Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:37

c_alsemgeest schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik kon dat vroegah wel, maar dat kan ik niet meer, flikker ik denk ik achterover neer of zo :D

_O-

Ja ik verbaas me, met nu bijna 40, ook vaak over de dingen die ik opeens niet meer kan. En die vroeger heel normaal waren.

Dit paard is al van slag als ik eerst zijn zadel op leg ipv eerst zijn beenbeschermers.
Dus dat ik er af vlieg is denk ik ook een vrij grote kans als ik het opeens uit het niks doe :+ En dat ligt dan niet eens aan mijn veroudering:+

Bij mijn vorige zou ik het ook niet geprobeerd hebben. := die ontplofte als het riedeltje niet zoals normaal ging. Of als je een nieuwe singel had of wat anders veranderd was. :') maar tijdens het rijden deed hij nooit zo raar. Ik grapte altijd dat zodra je gezadeld had en erop zat hij niet meer kon bokken. Maar daarvoor was het net een rodeopaard.

En dan al die mensen die denken dat ze alles weten en roepen dat ze er maar aan moeten wennen, want dat is hen ook gelukt. Die knalden er net zo hard vanaf. := Paard had gewoon een kronkel wat dat betreft, ook met de 1e keer nieuwe deken op waar de wind onder kwam. Heb er heel hard aan gewerkt dat hij moest leren, want dat leek me voor hem fijner, maar werd er niet beter van en wel gevaarlijk, dus de rest van zijn leven gewoon het opzadelen op dezelfde manier gedaan en dan was er niks aan de hand. Anderen vonden dat heel slecht, maar waarom pesten als het zo wrl goed ging? Hij raakte gewoon in blinde paniek, stukje zadeldwang/singelnijd of gewoon extreem sensibel op lijf. Behandelen op de kliniek? Zonder praam aan los touw en je kon alles doen, praam erom en hij sloeg alles kort en klein, hoeveel verdoving ze ook gaven.

Lokii

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:40

Ik weet niet of de tip al is gegeven maar ik buig mijn paard altijd in aan de kant waar ik opstap. Zo is hij gefocust op mij en kan hij onmogelijk weg stappen voordat ik zit. Nu snapt hij dat zo goed dat ik het niet eens meer hoef te vragen met de teugel maar hij uit zichzelf al doet. (Natuurlijk ook erg interessant om aan mijn schoenen te ruiken :)) ).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:47

Nadinetjuhh schreef:
Ik weet niet of de tip al is gegeven maar ik buig mijn paard altijd in aan de kant waar ik opstap. Zo is hij gefocust op mij en kan hij onmogelijk weg stappen voordat ik zit. Nu snapt hij dat zo goed dat ik het niet eens meer hoef te vragen met de teugel maar hij uit zichzelf al doet. (Natuurlijk ook erg interessant om aan mijn schoenen te ruiken :)) ).

Hoezo zou hij niet weg kunnen stappen als hij naar jou toe buigt?

Ik ken hem juist andersom, van je af buigen dat als ze gaan lopen het paard naar je toestaat ipv van je weg. Maar niet om ze stil te laten staan, want ze kunnen nog steeds lopen alleen gaan vaak automatisch de andere kant op van waar je inbuigt dus opzij ipv naar voren. Ik gebruik het niet, het is voor mij een noodoplossing.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:56

MyWishMax schreef:
Nadinetjuhh schreef:

Hoezo zou hij niet weg kunnen stappen als hij naar jou toe buigt?

Ik ken hem juist andersom, van je af buigen dat als ze gaan lopen het paard naar je toestaat ipv van je weg. Maar niet om ze stil te laten staan, want ze kunnen nog steeds lopen alleen gaan vaak automatisch de andere kant op van waar je inbuigt dus opzij ipv naar voren. Ik gebruik het niet, het is voor mij een noodoplossing.

Dan hebben wij dat anders geleerd denk ik. Ik vind van je afbuigen juist erg link. Als hij dan idd opzij stapt stapt hij boven op jou of je krukje eventueel. (althans dat zou mijn lompertje wel doen := ) Ik heb het altijd zo gedaan en het werkt bij mij heel fijn. Hij is gefocust op mij en niet afgeleid om eventueel weg te stappen. Hij vind het bovendien ook erg leuk om gezellig even te "kletsen". Het is ook alleen maar een tip. Voor elk paard en ruiter verschilt dat natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:09

Maar onmogelijk om weg te stappen is het niet en als ze wegstappen is het bij je vandaan. Daar ging het vooral om.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:50

Lenteklokje schreef:
Cioccolato schreef:
Wat hier boven staat. Maar als hij niet luistert naar je teugel kun je makkelijk even iemand vragen om hem vast te houden een paar keer en waarschijnlijk ben je er dan.
.
hij gaat dus lopen als ik mijn been erover heen zwaai, moet ik dan afstappen weer. Dus ik zet mijn linkervoet in de stijgbeugel, stap op, en hij begin te lopen, dan toch maar afstappen?

Nee blijven hangen en met beide handen aan de teugels je paard netjes weer stil zetten en dan pas opstijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:23

Rizette schreef:
Lenteklokje schreef:
hij gaat dus lopen als ik mijn been erover heen zwaai, moet ik dan afstappen weer. Dus ik zet mijn linkervoet in de stijgbeugel, stap op, en hij begin te lopen, dan toch maar afstappen?

Nee blijven hangen en met beide handen aan de teugels je paard netjes weer stil zetten en dan pas opstijgen.

Dat leverde mij een operatie en 9 weken uit de running op. Ik zou het niemand adviseren. Spring er dan liever af of zwaai snel mijn been er over, zet haar dan stil, beloon voor het stil staan, stap weer af en probeer het overnieuw.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:25

En zeker bij jonge paarden:
Doe de eerste opstap zo lang dat niet helemaal veilig kan met iemand erbij.

En het oefenen op en af stappen na het rijden.
Dan is veel energie er uit en hebben ze de spanning vaak al wat kwijt gekund. Dan is het veel makkelijker om het te oefenen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:43

lv9952 We hebben het hier niet over een paard wat zadelmak gemaakt wordt maar een paard wat bezig is een andere gewoonte aan te leren. Mocht het niet te controleren zijn in dit geval dan kun je acuut afspringen is beter dan met het been aan de andere kant zitten zonder voet in de beugel als we het dan over veiligheid hebben. Ik weet niet hoeveel jij er zadelmak hebt gemaakt maar ik deed het altijd alleen en idd zo snel mogelijk leren dat je ze zelf stil zet en dan alsnog gaan zitten. Kan toch niet zo zijn dat je niet zonder hulp op je paard kunt komen. Jaren terug kon dat zonder kruk, zonder vasthouder en zonder dat de hele omgeving in rust moest. Nu lijkt het wel of iedereen een groom mee moet om op zijn paard te komen. Dat kun je prima zelf maar dan wel zorgen dat je zelf handig en lenig bent en geen been er overheen bij een lopend paard maar aan 1 kant blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:05

@ Rizette: ik heb er wel een aantal zadelmak gemaakt hoor. Waaronder ook mijn eigen merrie. Heb het nu ook niet over zadelmak maken! Heb meerdere paarden met opstap problemen gereden in het verleden. Waaronder ook paarden die zich er een gewoonte gemaakt hebben. Meestal lag het probleem toch echter in rugpijn of een slecht passend zadel en zodra dit probleem opgelost was kon je vaak na 2 of 3 keer met hulp daarna netjes zonder hulp opstappen.

Mocht het paard er van door gaan zit ik er liever op met 1 voet in de beugel en zet hem op een kleine volte of tegen de bankrand dan dat ik er naast hang in 1 beugel met het risico dat je verder doorschiet in een poging je balans te houden. Als ik er op zit verlies ik eerder een beugel dan dat ik doorschiet.

Die keren dat ik snel mijn been er over heb gegooid zijn toch beduidend vaker goed gegaan dan die keren dat ik in 1 beugel bleef staan om het paard stil te zetten om vervolgens verder op te stappen. Meerdere paarden meegemaakt die dan juist in paniek raakte. En dat waren dan geen paarden die net zadelmak waren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:29

LV19952 schreef:
@ Rizette: ik heb er wel een aantal zadelmak gemaakt hoor. Waaronder ook mijn eigen merrie. Heb het nu ook niet over zadelmak maken! Heb meerdere paarden met opstap problemen gereden in het verleden. Waaronder ook paarden die zich er een gewoonte gemaakt hebben. Meestal lag het probleem toch echter in rugpijn of een slecht passend zadel en zodra dit probleem opgelost was kon je vaak na 2 of 3 keer met hulp daarna netjes zonder hulp opstappen.

Mocht het paard er van door gaan zit ik er liever op met 1 voet in de beugel en zet hem op een kleine volte of tegen de bankrand dan dat ik er naast hang in 1 beugel met het risico dat je verder doorschiet in een poging je balans te houden. Als ik er op zit verlies ik eerder een beugel dan dat ik doorschiet.

Die keren dat ik snel mijn been er over heb gegooid zijn toch beduidend vaker goed gegaan dan die keren dat ik in 1 beugel bleef staan om het paard stil te zetten om vervolgens verder op te stappen. Meerdere paarden meegemaakt die dan juist in paniek raakte. En dat waren dan geen paarden die net zadelmak waren.

Op het eerste moment dat het paard zou versnellen kun je er af springen en zet je hem dan stil. Op een paard gaan zitten wat wegloopt geeft veel te veel kansen om achter het zadel terecht te komen met ook nog eens 1 voet in de beugel. Want je bent kwetsbaar op het moment van opstijgen. Daarbij komt als het loopt moet je niet op willen stijgen. Steeds weer stilzetten zonder af te springen zodat het paard weet dat het jou niet op de grond zet door te bewegen, In stap kun je er prima naast hangen en ook wel de spanning aanvoelen. Maar zoals gezegd dat doet hier niet ter zake. We gaan er hier even vanuit dat alles past en correct is maar dat de ruiter moet leren hoe dit op te lossen. Kan alleen maar zeggen dat je veel geluk gehad hebt maar dat je de paarden dus ook geleerd hebt om bij spanning er tussen uit te piepen en dat moet je nou net niet hebben. En over been erover gooien bij zadelmak daarvan kan ik zeggen dat je dat helemaal niet moet gooien maar in elke fase met een stilstaand paard moet aanvoelen of je verder kunt gaan of niet. Bij een paard wat gaat lopen ga je niet verder. Zo leer je ze juist het stilstaan af. Dat moet er vanaf het begin in. 1 pasje voorwaarts of een paar pasjes om de spanning kwijt te raken okay maar ook zeker niet meer dan dat en niet gaan zitten tijdens dat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:27

Waar zie jij mij vertellen dat ik dit ook zo doe bij het zadelmak maken? Bij het zadelmak maken is dit inderdaad super dom ja. Dan stap ik ook nooit alleen op en heb ik altijd iemand die ik volledig vertrouw op de grond staan. Die het paard kan vasthouden als ik met 1 voet in de beugel blijf staan. Dit is een andere situatie dan een paard dat maar geleerd heeft te kunnen weglopen en waarbij je alleen zou willen opstappen.

Maar ieder zn ding. Nadat het blijven staan in de beugel bij mij gruwelijk fout is gegaan doe ik het nooit meer zonder dat iemand het paard vast houd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:31

Ik heb idd hele nare ongelukken zien gebeuren bij mensen die toch gaan zitten terwijl het paard wegstapt...... Niet doen. Been weer terug en eraf en pas wegstappen als jij goed en stevig in het zadel zit.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:44

Pfff, ik zou ook nooit adviseren op te stappen of te blijven hangen bij een paard dat wegloopt.
Elk paard kun je prima op een vriendelijke manier leren inparkeren en stilstaan bij een opstap, daar kun je al mee beginnen als grondwerk met jaarlingen enz. Maar ik heb inmiddels ook al genoeg 10+ jarigen binnen een uurtje geleerd om in te parkeren en stil te blijven staan.

Als één van mijn paarden niet wil inparkeren of stilstaan (terwijl ze dat prima kunnen) dan is er iets aan de hand en wil ik uitzoeken wat voordat ik er op stap.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:11

LV19952 schreef:
Waar zie jij mij vertellen dat ik dit ook zo doe bij het zadelmak maken? Bij het zadelmak maken is dit inderdaad super dom ja. Dan stap ik ook nooit alleen op en heb ik altijd iemand die ik volledig vertrouw op de grond staan. Die het paard kan vasthouden als ik met 1 voet in de beugel blijf staan. Dit is een andere situatie dan een paard dat maar geleerd heeft te kunnen weglopen en waarbij je alleen zou willen opstappen.

Maar ieder zn ding. Nadat het blijven staan in de beugel bij mij gruwelijk fout is gegaan doe ik het nooit meer zonder dat iemand het paard vast houd.

Zolang er nog rust is kun je blijven staan in de beugel, zodra het paard door het contact heenloopt en je geen controle meer hebt spring je af. Alles met gevoel. Te vast houden is natuurlijk geen goed idee als je aan een paard hangt wat zich spant. Maar dan ga je net zo vaak hangen totdat het paard dat vertrouwt als je het paard maar niet leert weg te lopen en alsnog te gaan zitten in de loop. Dat is gevaarlijk en het paard leert dat het wel mag lopen als je opstijgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:10

Ik ben zelfs nog eens opgestapt bij een paard dat aan galoppeerde.
Vraag me niet meer hoe :+
Onbetrouwbare vasthouder.
Die paard los liet terwijl ik stond in de beugel.
Maar staan in de beugel is ook gelijk aan bijna direct boven het paard hangen dus been er over was de makkelijkste weg.
Was nog wel in de tijd zonder krukjes en ik nog veel zadelmak maakte.
Paard heb ik vanaf toen alleen gedaan.

Maar normaal gesproken had ik een betrouwbare helper.
Na het opstappen krijgt paard direct een snoepje. Eerst van helper. Daarna van mij.
Maar daar vraag ik met snoepje geven hoofd richting beugel naar links.
Draaien ze weg is het weg van het krukje.
Naar voren lopen doen ze niet met hoofd naar opzij.
En ondertussen ook een braaf erbij.
De helper verdwijnt dan ook.
En dan heb je het misschien maar over een keer of 5 dat die erbij staat.

Ook oefende ik opstappen tijdens het rijden. Dan altijd alleen. Met zoals aan galopperen ook oefent.

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:30

Avalanche schreef:
Ik heb idd hele nare ongelukken zien gebeuren bij mensen die toch gaan zitten terwijl het paard wegstapt...... Niet doen. Been weer terug en eraf en pas wegstappen als jij goed en stevig in het zadel zit.

Helaas ervaringsdeskundige op dat punt. Ik stapte op vanaf de grond op wat een braaf paard zou zijn. Die ging aan de wandel en ik heb mij toch in het zadel gehesen. Paard was ondertussen in galop en ik had uiteraard na mij net met veel moeite in het zadel te hebben gehesen geen balans en ben er daardoor genadeloos afgeklapt en op mijn rug geklapt met een gebroken wervel als gevolg. Fysieke ellende tot op dag van vandaag merkbaar en er ook angst om te vallen door gekregen.
Daarom eis ik van mijn paarden dat ze stilstaan bij het opstappen tot ik de hulp om weg te stappen geef.
Ja, ze proberen allemaal of wegstappen een optie is maar als je daar consequent mee omgaat snapt elk paard dat ze moeten wachten tot je zit en opdracht geeft om weg te stappen.

Met mijn jonge paard heb ik het opstappen niet alleen met zadel erop geoefend, ook tijdens het werken aan de hand pakte ik regelmatig het krukje om naast hem te zetten en dan weer een keer op hem te gaan hangen. Zelfs toen het tijdelijk wel een probleem was geworden door een minder adequate verzorgster was het met hulp van mijn vriend die heel consequent was heel snel weer aangeleerd.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:06

En hoe gaat het nu Lenteklokje? Al geoefend met een opstapje?

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:15

Misschien is je paard gewoon heel enthousiast en wil graag werken? Mijn 10-jarige merrie kan ook moeilijk blijven staan als we iets leuks gaan doen, bv een buitenrit maken ofzo. Op die momenten moet ik echt streng zijn en haar laten weten wat ik wel en niet wil, maar wel met respect en vriendelijkheid :D Dat doe ik al vanaf ik haar uit haar stal haal. Maar gemakkelijk is het niet echt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 18:41

alixblanc schreef:
Misschien is je paard gewoon heel enthousiast en wil graag werken? Mijn 10-jarige merrie kan ook moeilijk blijven staan als we iets leuks gaan doen, bv een buitenrit maken ofzo. Op die momenten moet ik echt streng zijn en haar laten weten wat ik wel en niet wil, maar wel met respect en vriendelijkheid :D Dat doe ik al vanaf ik haar uit haar stal haal. Maar gemakkelijk is het niet echt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

ja klopt, dit "probleem" heb ik wel onder controle. Rustig en consequent. Een andere tip is het afstijgen en opstijgen, na het losrijden nog eens te oefenen, als een "oefening". Dan is de drive naar voren er wat meer uit en de gehoorzaamheid wat beter, en dan met krukje, zoals je in dit topic ook veelvuldig terug leest :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:53

Nee je moet gewoon beginnen met krukje. Jouw paard is altijd braaf geweest tot een paar maanden terug, dus dat is het probleem helemaal niet.
Zoals al eerder geschreven door diverse mensen, opstappen zonder krukje is een enorme belasting voor je paard, en omdat hij het altijd gewoon braaf gedaan heeft, reageert hij wss gewoon op pijn in zijn lijf en dat heeft hij gelinkt aan opstappen. Ik snap werkelijk niet waarom je nog steeds geen krukje gebruikt. Echt niet. We zijn nu maanden verder en je vertikt het nog steeds.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 07:32

Avalanche schreef:
Nee je moet gewoon beginnen met krukje. Jouw paard is altijd braaf geweest tot een paar maanden terug, dus dat is het probleem helemaal niet.
Zoals al eerder geschreven door diverse mensen, opstappen zonder krukje is een enorme belasting voor je paard, en omdat hij het altijd gewoon braaf gedaan heeft, reageert hij wss gewoon op pijn in zijn lijf en dat heeft hij gelinkt aan opstappen. Ik snap werkelijk niet waarom je nog steeds geen krukje gebruikt. Echt niet. We zijn nu maanden verder en je vertikt het nog steeds.

Ik lees het meer als: en dan gebruik ik dus nu een krukje (als in altijd) dus niet pas dan als ze het opnieuw als oefening doet maar ik kan het mis hebben hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:48

Dat zou kunnen. Ik begrijp het vooral zo dat ze in het begin zonder opstapt en dan na het rijden het opstappen met krukje nog even meeneemt als oefening.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:59

Avalanche schreef:
Dat zou kunnen. Ik begrijp het vooral zo dat ze in het begin zonder opstapt en dan na het rijden het opstappen met krukje nog even meeneemt als oefening.

Ja dat zou kunnen natuurlijk.
Ik heb ook geen idee maar geschreven woord is soms lastig te interpreteren

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:02

Eens :j