Ayasha schreef:Omdat ze mij quote misschien?
Ik quote jou omdat jij beweert dat van loslaten, je paard van voor de ruimte geven en eerst eens echt van achter naar voor gaan rijden naar je hand toe in plaats van met weerstandbiedende hand niets komt dan sloffen en dat je dat niet moet verwarren met ontspanning.
Blijkbaar is dat jouw beeld. "Lange/losse teugel bij losrijden is sloffen en nutteloos"
En als jij vind dat je een paard niet eerst mag losgooien om hem lekker aan het lopen te krijgen omdat in jouw ogen dat nooit tot een goed (ontspannen) resultaat kan zleiden, dan ben ik het dus niet met je eens. Dat komt omdat ik met meerdere paarden wel goede resultaten zie als de ruiters eerst eens die voorkant vergeten en gewoon lekker voorwaarts gaan denken zonder zich druk te maken om die voorkant!
Het proberen en kijken of ze je hand opzoeken is niets mis mee!
Zoveel paarden die vooral blokkeren omdat ze tegen een vaste hand aangereden worden, of daar vanuit het verleden negatieve ervaringen mee hebben en zich daarom van te voren maar alvast strak maken uit verdediging, of die gewoon stijf zijn en langer de tijd nodig hebben om op te warmen, maar wel voorwaarts neerwaarts gaan lopen als je ze
de tijd en de ruimte geeft en werkt aan de basisvoorwaarden van gehoorzaam aan zit en been en het zoeken van de juiste tact/balans...
Jij adviseert een manier waar je al moet kunnen samenwerken met been, zit en hand en vooral mee moet kunnen zijn, als iemand dat samenspel nog niet goed aanvoelt, dan kun je heel lang blijven vastzitten op datzelfde punt van tegen de hand zijn.
Wat ik uitleg is hoe je de aparte basisvoorwaarden kunt trainen (voor het been, op je zit te controleren) die je nodig hebt om in samenwerking met die hand aan een fijne aanleuning te kunnen werken, zonder het risico dat je gelijk verzet en weerstand oproept met je hand!
Als je niet voelt wanneer je paard tegen het been komt (met als gevolg dat hij in kan houden en niet meer je hand op zoekt of ruimte krijgt om omhoog te komen) of niet op je zit terug te rijden is (met als gevolg dat hij van het achterbeen af kan lopen, op de voorhand kan vallen, of je hem met teugelhulpen bij je moet houden zodat je geen stil neutraal contact meer hebt om je halve of hele ophoudingen in door te laten komen, dan krijg je toch nooit die aanleuning goed?
En als je paard al verwacht dat je de teugel op pakt en zich daar tegen wapent door zich strak te maken in de hals of zelfs het hele lijf (gevoel van op de handrem lopen, huppelpasjes bij meer been geven maar niet naar voren doorlopen) of het bit vast te pakken, dan heb jij je basisvoorwaarden tact en ontspanning toch nog niet voor elkaar? En kun je dus ook nog niet een goede aanleuning krijgen.
Waarom dus je focussen op dat teugelcontact als dat mogelijk vooral nog storend werkt en niet in samenhang met de rest?
Zoals ik later al schreef, en jij ook aan gaf, soms heb je paarden die blijven "sterrenkijken" in hun eigen houding, maar ook die paarden geef je eerst de tijd om vrij op te warmen, en dan kun je ze misschien even er door rijden.
Maar dan moet je rijtechnisch wel zoveel ervaring hebben dat je dat kunt. Want je kunt het paard er vaak wel even "doorheen vragen" maar wat doe je daarna? Gaat het paard dan ineens vanzelf zijn hals/hoofd in je handen laten vallen en ontspannen? Of wordt het een touwtrek of judo wedstrijd waarbij je het paard daar in die houding in de houdgreep probeert te houden...
Op het moment dat je het vinden van die aanleuning niet rijtechnisch correct kunt, grijpt men makkelijk naar meer druk of sterkere ophoudingen (zie heen en weer schuddende hoofden, of sterrenkijkende hoofden, of hippende paarden met tactfouten, of teugelkreupel lopende paarden, of kantelende hoofden, noem ze maar op.
Er zijn mensen die opstappen en het paard moet gelijk nagevelijk in de krul lopen. Dat dat alleen lukt met een correct gereden paard klopt niet. Er zijn zat paarden die zich in allerlei bochten en houdingen laten wringen.
Of dat een correcte aanleuning als resultaat geeft, nee, meestal niet, maar als je dat verschil nog niet weet voel je dat toch ook niet? En als je het wel voelt, is het al moeilijk genoeg om het op te lossen.
Het voorkomen van spanning helpt ook om die problemen te voorkomen of zo klein mogelijk te houden.
Ter illustratie
Dit is even heel simpel wat ik bedoel met een paard leren je hand op te zoeken en naar je hand toe te rijden met goed en fout in het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys