"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:37

Als ik dat vaak al zie staan in een topic denk ik mhh -O- Ik heb het idee dat mensen het vaak 'stoer' vinden om dat te zeggen, net zoals 'mijn paard is mishandeld/getraumatiseerd'. Terwijl ik het juist stoerder vind als iemand een paard heeft waar beginner en gevorderde zo mee weg kunnen rijden!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:39

Ik geloof daar dus absoluut niet in. Natuurlijk kan een paard voor een vreemde ontoegankelijk zijn als je er zo zonder blikken of blozen op wilt. En prima, er zijn vast eenkennige paarden. Maar als je open en vanuit vertrouwen een gesprek met die paarden aan gaat, dan kan je daar echt wel op rijden.

"Ik ben de enige die hij toelaat" vind ik de allergrootste flauwekul die er bestaat. Iedereen met een beetje verstand van paarden en met rust in zijn houding en gedrag, zal contact kunnen maken met een paard en naar een fatsoenlijk ritje toe kunnen werken.

Zo niet, dan is er echt iets heel erg mis en dan moeten ze maar eens gaan bekijken of de ruiter het wel allemaal goed op een rijtje heeft.

P_Fashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:45

StalNollie schreef:
Heb zeker goed gelezen, maar het zegt me niet zoveel dat aanvallen.

Er zijn zoveel personen en paarden op de wereld. Als dit paard niet van jou was was het bij een nder ook heus goed gekomen,.
Nee ik geloof er niet in.

Waarom zijn er dan nog zoveel paarden die op de slacht eindigen omdat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die met mijn paard kunnen omgaan. Maar het gros kan dat niet.
Ik heb laatst ook nog iemand gehad die zei ook dat aanvallen wat jij zegt zal wel meevallen. Ik haal jou paard wel even uit de wei. Ze komt er nooit meer bij in de buurt. Dat krijg je als je dit paard onderschat. Je moet altijd waakzaam bij haar zijn en haar eerlijk behandelen. Dan kun je iets met haar bereiken. Hoeveel mensen zijn er met dat geduld? Ik heb geleerd dat er maar weinig zijn met zoveel geduld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:21

onzin, ik rijd veel paarden in en corrigeer en heb er al veel gehad. maar er was er 1 die ik niet kon rijden, en die hebben we verkocht en een jong meisje heeft hem ingereden en heeft er mee gesprongen, inmiddels heeft zei dit paard nu verkocht als braaf, en dat is hij nu ook.

zoveel verschillende mensen/paarden

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:28

P_Fashion schreef:
Als mijn omschrijving goed had gelezen dan lees je dat ze mensen aanvalt. Er zijn dus wel degelijk mensen geweest die het geprobeerd hebben. Een ervan is in het ziekenhuis beland. Je mag het van mij komen proberen hoor. Maar tot nu toe laat ze mij als enige toe.

En wat maakt jou zo bijzonder dan?
Als het paard met jou kan leren omgaan kan het dat ook met anderen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:14

Sizzle schreef:
Bij jouw zit de opvoeding wel goed denk ik Urielle, maar ik zie zo veel onzinnig gesus bij dierenartsen waarvan ik denk: geef dat beest gewoon even duidelijkheid ipv dat gemiep. Vind het niet raar dat veel paarden bang zijn van de dierenarts, de meeste eigenaren zijn eigenlijk gewoon van te voren al gestressed en staan als een kip zonder kop met plukjes hooi hun paard 'af te leiden' iov het dier duidelijk te maken dat het evn te luisteren heeft.

Nou ja, het is denk ik ook wel dat paarden te weinig voorbereid worden op een dierenarts. De gewone entingen is meestal ook geen probleem, maar verder kennen de meeste paarden dierenartsen alleen van nare stress situatie's waarbij erg veel wat op ze af komt ook nog nieuw is. Als je een paar keer de dierenarts nodig hebt gehad voor je paard leert je paard snel dat dierenarts ellende betekend.
Je kan zat doen om je paard op dat soort dingen voor te bereiden, maar uiteindelijk blijft er een heleboel over wat je niet kan oefenen. Alles is anders als er stress, ongemak en pijn bij komen kijken. Een paard dat normaal zo kalm als wat is kan dan ineens eens stuiterbal aan een touwtje zijn, net zoals bij dat paard waarbij je enorme problemen verwacht er niets gebeurd, hij zich overgeeft aan de situatie.

Als ik zie hoeveel paarden er zijn waarbij je vinger niet even goed diep in zijn neus kan steken, waarbij je de tong niet vast kan pakken, niet aan de oren kan zitten, niet aan het geslacht kan zitten, vragen de staart wat omhoog te doen en dat soort verdere zaken dan verwacht ik niet van die paarden dat ze fijn reageren op een onderzoek bij de dierenarts, dat wordt dan al snel echt teveel.
Of je dan sust of "aanpakt" zal op dat moment niet zo heel veel uitmaken. Het is dan gewoon teveel stress voor dat paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:17

Dat weet je toch niet Goof. Toen ik mijn beestje kocht was hij twee. Blijkbaar hadden we gewoon gelijk wat met elkaar. Ik stond in pension, bepaalde klanten hoefden maar met de auto aan te komen rijden en hij ging omhoog en sloeg achterover in de stalgang. Andere klanten konden hem gewoon aaien enzo maar de stal in hell no. Pensionhouder was zeer ervaren en handig maar heeft me ook soms moeten bellen omdat bijvoorbeeld de tandarts kwam en ze durfden hem niet meer van stal te halen. De smid heeft ook heel wat dieren in handen maar deze moet ik tussen de touwen klaar zetten.
Dat gek gedrag heeft hij naar mij gewoon nooit gedaan. Waarom dat weet hij alleen. Feromonen ofzo?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:30

P_Fashion schreef:
Mijn paard heeft een erg trauma in haar verleden opgelopen. Maar ik ga er toch niet zomaar iedereen op zetten en mee laten poetsen enzo. Dan kun je zeggen daar wordt hij beter van. Maar geloof me die van mij wordt daar niet beter van. Ze valt vreemde mensen aan. Ze schopt ze bijt ze slaat. Het is gewoon een gevaarlijk paard voor andere. Dan ga ik het risico niet lopen dat er iemand straks in de stal ligt te koekeloeren. Ik zou willen dat ik haar door andere kon laten vertroetelen, maar dat wordt echt je dood.

Mijn merrie deed dat ook in het begin. Ze heeft mensen uit de wei gejaagd, de hoefsmid proberen te onthoofden(ja vrij letterlijk) en accepteerde gewoon geen anderen in haar persoonlijke ruimte.

Maar omdat ik haar gekocht had en eigenlijk al vrij snel normaal wat met haar kon doen en later zelfs een erg blije pony had wist ik dat ze het echt wel kon. Als het trauma echt zo diep had gezeten had ik als vreemde ook niets ermee gekund, want ik heb nu eenmaal geen gave die maakt dat ik iets kan wat anderen niet kunnen. Sterker nog, op het gebied van werken met paarden zijn er velen die veel beter zijn dan mij.

Aangezien ik wil dat ze in een kudde leeft was het nogal belangrijk dat ze mensen die in de kudde zouden komen met rust zou laten. Mede dankzij de anderen die in de kudde kwamen die goed wisten wat te doen is dit probleem opgelost. Het geeft haar een fijn, ontspannen leven, maakt zich niet druk om andere mensen in haar omgeving. Sinds afgelopen jaar maakt ze zelfs uit zichzelf contact met andere mensen, heel af en toe heeft ze dan ineens een frutselmoment en komt ze echt even een beetje aandacht vragen. Als ik dat zie doet me dat heel erg goed, vooral omdat zij weer haar wereld heeft verbreed ermee.
Waar ze in het begin echt niets van anderen moest hebben en echt heel lelijk kon doen(ze kan heel vlot wisselen tussen schoppen en bijten, haalde je haar kont uit de buurt dan kwam je tanden tegen) kan ik haar nu gewoon aan iemand overgeven om een heel knap stukje grondwerk te doen. Ze is niet meer gestressed omdat er anderen zijn, werkt fijn mee ipv te gaan knokken en alles als vervelende druk te zien van mensen.

Haar wereld is er heel erg veel beter op geworden, ze kan ruimte hebben omdat ze niet gevaarlijk meer is voor andere mensen, ze kan in de wereld rondlopen zonder zo vaak stress te moeten ervaren.
Ik geloof dat elk paard met zo'n trauma er beter van wordt als je ze een handje helpt over dat trauma heen te komen, of anders er iig beter mee om te gaan zodat het niet meer zo'n ding is.
Het is voor een paard niet leuk als hij zich zo gedraagt, dat doet hij omdat hij zich slecht voelt.

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:32

UhNee schreef:
Als ik dat vaak al zie staan in een topic denk ik mhh -O- Ik heb het idee dat mensen het vaak 'stoer' vinden om dat te zeggen, net zoals 'mijn paard is mishandeld/getraumatiseerd'. Terwijl ik het juist stoerder vind als iemand een paard heeft waar beginner en gevorderde zo mee weg kunnen rijden!

Helemaal gelijk en je kan nooit echt zeggen dat je de enigste bent die er op kan rijden. Misschien in je omgeving maar er is vast wel iemand in de hele wereld die er ook op kan rijden ;)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:18

Meeste zullen het ook zeggen omdat zij dan een goede ruiter worden gevonden? Ik geloof wel dat paarden met de een, een betere klik hebben dan met de ander maar dat komt dan door karakter denk ik.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:21

Maar alleen ik kan op mijn zwarte arabier hengst rijden, ik heb hem getemd en mij doet ie niks. Elke dag rijden we tuigloos over het strand, want hij zal toch niks doen. Stel we rijden toch, dan is alles roze! Alleen IK kan op hem rijden, hij is vroeger zwaar mishandeld geweest dus een ander gaat er niet op :(:) :))

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:27

_Forgetten schreef:
Maar alleen ik kan op mijn zwarte arabier hengst rijden, ik heb hem getemd en mij doet ie niks. Elke dag rijden we tuigloos over het strand, want hij zal toch niks doen. Stel we rijden toch, dan is alles roze! Alleen IK kan op hem rijden, hij is vroeger zwaar mishandeld geweest dus een ander gaat er niet op :(:) :))

als ik het goed begrijp zeg je dat JIJ er niemand anders oplaat dus dan vind ik het ook niet zo gek hoor dat er niemand anders op kan. Daar bij lijkt mij het sterk dat je zonder tuig helemaal naar het strand rijd. En je kan nooit zeker weten dat je paard niks doet dus pas maar op .

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:33

Kalender7 schreef:
Meeste zullen het ook zeggen omdat zij dan een goede ruiter worden gevonden? Ik geloof wel dat paarden met de een, een betere klik hebben dan met de ander maar dat komt dan door karakter denk ik.

Ja maar je bent eigenlijk pas een goede ruiter als jij bevoordeeld je pony zo ver krijgt om kleine kinderen op je rug te dragen en het komt zeker vaak voor dat het aan het karakter licht hebben jullie ongeveer het zelfde karakter dan zal je eerder en klik krijgen dan iemand zonder het zelfde karakter.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:39

Urielle schreef:
Verosjaak schreef:
Jup en foto's bewijzen dan ook geen ruiterhoogstandjes :P Eens met de stelling dus dat het onzin is.

Dat staat er los van want ik heb dus alleen ruiters op niveau erop proberen te krijgen.
Als ze erop kunnen komen en na 45 minuten bokken en steigeren zijn ze zover dat hij met zijn kop bij god op schoot en de rug weggedrukt wat stuurloos ronddraaft alsof het een driejarige net van het land is noem ik dat geen rijden. Dat kan ik dan zelf nog beter.
En dan heb ik het nog niet over de mensen die er niet eens op kwamen.

Een paard kiest zelf zijn mensen en dat blijkt los te staan van netjes rijden.
Degene die als enige met een lange teugel kon stappen reed geloof ik L.

Als je me dit toch van te voren verteld had dan weet ik niet of dat alsnog zo soepeltjes gegaan was. :')

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:16

beatyhorse schreef:
_Forgetten schreef:

als ik het goed begrijp zeg je dat JIJ er niemand anders oplaat dus dan vind ik het ook niet zo gek hoor dat er niemand anders op kan. Daar bij lijkt mij het sterk dat je zonder tuig helemaal naar het strand rijd. En je kan nooit zeker weten dat je paard niks doet dus pas maar op .

ik geloof dat dit gewoon een grapje is hoor. Maar dat was denk ik wel de kinderdroom van de meeste vroeger

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:25

Het was inderdaad een grapje :j Toen ik 8 was droomde ik er wel over, maar ik besef wel dat het voor 99% van de paardenmensen geen realiteit is :j

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:23

_Forgetten schreef:
Het was inderdaad een grapje :j Toen ik 8 was droomde ik er wel over, maar ik besef wel dat het voor 99% van de paardenmensen geen realiteit is :j

Ik droomde daar vroeger ook altijd van haha! Een mooi zwart wild paard wat ik dan kon temmen en ik was enige die er wat mee kon! Maar ach als klein meisje mag je best dromen hebben. De realiteit komt snel genoeg!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:40

Iris82 schreef:
Als je me dit toch van te voren verteld had dan weet ik niet of dat alsnog zo soepeltjes gegaan was. :')

Ik schatte in dat hij ondertussen mentaal ver genoeg was plus hij had onder mij al genoeg geklierd plus jij bent iemand met gevoel voor paarden en geen angst plus het was alleen uitstappen = het ging gewoon goed met jullie :Y)
Dus nu ben je recordhouder *\o/*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:50

Als je er van overtuigd ben dat het niet kan lukt het ook niet. Ik heb ook een mishandeld veulen opgevoed ik was er zeker van dat er niemand anders op kon. Tot ik een tijd niet kon rijden, en toen bleken er toch anderen op te kunnen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:50

marleen_usar schreef:
Als je er van overtuigd ben dat het niet kan lukt het ook niet. Ik heb ook een mishandeld veulen opgevoed ik was er zeker van dat er niemand anders op kon. Tot ik een tijd niet kon rijden, en toen bleken er toch anderen op te kunnen.

Het lijkt me ook niet echt raadzaam om op een veulen te gaan zitten :')

OT: Onze paarden hebben er geen enkel probleem mee als er eens iemand anders opzit. Uiteraard is het even wennen want als er jaren en jarenlang slechts 2 personen op 1 paard rijden moeten zowel (nieuwe) ruiter als paard daar even hun balans in vinden, maar wij krijgen vrijwel altijd te horen dat onze paarden heel fijn te rijden zijn. Dat vind ik een mooi compliment. Geen pennyverhalen voor ons dus, sorry -O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:44

mijn paardje zaterdag voor het eerst de hoefsmid gezien sinds hij van mij is..

hij vond het maar pure verspilling van weidetijd en heeft de smid gedwongen 2x zijn staander te verplaatsen, omdat hij heel subtiel een pasje opzij was gedrenteld nadat alles in stelling was gebracht..

mijn paard is echt zoooo onhandelbaar :')

had mij de taferelen al in het hoofd gehaald, die hij normaal op de poetsplaatst uithaalt
(laten we zeggen de instructrice en zadelmaker hielden hun hart vast voor hoe hij onder het zadel zou zijn.... (een schat dus, maar met poetsen en zadelen totaal geen geduld, met trillende spieren van oplopende 'spanning' = direct weg als je erop zit proest)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:31

Er zijn moeilijke paarden die niet door iedereen te hanteren en rijden zijn. Maar ik geloof niet dat zo'n paard aan niemand anders zou kunnen wennen.
Verder zijn er ook veel (met name jonge) meiden die het enorm interessant vinden om tegen iedereen te vertellen dat hun paard een trauma heeft. Vervolgens behandelen ze hun paard daar ook naar, met het gevolg dat het een rete irritant paard wordt.

Ik ben zelf een type "doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg". Tot nu toe is mijn ervaring dat de paarden die ik rij/verzorg, daar in mee gaan.
Ik heb nu sinds bijna 4 weken een nieuw paardje. En dat is echt een super muts en ze is vreselijk verwend. Dus ik hoop dat zij ook snel het licht ziet en door krijgt dat de wereld niet zo eng is als ze denkt, haha.
Maar ik ben er van overtuigd dat iemand anders dat ook zou kunnen bereiken met haar. Als je maar kennis en geduld hebt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:02

Mijn paard was toen ik haar als driejarige kocht ook een aparte. Op de drafbaan was ze met de trainingen gevaarlijk (hoorde ik later pas) en toen ik haar wilde inrijden vertoonde ze hetzelfde gedrag. Ik denk uit onbegrip, en daar speelden hun niet op in.
Heb hele goede hulp gehad en de eerste +/- 2 jaar kon ik er alleen zelf op. Op een gegeven moment met verschillende mensen wat tijd erin gestoken en nu rijdt een kind van 4 er nog mee weg.
:D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:35

het zijn omstandigheden die een paard onstuimig maken , maar ik weet zeker dat je dingen ook weer kunt ombuigen!
Al ben ik niet de hulk, de paardenfluisteraar of een andere goeroe er zijn maar weinig echte door en door verpeste beesten, zijn er mensen die zo een paard hebben mogen hun er ook alles aan doen hoor ik hoef dan niet zo nodig!

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:25

Ik geloof hier echt niet in. Ja, misschien rijdt de gene die hem elke dag rijdt beter dan degene die er voor het eerst op stapt. Maar geef ze beiden de tijd om te wennen en dan kan ook de nieuweling ermee wegrijden. Denk dat het inderdaad een drang is om je paard onlosmakelijk aan je te verbinden.

Maar daartegenover staat ook wel dat sommige ruiters denken dat zij álles beter kunnen. Mijn verzorgpaard was vroeger licht onhandelbaar, hield van lekker hard rennen en bokken. De eigenaresse had inmiddels genoeg rodeo's gehad om ze uit te kunnen zitten en daarna het rijden op te pakken. Leuke beterwetende ruiters dachten dat zij het beter konden, stapte erop, maar wisten niet hoe snel ze eraf moesten komen toen hij begon te rennen. :+ (Hij is inmiddels verhuist van stal en helemaal gelukkig nu. Hij had blijkbaar meer weide uren nodig)