Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:31

Herken dat wel hoor :+ mijn vorige was ook loperig en heet, maar luisterde altijd.

Deze daagt je toch iets meer uit, moet met rijden ook altijd goed nadenken en voelen waar hij nu weer ontsnapt :') want hij heeft niet echt een moeilijke kant, maar kan wel wurmen onder je en overal ontsnappen als hij denkt dat je iets gaat vragen. Geduld is lastig voor hem. Hij wil graag en is wat dominant, dus neemt graag wat over. Maar ik vind dat prima.

Bij mijn vorige was het alleen braaf en goed zo. Want als ik het dacht, deed hij het en wachtte ook altijd netjes op de volledige hulp.

Bij Corrie is er ook regelmatig een "nog niet" of "wachten, wachten" wat ik zeg, en daarna een "braaaaaaf" _O- of "goed zo jongen" als hij wel netjes wacht :D

Ben net zo blij met rijden, maar ik moet zelf veel meer nadenken en voelen. Hij houdt mij veel scherper eigenlijk.

Afbeelding

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 12:08

Net de berichten nog 's doorgelezen en eigenlijk is denk ik mijn zoektocht op/ dit moment: vindt mijn paard of paarden in het algemeen (dressuur) rijden wel leuk?
Juist omdat ik mijns inziens er alles aan doen om het leuk voor hem te maken: niet teveel/te lang/ te vaak, veel afwisseling en positieve bekrachtiging. Er loopt een ander topic n.a.v. inderdaad Brabant en daar loopt en dergelijke discussie over de paardensport.
Maar goed: nu ga ik zelf nogal off topic;)

Op dit moment sta ik ernaast want meneer stond met een dik been. Dus eerst rustig weer opbouwen en dan met frisse moed er weer tegenaan!

Heeft iemand nog die webinar van Sara gekeken? Ik kwam er helaas niet aan toe.

bulck

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:28

@pOL013 Het ging me meer om de mindset op het foute of wat misgaat te blijven corrigeren. Dus is wel degelijk meer rijden vanuit straffen. Als bij mij een oefening niet lukt ga ik toch nadenken waar het misgaat, want herhalen om te herhalen in de hoop dat het lukt is tijd- en energieverlies en wel degelijk straffen. Dat zie ik toch nog vaak voorkomen rondom me en werd hier ook aangehaald.

Alles in dressuur heeft te maken met energie, reactievermogen en lichaamsgebruik (ruiter en paard)
Heel vaak zie je problemen in bvb galopwerk ook terug in het stapwerk. Te vluchtig of juist te traag, niet voldoende ontspannen in de aanspanning, niet efficient draaien (denk aan goede stappiruoettes), goed uiteruitgaan is nog een interessante. Dus heel vaak kan je dus via je stapwerk ook heel wat verbeteren (denk dan opnieuw lichaamscontrole, controle op tempo, wachten (zonder achter been te kruipen of af te haken)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:29

lletam schreef:
Net de berichten nog 's doorgelezen en eigenlijk is denk ik mijn zoektocht op/ dit moment: vindt mijn paard of paarden in het algemeen (dressuur) rijden wel leuk?
Juist omdat ik mijns inziens er alles aan doen om het leuk voor hem te maken: niet teveel/te lang/ te vaak, veel afwisseling en positieve bekrachtiging. Er loopt een ander topic n.a.v. inderdaad Brabant en daar loopt en dergelijke discussie over de paardensport.
Maar goed: nu ga ik zelf nogal off topic;)

Op dit moment sta ik ernaast want meneer stond met een dik been. Dus eerst rustig weer opbouwen en dan met frisse moed er weer tegenaan!

Heeft iemand nog die webinar van Sara gekeken? Ik kwam er helaas niet aan toe.

oorzaak bekent?? want dan is behandelen ook makkelijker. Beterschap

Denk dat paarden het prima vinden zolang de communicatie maar goed is en men steeds vanuit het paard denkt en doet, want dat is de atleet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:31

Ja ik heb gekeken naar de webinair vond het zeker interessant wel wat langdradig.

Het komt er eigenlijk op neer dat alles tot op de komma moet kloppen om tot een wissel te komen

Verder over schouderplaatsing is iets anders dan schiudercontrole legt ze uit. Romp beweging ze noemt dit anders maar ben ik vergeten. En diagonaal denken dus vanuit je linkerbeen naar rechtervoorbeen in de wissel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:39

bulck schreef:
@pOL013 Het ging me meer om de mindset op het foute of wat misgaat te blijven corrigeren. Dus is wel degelijk meer rijden vanuit straffen.

Sorry voor het doorzagen.
Maar daar ben ik het niet mee eens. Fouten corrigeren doe je niet per definitie door straffen of 'meer vanuit straffen'.
Maar dat is misschien gemierenn*&k over taal.

Een fout corrigeren kan ook prima door de fout te negeren en de aanloop naar de fout te verbeteren.
Al is er ook niks mis met bijsturen op de fout zelf. En dan hoef je dat nog niet eens perse te doen dmv straffen.

Soms is het beter om het goede te stimuleren en te hopen dat ze vanzelf dan tot het beter komen. Soms is ze uitleggen: niet dit maar dat beter. Verschilt per situatie voor mij.
Specifiek op de wissel heb je overigens weinig andere keus dan belonen wat goed gaat en beter voorbereiden voor verbetering. Daar valt niks meer aan te corrigeren tijdens.

Maar het is nu eenmaal lastiger is om complimenten uit te delen aan een paard met minder motivatie is toch niet onbegrijpelijk of wel? Natuurlijk kun je dan kleinere winsten gaan belonen. Maar dat vergt nóg meer gevoel en timing.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:45

Fouten corrigeer ik ook niet als in straffen.
Ik doe het dan herhalen en belonen als het goed gaat. Het foute negeer ik.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:26

lletam schreef:
Juist omdat ik mijns inziens er alles aan doen om het leuk voor hem te maken: niet teveel/te lang/ te vaak, veel afwisseling en positieve bekrachtiging. .

Leuk ...

Ik vind het prima om het " leuk" te proberen te maken.

Maar leuk moet niet de volledige focus worden.
Ik sta in het onderwijs. Daar werd tientallen jaren de focus steeds meer op leuk gelegd. En heeft het ons gelukkiger kinderen gebracht? Nee!
Men is daar ook ongeveer klaar met "leuk" heel erg in de focus te zetten.

Terug naar de paarden. Een positieve werkhouding vind ik genoeg. Als hij een aandachtig orenspel heeft, als ik voel dat hij het merkt als ik :"Jaaaa, braaf, goed zo" zeg, als hij ontspant bij de stappauze na goede oefening... ben ik tevreden.
Soms lijkt hij ook enthousiast van sommige oefeningen te worden, de vliegende wissels zijn zo een oefening. Maar of dat een uiting van "leuk" is of gewoon zich klaarmaken voor de actie? Ik relativeer het allemaal een beetje.

Wat ik wel duidelijk merk is dat hij relaxter, braver, liever, meer mensgericht is, in de dagen dat we trainen.
Elke week heeft hij 2 dagen na elkaar rust en daarna is hij een beetje zoals ik op maandagmorgen. :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:26

lletam schreef:
Juist omdat ik mijns inziens er alles aan doen om het leuk voor hem te maken: niet teveel/te lang/ te vaak, veel afwisseling en positieve bekrachtiging. .

Leuk ...

Ik sta in het onderwijs. Daar werd tientallen jaren de focus steeds meer op leuk gelegd. En heeft het ons gelukkiger kinderen gebracht? Nee!

Terug naar de paarden. Een positieve werkhouding vind ik genoeg. Als hij een aandachtig orenspel heeft, als ik voel dat hij het merkt als ik :"Jaaaa, braaf, goed zo" zeg, als hij ontspant bij de stappauze na goede oefening... ben ik tevreden.
Soms lijkt hij ook enthousiast van sommige oefeningen te worden, de vliegende wissels zijn zo een oefening. Maar of dat een uiting van "leuk" is of gewoon zich klaarmaken voor de actie? Ik relativeer het allemaal een beetje.

Wat ik wel duidelijk merk is dat hij relaxter, braver, liever, meer mensgericht is, in de dagen dat we trainen.
Elke week heeft hij 2 dagen na elkaar rust en daarna is hij een beetje zoals ik op maandagmorgen. :)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 19:13

koend schreef:
lletam schreef:

Leuk ...

Stof tot nadenken:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:04

Fout klinkt als bewust iets verkeerd doen. Meestal gaat het om vergissingen. Vergissingen ook nog vaak veroorzaakt door de ruiter. Bewust fouten maken in de zin van totaal iets anders doen of staken of wat dan ook komt vaak uit onvermogen/ pijn bij een paard Een paard is een heel meegaand dier. Gelukkig hoeven we niet op een tijger om onze liefhebberij te beoefenen. Het geklungel met iets wat niet lukt ligt meestal aan de ruiter.. Je moet een paard willen laten doen waar het goed is en zelf alles doen om goed te worden zonder dat je paard eindeloos in de herhaling moet. En nee ik denk dat de meeste paarden eindeloos dressuur rijden niet leuk vinden maar dat wij het vooral leuk vinden. Maar heb je veel en hoge ambities dan moet het paard het maar leuk gaan vinden want wat anders is er niet van. Die macht hebben we om gebruik te maken van de goedmoedigheid van onze paarden dus laten we er heel voorzichtig mee zijn en goed afwegen wat wel of niet te doen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:44

Ik ben vandaag in het bos gaan rijden. Ritje van 50 min. met heel veel dressuur in, maar ook wel eens een paar 100 m snel galopperen in verlichte zit. Zalig, en ideaal weer met ideale bodem!

We hebben ook veel wissels gesprongen, hij doet ze gewoon, voor hem horen ze er al bij, net zoals travers e.a.
Van links naar rechts gaat prima, een leuk gevoel.
Van rechts naar links moet ik goed voorbereiden om hem goed te hebben en dikwijls twijfel ik: sprong hij hem na of was het in 1 tijd?
Ik moet dringend iemand vragen om eens vanaf de grond mee te kijken. Misschien weer wat privélesjes boeken ...

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 08:12

dresjoepie schreef:
Ja ik heb gekeken naar de webinair vond het zeker interessant wel wat langdradig.

Het komt er eigenlijk op neer dat alles tot op de komma moet kloppen om tot een wissel te komen

Verder over schouderplaatsing is iets anders dan schiudercontrole legt ze uit. Romp beweging ze noemt dit anders maar ben ik vergeten. En diagonaal denken dus vanuit je linkerbeen naar rechtervoorbeen in de wissel.

Super interessant. En toch denk ik dan, maken we het zo niet nodeloos ingewikkeld? Uiteindelijk is wisselen an sich niet moeilijk, elk paard kan dat (maar dan hebben we het misschien meer over een lead change). Alleen het aanleren en vervolgens er een 'dressuurwissel' van maken,daar zit de crux.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 08:18

Rizette schreef:
Fout klinkt als bewust iets verkeerd doen. Meestal gaat het om vergissingen. Vergissingen ook nog vaak veroorzaakt door de ruiter. Bewust fouten maken in de zin van totaal iets anders doen of staken of wat dan ook komt vaak uit onvermogen/ pijn bij een paard Een paard is een heel meegaand dier. Gelukkig hoeven we niet op een tijger om onze liefhebberij te beoefenen. Het geklungel met iets wat niet lukt ligt meestal aan de ruiter.. Je moet een paard willen laten doen waar het goed is en zelf alles doen om goed te worden zonder dat je paard eindeloos in de herhaling moet. En nee ik denk dat de meeste paarden eindeloos dressuur rijden niet leuk vinden maar dat wij het vooral leuk vinden. Maar heb je veel en hoge ambities dan moet het paard het maar leuk gaan vinden want wat anders is er niet van. Die macht hebben we om gebruik te maken van de goedmoedigheid van onze paarden dus laten we er heel voorzichtig mee zijn en goed afwegen wat wel of niet te doen.

Ik heb het zelf niet over fouten en straffen maar juist over de intrinsieke motivatie, van mijn paard.
Daarom geen 6 dagen in de week eindeloos in die bak rondsturen. Maar, die 1-2 x per week omdat ik inderdaad wel die ambitie heb om verder te komen in de dressuur? Waaronder goede wissels kunnen springen is toch niet teveel gevraagd zou je denken.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 08:20

koend schreef:
Ik ben vandaag in het bos gaan rijden. Ritje van 50 min. met heel veel dressuur in, maar ook wel eens een paar 100 m snel galopperen in verlichte zit. Zalig, en ideaal weer met ideale bodem!

We hebben ook veel wissels gesprongen, hij doet ze gewoon, voor hem horen ze er al bij, net zoals travers e.a.
Van links naar rechts gaat prima, een leuk gevoel.
Van rechts naar links moet ik goed voorbereiden om hem goed te hebben en dikwijls twijfel ik: sprong hij hem na of was het in 1 tijd?
Ik moet dringend iemand vragen om eens vanaf de grond mee te kijken. Misschien weer wat privélesjes boeken ...

Wat een leuk bericht koend! Klinkt alsof de wissels al een beetje bevestigd raken!
Je hebt dus geen vaste instructeur? Wel via de vereniging dacht ik gelezen te hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:37

lletam schreef:
Rizette schreef:

Ik heb het zelf niet over fouten en straffen maar juist over de intrinsieke motivatie, van mijn paard.
Daarom geen 6 dagen in de week eindeloos in die bak rondsturen. Maar, die 1-2 x per week omdat ik inderdaad wel die ambitie heb om verder te komen in de dressuur? Waaronder goede wissels kunnen springen is toch niet teveel gevraagd zou je denken.

Paard heeft geen intrinsieke motivatie om goede wissels te springen. Die hebben wij. Of het teveel gevraagd is ligt aan hoe makkelijk een paard ze kan doen met zijn lijf en mentaliteit en jou als ruiter. Daar kunnen wij hier weinig over zeggen. Ik denk vaak niet maar soms ook wel. Maar het paard laat het zelf zien hoeveel plezier en gemak het heeft in het werk. Orenspel zegt vaak al heel veel. Uitdrukking van hoofd en lijf komt daar bij. Looplust kan ook iets zeggen. Paard laat het links of rechtsom wel merken als het teveel gevraagd mocht zijn. Er bestaat niet zoiets als een paard moet maar niet zeuren en dat maar moeten kunnen. Soms kan het even moeite kosten net zoals een paard wat even iets zwaars moet trekken. ik denk dat het uitmaakt of het om een moment gaat of langdurig geen plezier er in hebben en of het om overnemen gaat of dat het wat extra inspanning moet leveren. Wat nog acceptabel is daar moeten wij als ruiters heel voorzichtig in zijn. De condities voor het paard idd optimaal proberen te krijgen. Via een andere manier dingen te laten lukken kan ook nuttig zijn. Dat paard wat makkelijk die wissel springt met een ruiter die uit de rug zit in springhouding en ze niet doet als die ruiters pontificaal in de rug zit laat zien wat hij meer of minder leuk vindt of meer of minder goed kan doen. Dat kan ook weer allerlei oorzaken hebben. Gewicht van de ruiter, houding van de ruiter, stugge hand. pijnlijke rug paard. Zadel wat gewicht te weinig verdeeld enz enz. Uitzoeken op een paard en naast een paard hoe je komt waar je zijn wil met een - alsnog - blij paard.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:14

Ik vond het idd ook ingewikkeld dat het tot op de komma moet kloppen is leuk maar paardrijden is gwn ontzettend moeilijk. Bij mij is het zo als hij dit perfect doet sluipt dat er een beetje bij in ik vind het heel moeilijk om alles te trainen.

Waar ik nu mee begonnen ben is vanuit stap contra aanspringen en na 4/5 sprongen een wissel maken de eerste paar x dacht hij dit doen we nooit wat moet ik doen, maar het gaat nu echt heel goed! Uiterraard wissel ik dit af met echte eenvoudige wissels en terug verzamelen en weer door galopperen.

Maar hij blijft in die paar sprongen net wat meer achterop waardoor het makkelijker wordt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:47

dresjoepie schreef:
Waar ik nu mee begonnen ben is vanuit stap contra aanspringen en na 4/5 sprongen een wissel maken

Maar hij blijft in die paar sprongen net wat meer achterop waardoor het makkelijker wordt.

Bedoel je: stap/aanspringen contragalop 5 passen/ vliegende wissel ?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:52

Ja dat bedoel ik idd Koend

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 15:34

Hier na een kleine twee weken pauze ivm dik been (gelukkig met een sisser afgelopen) weer een paar keer gereden. Buiten. De bermen zijn weer uitnodigend; paar eenvoudige geoefend, wellicht kan ik dat uitbouwen naar een vliegende. Impuls genoeg buiten :j

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:08

dresjoepie schreef:
Ja dat bedoel ik idd Koend

Ik probeer dat morgen ook eens. Lijkt me een uitdaging om op die 5 passen voldoende galop te hebben.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:58

Zo, gedaan!
Het ging verbazend gemakkelijk.

Bedankt voor het idee.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:16

Als je al zo lang bezig bent als mij wordt je heel vindingrijk haha

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:31

dresjoepie schreef:
Als je al zo lang bezig bent als mij wordt je heel vindingrijk haha

geniet ervan *D

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 16:31

Hier meer buiten wat dressuur meegepakt en minimaal in de bak gereden.
Vandaag wel een keertje thuis gebleven. 2 goede wissels naar de makkelijke kant dus dat geeft de burger moed. De moeilijke kant springt hij na dus misschien beter eerst aan de goede kant blijven puzzelen (?)