Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, en dan gaat met daar aan het eind van de dag óók nog op rijden nog meer gewicht wat er dan op die benen mee moet... Dat vind ik persoonlijk een heel kwalijke zaak.
Azmay schreef:Sociaal contact, de hele dag beweging en eten zijn nou eenmaal echt primaire behoeften die erg veel mensen (bewust) hun paard ontnemen. Anders word hij vies, of nat, of harig, of wat ronder...

Ptje007 schreef:Ik rijd altijd zonder zadel of met bbp, en met een touwhalster of neckrope ....
Ik zeg ook altijd dat paardrijden niet natuurlijk is, maar wat men hiermee bedoelt is dat je de natuurlijke manier van communiceren overneemt en inspeelt op het natuurlijke gedrag en behoeftes van het paard.
Je kan eerst dmv grondwerk leren communiceren en dan dit overbrengen naar het rijden.
Het gaat er eigenlijk vooral om dat je paard het ook even leuk vindt. Dit kan ook met een bit of een zadel, het belangrijkste is dat je weet dat je met een dier dat bepaalde behoeftes heeft bezig bent.
Als je rekening houdt met zijn natuurlijke gedrag en daar op ingaat, dan zal je je paard nog beter begrijpen en zal deze het veel fijner vinden om met jou te werken.
Natuurlijk is het wel aangenamer voor het paard als je geen kilo ijzer moet gebruiken om ermee te rijden, maar met een neckrope constant liggen sleuren aan je paard is ook niet de bedoeling !
Het draait dus niet om welk tuig je gebruikt, maar hoe je daarmee en met je paard in het algemeen omgaat.
_xDyan schreef:Weet je wat ik nou niet snap? Waarom is een bit en een boom zo erg? Van het bit kan ik het snappen maar dan is bitloos net zo erg.
Ik bedoel een paard vroeger in de natuur zag er echt niet zo uit, er bestaat namelijk ook nog zoiets als evolutie. Dus paarden zijn nou eenmaal dieren die bereden worden. En dat doen de meeste mensen zo vriendelijk mogelijk, of dat nou is met bit, sporen en hulpteugels of niet.
Bitloos vind ik ook hardstikke leuk voor een keertje en ik respecteer mensen die dagelijks bitloos willen rijden.
Maar ik wordt zo misselijk van de mensen die gaan zeggen dat een bit slecht is omdat er dan in de mond getrokken wordt.... sorry hoor maar kom op zeg, alsof het minder erg is om hard aan het neusbot te trekken en te doen. (Nee dit zeggen niet iedereen die bitloos rijd, maar dit wordt wel heel vaak gezegd waardoor ik het bitloos rijden steeds minder respecteer, alleen maar door dat soort mensen.)
Caatje87 schreef:Omdat dat niet persee zo is. Je moet gewoon een goede pad met inlages bij een boomlooszadel hebben, dan is er niks aan de hand (het zou best kunnen dat het misschien net iets slechter verdeeld dan een boomzadel, maar het zou niet veel schelen. Alsje normaal gewicht hebt is er niks aan de hand). Mijn bijrijdpaard heeft bijvoorbeeld een boomloos zadel (barefoot arizona), omdat ze ontzettend snel veranderd in gewicht. Dus met een boomzadel past het heel snel weer niet,omdat ze weer van vorm is veranderd. een boomloos zadel is hier veel flexibeler in. Het ligt ook maar net aan wat voorn paard je hebt en wat bij de combinatie (ruiter en paard) past. In het geval van mijn bijrijdpaard is een boomlooszadel gewoon echt veel beter.Maar als bewezen is dat een boomlooszadel de druk slechter verdeelt, hoe kun je dan zeggen dat dit beter is voor je paard? Dat snap ik niet.
Is geen verwijt, maar oprechte interesse
_xDyan schreef:Ptje007 schreef:Het draait dus niet om welk tuig je gebruikt, maar hoe je daarmee en met je paard in het algemeen omgaat.
Dit dus
LvdO schreef:Zoals ik het stuk lees is sowieso alleen al rijden (met wat voor tuig of zonder of wat dan ook) gewoon onnatuurlijk. Volgens het artikel is er maar 1 ding natuurlijk: er niet op gaan zitten.
eilleen333 schreef:LvdO schreef:Zoals ik het stuk lees is sowieso alleen al rijden (met wat voor tuig of zonder of wat dan ook) gewoon onnatuurlijk. Volgens het artikel is er maar 1 ding natuurlijk: er niet op gaan zitten.
Vrijwel niets wat wij met onze paarden doen is natuurlijk. Ze in een wei zetten is niet natuurlijk. Ze poetsen is niet natuurlijk, ze aaien is niet eens natuurlijk. Dus het is sowieso gewoon een eindeloze discussie
Maar dan zou je dus ook kunnen beginnen over honden, katten, konijnen en alle andere dieren.
terwijl ik eerdere blogs van haar wel degelijk goed vond.
. Caatje87 schreef:Maar als bewezen is dat een boomlooszadel de druk slechter verdeelt, hoe kun je dan zeggen dat dit beter is voor je paard? Dat snap ik niet.
Is geen verwijt, maar oprechte interesse
Sees schreef:Ik vind het een beetje een inhoudloze blogterwijl ik eerdere blogs van haar wel degelijk goed vond.
Ik vraag me af in hoeverre ze zich daadwerkelijk heeft ingelezen in de materie boomloos in plaats van zich te verlaten op één onderzoek. Tijdens mijn zadeldrukmeting liet de zadelpasser zich namelijk ontvallen dat ze nog geen enkel (boom)zadel was tegengekomen dat de druk zo goed verdeelde als het mijne.
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet niet anti boom of pro boomloos. Ik pas alles aan aan MIJN paard en dat werkt niet per sé voor ieder paard.
Wat betreft het stukje waarin ze aangeeft je paard naast het werken met de eigenaar een zo natuurlijk mogelijk leven te bieden ben ik het overigens wel eens.