achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:54

Die ouwetjes, grieken, indianen, enz, konden nog paard rijden.

Lekker met een brakkig zadel van een paar planken en zitten.
Paard werd gestuurd op zit.

En verkijk je niet op een tegenwoordige of oude film.
Dat is puinhoop, die ruiters, of film spelers kunnen niet paard rijden.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:17

cherie78 schreef:
Ik vraag me af hoe die oude grieken, indianen en de aziatische volkeren ooit die paarden reden met hun beide handen "vol" (met schild en zwaard)
Die hoefden natuurlijk niet "met de achterhand eronder" ;)

Reden die dan ook al volgens de FEI regels? En daarbij niet bit of teugelloos.
Is toch totaal geen vergelijk.

Afbeelding

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:49

Hadden de oude Grieken en ridders al kleurenfoto's? :=

En justkid, dat paard op jouw afbeelding gaat in ieder geval wel écht zitten :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:06

Hehe... ik ben weer terug uit het overbevolkte nederlandje. :Y)
Ik heb de discussie doorgelezen en wil graag inhaken op een paar zaken

Allereerst lijkt de discussies steeds weer over te gaan op een discussie over verzameling en zwaardere oefeningen.
Mijn vraag was echter zeer simpel. Kan het paard de achterhand onderzetten aan de losse teugel
Het betreft dus in dit geval puur goed gebruik van die achterbenen, niet om verzameling, wat toch weer een stap verder is. (lijkt mij zo)

Ik ben het ermee eens dat een geconditioneerd paard dat wel kan, maar eigenlijk had mijn vraag daar niet echt betrekking op, zelfs als ik dat niet specifiek noemde.
Ik vroeg mij puur af of je een paard kan leren om de achterhand goed te gebruiken, terwijl je van het hoofd afblijft en eigenlijk doel ik dan op het gemiddelde huis tuin en keukenpaard wat niet al tot in de punten in geconditioneerd.

Nee, zeggen de meesten. Want de energie die je met je benen opwekt, moet dmv bv halve ophoudingen worden opgevangen (en weer losgelaten)
Dat daarbij de een zal zeggen dat been en hand gelijktijding zal moeten worden gebruikt (gas geven met rem erop) terwijl de ander meer voorstander is van een samenwerking vlgs de franse leer; handen zonder benen/benen zonder handen... tot een samenspel ontstaat, is verder niet zo van belang.
In beiden gevallen gebruik je de handen, hoe licht dan ook....

Ja, zeggen sommigen. Middels gewichtshulpen. Daarbij kan ik het theoretische verhaal wel volgen -min of meer- maar nog niet echt een voorstelling maken... nouja... ik begrijp dat je benen aanlegt en met je zit een halve ophouding maakt, maar ik heb iets dergelijks nog niet in praktijk gezien (en dan heb ik het dus niet over reeds met bit geconditioneerde paarden, zoals bv stacy's paard)
Daarom zou ik daar graag iets van zien. Gewoon een jong paard en een verreden paard, met een ruiter erop die slechts middels zit de achterhand kan laten onderbrengen.

Klassieke voorbeelden vindt je voldoende, maar de stelling van het rijden slechts op zit, ook zonder voorconditioneren van een paard, vind ik niet

Stacy heeft haar paard op de gebruikelijke wijze geconditioneerd en dat geldt ook voord e GP amazone
Dat is evengoed hartstikke knap, maar niet helemaal wat ik bedoel.
Ik vraag mij af hoe goed een jong paard en een verreden paard op de genoemde hulpen reageert
Bij een jong paard kan ik mij daar nog iets bij voorstellen, hoewel ik mij ook zomaar kan voorstellen dat een dergelijk dier de vraagstelling echt niet zomaar spontaan snapt en wellicht toch gaat rennen, ipv achterbenen onderbrengen.
Bij een verreden paard of gewoon middelmatig gereden paard, lijkt het mij helemaal een klus, omdat ik denk dat deze dieren allang hebben geleerd om de zit te negeren en ik mij niet kan voorstellen dat je dat zomaar opeens verandert.

Wat Nevzorov precies doet tijdens trainingen in zijn uppie, weet ik niet. Maar ik vind het een beetje eng :o Best mogelijk dat dat volkomen ten onrechte is, maar daar kan ik verder weinig nuttigs over zeggen, gezien zijn dagelijkse training een beetje in wolken gehuld is.

Waar ik dus benieuwd naar ben, is het bekijken van praktijk filmpjes van de visie dat je het paard kunt leren om de achterhand goed onder te brengen, zonder aan het hoofd te komen. Lijkt mij gewoon heel interessant.

HC werd genoemd? Werkt die niet met clickertraining?
Gebruik van clickertraining voor een juist achterhand gebruik, is tot dusver de enige manier waar ik mij dan daadwerkelijk iets bij kan voorstellen.
Wil je dat goed doen, dan zul je echter verdraaid goed moeten weten hoe ieder detail bij goed achterhand gebruik eruit ziet, wil je niet in een optisch frame belanden ipv goed gebruik van de achterbenen.
Maar theoretisch is dat wel mogelijk je... mits je exact weet waar je op moet letten

En ja... dan is het een truukje. Ik vraag mij echter af wat het probleem daarbij is, mits correct aangeleerd.
Zijn dressuur, springen, western en wat dan ook niet allemaal truukjes en dresseren? Uiteindelijk leren we het paard iets aan (goed lichaamsgebruik, over een hindernis springen, sliding stop, what ever...) in de gebruikelijke dressuur middels Negatief reinforcement (je zult je paard toch moeten uitleggen wat je graag wilt en dat gebeurd per definitie in de gebruikelijke situatie middels toepassing van druk en loslaten... zij het dat de mensen met de hoogste gevoeligheid voor reactie van het paard/het zien/timen, tot de mooiste resultaten komen) en bij bv clickertraining middels positief reinforcement.(je leert het paard goed lichaamsgebruik aan door de minste poging in die richting te herkennen en te belonen en breidt vandaar uit uit)

Eigenlijk wil ik bij deze discussie clickertraining erbuiten laten, omdat het toch een aparte (en veelal verkeerd begrepen) vorm van trainen is, maar gezien er nogal minachtend over truukjes en dresseren werd gedaan, wilde ik er toch even op inhaken.
Lijkt me dat het gaat om een goed gebruik van de achterbenen en dat dat altijd per definitie iets is wat onder de man wordt aangeleerd en dat het voor het lichaam van het paard geen rol speelt op welke wijze het is aangeleerd (onvriendelijke methoden uitgesloten uiteraard)?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:17

@ LLiljebo: Naast jonge en verreden paarden heb je ook nog de categorie niet ideaal gebouwde paarden. Neem bijvoorbeeld een paard dat in meer of mindere mate op de voorhand gebouwd is. Het ene paard zul je dus meer moeten "helpen" de achterhand goed te gebruiken dan het andere paard dat kwalitatief eigenlijk al zo gebouwd is dat de achterhand gemakkelijk "onderschuift". Voor de categorie "niet ideaal gebouwde paarden" eigenlijk de meeste paarden die wij hebben, zul je niet ontkomen aan dat beetje helpen; een must om je paard gezond te houden.

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:24

HC gebruikt de clicker training niet (meer).
Hij begrenst wel de voorkant.
Maar wat HC doet weet HC het best, nodig hem anders uit om eens een reactie te geven op dit topic.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:29

Allereerst moeten benen en zit eerst komen bij de halve ophouding en dan de handen. En het is geen rem erop,maar een herrichten van de opgewekte energie naar opwaarts.
Verder moet het paard niet enkel de achterhand onderbrengen,maar ook het gewicht gaan dragen. Dit heeft dus een doel. Het doel is dus niet ewoon achterhand onxerbrengen. Indien er geen gewicbtsverplaatsing is,dan is het onderbrengen gewoon een trucje,zijnde visueel zonder enig nut ( dit is de definitie van trucje).
Verder is het op GP niveau bijna allemaal in rijkunstig evenwicht, zijnde 50-50 voorhand achterhand. Enkel passage en piaffe vraagt echt dragen van gewicht door achterhand. Daarom dat men dus felkens over hogere oefeningen praat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:31

Mr_Smith schreef:
HC gebruikt de clicker training niet (meer).
Hij begrenst wel de voorkant.
Maar wat HC doet weet HC het best, nodig hem anders uit om eens een reactie te geven op dit topic.

ah oke, dat dacht ik... maar ik weet het dus niet omdat hij meestal weinig concreet vertelt. Ik heb dat eerder genoemd tov hem.
Ik vind het knap wat hij doet, kan mij ook vaak vinden in zijn visie, maar zie geen concrete verhalen waar ik een mening over kan vormen. Helaas.
Denk ook niet dat die echt komt.

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:34

liljebo schreef:
Ik vind het knap wat hij doet, kan mij ook vaak vinden in zijn visie

Dito

Citaat:
maar zie geen concrete verhalen waar ik een mening over kan vormen. Helaas.

Zijn er wel volop zelfs kost wel een beetje leestijd. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:37

Jerich, ik kan je verhaal moeilijk volgen, eerlijk gezegd. Maar goed... iets aanleren middels negatief reinforcement is ook gewoon dresseren hoor. Ik snap dat neerbuigende over dresseren/truuk niet goed. Het gaat er toch om dat het dier zijn lijf goed gebruikt? Doet het er dan toe hoe je dat aanleert?
Hardhandige manieren uitgesloten en uitgaande van datgene waar we het over hebben:goed onderbrengen achterhand.
Werken aan een optisch plaatje is nooit de bedoeling (maar gebeurt overal maar al te vaak)

Babootje, bouw zal zeker een rol spelen. Ik begrijp ook dat jij tot de mensen hoort die zegt: hand is nodig.
Ik beweer niet het tegenovergestelde hoor.

Mijn vraag stel ik puur vanuit de vele voorgaande discussies daarover op bokt, waarbij wordt geroepen dat de voorkant helemaal met rust moet worden gelaten. Ik vroeg mij dus gewoon af hoe ik mij dat in praktische zin moet voorstellen (en zie daar graag voorbeelden van.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:38

Mr_Smith schreef:
liljebo schreef:
Ik vind het knap wat hij doet, kan mij ook vaak vinden in zijn visie

Dito

Citaat:
maar zie geen concrete verhalen waar ik een mening over kan vormen. Helaas.

Zijn er wel volop zelfs kost wel een beetje leestijd. :)

Hmmmm heb toch werkelijk heel veel topics met hem gelezen, hier en daar in de discussie gemengd en zijn site gelezen. Maar niet echt concrete antwoorden gevonden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:58

liljebo schreef:
Jerich, ik kan je verhaal moeilijk volgen, eerlijk gezegd. Maar goed... iets aanleren middels negatief reinforcement is ook gewoon dresseren hoor. Ik snap dat neerbuigende over dresseren/truuk niet goed. Het gaat er toch om dat het dier zijn lijf goed gebruikt? Doet het er dan toe hoe je dat aanleert?
Hardhandige manieren uitgesloten en uitgaande van datgene waar we het over hebben:goed onderbrengen achterhand.
Werken aan een optisch plaatje is nooit de bedoeling (maar gebeurt overal maar al te vaak)

Babootje, bouw zal zeker een rol spelen. Ik begrijp ook dat jij tot de mensen hoort die zegt: hand is nodig.
Ik beweer niet het tegenovergestelde hoor.

Mijn vraag stel ik puur vanuit de vele voorgaande discussies daarover op bokt, waarbij wordt geroepen dat de voorkant helemaal met rust moet worden gelaten. Ik vroeg mij dus gewoon af hoe ik mij dat in praktische zin moet voorstellen (en zie daar graag voorbeelden van.)

Volgens mij bedoelt Jerich0 niet dat dresseren een truc zou zijn, maar zijn definitie van het woordje truc (een kunstgreep zonder nut) wat overigens bij ons nog niet zozeer de betekenis is. De bedoeling van de achterhand onderbrengen is, dat wij het evenwicht, de balans herstellen die we door ons gewicht beinvloeden. In principe reageert een jong paard goed op zithulpen, maar jouw gewicht zal hem uit balans brengen en je mag al blij zijn als je stil kunt zitten op zo een nog naar balans zoekend paard. Die er ook af en toe nog eens lekker flink vandoor gaat. Je gaat in het opleren van je paard van groot naar klein en ik geloof best dat een goed geconditioneerd paard op alleen de zithulpen te rijden is. Maar andersom niet.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:11

Al dat rijden zonder handen is enkel mogelijk in theorie. Vertel me dan eens,hoe ga je uitleggen aaan het paard om de opgewekte energie naar de achterhand te brengen met de zit als die zit ook die energie opwekt.
Elk paard dat gereden wordt moet in balans gebracht worden,heeft niets te maken met achterhand ondrbrengen. Een paard in de natuur loopt altijdlicht op de voorhand. Waarom wil u dan plots die achterhand onderbrengen bin een jong paard alsof die dat altijx doen?? een paard brengt achterhand in de natuur ook enkel onder bij natuurlijke piaffe enzo in natuur. En kijkt u dan eens naar het hoofd. Dit is niet meer vwnw zoals jullie steeds willen. t

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:00

Babootje, ik dacht dat het J iets in die richting bedoelde en noemde daarbij alleen dat truc danwel dresseren in feite alles omvat wat we een paard aanleren.
Ik denk dat datgene waar de meeste over vallen, het nastreven van het optische beeld is. Vlgs mij kun je dan beter spreken van het aanleren van een ongewenst bewegingspatroon en dat kun je op elke manier bereiken (maar mag dus nooit de bedoeling zijn)
Ik begrijp je gedachtengang goed. Dat is dus ook wat ik mij dan steeds afvraag.
Hoe leer je een jong paard bij je te blijven, zonder je handen te gebruiken? Of hoe leer je een verreden paard wat de bedoeling is, zonder alle hoeken van de bak te zien omdat het nog niet op de zit geconditioneerd is/danwel doof voor zithulpen omdat die tot dusver bij andere ruiters niets betekenden.

Maar goed... ik verwerp niets en dat is dus ook de reden waarom ik graag voorbeelden in de praktijk wil zien. Alleen al omdat het mij erg moeilijk bereikbaar lijkt. Maar misschien ligt dat aan mij

Jericho... ik beweer nergens iets. :) Ik zou al helemaal niet weten hoe ik opgewekte energie in goede banen zou moeten leiden zonder een hoofdstel aan mijn paard. Ik persoonlijk kan dat niet. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet nieuwsgierig ben naar de werkwijze van mensen die dat wel kunnen. Misschien is dat hartstikke leerzaam. ik stel dan ook alleen mijn vraag naar aanleiding van de verschillen van mening in de topics hier op bokt vanuit oprechte interesse..

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:14

Zoals ik al zei,paarden in de natuur heffen ook he hoofd en gebruiken de spieren om de rug te gebruiken. Wat ik vaak van die AR zie bij een piaffe is een paard op de voorhand ( kan nie anders met dat hoofd laag) en dan die achterhand die gewoon omhoog stuitert en dan de achterhand meer "onder" brengt terwijl dit gewoon schijn en doelloos is. Een truc dus. Het uiterlijke willen maar er niet te hard willen voor werken. Gaan beter kaartenhuisjs bouwen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:31

Doma_clasica schreef:
cherie78 schreef:

Bij de "klassiekers" is het zit/been en als laatste hand.

Maar als de eerste hulpen al de bedoelde inwerking hebben, waarom dan nog die hand?

Dat hebben die "klassiekers" nog steeds niet uit kunnen leggen :+

Cherie,
Leg mij nu eens uit hoe jij zonder hand je paard een dressuurproef door rijdt. En dan heb ik het niet over een bixieproef maar over een proef vanaf M dressuur.
Hoe laat jij de spieren van je paard aanspannen en ontspannen en hoe laat jij je paard zonder hand een overgang maken van een arbeidsdraf naar een piaffe?
Het kan gewoon echt niet zonder een paard aan de voorkant te begrenzen. Ik ben echt wel nieuwsgierig naar een filmpje waarin een ruiter een paard met een zitophouding deze oefeningen laat doen.

Al diegenen die een beetje logisch na denken en/of die echt dressuur rijden (dus echt voelen wat paardrijden werkelijk is) weten dat wat jij beweerd sprookjes zijn.
Niet alles wat in de boeken geschreven staat is de waarheid. Ik denk dat jij in sprookjesboeken leest. Ga het zelf eens ondervinden en ga eens kijken of in de leer bij paardemensen en niet bij één of andere goeroe en ik beloof je dat er een wereld voor je open gaat.

Gaat er nu bij jou geen lichtje bij je branden dat niemand met jou meegaat? Hooguit een enkeling die zelf nog niet het echte paardrijden heeft mogen beleven. Maar ruiters die echt rijervaring hebben nemen jou gedachten echt als een korreltje zout.
Ik vind wel dat je erg overtuigd bent van jezelf dus volhardend ben je wel maar echt, met dit soort sprookjes die jij blijft verkondigen maak je jezelf alleen maar belachelijk.

Naar aanleiding van deze post heb ik besloten om niet meer te reageren omtrent de werkwijze die ik toepas.

Mocht ik een discussie dermate interessant vinden, zal ik "gewoon" reageren middels mijn "klassieke" achtergrond.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:09

Maar cherie je kunt dat toch ook gewoon negeren of "foeien" want als jij weet hoe je het doet, zonder teugelcontact de achterhand onderzetten, is dat natuurlijk heel interessant om te weten/delen.

Ik denk dat het niet kan of dat het een omslachtige manier is. Ik denk dat het makkelijker is om het met contact aan te leren en dat dan later los te laten. Maar ik ben een "klassieke" :P (traditionele) westernruiter dus ik weet ook alleen maar wat ik zelf heb geleerd en gezien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:20

jerich0 schreef:
Zoals ik al zei,paarden in de natuur heffen ook he hoofd en gebruiken de spieren om de rug te gebruiken. Wat ik vaak van die AR zie bij een piaffe is een paard op de voorhand ( kan nie anders met dat hoofd laag) en dan die achterhand die gewoon omhoog stuitert en dan de achterhand meer "onder" brengt terwijl dit gewoon schijn en doelloos is. Een truc dus. Het uiterlijke willen maar er niet te hard willen voor werken. Gaan beter kaartenhuisjs bouwen

Vlgs mij is het heffen van het hoofd niet nodig om de achterhand goed te gebruiken.
In het westernrijden is goed achterhand gebruik ook een vereiste, en dat gebeurt zonder het opheffen van het hoofd. In het western wil mem tenslotte juist een lage hoofdhouding zien.

Hoofdhouding als referentie voor het onderbrengen van de achterhand, lijkt mij juist het nastreven van een optisch beeld in de hand werken.

Uit de gewone dressuur - over achterhand gebruik met lage hoofdhouding in de eerste fase...het onderbrengen achterhand, waar het in deze discussie om gaat
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YW ... re=related

Willekeurig filmpje western ter illustratie
http://www.youtube.com/watch?v=_Zi2POux63E
Laatst bijgewerkt door liljebo op 27-06-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:37

Een quarter heeft een lage halsinplant dus dat is ook niet echt met een spaans paard of een KWPNer te vergelijken.
foto ter illustratie http://www.mijnalbum.nl/Foto-8SOLHYQX.jpg

Wat mij ook opvalt als ik wel eens een dressuurpaard zie op tv, is dat ze als ze klaar zijn en de teugels losgaan het paard wel een meter langer lijkt.
Mijn conclusie is dan dat het ook per paard zal verschillen of hij makkelijk of moeilijk bij elkaar te rijden is.

Een quarter is over het algemeen klein en heeft korte spieren (mijn paard is met zijn 1.50 al behoorlijk aan de maat voor een reiner)
Mijn paard is wel heel wendbaar en ik denk dat dat door zijn training (hoop ik :P ) komt, maar dat het ook makkelijker is omdat ze zo compact is.
Ze kan op zich makkelijk de achterhand onderbrengen maar een aantal dingen die bij dressuurproeven worden gevraagd zijn voor haar moeilijker denk ik.

Voor verschil in bouw en rijstijl heb ik nog wel een (heel bekend) filmpje. Het gaat mij hier niet om of de achterhand er goed onder zit maar wel dat je kunt voorstellen dat je aanpak per paard zal verschillen

http://youtu.be/vrYOQ52U3LQ

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:52

Cherie, ik denk dat de klassiekers al meermaals hebben uitgelegd waarom eerst benen en zit en dan handen. Benen en zit wekken energie op en de handen vangen deze op en herleiden ze tot het merr verheven gaan en het paard op de achterhand te zetten. We zetten de achterhand niet onder, maar rijden het paard op de achterhand. Dat is al een belangrijk verschil.

Verder liljebo loopt een westernpaard hoogstens in rijkunstig evenwicht. Het paard echt op de achterhand is enkel voor hoge oefeningen zoals piaffe en passage en dat zag ik een westernpaard nog niet doen. En bij deze oefeningen zal ook de nek omhoog komen. De schouder kan onmogelijk vrijheid genoeg krijgen voor een piaffe of assage met een lage hoofdingesteldheid. Dit is alweer een verwarring die iemand heeft ingevoerd door onwetendheid en misinterpretatie. Als iets uit dr context wordt getrokken kan u alles naar uw hand draaien. Maar men zou toch verwachten dat mensen eens logisch gaan nadenken. Het paard is geen machine, en ka dus enkel zo bewegen als de biomechanica van het paard toelaat..
een paard op de achterhand zetten kan u zonder handen mss, tikt u telkens met een zweep op de achterbenen en hij zal ze wel onder plaatsen maar zonder gewichtverlies, of u kan via een halve ophouding werken en de teugels gebruiken om de energie te leiden en het paard op de achterhand rijden en wel gewichtsverplaatsing hebben.

Waarom zou men voor zo ies "simpels" koppig gaan doen en een ommeweg gaan zoeken die veel langer duurt en het doel voorbij schiet??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:19

liljebo schreef:
Hmmmm heb toch werkelijk heel veel topics met hem gelezen, hier en daar in de discussie gemengd en zijn site gelezen. Maar niet echt concrete antwoorden gevonden

Misschien kan ik als een van zijn leerlingen een tipje van de sluier oplichten. Er is helemaal niets moeilijk of mysterieus aan HC zijn manier van trainen, en inderdaad, de principes staan heel eenvoudig uitgelegd op de website. Het probleem met 'concrete antwoorden' is eigenlijk dat, hoe eenvoudig trainen met zo goed als alleen positieve bekrachtiging ook klinkt (en IS), het is radicaal anders als de traditionele omgang met paarden die de meesten van ons is aangeleerd. Dat maakt het op een forum uitgeschreven moeilijk begrijpbaar, en dat moet je in de praktijk als mens die anders wil gaan trainen eerst afleren. Vervolgens ben je dan nog maar zo ver dat je met een ander trainingsprincipe in je hoofd kan gaan starten met je paard, die mogelijk ook eerst het een en ander moet aanpassen. En dit eerste stukje vraagt eigenlijk training onder begeleiding.. dat kan je niet even over het internet uitleggen.
Pas daarna kan je gaan oefenen op iets als de achterhand laten onder treden, en dat doe je vanop de grond, met beloning op exact het juiste moment, en startend op een manier die voor het paard functioneel is (zoals Jericho hierboven correct opmerkte). M.a.w. het gewicht moet naar de achterhand in een situatie waarin het verleggen van het gewicht voordeel biedt voor het paard. Het makkelijkste is werken op hellingen..
HC heeft het ooit helemaal beschreven hier ergens op Bokt, maar ik weet ook niet meer waar.
Libeljo, stuur me gerust een pb als je meer details nodig hebt, maar als je echt wil ervaren hoe het in mekaar zit, ga dan eens lessen bij HC zou ik zeggen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:21

jerich0 schreef:
Cherie, ik denk dat de klassiekers al meermaals hebben uitgelegd waarom eerst benen en zit en dan handen. Benen en zit wekken energie op en de handen vangen deze op en herleiden ze tot het merr verheven gaan en het paard op de achterhand te zetten. We zetten de achterhand niet onder, maar rijden het paard op de achterhand. Dat is al een belangrijk verschil.

Verder liljebo loopt een westernpaard hoogstens in rijkunstig evenwicht. Het paard echt op de achterhand is enkel voor hoge oefeningen zoals piaffe en passage en dat zag ik een westernpaard nog niet doen. En bij deze oefeningen zal ook de nek omhoog komen. De schouder kan onmogelijk vrijheid genoeg krijgen voor een piaffe of assage met een lage hoofdingesteldheid. Dit is alweer een verwarring die iemand heeft ingevoerd door onwetendheid en misinterpretatie. Als iets uit dr context wordt getrokken kan u alles naar uw hand draaien. Maar men zou toch verwachten dat mensen eens logisch gaan nadenken. Het paard is geen machine, en ka dus enkel zo bewegen als de biomechanica van het paard toelaat..
een paard op de achterhand zetten kan u zonder handen mss, tikt u telkens met een zweep op de achterbenen en hij zal ze wel onder plaatsen maar zonder gewichtverlies, of u kan via een halve ophouding werken en de teugels gebruiken om de energie te leiden en het paard op de achterhand rijden en wel gewichtsverplaatsing hebben.

Waarom zou men voor zo ies "simpels" koppig gaan doen en een ommeweg gaan zoeken die veel langer duurt en het doel voorbij schiet??

Het is gewoon zo simpel als JustKid zegt. Die paarden zijn gewoon anders gebouwd, compact en met een lage halsimplant. Maar vergis je ook niet over wat er bij westernpaarden "in de mond" hangt. Ook daar wordt, zei het 1 hand :D gebruikt (zelf gezien)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:51

Ja hoor dat is ook zo :j
Ik rij mijn paard met dit bit; "een high port correctional"
http://www.toklat.com/dimg/095527770c56 ... 8066c1.jpg

Ik verschil toch wat van mening met jerich0 over de piaffe,passage en het echt op de achterhand zetten van een westernpaard
Maar ik denk niet dat wij elkaar gaan overtuigen van ons gelijk dus daar wil ik het dan ook maar bij laten :P

Bandida kun je niet een simpel begin uitleggen? Is jammer als dat via pb gaat -O-

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:02

justkid schreef:
Bandida kun je niet een simpel begin uitleggen? Is jammer als dat via pb gaat -O-

Dat is erg moeilijk omdat dat op bokt steeds verzandt in discussies die aan het onderwerp voorbij schieten, doordat er mensen opmerkingen gaan maken die de basisprincipes van operante conditionering niet kennen, en dan lukt er over spreken niet.
En daar heb ik niet zo'n zin in, sorry, niks persoonlijks hoor.
HC vermoedelijk ook niet want anders had die zich al wel laten horen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:04

Ik gooi mijn niet boktproofe bit er ook gewoon in :D
Ik snap het wel hoor maar ik vind het wel jammer
Wat is operante conditionering :o