lletam schreef:Net de berichten nog 's doorgelezen en eigenlijk is denk ik mijn zoektocht op/ dit moment: vindt mijn paard of paarden in het algemeen (dressuur) rijden wel leuk?
Juist omdat ik mijns inziens er alles aan doen om het leuk voor hem te maken: niet teveel/te lang/ te vaak, veel afwisseling en positieve bekrachtiging. .
Leuk ...
Ik vind het prima om het " leuk" te proberen te maken.
Maar leuk moet niet de volledige focus worden.
Ik sta in het onderwijs. Daar werd tientallen jaren de focus steeds meer op leuk gelegd. En heeft het ons gelukkiger kinderen gebracht? Nee!
Men is daar ook ongeveer klaar met "leuk" heel erg in de focus te zetten.
Terug naar de paarden. Een positieve werkhouding vind ik genoeg. Als hij een aandachtig orenspel heeft, als ik voel dat hij het merkt als ik :"Jaaaa, braaf, goed zo" zeg, als hij ontspant bij de stappauze na goede oefening... ben ik tevreden.
Soms lijkt hij ook enthousiast van sommige oefeningen te worden, de vliegende wissels zijn zo een oefening. Maar of dat een uiting van "leuk" is of gewoon zich klaarmaken voor de actie? Ik relativeer het allemaal een beetje.
Wat ik wel duidelijk merk is dat hij relaxter, braver, liever, meer mensgericht is, in de dagen dat we trainen.
Elke week heeft hij 2 dagen na elkaar rust en daarna is hij een beetje zoals ik op maandagmorgen.