Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Haha wilde net zeggen, ik gebruik dus mijn oksels, borsten en bovenlip het meest intensief als ik hardloop![]()
![]()
@san87
Onder het zadel zou idealiter egaal bezweet moeten zijn (als ze genoeg gezweet hebben). Als je echt een duidelijke droge plek ergens heb, dan kan dat duiden op overmatige druk op die plek. Zeker achter het schouderblad is een plek die snel in de verdrukking komt. Als het voorbeen naar voren komt, heeft het schouderblad vaak geen plek om naar achteren te kantelen.
sanne83 schreef:Als je paard helemaal bezweet is en alleen op een bepaalde specifieke plek niet, dat is voor mij een reden om de drukverdeling van het zadel te checken.
_San87_ schreef:Ik gebruik de manier waarop mijn paard zweet wel als controle hoe ze haar spieren heeft gebruikt. Vanochtend weer, we hebben rustig cavalettiwerk gedaan en een laag sprongetje meegenomen. Ze zweet zoals altijd: Vanaf de schoft over haar hals naar haar nek, flanken en tussen de benen bezweet, broekspier ook bezweet.
Haar rug (onder het zadel) was daar bezweet waar het zadel en het dekje ligt (logisch, er ligt wat op dus de warmte kan niet zo makkelijk weg, net als onder de singel en het hoofdstel), nu valt mij de laatste tijd op dat ze net achter haar schouderbladen niet zweet. Helemaal niks. Beide kanten zijn droog en voelen na het rijden niet gespannen of gevoelig aan en zijn mooi soepel. Wat betekent het dat ze daar niet zweet?
Citaat:Haar ruggengraat is ook niet bezweet.
sanne83 schreef:Ik heb niet zo even een bron, het is iets wat ik in de praktijk zie. Ik ben het wel eens met het filmpje hoor. Als de druk te hoog wordt, wordt de doorbloeding in de huid verminderd. Dan zweet je niet op die plek. Als dat te lang/te vaak gebeurt, krijg je uiteindelijk drukplekken.
Citaat:Het is alleen in de praktijk niet zo simpel als dat ik het nu zeg inderdaad. Het paard moet wel echt genoeg gezweet hebben. Hij moet onder het gehele zadel gezweet hebben om naar droge plekken te kijken. Uiteraard zweet het paard als eerst op de plekken met de meeste wrijving. Uiteindelijk zweet het paard door warmte onder het hele zadel. Als je paard helemaal bezweet is en alleen op een bepaalde specifieke plek niet, dat is voor mij een reden om de drukverdeling van het zadel te checken.
Citaat:De plek achter het schouderblad, is wel een specifieke plek waar zadels meestal te strak zijn. Zeker bij de voorgeschiedenis die jij beschrijft. Als hij zo mooi spier heeft ontwikkelt zoals jij aangeeft, kan het natuurlijk best zijn dat hij nog net iets meer schouderruimte daar nodig heeft,
Soms ligt het ook niet aan het zadel, maar dat je als ruiter bijvoorbeeld te veel op de voorkant zit. Soms omdat je paard op een manier loopt, die jou op de voorkant zet. Er zijn allerlei redenen voor te verzinnen. Drukverdeling is een combi van paard-zadel-ruiter.
Inxs schreef:Mijn merrie heeft over het algemeen genomen altijd 2 niervormige droge plekken daar waar het filmpje naar verwijst. Mijn zadel wordt zo wie zo jaarlijks gechecked. Eveneens komt jaarlijks de fysio langs voor een check-up. Nog nooit is er iets gevonden waaruit zou blijken dat deze twee plekken schade en of drukplekken veroorzaakten. Daarbij check ik met regelmaat de plekken waar het zadel ligt op eventuele punten om te kijken of zij daar ook een reactie geeft welke je als ruiter liever niet ziet.
Ik zou mij eerder ongerust maken als de plekken onregelmatig, niet gelijk van vorm (aan beide zijden) zouden zijn of de haren op die plek er heel warrig bij zouden liggen. Zolang de zweetafdruk aan beide zijden nagenoeg gelijk is en de droge plekken idem dito, maak ik mij niet ongerust.
Janneke2 schreef:![]()
Het betekent "dat je paard niet zwemt". Als in: zwemmers trekken zichzelf aan hun armen door het water.
Sommige paarden doen dit met hun voorbenen: dat zijn de spieren achter het schouderblad.
Pal voor het zadel, onder je handen hoort een paard dikke spierbundels te hebben en mag het dier kleddernat zijn - dat hoort bij correct rug- en achterbeen gebruik en de schoftlift.
Citaat:In mijn ideale wereld controleert de jury na iedere proef de hals: die plek voor het zadel dus graag warm, halverwege de hals aan de onderkant graag droog (hoort bij rug wegdrukken) en pal achter de oren gloeiend heet is bodybuilding met het bit. (En daarna wordt bepaald of de proef boven de 50% komt.)
Citaat:De spieren die je als ruiter voelt, naast de doornuitsteeksels zijn spieren om de rug hol te maken.
De 'dragende' spieren (...bolle rug, gekanteld bekken en schoftlift...) zitten dieper in het lichaam.
Ik voel wel met regelmaat hoe warm de spieren van het bekken zijn en de spieren op het schenkel. (Ik hoop op: schenkel koel, bekken warm.)
Janneke2 schreef:_San87_ schreef:Ik gebruik de manier waarop mijn paard zweet wel als controle hoe ze haar spieren heeft gebruikt. Vanochtend weer, we hebben rustig cavalettiwerk gedaan en een laag sprongetje meegenomen. Ze zweet zoals altijd: Vanaf de schoft over haar hals naar haar nek, flanken en tussen de benen bezweet, broekspier ook bezweet.
Haar rug (onder het zadel) was daar bezweet waar het zadel en het dekje ligt (logisch, er ligt wat op dus de warmte kan niet zo makkelijk weg, net als onder de singel en het hoofdstel), nu valt mij de laatste tijd op dat ze net achter haar schouderbladen niet zweet. Helemaal niks. Beide kanten zijn droog en voelen na het rijden niet gespannen of gevoelig aan en zijn mooi soepel. Wat betekent het dat ze daar niet zweet?
![]()
Het betekent "dat je paard niet zwemt". Als in: zwemmers trekken zichzelf aan hun armen door het water.
Sommige paarden doen dit met hun voorbenen: dat zijn de spieren achter het schouderblad.
Pal voor het zadel, onder je handen hoort een paard dikke spierbundels te hebben en mag het dier kleddernat zijn - dat hoort bij correct rug- en achterbeen gebruik en de schoftlift.
In mijn ideale wereld controleert de jury na iedere proef de hals: die plek voor het zadel dus graag warm, halverwege de hals aan de onderkant graag droog (hoort bij rug wegdrukken) en pal achter de oren gloeiend heet is bodybuilding met het bit. (En daarna wordt bepaald of de proef boven de 50% komt.)Citaat:Haar ruggengraat is ook niet bezweet.
De spieren die je als ruiter voelt, naast de doornuitsteeksels zijn spieren om de rug hol te maken.
De 'dragende' spieren (...bolle rug, gekanteld bekken en schoftlift...) zitten dieper in het lichaam.
Ik voel wel met regelmaat hoe warm de spieren van het bekken zijn en de spieren op het schenkel. (Ik hoop op: schenkel koel, bekken warm.)
Ik zou zeggen: goed bezig!
_San87_ schreef:Even een flinke kick, want ik zit een beetje met het paard dat ik nu train in.
Ik gebruik de manier waarop mijn paard zweet wel als controle hoe ze haar spieren heeft gebruikt. Vanochtend weer, we hebben rustig cavalettiwerk gedaan en een laag sprongetje meegenomen. Ze zweet zoals altijd: Vanaf de schoft over haar hals naar haar nek, flanken en tussen de benen bezweet, broekspier ook bezweet.
Haar rug (onder het zadel) was daar bezweet waar het zadel en het dekje ligt (logisch, er ligt wat op dus de warmte kan niet zo makkelijk weg, net als onder de singel en het hoofdstel), nu valt mij de laatste tijd op dat ze net achter haar schouderbladen niet zweet. Helemaal niks. Beide kanten zijn droog en voelen na het rijden niet gespannen of gevoelig aan en zijn mooi soepel. Wat betekent het dat ze daar niet zweet? Als het al iets betekent. Haar ruggengraat is ook niet bezweet.
Ze loopt in de training goed over de rug, lang, laag en rond, daar werk ik bewust aan omdat zij voor ik haar ging rijden járenlang met een slechtpassend zadel en dus weggedrukte rug en verdwenen rugspieren heeft gelopen. Langzaamaan komen haar spieren terug. Alleen valt het mij dus op dat zij achter de schouder niet zweet. Zaterdag zie ik mijn instructrice weer, dus ga ik het met haar ook eens overleggen, maar all insights are welcome.
Edit: zou het kunnen zijn omdat de boom in haar huidige zadel iets te wijd is? (Zadelmaker is gebeld, ik mag blijven rijden met haar tot ze over anderhalve week komt.)
Nibbit schreef:Heeft iemand een voorbeeld plaatje van het perfecte zweetpatroon?
Ik vond deze;
[ [url=m/mOtGxt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn paard zweet ook nog voor het zadel, bij de buik en de achterbenen.
Het blauwe stuk is korter
Nibbit schreef:Heeft iemand een voorbeeld plaatje van het perfecte zweetpatroon?
Ik vond deze;
[ [url=m/mOtGxt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn paard zweet ook nog voor het zadel, bij de buik en de achterbenen.
Het blauwe stuk is korter
DatBenIkNou schreef:Het klinkt mij als complete onzin in de oren. Alleen al als je paard geschoren is, krijg je een heel ander patroon als bij een ongeschoren paard? Daarbij ventileert de vacht niet waar het zadel ligt, ik ben ook nat onder mijn bodyprotector als ik gereden heb?
Janneke2 schreef:...dat rode zweet zit wat mij betreft op de verkeerde plaats.
Nibbit schreef:Ahhhik had alleen het plaatje gevonden maar nu ook de omschrijving.
Vond het blauwe al zo groot, maar dan klopt t wel
xmarliez schreef:Ik spreek mezelf niet tegen ik leg uit waar een paard mag zweten als het niet in spanning is, wat normale plekken zijn bij (extreme) hitte. Ik ben en blijf van mening dat zweet bij correct trainen niet aanwezig is. Net zoals bij rust is de wei, dit allemaal onder normale omstandigheden. Dus niet in de reu en niet bij (extreme) hitte.
pol013 schreef:Dat zou ik nooit aan zweet durven afmeten. Hooguit aan de hartslag (of nog beter aan een lactaat meting maar dat is wat duur/ingewikkeld)
Daarbij zul je ook af en toe net over een grens moeten gaan als je echt wil trainen. Anders kom je niet vooruit. Of daar spierpijn bij moet komen kijken weet ik niet maar altijd maar net onder de grens blijven helpt je ook echt niet vooruit.