Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:@TS Dus brandt je haar af op 1 filmpje. "Dan zie je hoe topruiters paarden kapot maken" "onherkenbaar" "identiteit verloren"
Terwijl het op een ander filmpje, en dus een ander stukje spanning dus een heel ander beeld geeft.
Vind je eerste reactie echt veel te zwart wit en ook wat overdreven eerlijk gezegd.
Is het een mooi beeld... nee, maar dat je aan dat ene filmpje kan zien hoe topruiters paarden kapot maken is gewoon overtrokken.
Earth schreef:Zolang het KWPN dit soort foto's op zijn socials plaatst moet je je afvragen of ze wel goed voor ogen hebben wat er ook in de fokkerij moet veranderen...
https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsI ... X0EX0zRUFw
Veronica2 schreef:Manubres, hoe zou jij een paard als About You rijden? Waar begin je mee en hoe denk je dat dat paard daarop reageert?
Citaat:Met meer ruimte van voor, zodat hij beter door het lichaam kan bewegen, zich niet zo opgesloten voelt, vooruit kan kijken, makkelijker van achteren kan doortreden, meer plezier uitstraalt en minder spierpijn in zijn halsspieren krijgt. Eigenlijk zoals Robin hem reed.
Citaat:Hij doet het niet nu pas voor der, maar accepteert het nu maar.
LR1988 schreef:Citaat:Met meer ruimte van voor, zodat hij beter door het lichaam kan bewegen, zich niet zo opgesloten voelt, vooruit kan kijken, makkelijker van achteren kan doortreden, meer plezier uitstraalt en minder spierpijn in zijn halsspieren krijgt. Eigenlijk zoals Robin hem reed.
Maar laten we dan wel even reëel zijn. Op de veiling was het een 4 jarige. Wat ze daar laten zien is de stap, draf en galop. Geen oefeningen, geen verzameling, alles waarschijnlijk een beetje in het voorwaartse zodat je zijn enorme aanleg en beweging kunt zien. (en dat is helemaal oke, want zo hoort een 4-jarige ook voorgesteld te worden). En dat het een paard is met talent, dat staat wel voorop.
Maar hij loopt inmiddels LT. Die proeven zijn toch echt wel iets lastiger. Als onervaren, jong paard mag je daar best een beetje moeite mee hebben. En als amazone van zo'n paard heb je ook wel echt wat stuurkunst nodig om hem daar in te begeleiden. Ik vind dat Marieke dat onwijs goed doet.
LR1988 schreef:Citaat:Met meer ruimte van voor, zodat hij beter door het lichaam kan bewegen, zich niet zo opgesloten voelt, vooruit kan kijken, makkelijker van achteren kan doortreden, meer plezier uitstraalt en minder spierpijn in zijn halsspieren krijgt. Eigenlijk zoals Robin hem reed.
Maar laten we dan wel even reëel zijn. Op de veiling was het een 4 jarige. Wat ze daar laten zien is de stap, draf en galop. Geen oefeningen, geen verzameling, alles waarschijnlijk een beetje in het voorwaartse zodat je zijn enorme aanleg en beweging kunt zien. (en dat is helemaal oke, want zo hoort een 4-jarige ook voorgesteld te worden). En dat het een paard is met talent, dat staat wel voorop.
Maar hij loopt inmiddels LT. Die proeven zijn toch echt wel iets lastiger. Als onervaren, jong paard mag je daar best een beetje moeite mee hebben. En als amazone van zo'n paard heb je ook wel echt wat stuurkunst nodig om hem daar in te begeleiden. Ik vind dat Marieke dat onwijs goed doet.
Babootje schreef:manubres schreef:Nou, zo dacht ik eerder ook. Maar nu heb ik het met een paard van dichtbij meegemaakt, en die is wel degelijk kapot gereden.
Dat zou in een individueel geval best kunnen. Maar je moet dat niet generaliseren.
Citaat:What are you looking for in a good piaffe?
- The horse shows balance, regularity, and very well-flexed joints while remaining relaxed and rhythmical;
- The horse’s legs move in diagonal pairs. Each diagonal pair of legs leaves and returns to the ground alternatively and with cadence and regularity ;
- The front legs lift until the forearm is horizontal, and the hind leg lifts until the hoof reaches the height of the fetlock joint of the opposite hind leg
- The croup remains lowered
- The horse remains in place – travelling forward would be half steps, not piaffe
996981 schreef:En gezien Manubres zoveel waarde hecht aan wat de FEI wil zien, rechts is géén correcte piaffe.Citaat:What are you looking for in a good piaffe?
- The horse shows balance, regularity, and very well-flexed joints while remaining relaxed and rhythmical;
- The horse’s legs move in diagonal pairs. Each diagonal pair of legs leaves and returns to the ground alternatively and with cadence and regularity ;
- The front legs lift until the forearm is horizontal, and the hind leg lifts until the hoof reaches the height of the fetlock joint of the opposite hind leg
- The croup remains lowered
- The horse remains in place – travelling forward would be half steps, not piaffe
https://www.fei.org/stories/lifestyle/t ... -pirouette
996981 schreef:Allereerst: als je zonodig wil vergelijken, neem dan in ieder geval twee plaatjes waarbij de zelfde oefeningen wordt gevraagd en vanuit dezelfde hoek. Daarnaast; wie zegt dat de ruiter links bezig is met verzameling of dat hij al op het punt is waar hij uiteindelijk wil zijn?
Eindresultaat VS weg er naartoe kun je toch niet vergelijken?
Vergelijk jij een kind dat leert rekenen ook met winnaars van de Fields-medaille? Of vergelijk je een kind dat leert rekenen met andere kinderen die even ver zijn in het proces?
manubres schreef:Je zal het een keer eens met me zijnEn welk punt doel je dan specifiek op?
manubres schreef:996981 schreef:Allereerst: als je zonodig wil vergelijken, neem dan in ieder geval twee plaatjes waarbij de zelfde oefeningen wordt gevraagd en vanuit dezelfde hoek. Daarnaast; wie zegt dat de ruiter links bezig is met verzameling of dat hij al op het punt is waar hij uiteindelijk wil zijn?
Eindresultaat VS weg er naartoe kun je toch niet vergelijken?
Vergelijk jij een kind dat leert rekenen ook met winnaars van de Fields-medaille? Of vergelijk je een kind dat leert rekenen met andere kinderen die even ver zijn in het proces?
Ben het met je eens wat betreft oefening. Maar als je iets niet wil zien, dan zie je het niet en degenen die het wel snappen zien het wel. Iets van: je ziet het pas als je het doorhebt
En als je het toch over kinderen wil hebben. Leer jij een kind lopen door zijn armen op de rug te binden? Een hals voor een paard is hetzelfde als de armen van een mens om in balans te blijven. Hoe leer je een paard in balans lopen als je zijn balanceerstok afpakt? Hoe kan een paard dat niet in balans kan en mag lopen ooit een goede verzameling laten zien? Ja, dat moet gewoon kunnen met een losse teugel.
manubres schreef:En als je het toch over kinderen wil hebben. Leer jij een kind lopen door zijn armen op de rug te binden? Een hals voor een paard is hetzelfde als de armen van een mens om in balans te blijven. Hoe leer je een paard in balans lopen als je zijn balanceerstok afpakt? Hoe kan een paard dat niet in balans kan en mag lopen ooit een goede verzameling laten zien? Ja, dat moet gewoon kunnen met een losse teugel.
manubres schreef:Dat wij het nooit met elkaar eens zullen worden, is geen feit maar een aanname. Maar dat ik een mening mag hebben is een feit. En dat er verschillen in meningen en zienswijzen mogen zijn is een feit. Dus als jij je zo ergert aan mijn mening, geef ik je een tip: sla mijn topic overIk hoorde van mensen hier dat je mensen op 'foei' kan zetten. Geef mij dan een 'foei', dan hoef je mijn vreselijke mening ook niet meer te lezen