Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:57

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 23:06

c_alsemgeest schreef:
@TS Dus brandt je haar af op 1 filmpje. "Dan zie je hoe topruiters paarden kapot maken" "onherkenbaar" "identiteit verloren"
Terwijl het op een ander filmpje, en dus een ander stukje spanning dus een heel ander beeld geeft.
Vind je eerste reactie echt veel te zwart wit en ook wat overdreven eerlijk gezegd.
Is het een mooi beeld... nee, maar dat je aan dat ene filmpje kan zien hoe topruiters paarden kapot maken is gewoon overtrokken.

Ik schrik er gewoon van dat ik dat paard niet meer herken. En ja, dat kwam door dat filmpje dat ik zag en ja, dat paard is daar niet fijn gereden en ja, vrijwel de hele dressuurtop rijdt niet fijn en ja, dat mag ik vinden en ja, dat is een mening :D

En ik reageer mss wat emotioneel omdat ik dit een heel goed paard vond met veel schwung, balans en een goed achterbeen. Die zijn tegenwoordig nog weinig te vinden. Robin van Lierop reed hem zo fijn en dan zie ik hem ineens terug en zie niks meer waar ik zo warm van werd, dat vind ik dan heel jammer. Ik generaliseer mss, maar heb de laatste jaren een paard van een kennis van mij totaal zien veranderen onder een topruiter, dat was ook een heel goed paard..maar weinig meer van over. Ik vind het gewoon jammer dat paarden tegenwoordig altijd van voor zo in elkaar worden gereden: compression ipv collection.
Laatst bijgewerkt door manubres op 04-11-24 23:18, in het totaal 3 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 23:11

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:54

Hij doet het niet nu pas voor der, maar accepteert het nu maar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:55

Manubres, hoe zou jij een paard als About You rijden? Waar begin je mee en hoe denk je dat dat paard daarop reageert?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 23:58

Veronica2 schreef:
Manubres, hoe zou jij een paard als About You rijden? Waar begin je mee en hoe denk je dat dat paard daarop reageert?

Met meer ruimte van voor, zodat hij beter door het lichaam kan bewegen, zich niet zo opgesloten voelt, vooruit kan kijken, makkelijker van achteren kan doortreden, meer plezier uitstraalt en minder spierpijn in zijn halsspieren krijgt. Eigenlijk zoals Robin hem reed.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:39

Oke, dus je wil hem meer ruimte geven en je denkt dan dat hij direct meer door zijn lichaam gaat bewegen. Je gaat er vanuit dat hij zich teveel opgesloten voelt bij Marieke, maar we weten niet wat hij wel of niet voelt. Meer doortreden hoort bij het idee dat meer door zijn lichaam moet lopen, maar is dat echt nodig? Of hij plezier uitstraalt is heel subjectief. Of hij spierpijn in zijn hals heeft weten we ook niet. Maar je bedoeling is duidelijk hoor, dank voor je sportieve antwoord.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 01:07

Citaat:
Met meer ruimte van voor, zodat hij beter door het lichaam kan bewegen, zich niet zo opgesloten voelt, vooruit kan kijken, makkelijker van achteren kan doortreden, meer plezier uitstraalt en minder spierpijn in zijn halsspieren krijgt. Eigenlijk zoals Robin hem reed.

Maar laten we dan wel even reëel zijn. Op de veiling was het een 4 jarige. Wat ze daar laten zien is de stap, draf en galop. Geen oefeningen, geen verzameling, alles waarschijnlijk een beetje in het voorwaartse zodat je zijn enorme aanleg en beweging kunt zien. (en dat is helemaal oke, want zo hoort een 4-jarige ook voorgesteld te worden). En dat het een paard is met talent, dat staat wel voorop.

Maar hij loopt inmiddels LT. Die proeven zijn toch echt wel iets lastiger. Als onervaren, jong paard mag je daar best een beetje moeite mee hebben. En als amazone van zo'n paard heb je ook wel echt wat stuurkunst nodig om hem daar in te begeleiden. Ik vind dat Marieke dat onwijs goed doet.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 01:19

Citaat:
Hij doet het niet nu pas voor der, maar accepteert het nu maar.

Ach hou op hiermee! Lees het interview even. Ga niet zomaar uit van opmerkingen die hier geplaatst worden. De woorden " hij doet het nu voor mij" zijn niet eens genoemd.

Wat gezegd is is dat het paard bang is in de ring en dat het even geduurd heeft voordat hij Marieke vertrouwde en kon laten zien wat hij kon in de ring.

Dat zal ze echt niet afdwongen hebben, maar bereikt hebben door heel veel vertrouwen op te bouwen.
Dat is hoe de meeste ruiters / amazones dat toch bewerkstelligen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:10

Kan het eens zijn met Manubres, soms hebben paarden een andere aanvliegroute en meer tijd nodig om hun indentiteit te kunnen behouden,

kijk b.v. naar Vayron die onder Helen Langehanenberg het voorwerk heeft gedaan en onder Daniel Bachman Andersen is door kunnen ontwikkelen met behoud van zijn eigen indentieteit. Gaat nu onder Klimke verder.

Wendy onder Isabell Werth behoud haar indentiteit omdat IW ook anders is gaan rijden na 4 OS waar de FEI duidelijkheid gaf over wat een happy atleet is.
Freestyle onder Cathrine Dufour gaat door met haar blijheid in rijden, prettig om naar te kijken

Dat mis ik een beetje in de nederlandse top, maar smaken verschillen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:13

Persoonlijk vond ik het achterbeen van About You nooit zo geweldig, hij liep altijd al vrij groot en na achter. Bij het meer bij elkaar rijden kom je zoiets echt wel tegen.

Ik weet welk paard jij bedoelt die je zo hebt zien veranderen manubres en onder welke ruiter, maar dan noem je ook echt een sloper die op drukt rijdt. Die heeft wel meer paarden in wrakstukken veranderd helaas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:36

LR1988 schreef:
Citaat:

Maar laten we dan wel even reëel zijn. Op de veiling was het een 4 jarige. Wat ze daar laten zien is de stap, draf en galop. Geen oefeningen, geen verzameling, alles waarschijnlijk een beetje in het voorwaartse zodat je zijn enorme aanleg en beweging kunt zien. (en dat is helemaal oke, want zo hoort een 4-jarige ook voorgesteld te worden). En dat het een paard is met talent, dat staat wel voorop.

Maar hij loopt inmiddels LT. Die proeven zijn toch echt wel iets lastiger. Als onervaren, jong paard mag je daar best een beetje moeite mee hebben. En als amazone van zo'n paard heb je ook wel echt wat stuurkunst nodig om hem daar in te begeleiden. Ik vind dat Marieke dat onwijs goed doet.

En niet ieder paard redt het in de topsport. Net zoals niet iedere talentvolle sportvrouw of -man een topatleet kan worden. Maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat ze "stuk"gereden worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 09:58

Nou, zo dacht ik eerder ook. Maar nu heb ik het met een paard van dichtbij meegemaakt, en die is wel degelijk kapot gereden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:00

manubres schreef:
Nou, zo dacht ik eerder ook. Maar nu heb ik het met een paard van dichtbij meegemaakt, en die is wel degelijk kapot gereden.

Dat zou in een individueel geval best kunnen. Maar je moet dat niet generaliseren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 10:05

LR1988 schreef:
Citaat:

Hoe hoog je ook komt in de sport...het gaat allang niet meer om 'collection', het gaat tegenwoordig vrijwel alleen maar om 'compression'. En daar gaat dit topic over: een paard hoort niet rond van voren gereden te worden. Je remt daarmee op het achterbeen, je haalt de schwung uit het lichaam, er ontstaat hypertonus in de halsspier, de luchtpijp wordt afgeknepen, het paard kan niet meer zien waar het heen gaat en een paard voelt zich daarbij vaak niet happy (ja, dat kun je zien). En dat is niet alleen in dit filmpje, maar de hele dressuurwereld is ermee besmet: paarden in elkaar trekken alsof verzameling uit de hals komt ipv uit het achterbeen.

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 10:09

Babootje schreef:
manubres schreef:

Dat zou in een individueel geval best kunnen. Maar je moet dat niet generaliseren.

Dat zei ik toch ook als zelfkritiek? Dat ik zo heftig op het filmpje van About You reageerde, vanwege wat ik bij dat andere paard heb gezien? Maar de dressuur lijkt tegenwoordig vooral: paarden in elkaar trekken. En mensen denken ook nog dat dressuur zo hoort. Een paard heeft daar totaal geen baat bij. In oorsprong is dressuur bedoeld voor het welzijn van het paard en niet om prijzen te winnen voor de ruiter. Het gaat tegenwoordig vooral om hoe het paard over de benen loopt en de technische uitvoering waarbij takt balans, schwung, losgelatenheid en ontspanning ver te zoeken zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:24

Allereerst: als je zonodig wil vergelijken, neem dan in ieder geval twee plaatjes waarbij de zelfde oefeningen wordt gevraagd en vanuit dezelfde hoek. Daarnaast; wie zegt dat de ruiter links bezig is met verzameling of dat hij al op het punt is waar hij uiteindelijk wil zijn?

Eindresultaat VS weg er naartoe kun je toch niet vergelijken?

Vergelijk jij een kind dat leert rekenen ook met winnaars van de Fields-medaille? Of vergelijk je een kind dat leert rekenen met andere kinderen die even ver zijn in het proces?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:35

En gezien Manubres zoveel waarde hecht aan wat de FEI wil zien, rechts is géén correcte piaffe.

Citaat:
What are you looking for in a good piaffe?

- The horse shows balance, regularity, and very well-flexed joints while remaining relaxed and rhythmical;
- The horse’s legs move in diagonal pairs. Each diagonal pair of legs leaves and returns to the ground alternatively and with cadence and regularity ;
- The front legs lift until the forearm is horizontal, and the hind leg lifts until the hoof reaches the height of the fetlock joint of the opposite hind leg
- The croup remains lowered
- The horse remains in place – travelling forward would be half steps, not piaffe

https://www.fei.org/stories/lifestyle/t ... -pirouette

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 11:02

996981 schreef:
En gezien Manubres zoveel waarde hecht aan wat de FEI wil zien, rechts is géén correcte piaffe.

Citaat:
What are you looking for in a good piaffe?

- The horse shows balance, regularity, and very well-flexed joints while remaining relaxed and rhythmical;
- The horse’s legs move in diagonal pairs. Each diagonal pair of legs leaves and returns to the ground alternatively and with cadence and regularity ;
- The front legs lift until the forearm is horizontal, and the hind leg lifts until the hoof reaches the height of the fetlock joint of the opposite hind leg
- The croup remains lowered
- The horse remains in place – travelling forward would be half steps, not piaffe

https://www.fei.org/stories/lifestyle/t ... -pirouette

Je zal het een keer eens met me zijn := En welk punt doel je dan specifiek op?
Laatst bijgewerkt door manubres op 05-11-24 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 11:04

996981 schreef:
Allereerst: als je zonodig wil vergelijken, neem dan in ieder geval twee plaatjes waarbij de zelfde oefeningen wordt gevraagd en vanuit dezelfde hoek. Daarnaast; wie zegt dat de ruiter links bezig is met verzameling of dat hij al op het punt is waar hij uiteindelijk wil zijn?

Vergelijk jij een kind dat leert rekenen ook met winnaars van de Fields-medaille? Of vergelijk je een kind dat leert rekenen met andere kinderen die even ver zijn in het proces?

Ben het met je eens wat betreft oefening. Maar als je iets niet wil zien, dan zie je het niet en degenen die het wel snappen zien het wel. Iets van: je ziet het pas als je het doorhebt :D

En als je het toch over kinderen wil hebben. Leer jij een kind lopen door zijn armen op de rug te binden? Een hals voor een paard is hetzelfde als de armen van een mens om in balans te blijven. Hoe leer je een paard in balans lopen als je zijn balanceerstok afpakt? Hoe kan een paard dat niet in balans kan en mag lopen ooit een goede verzameling laten zien? Ja, dat moet gewoon kunnen met een losse teugel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:19

manubres schreef:
Je zal het een keer eens met me zijn := En welk punt doel je dan specifiek op?

Dat staat dik gedrukt. En nee ik ben het inderdaad niet eens met de onwijs statische en eenzijdige manier waarop jij naar paardrijden kijkt.

manubres schreef:
996981 schreef:

Ben het met je eens wat betreft oefening. Maar als je iets niet wil zien, dan zie je het niet en degenen die het wel snappen zien het wel. Iets van: je ziet het pas als je het doorhebt :D

En als je het toch over kinderen wil hebben. Leer jij een kind lopen door zijn armen op de rug te binden? Een hals voor een paard is hetzelfde als de armen van een mens om in balans te blijven. Hoe leer je een paard in balans lopen als je zijn balanceerstok afpakt? Hoe kan een paard dat niet in balans kan en mag lopen ooit een goede verzameling laten zien? Ja, dat moet gewoon kunnen met een losse teugel.

Ah, ik snap het gewoon niet. Staat genoteerd :)

En nee. Ik leer een kind niet lopen met z’n handen op de rug.

Het is echter niet gezegd dat het kind spontaan wél goed zal lopen als de armen niet vastgebonden zijn. Ook dan is het een proces met (letterlijk) vallen en opstaan, waarbij het kind wederom zal vallen als het leert rennen of over een evenwichtsbalk moet lopen, hoe goed het ook gewoon kan lopen.

Juist die nuance mis jij steeds. Dat africhtingsgraad, omgeving, bouw etc. Etc. Invloed hebben op het beeld dat men laat zien.

Jij vergelijkt steevast een kind dat leert lopen met Simone Biles op de evenwichtsbalk en zegt dan dat de ouders van het kind iets fout doen, want het kind doet niet hetzelfde als Simone Biles.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 11:27

Dat wij het nooit met elkaar eens zullen worden, is geen feit maar een aanname. Maar dat ik een mening mag hebben is een feit. En dat er verschillen in meningen en zienswijzen mogen zijn is een feit. Dus als jij je zo ergert aan mijn mening, geef ik je een tip: sla mijn topic over :D Ik hoorde van mensen hier dat je mensen op 'foei' kan zetten. Geef mij dan een 'foei', dan hoef je mijn vreselijke mening ook niet meer te lezen :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:29

manubres schreef:

Dit vind ik een rare vergelijking. Want je bind de hals van het paard ook niet vast tegen de zijkant van zijn romp oid.

Ik vind de vergelijking: een kind kun je juist leren lopen door af en toe zijn handje vast te houden. Uiteindelijk streef je er naar om dat handje steeds minder vaak te hoeven gebruiken omdat het kind steeds vaker zélf zijn balans kan houden. Eerst 2 passen, dan 5, dan tot aan de andere kant van je woonkamer.
Als je dan weer naar een nieuwe 'oefening' gaat zoals fietsen. Zul je je kind weer moeten ondersteunen in het begin. En dan die ondersteuning steeds meer afbouwen.

En zelfs als je kind ouder is, kan het af en toe (mentaal) fijn zijn als iemand je handje vast houdt........

In die vergelijking kan het soms beter zijn om ruimte te geven aan de voorkant of soms even mee bij te sturen aan de voorkant......
(en zo ervaar ik paardrijden en hals houding/ teugelvoering eigenlijk ook meer, niet als vastbinden, maar als helpen bij het vinden van de balans)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 11:38

Een paard is ook geen mens, de armen zitten aan de zijkant en de hals aan de voorkant. Tuurlijk kan je de hele tijd 'zijn handje' vasthouden. De meeste kinderen leren het sneller als ze het zelf mogen uitzoeken. Maar dat is inderdaad een verschil van zienswijze en mening. Dat zelf laten uitzoeken dat doet vrijwel niemand meer. Het liefst gelijk een bijzet eraan en de hand eraan. En in de GP zie je dat ze dan nog steeds 'die hand' nodig hebben en dan is er mijns inziens geen sprake van op eigen benen lopen, balans en echte verzameling. Maar dat is mijn mening (!). Bij een paard dat in balans, op eigen benen en in goede verzameling loopt, hoort geen hypertonie van de halsspier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:44

manubres schreef:
Dat wij het nooit met elkaar eens zullen worden, is geen feit maar een aanname. Maar dat ik een mening mag hebben is een feit. En dat er verschillen in meningen en zienswijzen mogen zijn is een feit. Dus als jij je zo ergert aan mijn mening, geef ik je een tip: sla mijn topic over :D Ik hoorde van mensen hier dat je mensen op 'foei' kan zetten. Geef mij dan een 'foei', dan hoef je mijn vreselijke mening ook niet meer te lezen :o

Nee hoor. Ik weet heel zeker dat wij het (zolang jij je huidige standpunt houdt mbt contact en verbinding) niet met elkaar eens gaan worden. Dat hoeft toch ook niet?

Wie zegt dat ik mij erger aan je topic? Het is toch logisch dat als je stelling zó stevig neerzet dat er reactie op komt? Wat wil je dan met dit topic, als het geen discussie is?

Ik vind het belangrijk om te blijven nuanceren op jouw standpunt. Ik heb niks tegen jou of jouw Posts. Ik snap niet waarom je over de foei optie begint.