basculeren - springtechniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 03:08

Liberty, mooi gelijk voorbeen, vouwt netjes onder en trekt in...
op de eerste foto bukt ie mooi.

Ik ken Mause dr paardje een beetje, en heb er ook eens op gezetten.
Het diertje is nog niet goed in evenwicht en sterk wat betreft de achterhand. Zn galop is nog niet genoeg bevestigd, waardoor het springen haar soms iets wat moeizaam vergaat.

Het is idd een diertje dat bij iets hogere sprongetjes meer gaat doen,
en "scherper"wordt.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:42

Niet de beste foto, wel de enige helaas van vandaag

Afbeelding

Ik heb zelf de ballen verstand van springen behalve dan dat ik weet dat ie er wel een beetje ruim over heen ging Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:34

liberty:
eerste foto springt ie netjes, voorbenen zijn erg goed opgevouwen en hoofd word mooi naar voren en beneden gebracht
wel springt ie heel erg vlak op die foto
de tweede foto,benen goed naar voren maar ze zijnniet voldoende opgevouwen (denk aan de vertraging door het water ! Knipoog )alleen hij springt daar erg zonder rug, hoogstwaarschijnlijk omdat ruiter nogal in de mond trekt/hangt

liewella: foto is niet te beoordelen. techniek ziet er niet denderend uit zo, dus zulk soort foto's kun je beter niet naar mensen sturen die m evt willen kopen (als je hem zou willen verkopen oid )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:52

Union: (2,5 jaartjes oud, tweede keer los springend)
Afbeelding

Otto (6 jaartjes)
Afbeelding
Afbeelding

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:19

Liberty's Jordy is erug mooi! goed voor been en mooi rug/hals gebruik!

Union vouwt zn beentjes nietgelijk op en heeft weinig rug/hals gebruik! maar hij si nog erg jong.

Otto springt met mooi voor been maar brengt hals weinig naar voren en gebruikt rug weinig.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:52

Hoe vinden jullie dat mijn pony het doet???
Ik spring nog niet vaak op wedstrijden, heb een paar x een B parcoursje gesprongen duss.. en de pony is pas 5 jaar Haha!

Afbeelding

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:05

Heeft zen benen goed naar voren mogen alleen veel meer opgevouwen worden.. Voor de rest ziet t er best goed uit volgens mij

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:05

union: springt met een te holle rug, springt in twee delen en basculeert dus niet bepaald

otto:springt ook met een erg holle rug en ook in twee delen, beide brengen hun hoofd wel redelijk naar voor en beneden, beentechniek is redelijk bij beide, zou alleen bij beide meer opgevouwen mogen zijn.\

pasha : springt erg vlak, brengt hoofd hals wel redelijk naar voren en houd zijn benen goed voor het lichaam, zouden wel meer opgevouwen mogen zijn
vermogen van de pony lijkt me niet zo groot (te vlak springen)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:32

Ik denk dat Pasha zo rap een balk zal raken met zijn voorbenen.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:43

Dookie schreef:

Ja dat lijkt hier wel zo, maar denk ook dat dat komt omdat ze Net over de sprong is met de benen, dus danlijkt het zo.
want ik spring heel vaak en ik heb echt bijna nooit een balk!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:43

crossmonster schreef:

Hoe bedoel je dit??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:05

Pasha"]
[quote="crossmonster"]
[/quote]

Hoe bedoel je dit??
[/quote]

je pony springt erg vlak, meestal is het vermogen dan ook niet zo groot, op hogere hindernissen zal ze meer in een steilere parabool moeten springen
het wil niet allemaal zeggen dat het ook werkelijk zo is,maar in dit topic word gewoon gezegt wat er op de foto te zien is

[quote="pasha schreef:
Dookie schreef:

Ja dat lijkt hier wel zo, maar denk ook dat dat komt omdat ze Net over de sprong is met de benen, dus danlijkt het zo.
want ik spring heel vaak en ik heb echt bijna nooit een balk!

dookie heeft wel een beetje gelijk, je ziet dat de pony vrijwel geen lucht springt .als ie zijn benen beter zou opvouwen zou ie minder kans hebben op een balk

ik denk dat jou pony gewoon geen cm hoger zal springen dan nodig is, en als ie nooit een balk heeft, dan is dat natuurlijk geen probleem
zoals al eerder in dit topic is gezegt, voorzichtigheid en werklust gaan boven een perfecte techniek

het is niet verkeerd om met trainen ervoor te gaan zorgen dat ie iets vlugger in het voorbeen word en zijn rug meer gaat gebruiken Knipoog

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:17

dit is mijn 22-jarige fjordenmerrie. Benieuwd wat jullie hier van vinden!

Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:46

fjord :
deze foto is niet goed te beoordelen, hij zer volgensmij te laat af, zit bet de buik tegen het hout aan (?)
voorbeen is mooi naar voren opgevouwen .hoofd hals mogen meer naar voren worden gebracht,hij heeft weinig ruggebruik
maar dit is niet echt een goede foto om te beoordelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:58

geen iedee of ie t kan , maar hoog gaat ie wel Haha! ( gelukkig zonder mij erop.. ben absoluut geen springpersoontje.. houd t liever laag bij de grond Haha! )

Afbeelding
Afbeelding

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:59

nee, de buik zit niet tegen het hout aan, en er zit een heel groot gat voor de boomstam (die is hier niet te zien), waardoor het net lijkt alsof ze te laat afzet....

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:24

Even een vraagje. Hoe zie je nou precies of het paard z'n rug goed genoeg gebruikt?
Kunnen jullie dit misschien uitleggen aan de hand v een 'goede en slechte' foto?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:39

debo : voorbeen is redelijk, ruggebruik is niet verkeerd,zeker niet voor een fjord, hij brengt hoofd hals redelijk naar voren, en basculeert een klein beetje, hij zou wel een iets mooiere parabool mogen maken, springt volgensmij iets teveel omhoog

en inge, als je eventjes alle paginas terugleest van dit topic dan zie je genoeg paarden met een goed en slecht ruggebruik, eventjes goed terug lezen dus Knipoog

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:35

crossmonster schreef:
het is niet verkeerd om met trainen ervoor te gaan zorgen dat ie iets vlugger in het voorbeen word en zijn rug meer gaat gebruiken Knipoog

Jaa dat lijkt me een goed plan, maar Hoedan Tong uitsteken hahahah
moet ik hem dan met de dressuur al lager gaan rijden, maar met springen hoe krijg doe je dat met de voorbenen dan ? hahaha Tong uitsteken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:50

in de dressuur idd veel meer over de rug gaan rijden, vaak tussendoor de hals een beetje laten strekken zeg maar, die hals moet soepel worden en als een harmonika moet hij die in en uit kunnen schuiven

en voorbeen vlugger maken doe je oa met in-uitjes
maar ik denk dat het beter is dat je dit overlegt met je lesgeefmens en er dan samen aan gaat werken Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 10:57

posten wil niet zo fijn lukken maar:

voorbeen: dichter onder de sprong rijden en voor niet losgooien, zodat ze omhoog kunnen komen met steun op jouw hand.
ruggebruik: in-uitjes

en overleg met je instructie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 10:58

oeps, dubbel Bloos

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:48

En hoe vinden jullie Arco springen? Ik heb er dus totaal geen verstand van Haha! Ik ben trouwens niet diegene dier erop zit, ik maakte ze foto's Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:19

kyralover:
ruiter zit erg achter de beweging en hangt in het paard zijn mond, dit kan het springen nadelig beinvloeden
paard vouwt zijn voorbenen teveel onder het lichaam en te weinig in
hij springt teveel omhoog , brengt hoofd hals wel redelijk naar voren, basculeert vrij weinig

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:59

Echt leerzaam dit! Want volgens mij weet ik nu wel een beetje waar je op moet letten Lachen (heb het hele topic ff goed doorgelezen en foto's bekeken enzo) Als er nieuwe foto's zijn probeer ik ook wel ff commetaar te geven Lachen