Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:37

Oef er is veel bij gekomen, en eigenlijk moet ik met school bezig dus kon niet alles lezen. maar toch even mijn menig geven

Paard rijden
Wij mensen zijn o zo gek met de dieren..
tegen dieren leed en zo willen het beste doen en jha...

toch stappen we op het paard..
gooie we een ijzeren stand in de mond
en dragen sporen om duidelijker te zijn
een zweep voor de aanwijzining

ho wacht...
we waren toch gek met onze dieren??

waarom hebben we dan al die pijnigende hulp middelen....???

sommige mensen snappen het spelletje iets beter en proberen meer goed te doen voor hun paard.
vind ik heel knap (zo langs ze niet doorslaan!!!)

Maar paardrijden blijft onnatuurlijk...
het dier is zo als al gezegd niet geboren met een zadel en een mensen op zen rug.

zo

maar ik denk dat op welke manier je dan ook paard rijd het niet natuurlijk is.
en dus alles dat we bedenken dat goed zou zijn ook niet goed is.

het dier hoort n vrijheid geboren te worden
maar dat is het niet, daar is de ruimte ook niet voor.
daarnaast zijn de dieren ook al van instinkt veranderend.
en moeten we er samen maar het beste van maken.

Azmay

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:44

Natuurlijk word het nooit natuurlijk om op een paard te stappen, maar is dat een excuus om het natuurlijke gedrag van je paard in de weg te gaan staan?

Sociaal contact, de hele dag beweging en eten zijn nou eenmaal echt primaire behoeften die erg veel mensen (bewust) hun paard ontnemen. Anders word hij vies, of nat, of harig, of wat ronder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:57

Wat ronder is nou juist het geen wat zo slecht voor een paard is Azmay.... Ik zie zo ontzettend veel vette paarden in nederland die de hele dag zich in de wei staan klem te vreten en vaak nog hooi bij krijgen ook :x , en dan gaat met daar aan het eind van de dag óók nog op rijden nog meer gewicht wat er dan op die benen mee moet... Dat vind ik persoonlijk een heel kwalijke zaak.

Ik hou het gewicht van de paarden heel goed in de gaten. Ze gaan wel de hele dag naar buiten maar waar ze staan verschilt. Ik wil ze wel op gewicht houden omdat ik zo egoistisch ben om op ze te willen rijden (want ja dat zijn we allemaal aangezien we er gewoon opstappen) vind ik ook dat ik de aangewezen persoon ben om er voor te zorgen dat ze optimaal kunnen functioneren. Dus als ik met het weer van nu s'óchtens denk het regent dan gaat paardlief naar buiten met een regendeken.. Zodat die inderdaad niet zeiknat onder de modder zit als we gaan rijden. Is dit dan het paard zijn natuurlijke gedrag ontnemen of vooruit denken om het voor het paard zo fijn mogelijk te maken? Immers ligt een zadel op een droog paard beter dan op een vieze natte..

Ik ben het dus ook helemaal eens met de openingspost.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:58

Ik zie 'natuurlijk' gewoon als een stempeltje en niet als letterlijk 'natuurlijk: zoals in de natuur'. Want dat gaat gewoon niet. Van zodra de mens naar een paard kijkt en niet denkt 'hoe kan ik dat paard nu het snelste en gemakkelijkste doden en mee naar huis nemen om mijn familie te eten te geven', dan stopt het natuurlijke al.
Dus voor mij is 'natuurlijk' gewoon een labeltje dat verduidelijkt waar een bepaalde persoon mee bezig is. En voor mij is dat niet negatief in de zin van hokjesdenken. Voor mij is dat gewoon duidelijkheid.
"Dat is een dressuurruiter, terwijl die andere dan meer een jumpingmens is, die daar doet aan working equitation, die is meer into academische dressuur, dat is een westernfreak en dat meisje in de hoek heeft zich verdiept in natural horsemanship."
Iedereen kent de termen, weet wat er ongeveer mee bedoeld wordt. En uiteraard zijn dat geen vast afgebakende hokjes. Een dressuurruiter pakt ook heus wel eens een sprongetje of gaat lekker met paardlief het bos in. Maar het is toch gewoon duidelijk als de termen gebruikt worden om aan te geven in welk segment van het paarden houden en paardrijden iemand bezig is?

Ik ben dus absoluut niet voor de afschaffing van de term 'natuurlijk paardrijden'. Het is niet omdat we de term niet letterlijk kunnen verklaren dat de term geen bestaansrecht heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:06

Azmay schreef:
Sociaal contact, de hele dag beweging en eten zijn nou eenmaal echt primaire behoeften die erg veel mensen (bewust) hun paard ontnemen. Anders word hij vies, of nat, of harig, of wat ronder...

Hard willen trainen met een paard die dik in het haar staat is niet gezond voor het dier. En als je vooruitkijkt en idd met dekens werkt in geval van een geschoren paard of in geval van regen of prut, is dat wel zo makkelijk voor de ruiter en fijner voor het paard op het moment dat hij wel aan het werk moet. Een paard met een grasbuik gaat ook last krijgen van zijn lijf als hij bepaalde dingen moet doen.

Beetje vooruit plannen is echt niet verkeerd. Dat geldt voor voer, beweging en sociaal contact. Maakt de mensen niet meteen tot dierenmishandelaren.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:10

Weet je wat ik nou niet snap? Waarom is een bit en een boom zo erg? Van het bit kan ik het snappen maar dan is bitloos net zo erg.
Ik bedoel een paard vroeger in de natuur zag er echt niet zo uit, er bestaat namelijk ook nog zoiets als evolutie. Dus paarden zijn nou eenmaal dieren die bereden worden. En dat doen de meeste mensen zo vriendelijk mogelijk, of dat nou is met bit, sporen en hulpteugels of niet.
Bitloos vind ik ook hardstikke leuk voor een keertje en ik respecteer mensen die dagelijks bitloos willen rijden.
Maar ik wordt zo misselijk van de mensen die gaan zeggen dat een bit slecht is omdat er dan in de mond getrokken wordt.... sorry hoor maar kom op zeg, alsof het minder erg is om hard aan het neusbot te trekken en te doen. (Nee dit zeggen niet iedereen die bitloos rijd, maar dit wordt wel heel vaak gezegd waardoor ik het bitloos rijden steeds minder respecteer, alleen maar door dat soort mensen.)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:11

Ik rijd altijd zonder zadel of met bbp, en met een touwhalster of neckrope ....

Ik zeg ook altijd dat paardrijden niet natuurlijk is, maar wat men hiermee bedoelt is dat je de natuurlijke manier van communiceren overneemt en inspeelt op het natuurlijke gedrag en behoeftes van het paard.

Je kan eerst dmv grondwerk leren communiceren en dan dit overbrengen naar het rijden.

Het gaat er eigenlijk vooral om dat je paard het ook even leuk vindt. Dit kan ook met een bit of een zadel, het belangrijkste is dat je weet dat je met een dier dat bepaalde behoeftes heeft bezig bent.

Als je rekening houdt met zijn natuurlijke gedrag en daar op ingaat, dan zal je je paard nog beter begrijpen en zal deze het veel fijner vinden om met jou te werken.

Natuurlijk is het wel aangenamer voor het paard als je geen kilo ijzer moet gebruiken om ermee te rijden, maar met een neckrope constant liggen sleuren aan je paard is ook niet de bedoeling !

Het draait dus niet om welk tuig je gebruikt, maar hoe je daarmee en met je paard in het algemeen omgaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:14

Er is in dit topic al eerder het kuddegedrag bij mensen opgenoemd. Daar is de stroming "bitloos" een goed voorbeeld van. Bitloos is een hype, en menigeen wordt idd gehersenspoeld door de filmpjes a la Nevzorov die op Youtube staan en hun weg regelmatig naar Bokt vinden. De zoektocht naar een goed passend bit dat het paard ook fijn vindt kan heel kostbaar worden, dus nemen eigenaren de afkorting naar bitloos, vergeten voor het gemak dat je daar ook legio keuzes in hebt die niet ieder paard even fijn vindt, en dat bij sommige bitloze optomingen ook nog een portie kunde en kennis van de ruiter komt kijken die velen niet bezitten.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:15

Ptje007 schreef:
Het draait dus niet om welk tuig je gebruikt, maar hoe je daarmee en met je paard in het algemeen omgaat.

Dit dus :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:17

Ptje007 schreef:
Ik rijd altijd zonder zadel of met bbp, en met een touwhalster of neckrope ....

Ik zeg ook altijd dat paardrijden niet natuurlijk is, maar wat men hiermee bedoelt is dat je de natuurlijke manier van communiceren overneemt en inspeelt op het natuurlijke gedrag en behoeftes van het paard.

Je kan eerst dmv grondwerk leren communiceren en dan dit overbrengen naar het rijden.

Het gaat er eigenlijk vooral om dat je paard het ook even leuk vindt. Dit kan ook met een bit of een zadel, het belangrijkste is dat je weet dat je met een dier dat bepaalde behoeftes heeft bezig bent.

Als je rekening houdt met zijn natuurlijke gedrag en daar op ingaat, dan zal je je paard nog beter begrijpen en zal deze het veel fijner vinden om met jou te werken.

Natuurlijk is het wel aangenamer voor het paard als je geen kilo ijzer moet gebruiken om ermee te rijden, maar met een neckrope constant liggen sleuren aan je paard is ook niet de bedoeling !

Ik zie dat er tevaak verkeerd met het tuig en met het paard omgegaan wordt. En dan maakt bit of geen bit niets uit. Alleen bespeur ik bij de "naturals" wel de neiging om het paard teveel zijn zin te geven. Je zegt "wat het paard leuk vindt", en ik zeg "wat goed voor hem is". Want met doorgezakte rug, met ruiter op zijn rug, zonder verzameling en gymnasticeren aan een lang teugeltje rondsloffen is echt niet goed voor hem.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:31

[/quote]
Ik zie dat er tevaak verkeerd met het tuig en met het paard omgegaan wordt. En dan maakt bit of geen bit niets uit. Alleen bespeur ik bij de "naturals" wel de neiging om het paard teveel zijn zin te geven. Je zegt "wat het paard leuk vindt", en ik zeg "wat goed voor hem is". Want met doorgezakte rug, met ruiter op zijn rug, zonder verzameling en gymnasticeren aan een lang teugeltje rondsloffen is echt niet goed voor hem.[/quote]

Hier ben ik het ook mee eens, als je er rekening mee houdt dat paardrijden niet natuurlijk is voor een paard ga ook gymnastiseren/rechtrichten.
Ik druk het wat zachter uit (wat hij leuk vindt) omdat ik niet direct wil zeggen "dit is slecht voor een paard en dit is goed".
Je moet inderdaad het evenwicht zoeken tussen wat je paard leuk vindt en wat goed voor hem is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:51

_xDyan schreef:
Weet je wat ik nou niet snap? Waarom is een bit en een boom zo erg? Van het bit kan ik het snappen maar dan is bitloos net zo erg.
Ik bedoel een paard vroeger in de natuur zag er echt niet zo uit, er bestaat namelijk ook nog zoiets als evolutie. Dus paarden zijn nou eenmaal dieren die bereden worden. En dat doen de meeste mensen zo vriendelijk mogelijk, of dat nou is met bit, sporen en hulpteugels of niet.
Bitloos vind ik ook hardstikke leuk voor een keertje en ik respecteer mensen die dagelijks bitloos willen rijden.
Maar ik wordt zo misselijk van de mensen die gaan zeggen dat een bit slecht is omdat er dan in de mond getrokken wordt.... sorry hoor maar kom op zeg, alsof het minder erg is om hard aan het neusbot te trekken en te doen. (Nee dit zeggen niet iedereen die bitloos rijd, maar dit wordt wel heel vaak gezegd waardoor ik het bitloos rijden steeds minder respecteer, alleen maar door dat soort mensen.)

Een bit is niet per definitie slechter dan bitloos, net als een boomzadel niet slechter is dan een boomloos zadel.

Er is ook niemand in dit topic volgens mij die dat wel vind. De mensen die dat wel vinden, zijn imo juist niet goed bezig.

Je moet kijken naar wat het beste bij je paard en jou past. Vandaar dat ik zowel met als zonder bit rijd. En zowel met als zonder boom in het zadel.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:28

Maar als bewezen is dat een boomlooszadel de druk slechter verdeelt, hoe kun je dan zeggen dat dit beter is voor je paard? Dat snap ik niet.
Is geen verwijt, maar oprechte interesse

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:34

Is dat bewezen dan? En net zoals bij boomzadels heb je giga kwaliteitsverschil bij boomloos

Edit: en als bewezen is dat een boomzadel de schouder afklemt hoe kun je dan zeggen dat een boomlooszadel minder goed is? Ik wil hier niet mee aaneven dat het 1 beter is dan het ander, allleen dat beide voor- en nadelen hebben
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 14-04-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:36

Caatje87 schreef:
Maar als bewezen is dat een boomlooszadel de druk slechter verdeelt, hoe kun je dan zeggen dat dit beter is voor je paard? Dat snap ik niet.
Omdat dat niet persee zo is. Je moet gewoon een goede pad met inlages bij een boomlooszadel hebben, dan is er niks aan de hand (het zou best kunnen dat het misschien net iets slechter verdeeld dan een boomzadel, maar het zou niet veel schelen. Alsje normaal gewicht hebt is er niks aan de hand). Mijn bijrijdpaard heeft bijvoorbeeld een boomloos zadel (barefoot arizona), omdat ze ontzettend snel veranderd in gewicht. Dus met een boomzadel past het heel snel weer niet,omdat ze weer van vorm is veranderd. een boomloos zadel is hier veel flexibeler in. Het ligt ook maar net aan wat voorn paard je hebt en wat bij de combinatie (ruiter en paard) past. In het geval van mijn bijrijdpaard is een boomlooszadel gewoon echt veel beter.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:40

_xDyan schreef:
Ptje007 schreef:

Dit dus :)

Precies. Alleen zijn veel mensen daar blind voor. Op de eester pagina van dit topic was er weer eentje die dat schreef: Met het boomzadel bokte hij, met de boomloze niet. toen ik later het boomzadel er weer op deed bokte hij weer.
Ja, maar paste het boomzadel wel goed? Want een goed passend boomloos zadel kan je natuurlijk niet vergelijken met een slecht passend boomzadel. Idem voor bitten/bitloze optomingen.

Ik heb het wel geprobeerd. Van een boomzadel en bit naar boomloos en bitloos. Mijn boomloze zadel paste voor geen meter en de verkoper kon me daar ook niet bij helpen (stop maar een theedoek in de pommel). De hackamore en kingekruisde optoming waren ook een drama. Mone haatte de druk op de neus. Dus toch maar een bit en een boomzadel. En we kunnen gewoon lekker relaxt rijden, wat ik met de andere optoming niet voor elkaar kreeg.
Wellicht lag dat aan mijn onkunde, wellicht aan de optoming. Maar 'never change a winning team'.Het gaat nu goed, dus ik heb echt niet de drang om iets te veranderen.
A

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:44

Bij mij ook hetzelfde.
Mijn vorige paard crosste als een gek. Toen ik overstapte op bitloos konden we heerlijk buitenrijden.

Met mijn huidige paard dacht ik: kan toch prima ook bitloos. 5 bitloze hoofdstellen verder en enkel gevecht en weglopen gehad. Dus nee, dat ging niet werken. Ben nog steeds opzoek naar een echt goed bit, maar paard geeft zelf wel aan wat het nodig heeft als ik dan toch besluit te rijden.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:46

Zoals ik het stuk lees is sowieso alleen al rijden (met wat voor tuig of zonder of wat dan ook) gewoon onnatuurlijk. Volgens het artikel is er maar 1 ding natuurlijk: er niet op gaan zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:50

LvdO schreef:
Zoals ik het stuk lees is sowieso alleen al rijden (met wat voor tuig of zonder of wat dan ook) gewoon onnatuurlijk. Volgens het artikel is er maar 1 ding natuurlijk: er niet op gaan zitten.

Vrijwel niets wat wij met onze paarden doen is natuurlijk. Ze in een wei zetten is niet natuurlijk. Ze poetsen is niet natuurlijk, ze aaien is niet eens natuurlijk. Dus het is sowieso gewoon een eindeloze discussie :P

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:53

eilleen333 schreef:
LvdO schreef:

Vrijwel niets wat wij met onze paarden doen is natuurlijk. Ze in een wei zetten is niet natuurlijk. Ze poetsen is niet natuurlijk, ze aaien is niet eens natuurlijk. Dus het is sowieso gewoon een eindeloze discussie :P

Vandaar mijn opmerking :) Maar dan zou je dus ook kunnen beginnen over honden, katten, konijnen en alle andere dieren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:01

Ik vind het een beetje een inhoudloze blog :o terwijl ik eerdere blogs van haar wel degelijk goed vond.

Ik vraag me af in hoeverre ze zich daadwerkelijk heeft ingelezen in de materie boomloos in plaats van zich te verlaten op één onderzoek. Tijdens mijn zadeldrukmeting liet de zadelpasser zich namelijk ontvallen dat ze nog geen enkel (boom)zadel was tegengekomen dat de druk zo goed verdeelde als het mijne ;).

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet niet anti boom of pro boomloos. Ik pas alles aan aan MIJN paard en dat werkt niet per sé voor ieder paard.

Wat betreft het stukje waarin ze aangeeft je paard naast het werken met de eigenaar een zo natuurlijk mogelijk leven te bieden ben ik het overigens wel eens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:03

Caatje87 schreef:

Waar is dat bewezen? Zou wel knap zijn, onderzoek naar al die boomloze zadels. Want ja daar zit zoveel verschil in. Het ene boomloze zadel verdeelt de druk amper, het andere gewoon heel goed. En al zou dat minder zijn dan bij een boomzadel, betekent het niet dat het dan slecht is.

Het gaat ook niet alleen om drukverdeling. In tegenstelling tot een boomzadel gaat een boomloos zadel mee met de rug en geeft het veel meer schoudervrijheid. En er zijn zoveel paarden die vaak wisselen in bespiering en vet, maar worden nog altijd met hetzelfde boomzadel gereden terwijl dat dus niet helemaal goed past.

Het ene paard vind een boomzadel fijner, het andere een boomloos zadel. Of zoals de mijne, geen verschil.

Ik vind het een gewoon niet beter dan het ander. Hebben beide nadelen en voordelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:04

Sees schreef:
Ik vind het een beetje een inhoudloze blog :o terwijl ik eerdere blogs van haar wel degelijk goed vond.

Ik vraag me af in hoeverre ze zich daadwerkelijk heeft ingelezen in de materie boomloos in plaats van zich te verlaten op één onderzoek. Tijdens mijn zadeldrukmeting liet de zadelpasser zich namelijk ontvallen dat ze nog geen enkel (boom)zadel was tegengekomen dat de druk zo goed verdeelde als het mijne ;).

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet niet anti boom of pro boomloos. Ik pas alles aan aan MIJN paard en dat werkt niet per sé voor ieder paard.

Wat betreft het stukje waarin ze aangeeft je paard naast het werken met de eigenaar een zo natuurlijk mogelijk leven te bieden ben ik het overigens wel eens.

Wat voor zadel heb je dan?

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:06

Ik kan nog zo boomloos en bitloos rijden als ik maar wil, pony krijgt brokjes en eten uit een zak... gemaaid gras en geperste snoepjes... helaas niet op de open vlakte in de natuur te verkrijgen.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:29

tja.. Wij hebben paarden gedomestiseerd.. Dus wat wij met onze paarden doen is al niet meer natuurlijk. Of we nou Boomloos bitloos, met bit of boomzadel rijden. Paarden hebben natuurlijk (eet,vlucht,voorplantings etc) gedrag en instinkt maar alles dat daar buiten valt pakken wij al af. Zodra je een paard een halster aan doet is de natuur al verdwenen.

Zorg dat je goede les hebt, goed passend harnachement hebt, en doe wat jij denkt dat goed voor je paard is. Overal waar te voor staat is niet goed, te dik, te dun, te rond, te mager te veel aandacht, te weinig aandacht, te veel andere paarden etc. Ga zo maar door. Ieder doet toch wat goed is voor zijn paard, en schraapt dat in loop van der tijd beetje bij beetje bij (zonder dat je het door hebt)