ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:57

Je bent nooit te oud om te rijden: )!

Greetje63

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:21

He wat leuk om te lezen dat er toch wel meer mensen zijn die op latere leeftijd het paardrijden weer opgepakt hebben. Ik had zelf 25 jaar niet meer gereden. En heb ook nooit anders gereden dan op een manege. Dus wat dat betreft ook niet echt ervaren zeg maar.
Ben wel benieuwd hoe lang de meeste die na jaren de draad weer opgepakt hebben nodig hebben gehad om er weer een beetje in te komen. En dan ook vooral diegene die het gewoon moeten hebben van een manege.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:42

Ik zie zojuist dat er meerdere nieuwe leuke reacties zijn gekomen *D
Misschien dat ik even een update zal geven?
Door allerlei omstandigheden van de laatste weken kon ik niet naar de manege om mijn longeerlessen te vervolgen |( ..maar morgen ga ik weer, en dan voor mijn laatste longerles.
Daarna ga ik naar een groep ! Een groep met volwassenen, ouders, en ik zal uiteraard wel de enige
oma zijn haha...
Lijkt mij ook heel leuk....en spannend !

Ik zou nog een foto (op verzoek :P ) plaatsen, maar helaas is mij dat nog niet gelukt .
Ik dacht gewoon op "img" klikken, en dan volgen de aanwijzingen ....maar nee hoor...niets.

Heel veel dank voor de mooie verhalen/reacties/ervaringen. Ik vind ze prachtig om te lezen *D

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:44

Cupid14 schreef:
Wat leuk dat je weer bent gaan rijden! En nee, je bent er volgens mij nooit te oud voor.

Ik ben nu 48 en 2 jaar geleden weer begonnen. Had ook ruim 30 jaar niet meer op een paard gezeten. Het is de beste beslissing geweest in jaren hahahaha. Ben inmiddels behoorlijk fanatiek. Afgelopen januari gestart met FNRS proeven en niet onverdienstelijk moet ik zeggen. Na 7 proeven ben ik 5 bekers rijker :)
Afgelopen zomer zelfs meegedaan met de FNRS zitcompetitie. Hoe ouder hoe gekker inderdaad. Ik geniet me suf en wil gewoon kijken hoe ver ik kan komen. Ik neem ook af en toe eens een privéles, zitles of een lesje elders en lees alles wat los en vast zit. Zou best in de toekomst een verzorgpaardje willen.
Ook dit begon allemaal met een privéles van een half uurtje!

Ik wens je heel veel plezier met alles rondom de paardjes!

Superrrrr !!!! :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:12

blacktown er zijn ook jonge oma's hoor. Mijn jongste is 10 maar ik ben ook al oma van de oudste. En spannend voor het eerst weer in de groep?

dunkindonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:00

lijkt mij niet, op mijn vorige manege was er een vrouw van 80 die nog steeds reed ( hele lieve vrouw) xD ook had ze het allerliefste paard van de manege, en dat raad ik wel aan, neem een rustig paard, heb je veel minder kans om er af te vallen ( aangezien botten van jongere mensen nou net iets minder snel breken dan van oudere leeftijden)

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:23

..toen ik zei dat ik misschien de enige oma zal zijn in de groep, bedoelde ik dat niet echt letterlijk hoor. Natuurlijk zijn er ook veel jongere oma's....maar ik denk wel dat ik de enige bijna 70 jarige oma zal zijn in de groep. Op deze manege in ieder geval :-)

Dunkeedoo: ja ik rij gelukkig op een heel braaf paardje van de manege, en ik heb best vertrouwen in haar gekregen. En ja, ik weet dat als ik iets breek, dat het langer zal duren voordat het geneest.
Ik hoop ook zo dat ik zoiets niet hoef mee te maken...want dat idee weerhield mij in het begin om het
paardrijden weer op te pakken. Gelukkig ben ik nu minder gespannen....en ik geniet zo van en met "mijn" manegepaardje.
Is die vrouw van 80 ooit gevallen?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:00

Blacktown veel 70 plussers zullen er inderdaad niet zijn.
Ik ben wat vallen betreft nog niet eens zo bang voor botbreuken maar ben wel extra bang te vallen vanwege de pacemaker die ik heb. Door weinig onderhuids vet op de plek waar die zit ligt de pacemaker en de aanhechting van de draden net onder de huid. Van buitenaf gewoon zichtbaar. Ik ben dus bang voor een draadbreuk. Mountainbiken durf ik om die reden niet meer. Maar paardrijden wordt ook al een risico volle sport voor mij aangegeven.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:06

Leuk joh, vroeger hielp ik op zaterdag en zondag wel eens op een stal en daar kwam altijd een meneer van over de 70 te paard langs voor een buitenrit. Braaf paard, maar wel suoer snel. Kon ik echt van genieten om hem zo te zien stralen op zijn maatje! Gewoon lekker doorrijden en vooral genieten!!

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:51

Wat een grappig topic, hartstikke leuk toch als de "ouderen" weer willen gaan rijden....... gewoon doen, ik zie het genoeg om me heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:54

Yeaaaaahhhh wat goed om te lezen dat je echt lekker bezig bent! Stoere oma! +:)+

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:56

Mijn buurvrouw van 65 jaar is onlangs ook weer begonnen met lessen. Zij had meer dan 40 jaar niet gereden maar na enkele prive lessen zat ze weer helemaal als vroeger op paard. Wel is zij gaan lessen op IJslandse paarden, het iets kleinere paardje sprak haar wel aan. Succes en mooi te horen dat je er zo van geniet, de sociale contacten die op doet zijn ook mooi mee genomen :-)

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 12:34

Greetje63 schreef:
Blacktown veel 70 plussers zullen er inderdaad niet zijn.
Ik ben wat vallen betreft nog niet eens zo bang voor botbreuken maar ben wel extra bang te vallen vanwege de pacemaker die ik heb. Door weinig onderhuids vet op de plek waar die zit ligt de pacemaker en de aanhechting van de draden net onder de huid. Van buitenaf gewoon zichtbaar. Ik ben dus bang voor een draadbreuk. Mountainbiken durf ik om die reden niet meer. Maar paardrijden wordt ook al een risico volle sport voor mij aangegeven.

Jouw reden voor angst om te vallen is heel begrijpelijk.
Misschien dat jij als extra bescherming een bodyprotector zou kunnen dragen? Lijkt mij dat juist in jouw geval zo'n vest een goede voorzorgmaatregel is. Dus een extra bescherming voor die kwetsbare plek.
Gek hé, dat desondanks, die drang om te rijden er is/blijft.

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:40

Kwam afgelopen weekend ook nog een man tegen van 67 die nog meerdere paarden had en zelfs nog sprong met ze, echt heel stoer om op oudere leeftijd weer te beginnen of nog actief te zijn in de sport, hoop dat ik dat ook nog ben tegen die tijd!! :-)

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 12:43

Greetje63 schreef:
He wat leuk om te lezen dat er toch wel meer mensen zijn die op latere leeftijd het paardrijden weer opgepakt hebben. Ik had zelf 25 jaar niet meer gereden. En heb ook nooit anders gereden dan op een manege. Dus wat dat betreft ook niet echt ervaren zeg maar.
Ben wel benieuwd hoe lang de meeste die na jaren de draad weer opgepakt hebben nodig hebben gehad om er weer een beetje in te komen. En dan ook vooral diegene die het gewoon moeten hebben van een manege.

Ik ben ook afhankelijk van een manege, en vroeger ook. Een eigen paard ligt(voorlopig?) niet in de mogelijkheden voor mij.
Toen ik mijn eerste longeerles nam, merkte ik dat je, net als fietsen, het eigenlijk niet hebt verleerd.
Maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik goed kan rijden, maar wel dat je een idee nog hebt hoe het ook alweer ging, en hoe het toen voelde.
Vorige week voor het eerst in een les gereden, en dat was wel weer andere koek :o /3 Maar ik zie het als weer een stapje verder. :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:03

Greetje63 schreef:

Ik had ik geloof in les vier of zo dat ik iets had van "yes, m'n zit komt weer terug". Daarna constant in een behoorlijk steile curve bijgeleerd. Het niveau van de instructie is nu toch echt wel een stuk beter dan 30 jaar geleden moet ik zeggen _/-\o_

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:13

Bij mij is de kogel dan ook door de kerk, 5 Februari heb ik mijn eerste [longeer] les... 48 jaar, moeder van twee waarvan de dochter rijd, en dankzij haar [ heb haar beloofd dat ik in de komende vakantie samen met haar een buiten rit zal gaan maken :-) ] ga ik het nu ook [ weer] proberen , voor mij is het acht jaar gelden dat ik voor het laatst heb gereden, had toen privéles op een Fries, .... graag wil ik van TS weten hoe zij haar zenuwen voor "die eerste keer" in bedwang heeft weten te houden....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:42

Haha, heerlijk :) Gaat het richting de 50 en dan vlinders in de buik als een tiener van 15 _O-

Ik zou bijna zeggen "veel sherry, héél veel sherry", maar in de praktijk lijkt me dat geen optimaal advies :P Heb vertrouwen in je eigen kunnen en gewoon doen ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:46

Super leuk zeg, stoer dat je ermee begonnen bent.

Mijn vader is sinds 2 maandjes ook aan het rijden. Hij is 53.

Hij is 10 jaar mijn grote steun en toeverlaat geweest
op wedstrijd en buitenritten. Dressuur vond hij altijd saai maar nu ik western lessen volgde
vond hij dit toch ook wel erg leuk dus is hij gaan lessen. Inmiddels is hij zo verslaafd dat hij
ook een paard wil aanschaffen. Dit is een filmpje van les 2 :D Ik ben echt super trots op hem.
Zijn houding is natuurlijk nog niet fantastisch maar het was de 2e keer op een paard.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:43

Rex_Rolfo schreef:
Haha, heerlijk :) Gaat het richting de 50 en dan vlinders in de buik als een tiener van 15 _O-

Ik zou bijna zeggen "veel sherry, héél veel sherry", maar in de praktijk lijkt me dat geen optimaal advies :P Heb vertrouwen in je eigen kunnen en gewoon doen ;)

Dank je... dat drink ik dan wel NA de les :D
Maar je hebt gelijk.... met vertrouwen moet het goed komen..... :j

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:21

@ Jetteke4 Ik denk dat als je eenmaal op de manege bent en met je instructeur of instructrice hebt gesproken en hij of zij je uitgelegd hebben wat de bedoeling is, dat er een hoop zenuwen, spanningen van je af vallen. Misschien dat ze je het paard nog eerst even laten poetsen dan ben je "even" bezig en "vergeet" dat je dadelijk op dat paard moet stappen. Succes in ieder geval en probeer ook van je les te genieten.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:13

Xapple: wat fantastisch van je vader ;) 2e les?...zou je niet zeggen. Volgens mij heeft hij heel veel aanleg. En moet je zeggen dat ik onder de indruk ben van Western riding. Wow...nooit aandacht aan besteed, maar wat een prachtige manier om een paard te rijden. Hmm...zet me wel aan het denken *D

Jetteke4: wat leuk dat je ook gaat lessen. Succes 5 februari !!! Ben je zenuwachtig? Leuk doel heb je voor ogen....samen gaan rijden met je dochter. Reden genoeg om (weer) te beginnen. :j /3

Fltzz:
Bij "mijn" manege is het gebruikelijk dat je het paard, waar je op rijdt, zelf poetst en opzadeld. Dat is ook een fijn onderdeel van de paardensport. Lijkt mij niet leuk als je paard kant en klaar staat, want dan is er geen gelegenheid om even knuffelen, poetsen, of wat dan ook, of tegen hem te praten, wat ik altijd graag doe.
Dat je dan zometeen erop moet, is dan eigenlijk vanzelfsprekend voor je gevoel.

Heel leuk dat er zoveel ouderen, richting 50, vlinders in de buik krijgen (quote Rex_Rolfo)

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:30

Ik was nog vergeten te zeggen dat ik voorlopig mijn lessen moet stopzetten. Dat is best balen ! Ik had nl. een paar dagen geleden een schouder luxatie, (niet de 1st keer), en nu moet ik de uitslag van de te komen MRI-scan afwachten, om te zien wat eventueel de schade is. Mijn schouder is erg onstabiel momenteel.
Wel erge pech.....was ik net weer voorzichtig begonnen met rijden...gebeurt er dit bij het iets te snel aantrekken van een jas. :(

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:42

Hallo,

Ik ben ook sinds kort begonnen met paardrijden samen met mijn man. We zijn 40+:-)
Mijn man had nog nooit op een paard gezeten en mijn ervaring was als kind een weekje ponyrijden.
Afgelopen donderdag onze 5e les gehad en het gaat hartstikke goed met het rijden en ik heb de smaak helemaal te pakken. Bij mijn man ging het iets minder goed; hij vond het erg lastig maar de afgelopen keer ging het bij hem ook stukken beter. Zo leuk om te bedenken dat we misschien van 't zomer wel samen een buitenrit kunnen maken :)) ik verheug me er nu al op!!

Blacktown: wat ontzettend balen is dit voor je:-( Sterkte! Hopelijk valt het mee met de schade en kan je over niet al te lange tijd de draad weer oppakken. Beterschap!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:07

Hè balen, Blacktown! Hopelijk valt de schade mee, ben zelf nu al 7,5 uit de roulatie wegens een elleboog-luxatie, dus hoop dat jouw herstel sneller zal gaan! Helemaal nu je zo lekker op dreef was. :\