''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: ''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:09

Mijn instructeur is nationaal/internationaal springruiter met dressuur achtergrond.

Ik les (dressuur) bij hem omdat hij alles zo goed kan overbrengen en echt elke seconde je begeleid en elke (verkeerde) beweging ziet die je maakt. Hij ziet altijd precies wanneer en waarom iets mis gaat en kan je hier heel goed doorheen begeleiden!

Zolang de basis niet goed is gaan we niet verder, dat vind ik ook echt fijn bij hem!
Er word flink gewerkt aan de basis omdat die basis zo enorm belangrijk is, misschien duurt het dan een stuk langer eer ik iets bereikt heb maar ik heb wel mijn paard op de goede manier lekker los door zijn lijf aan het lopen.

Er lopen echt veel te veel mensen rond die les geven die dat eigenlijk niet zouden mogen!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:58

Binnenkort ga ik voor het eerst weer de ring in met mijn paard na een lange blessure. We starten M² en ik ben blij dat ik een instructrice heb die zelf hoger heeft gereden en haar sporen heeft verdiend in de wedstrijdsport. Je moet toch minstens op een bepaald niveau hebben gereden als je je leerlingen zwaardere oefeningen aan wil leren?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 22:01

Wedstrijdniveau zegt niet zo veel.. Vooral in de dressuur niet. Waar je daar voor beloond wordt.... :D

Maar ben wel van mening dat de instructeur wel de ervaring moet hebben om het een ander te leren. Theorie is toch anders dan praktijk, of je moet een ruitergevoel hebben van hier tot tokio :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:40

En die ervaring doe je toch op met het rijden van wedstrijden waar een bepaald niveau van je wordt gevraagd? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 07:51

Ja, maar die ervaring kan je ook krijgen zonder te starten. Trainen op een bepaald niveau. Bijvoorbeeld ikzelf. Niet gestart met mijn springpaard, wel vroeger met een pony in de b, maar mijn niveau ligt toch echt een stuk hoger dan b-niveau. Alleen wordt het niet getoetst, behalve door je instructeur. (En in mijn geval oefenparcoyrsen op verschillende hoogtes)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:20

Niet specifiek voor geryon bedoelt, maar thuis kunnen we allemaal wel vinden dat we op een bepaald niveau rijden. Maar mensen die op wedstrijd gaan en op een bepaald niveau winstpunten halen, hebben daar ook daadwerkelijk bewijs van.

En dan zal er heus wel eens een Sinterklaas of blinde jury tussen zitten. Maar om tot bv Z niveau te komen moet je toch een boel proeven rijden bij verschillende jury's.

Voor mij zegt wedstrijdniveau wel wat. Iemand kan op meerdere (vreemde?) locaties op een correcte wijze z'n paard door een proef heen sturen.

Dat wil nog niet zeggen dat een Z ruiter ook meteen didactisch goed is. Maar dat geldt net zo voor elke andere instructeur.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 09:36

Ja dat is inderdaad zo. Ligt bij de springsport dan ook wel erg anders. Als je een vergelijkbaar parcours van 1.20m foutloos kan rijden, rijdt je in het M ook winstpunten.

Wedstrijd-niveau zegt mij helemaal niets, tot ik de combinatie heb zien rijden. In het springen iets meer dan in de dressuur. Een 1.30m parcours kan je ook foutloos doen met een goed springpaard terwijl je het paard helemaal niet goed plaatst voor de sprongen. En in de dressuur zie ik juist in het M en in het Z veel paarden die maar met een weggedrukte rug en valse oprichting lopen. En daar ook nog beloond voor worden ook.. In beide gevallen ben je imo niets beter dan een B-ruiter.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:45

_Tarzan schreef:
Mijn instructeur is nationaal/internationaal springruiter met dressuur achtergrond.

Ik les (dressuur) bij hem omdat hij alles zo goed kan overbrengen en echt elke seconde je begeleid en elke (verkeerde) beweging ziet die je maakt. Hij ziet altijd precies wanneer en waarom iets mis gaat en kan je hier heel goed doorheen begeleiden!

Zolang de basis niet goed is gaan we niet verder, dat vind ik ook echt fijn bij hem!
Er word flink gewerkt aan de basis omdat die basis zo enorm belangrijk is, misschien duurt het dan een stuk langer eer ik iets bereikt heb maar ik heb wel mijn paard op de goede manier lekker los door zijn lijf aan het lopen.

Er lopen echt veel te veel mensen rond die les geven die dat eigenlijk niet zouden mogen!

Ik heb precies het zelfde als jij!
Mijn instrecteur is ook springruiter, en ziet ook echt alles! en weet precies hoe hij mij dingen uit moet leggen. Ik ree al Z dressuur toen ik bij hem ging lessen, miste toch een deel van de basis waar we toen mee begonnen zijn. nu zijn we al een tijd verder, krijg ik m'n paard steeds sneller los in zijn lijf, en trainen we toch lekker door. Zolang die basis niet goed is, gaan mijn oefeningen ook niet lukken voor een 7, of misschien wel hoger :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:51

Dat is ook mijn ervaring. Vind springruiters veel fijner lesgeven dan dressuurruiters. Mijn ervaring is dat zij meer kleine dingen zien, zoals het verschil in kracht in de achterbenen (heel belangrijk voor het recht springen). Die zijn ook niet zo gefocussed op de oprichting.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:56

ik ben van mening: je hebt een goeie instructrice wanneer deze les kan geven die perfect aansluit op de combinatie en ook in begrijpende taal daarbij. Die je elke les vooruitgang kan laten boeken maar ook de nodige studie punten kan mee geven.

en dat een instructrice persee z of zz of internationaal moet hebben gereden vind ik onzin.

Mijn instructrice heeft dat ook niet maar toch geeft ze voor mij perfect les terwijl ik hier voor iemand met papier en de hele wedstrijdlijst heb gehad en deze is afgehaakt omdat ze van mening was dat niet mogelijk was mij passende dressuur les te geven op basis van mij en het ponyras

ZwarteMerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:02

Ik heb ooit eens een les gekregen van een grand prix amazone hier in België. Ik had die stal als stageplaats gekozen. Ik heb dierenzorg gestudeerd en wij moesten 1 x per week op stage. 1 van de eerste stagedagen viel mij al op dat ze eigenlijk helemaal niet met paarden om kon... Ze leek wel bang te hebben van haar eigen paarden... Haar hengst deed ze altijd een hengstenbit in om gewoon even van stal naar piste te brengen en ze liep er heel zenuwachtig naast. Ook brak ze iedereen af van andere ruiters tot instructeurs etc etc... Toen ze een 2 jarige hengst wou longeren in de piste en dat niet meteen lukte, omdat het dier het principe nog niet begreep, haalde ze haar man erbij en gingen ze met 2, elk met een longeerzweep achter het dier zitten. Ze mepte er maar op los, het zweet droop van het dier en was totaal in paniek. Ze sloegen zelfs op zijn hoofd! Alle deuren en poorten moesten dicht want anders ging hij erover springen volgens hun. Toen ze uiteindelijk klaar waren en het beest helemaal uitgeput was, zei ze : kijk hoe braaf hij nu is! Je moet ze gewoon een half uurtje hard aanpakken en daarna zijn het schatjes.
Daarna ging ik zelf les krijgen op een van de eigenaarspaarden. Het beestje was niet goed aan het been en nogal loom. Mijn eigen paard is compleet het tegenovergestelde dus ik had even wat moeite om hem in gang te krijgen. Begon ze mij uit te schelden, zeggen dat ik alles aan het verpesten was dat zij ooit met het paard hadden bereikt etc etc... Ze was de hele tijd maar aan het roepen op het paard en op mij.
Dat was dan ook de laatste stagedag dat ik daar heb gedaan!
Jeetje en dat rijd dan grand prix? Schande gewoon! Deze vrouw zou van mijn part ook geen les meer mogen geven! Ze heeft totaal geen voeling met paarden en klopt ze maar af en beweert dat dit dé manier is...
Vreselijk!!
Mijn eigen instructrice daarin tegen, rijd geen Z of hoger maar M niveau en zit in het bestuur van de LRV. Van haar heb ik super veel geleerd en het vertrekpunt is steeds ontspanning! Daar kan die grand prix amazone nog wat van leren!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:23

Ik heb een keer een clinic mee gereden van een grand prix ruiter,
Niks tegen hem, maar hij kon niet met mijn type paard om gaan (oudere type paard, meer op de voorhand gebouwd) ik mocht alleen been geven wanneer ik naar voren moest, wat dus betekende dat mijn paard alleen maar sterker werd en op de voorhand ging lopen, wat een drama ben dagen bezig geweest hem weer 'goed' te krijgen.

Niveau zegt niks, een instrecteur moet een manier weten voor elk type paard. Wanneer ze dat kunnen vind ik het een geschikte instrecteur!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:26

Bah, ik heb zo'n hekel aan die uitspraak "Ja, mn instructeur rijd zz, en die heeft mij dat verteld, dús ik kan het, want ja, heb het natuurlijk van iemand geleerd die zz rijd."
-O-