Instructeur heeft altijd gelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:31

Dat is idd ERG frustrerend ja , dat het paard maar wat doet en de ruiter hem niet oppakt en eens die welverdiende schop voor zijn hol geeft , bijvoorbeeld. Dat alles op zijn boerenfluitjes in een sullig tempo gaat , en het paard lekker alles afsnijdt en maar wat aanwandelt omdat de ruiter weigert echt wat te sturen en te werken.
"ja maar hij doet het niet..." nee muts , JIJ doet niks !! *LOL* Grom.

Dat is dan de onbereikbare jamaar.

Ik heb het over de twijfelende jamaar , hihi.

Zijn er nog meer ?

Oja , de echt beter-wetende-ja-maar die niks aan wil nemen , ook zo'n kansloos geval voor DIE les combi... bij deze en de onbereikbare jamaar kun je beter direct stoppen omdat je toch maar voor de kat z'n viool naar beste weten staat les te geven , je staat er zonder enig effect en wordt alleen maar gefrustreerd.

Maar een echt goede instructeur (zowel qua kwaliteit als bij de combi passen) , die moet dat allemaal kunnen doorgronden en door bepaalde dingen te laten doen , de ruiter laten inzien wat het probleem is.

Dat is de kunst !

Als diegene denkt dat hij goed bezig is , laat hem dan maar eens een achtje draaien of wat vlotte wendingen , en dan ziet 'ie vanzelf wel dat het stuur echt niet deugt.

Zo ook als er een probleem is.
De confrontatie aangaan met je paard is niet altijd nodig , je kunt ook via andere oefeningen spelenderwijs bereiken wat je wilt.

DAT kan een goede instructeur , niet blijven doorzagen op een probleem waarvan zowel ruiter als paard (als instructeur) gefrustreerd wordt , maar het even over een andere boeg gooien zodat de ontspanning en het vertrouwen blijft en groeit , en het probleem spelenderwijs en "ongemerkt" opgelost wordt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:32

op het bedrijf waar ik gewerkt heb (stalhouderij) zijn de woorden JA MAAR verboden.

Je doet wat je gezegd wordt, punt uit.

Toen ik heel vroeger begon met paardrijden (30 jaar geleden), had ik een oud-cavalerie-man als instructeur en je werd als lesklant niet verdondersteld iets te zeggen, alleen strikt zijn instructies op te volgen.

Dat is er bij mij zo ingeramd dat mijn huidige lesgeefster regelmatig vraagt of ik haar wel verstaan heb, dan zegt ze een halve bak van tevoren dat ik bij A moet gaan draven en ik zeg daar niets op, dan vraagt ze dus of ik haar wel gehoord heb.

Soms zegt ze ineens iets heel geks, om te testen: we gaan vandaag op de freestyle manier rijden (dat is niets voor haar en voor mij nog minder), dan val ik bijna van mijn paard van schrik, wordt, rood, wit en vervolgens groen, maar als ze dat wil, zal ik het doen.

Een ander heikel punt is het zadel: op de les verschijn ik op een dressuurzadel, waar ik absoluut niet lekker op zit en mijn paard, volgens mij, niet lekker mee loopt.

Als ik voor mezelf rijd, rijd ik op een boomloos Barefootzadel. Ik ben er 1 keer mee op les geweest, toen is het zadel totaal afgekeurd door mijn lesgeefster, moest om de 2 rondjes opnieuw worden opgelegd omdat het schoof, dus ik begrijp de hint en kom er niet meer mee naar les.

Klein probleempje: het geleende dressuurzadel moete terug naar de eigenaar over 2 weken..... Verward wat nu????

aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:31

haha]

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:38

Smurf: Persoonlijk zou ik andere instructie zoeken... tuurlijk moet je je instructeur's advies opvolgen, maar als je paard voor jouw gevoel niet lekker loopt met het dressuurzadel, en jij zit er niet lekker op... dan mag (voor mijn gevoel) een instructeur je niet verplichten met een dressuurzadel te rijden....

MIjn instructrice (western) maakt het ook niet uit, dat ik met een vzh-zadel in de les verschijn (Bob Marshall-zadels kan ik niet betalen en mijn Torsion is in bestelling)... zolang het zadel maar goed past...

Om maar met haar woorden te spreken...
mijn instructrice schreef:
Zolang je je paard bij je hebt, en een niet te scherpe optoming, dan geef ik iedere combinatie les...

Ik heb zelfs een keer de les gereden zonder zadel, met een touwenhalster... op dat moment voelden Banjer en ik ons daar allebei prettiger bij... en mijn instructrice zag dat en respecteerde dat... Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:52

Zo heb ik 1 keer een les genomen van een hele fijne dressuur-amazone en instructrice , haar rijden ziet er fijn uit en ze geeft goed les Lachen .
Dus ik een les afgesproken en natuurlijk gewoon met mijn enige zadel en hoodstel ernaartoe gegaan Lachen .

Een Torsion en een Hackamore dus , de hoefschoentjes had ik al maar uitgelaten Tong uitsteken

Ik rijd Rena op heel weinig druk en vooral op mijn zit en stem.
Met de teugels vergeet ik soms zelf te sturen...daar moet ik echt op letten dat ik die ook dmv "neckreining" de goede kant op beweeg Lachen .

Het is helemaal niks geworden en meteen stukgelopen die eerste les.
Zadel daar viel nog mee te leven , met Hackamore dat wilde ze niet meer.
En vooral dat ik mijn teugels strakker moest nemen.

Okee , met tegenzin , maarja de instructeur heeft altijd gelijk Scheve mond , dus teugels op spanning genomen. Nee , niet goed , STRAKKER. NOG STRAKKER ...enz. ofwel uiteindelijk had ik de teugels ZO strak dat Rena eigenlijk in rengalop achteruit moest zitten Scheve mond

Daarbij is ze toch al nerveus in de bak en nu was het dus helemaal bijna paniek omdat ik zoveel spanning erop moest houden.

Tja , dan moest ik inhouden omdat ze zo hard liep ...

Mijn reactie : als ik de teugels gewoon langer neem dan komt ze tot rust.
Nu loopt ze al dwars door de rem heen , dus ik heb niks meer om haar langzamer te laten gaan !

Ze gaat veels te hard..enz.

Ja dat weet ik ook wel Boos!
En ik weet ook dat ik op dit moment mijn hele fijnafstelling en rem-reactie aan het verzieken ben omdat ze door zo'n strakke teugel heen denderd.

We zijn dus samen tot de conclusie gekomen dat dit niet ging werken en dat het meteen de laatste keer was.
Zij wilde me geen les geven met een Hackje en veel zachtere teugelvoering , en ik wilde niet met 25 kilo in mijn handen rijden

Dat ga ik buiten ook niet doen.

Maar gelijk had ze natuurlijk , zij wil de dressuurmanier trainen waarmee je leuk scoort op protocolletjes , en dat kan niet als ik zo dwars ben dat ik dus mijn paardje van voren los wil laten zodat ze zelf lekker ontspannen en al op het lichtste hulpje reageert.

Ik had gehoopt dat ze daar wel doorheen kon kijken ,
maar dat zag ze niet zitten , echt dressuur of niet.

Nouja , helaas.

Nogmaals , ik kan me prima vinden in haar standpunt hoor Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:58

Dat heeft niks met echt dressuur te maken.
Maar met een slechte instructrice
Ik heb met echt dresuur ook echt geen 25 kg in mijn handen, hoogstens 100 gram.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:32

Was geen slechte instructrice , maar ze wilde ERGENS beginnen met het rampen-fonds Bianca op Rena Knipoog dus wilde eerst eens die hele houding & handhouding goed hebben... haar doel is ook die lichtheid en je ziet als ze rijdt ook heel goed dat ze dat echt heeft Lachen .

Maarja zo kort als die teugels moesten om wat dat betreft het juiste plaatje en de juiste begin-positie te hebben..poe !

Leek wel bodybuilding..brr Scheve mond

Naar die teugellengte zul je vast wel toe kunnen werken als je eenmaal als ruiter zover bent dat je je paard ontspannen en aan het been hebt zodat hij zelf dat bit opzoekt zonder onder je kont vandaan te willen lopen , maar wij waren er niet aan toe iig

Ik had juist ook gehoopt op oefeningetjes en figuurtjes waarbij die ontspanning eerst eens kwam , juist gebruik maken van dat goede stuur dat ik op mijn zit/been/gewicht heb , en dan eventueel later die teugels op dressuur-lengte , alhoewel dat van mij niet eens hoeft.

Leuke , ontspannen en speelse oefeningetjes om die rust erin te krijgen en naar wat meer zijwaartse buigingen en ook juist rechtstellen , vanalles toewerken , DAT had ik graag gewild.

Maar dat ik er dus niet van houdt om die mond de hele tijd te voelen (op zijn zachtst gezegd Knipoog ) loopt het al direct mis...

Nu is het heus niet zo dat ik altijd met een boog in mijn teugels rijdt hoor ,
maar dat is wel mijn doel. Ik ben eigenlijk een hele luie recreatieruiter dus daar werk ik naartoe Lachen .

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:17

Ik denk dat je als instructeur moet kijken als je een lesser met problemen kampt, wat het meest urgent is. Je kan onmogelijk direct alles tegelijk aanpakken, althans dat denk ik. Mijn ervaring is dat mensen die ik adviseer en lesgeef al snel een teveel aan informatie krijgen. Dan nemen ze niets meer op. Dat is dus mijn probleem ik geef teveel informatie. Gelukkig hebben mijn lessers me daarop gewezen en kan ik daar aan werken. Dus uit ervaring heb ik nu geleerd dat het erg belangrijk is om niet alles tegelijk te doen en te willen aanpakken of veranderen. Ook hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk de communicatie is tussen een lesser en een instructeur. In mijn ogen kunnen intructeurs niet optimaal functioneren als er geen communicatie is. Ik heb daarom om mijn bedenken over het feit dat lessers hun mond moeten houden en moeten volgen. Door deze topic heb ik daar veel over nagedacht. In mijn beleving zegt dit wat over die instructeurs. Het lijkt of ze misschien de confrontatie niet aanwillen. Dat kan ik dus niet begrijpen. Als goede instructeur moet je alle problemen rijtechnisch kunnen oplossen. Uiteraard niet in 1 keer, maar verbetering moet je kunnen zien...wel na 1 keer. Dus ik denk dat sommige instructeurs daar tegen op zien. Persoonlijk wil ik een ik een instructeur die met mij communiceert omdat ik denk dat dat de enige manier is die echt leidt tot goed resultaat!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:49

Citaat:
Persoonlijk wil ik een ik een instructeur die met mij communiceert omdat ik denk dat dat de enige manier is die echt leidt tot goed resultaat!

Dat wil mijn instructrice ook, maar van huis uit ben ik dat niet gewend.
Ik heb al mijn aandacht nodig om op mijn practisch onbeleerde paard de oefeningen uit te voeren.

Overigens sta ik in het dagelijks leven voor de klas, op een ROC, leeftijd vanaf een jaar of 16 en ik kan je verzekeren, die praten wel terug......ik wilde dat ze eens één keer gewoon konden luisteren naar de instructie en dan aan het werk gingen i.p.v. meteen beginnen met gillen en schreeuwen dat ze het er niet mee eens zijn, nog voordat ik heb kunnen vertellen wat ze moeten doen die les Schijnheilig

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:13

smurf schreef:
Citaat:
Persoonlijk wil ik een ik een instructeur die met mij communiceert omdat ik denk dat dat de enige manier is die echt leidt tot goed resultaat!

Dat wil mijn instructrice ook, maar van huis uit ben ik dat niet gewend.
Ik heb al mijn aandacht nodig om op mijn practisch onbeleerde paard de oefeningen uit te voeren.

Overigens sta ik in het dagelijks leven voor de klas, op een ROC, leeftijd vanaf een jaar of 16 en ik kan je verzekeren, die praten wel terug......ik wilde dat ze eens één keer gewoon konden luisteren naar de instructie en dan aan het werk gingen i.p.v. meteen beginnen met gillen en schreeuwen dat ze het er niet mee eens zijn, nog voordat ik heb kunnen vertellen wat ze moeten doen die les Schijnheilig

Misschien moet je het dan toch eens proberen. Ik denk dat het resultaat goed merkbaar is. Met paardrijden bedoel ik
Wat je school betreft, ik kan me wel voorstellen wat je voelt en bedoelt maar daar heb ik geen ervaring mee.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:06

pmarena schreef:
Maarja zo kort als die teugels moesten om wat dat betreft het juiste plaatje en de juiste begin-positie te hebben..poe !

Was dus WEL een slechte instructrice. Zo'n houding krijg je er nooit in 1 les in als je paard anders gewend is. Dat had ze moeten doorzien.

Voor een groot gedeelte denk ik toch dat het wel of niet luisteren naar een lesgeefmens gevoelsmatig is. Of het klikt met de persoon EN rijstijl. Is 1 van die dingen niet helemaal ok, dan zul je eerder geneigd zijn vraagtekens bij de instructies te zetten.