat je het niet voor verruiming haalt? Die haal ik ook niet. Wel op halsstrekken wat die spectaculaire misschien niet haalt, of voor middenstap, binnenkomen. Staat nergens dat het voor verruiming moet zijn, maar dat het moeilijk is voor beperkter paard. En mijn standpunt is dat dat niet alleen aan het paard ligt want er zijn zoveel onderdelen waar je helemaal niet die kwaliteit voor nodig hebt. Waar je gewoon netjes voor moet rijden of wat gewoon sterk punt is van een paard, elk paard heeft wel een sterk punt. En mooie is dat ook die beperktere echt beter worden hoe meer je de basis onder de knie krijgt. Alleen moet je daar zelf aan blijven denken want de proeven vragen steeds meer, dus merk je niet zo hoeveel paard verbeterd is tot je er bewust over nadenkt.

Pol, ik reageer alleen op de opmerking van iemand anders dat het moeilijker wordt met een beperkter paard. Zowel de 8 halen als het kunnen winnen met een correcte proef tegenover een proef met foute van een kwalitatief paard. Het kan nog steeds en ligt niet alleen aan het paard. Bedoelde het ook niet naar jou dat je de schuld legt hoor. Juist de andere gedachtegang dat zo'n paard het niet kan halen. Ja dat kan wel, want niet elk onderdeel is enkel en alleen kwaliteit. Maar hey, ik heb ook liever 30 7ens dan 29 6en en 1 8 haha. Over 30 6en en 7ens dan 1 8 tegenover lagere cijfers. Niks mis met normaal en normaal is zoals jij zegt die 6en en wat 7ens. Keer foutjes en geen winst en keer juist extra fijn en meer 7ens. Blijven dieren en mensen die niet elke dag goed en fit zijn. Maar bijvoorbeeld geen winst halen omdat een paard beperkter is klopt weer niet in mijn ogen (zeg jij niet maar is op bokt en andere sm wel regelmatig voorbijgekomen dat mensen geen punten halen door het pasrd) dan komt er toch echr niveau niet onder de knie om de hoek kijken en is het een ruiterfout en niet die van het paard. En dan niet af en toe geen winst he? Maar structureel.
Maar jij haalde een enormngoed punt aan. Zodra de normale combinatie en beperkte met correcte proeven (want je hebt spectaculaire paarden, normale paarden en beperkte paarden) geen winst meer zouden kunnen rijden omdat de eisen voor eenn6 bijgesteld zijn naar de top groep heb je wel een probleem. Ik heb juist het idee dat hoe juryleden opgeleid en bijgeschoold worden nu er juist meer winst gereden zou kunnen worden want ik vind het heel positief qua beoordelingen wat ze leren (ook al zou er juist bij die opleiding en bijscholing ook wat beperktere combinaties langs moeten komen en niet alleen L2 combinaties die een B prief komen rijden bijvoorbeeld). Maar we moeten er zeker voor waken dat het niet gaat verschuiven want die normale ruiter is wel degene die de wedstrijden draagt. Daar zijn er het meeste van.

Subtop is weer heel ander verhaal want daar zie je idd fouten voorbij komen die in de basis echt een 3 zouden zijn die ineens een 5je of zelfs 6 opleveren bij bepaald paard. Vind de basis daar stuk eerlijker in en heb dan zelfs soms het idee dat de paarden met meer kwaliteit bijna harder gestraft worden op een fout qua ene punt. Dus 3 voor onderdeel waar ander een 5 krijgt oid. Misschien omdat de schrikactie er ook spectaculairder uit ziet :') Of omdat het contrast groter is tussen goed en slecht?

Ai is trouwens ook niet zo objectief. Die leert van de informatie die gegeven wordt en kan dus net zo subjectief in jureren zijn. En dan mis je nuances.
Ik zou eerder hoogste en laagste score laten vallen bij meerdere juryleden dan. En de regels weer goed doornemen want dat er in de top wat moet veranderen is zeker waar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:21

Ik zei al er is nu veel veranderd. Mede door internet enz.
Maar vooraan meerijden, dat was vroeger met een fjord niet te doen, in deze regio.
Feit.
Wps halen wel, feit.
Kende iemand met een Z1 fjord die hem heel goed voorstelde, maar bij de paarden echt niet meer meekwam.

En ja die 7 (8 krijg je er niet voor ook dat goede paard niet) halen op binnen komen enz haalde ik eerder al aan.
Met halstrekken lukt het misschien net een 8.
En ja dat kan. En daarmee dus ook die nette wp halen en ergens een 5 weer goed maken.
Maar die 7-8 kan die goede combinatie ook halen en die haalt voor de rest overal een beter punt en dan word je weer geen 1e.

Maar goed eerste dat schaar ik nog steeds onder een 6jes- 7 proef , want als ik denk aan een 8proef denk ik aan bijna alles een 8 en niet net het halthouden en halstrekken oid.

Ja je staat er betreft plaatsing voor als dat goede paard punten laat schieten en met een minder paard dat niet doet.
Maar hey, die met een beter paard rijd ook vaak genoeg een goede proef zonder fouten :D

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:03

Hier een mee lezer.
Als je kijkt naar jill huijbregts met haar kikker(springpaard) , dan zie je weer dat je met heel correct en netjes rijden toch hele leuke punten scoort.
En er lopen ook Haflingers etc in de subtop.
Ik rijd wel eens met iemand samen en ze heeft het de hele tijd over dat haar paard op de kop gebouwd is en dan niet verder komt dan z1.
Maar als ik haar dan zie rijden denk ik ja je tuft in 1 en het zelfde tempo, je gaat uitgestrekte draf op de diagonaal dan komt hij op de voorhand maar schakelt niet terug om.hem weer tot dragen te krijgen
En zo zie je vaak dat het maar gegooid word op mijn paard heeft minder kwaliteit .
Goede lessen , vaak jezelf filmen en echt proeven leren rijden .
Maar met dat beter bewegende paard zul je inderdaad wel hogere punten mee rijden.

Het vooroordeel van de subtop dat je daar nog hoge cijfers krijgt voor een mislukt onderdeel ervaar ik niet, misschien wel aan de top bij de bekende ruiters .
Ik kan toch echt wel dikke onvoldoende s scoren als het niet helemaal lekker ging waar ik in het zzl nog wel een redelijk cijfer voor kreeg

MyWishMax

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:00

Niet iedereen in de subtop idd! Maar ik heb het hij bepaalde paarden, qua kwaliteit, wel gezien terwijl de normalere wel hard afgestraft werd op dezelfde fout. Misschien was het op de ruiter want die ruiters hebben ook betere paarden :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:15

Tja en ik zie paarden piafferen voor 8en en 9ens die dan toch echt die punten niet krijgen.

Het blijft subjectief allemaal en als jij met je standaard paard bij voorbaat standaard 6jes haalt op uiterlijk dan moet je echt heel erg hard je best doen om 7ens en 8en te halen bij de oefeningen waar je met een knap getalenteerd paard die 7 al standaard hebt omdat het plaatje er gewoon goed uit ziet. Die verschillen zijn er gewoon en zou niet zo mogen zijn maar zo werkt het nu kennelijk eenmaal wel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:27

Hier altijd met "mindere" paarden aan de start verschenen.
Voor mij de ultieme uitdaging om van een drolletje een gebakje te maken.
Niet dat mijn paarden drollen zijn hoor.
Wij kunnen niet al te veel fouten permitteren,maar er is toch echt leuk mee te sturen met een middenklasser.
En zelfs prijsjes weg te pikken als alles mee zit.
Mijn dikke propjes zijn perfect voor de zijgangen,keurig uitgevoerd gewoon 7,5.
Mijn kleine muis is een ster in het wijken,daar krijgen we gewoon dikke voldoendes voor.
En de op de middendraf delfen we dan weer het onderspit.
Niks mis mee als er zo gejureerd word.
En over het algemeen word dat keurig gedaan vind ik.
En halthouden kaarsrecht vierkant is vierkant,netjes op de zit zonder storing van een hand.
Gewoon belonen met een ruime voldoende.
Ik vind wedstrijdjes rijden leuk om te zien waar we staan,het scholings proces.
Het beter maken van mijn paarden,ergens naar toe werken.
En over het algemeen ben ik het vaak met de jury eens.