"ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:46

Hey, ik heb je filmpjes gekeken en enkele van de commentaren van de medebokkers gelezen.
Vooraleerst heb je een leuk paardje en de oefeningen worden allemaal correct uitgevoerd.

Er is al zoveel gezegd, dus ga ik enkel proberen wat extra tips te geven. Sorry indien deze reeds gegeven zijn.
Kan je niet eens vragen aan je instructrice dat ze jou even aan de longe neemt, met bijzetteugels. Zij drijft het paard, zodat jij je kan concentreren op je eigen houding. Je doet alsof je je teugels vast hebt, zodat je ook een stille hand kan oefenen. Voor een stille hand kan je ook oefenen door met een volle beker de trap op en af te rennen. Er mag geen druppel uit! Zo leer je je handen onafhankelijk van de rest van je lichaam te bewegen, of juist niet.

Wat ik een tijdje heb moeten doen, maar enkel kan als je echt je paard vertrouwd, zijn met twee stukjes koord de beugels op hun plaats binden aan de singel (niet tegen de singel, maar beperkt in hun beweging). Hierdoor ben je beperkter in je beweging met je voet en wordt je ook bewuster van hoe ver je weg komt met je been.

Wat ook help maar is zeker niet aan te raden :+ , is je enkels verstuiken :P
Ik ben nog maar net uit de gips en de eerste ritten te paard waren behoorlijk pijnlijk. Maar mijn voet heeft nog nooit zo stil tegen het paard gehangen. :+ grapje, hè

Succes!!!
Laatst bijgewerkt door webster543 op 15-03-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:49

Precies, als je alleen maar in het M1 mag rijden als je een perfect onafhankelijke zit hebt en alle oefeningen 100% uit kunt voeren, zou het M1 niet meer hoeven bestaan ben ik bang.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:13

:wave:
Ben ik weer, kon gelijk weer blz. bijlezen :))

Ik durf te zeggen dat ik soms te onzeker, afwachtend ben, dat ik nog lang niet goed zit etc.
Maar ja daarom plaats ik ook een topic bij HAW natuurlijk, voor tips wat er beter kan.

Paard heb ik zelf opgeleid, dus zal toch wel iets goed doen. En ja ik doe het voor mijn plezier. Ik wil steeds beter worden, steeds meer eenheid worden met mijn paard en zo steeds verder komen. Ik heb helemaal geen haast, anders was ik een half jaar terug al naar het M2 gegaan. :)

Oh ja iemand zei dat mijn paard geen plezier zou hebben.
Nou als meneer kwaad is of niet lekker in vel, dan lijkt zijn staart net een propeller, dus dat is heel makkelijk te zien. :))

*is even vergeten wat er allemaal gezegd is, dus ga maar weer even lezen*

edit:
Oh ja.
Iemand zei dat we ook lerende zijn. Nou dat zeker.
Eigenlijk is ZZ net iets te moeilijk paard voor mij, was ik net niet ervaren genoeg om dit type paard te rijden.
Het vluchterige gedrag, de paniek, de angst daar moest ik mee leren omgaan.
De hele zomer is het eigenlijk goed gegaan, we hebben over de Veluwe gegaloppeerd, zonder beugels, zonder zadel gereden en gesprongen.
Helaas ging het van de winter weer ff mis met als gevolg ernstige hersenschudding en gekneusde ribben. Toen is de angst er weer ingeslopen.

Maar met behulp van instructrice ben ik grootendeels over die angst heen gezet. Nu zijn we weer heerlijk aan het trainen. :)

edit 2:
Iemand vroeg om filmpje van ander paard. DIt is filmpje van vorige paard, Zeg 4-5jaar terug?
http://s79.photobucket.com/albums/j137/ ... 5_0001.mp4

anneliesdj

Re: "ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:36

Wauw prachtig dat jurycommentaar! Hoe krijg je dat zo voor elkaar? Was dat speciaal georganiseerd?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:39

KarinvdM schreef:
eowyn04 schreef:
Je hebt geen zelfstandig zit.

Onafhankelijke zit bedoel je.
Als je zulke ronde bovenbenen hebt dat kan dat ook eigenlijk helemaal niet. Daardoor beweeg je vanzelf te veel.

oeps... dat bedoel ik idd.
Foutje.

Het is idd moeilijker met dit soort benen, maar niet onmogelijk.
Je moet ook zoeken naar een juist zadel, dat kan veel schelen.

opisop_shop schreef:
Compliment voor je hoe je met de kritiek omgaat, nog steeds na zoveel pagina's!

Absoluut mee eens!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:50

Het filmpje met het commentaar van jury vind ik erg fijn wat betreft het commentaar van haar. Ze is duidelijk in wat ze zegt en hoe je het kan verbeteren met kleine dingen.
Hoe kreeg je dit zo voor elkaar dat ze dat heeft gedaan?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:53

mirjamalvaro schreef:
Les had ik al VOOR dit topic geregeld :+
En ja ik beloon hem als die gestopt is met bokken, want vroeger ging die net zolang door tot je eraf ligt. :D

Complimenten voor je eerlijkheid over je eigen capaciteiten. ;)

Je reactie van belonen vind ik niet zo slim. Je reageert vrij afwachtend en beloont hem ook nog als hij stout is. Ik zou er zelf een slofteugel aanhangen zodat hij niet zo raar hoog met zijn hoofd kan komen en dan zelf achterover zitten en doen wat ik hierboven beschreef. Ik denk dat zijn reacties je gaan verbazen als je dit een paar keer gedaan hebt. Een paard zoekt een leider.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:00

Zo te zien is het filmpje gemaakt in Ermelo. Er worden daar speciale dagen georganiseerd, dat je een proef mag rijden voorzien van jurycommentaar (dus de jury is niet even met een microfoon uit zijn juryhokje gegaan :D ).

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:05

Ik heb het hele topic doorgelezen. Wat leuk trouwens dat laatste filmpje met het jury commentaar. Ik zie dat je in dat filmpje al een beetje dezelfde 'problemen' hebt, maar dat paard lijkt mij makkelijk dan ZZ. Klopt dat? Ik vind het trouwens heel knap dat je je filmpje op bokt durft te plaatsen. Je weet dat er verbeterpunten zijn en bokt is vaak nou niet bepaald vriendelijk. Fijn om te lezen dat het dan toch naar een opbouwend commentaar gaat, waar jij wat aan hebt.

Ik ken trouwens beide instructeurs. Heb je nu nog steeds les bij Dijkshoorn? Ik vond dat filmpje er echt niet slecht uitzien. Inderdaad wel verbeterpunten en je zit er wat gespannen op. Maar dat kan ik me helemaal voorstellen met zo'n geschiedenis. Petje af dat je dan toch door durft te zetten.

Ik ben benieuwd of je wat aan de CR les heb. Van wie krijg je dan les?

Dat belonen na het bokken zou ik zelf inderdaad ook niet doen. Je geeft zelf aan dat straffen niet helpt. Maar misschien dan maar negeren en tussendoor meer belonen als een oefening goed is gegaan. Zo hou je dat je paard graag wil werken en misschien dan verschuif je het van negatief naar positief :).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:24

Jep blijf bij Dijkshoorn lessen :)
Ursel was een mak, braaf ding. Heeeel anders dan ZZ :))

Setteke dat is Ermelo ja. :))

Slofteugel zullen we maar niet doen :+

Vandaag lekker rustig in buitenbaan gereden.
Dat been eraf en dan weer aanleggen naar voren toe? Dat lukte niet helemaal goed geloof ik, had best veel ruimte tussen bovenbeen en wrong? Nou ja iig paar keer gedaan.
Heb eigenlijk vooral veel gelet op of ik been lang had en steun had op beugel. Dat lukte heel goed. Alleen veerden mijn enkels niet, maar dat zal wel volgende stapje zijn.
De verlichte zit tip dacht ik pas op weg naar huis aan. Dus die nog niet gedaan.
Het onderbenen aanspannen, toen ging ik weer klemmen en kwam ergens hoog in het zadel terecht. :')

Benen bleven trouwens net zo hard doorklapperen.
Wat wel opvalt is dat mijn enkel niet onder mijn heup zit maar onder mijn knie. Dus probeer ze nu ook wat meer naar achteren te leggen.

Ach ja morgen weer een dag. :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:33

mirjamalvaro schreef:
Achter de teugel, wat dieper instellen doen we expres. Omdat die zijn rug heel snel wegdrukt, dus dat klopt.
Verder is zijn rug juist veeeeel sterker geworden de afgelopen maanden/weken.
Ik hang niet aan de teugels, heb zelfs wel een de teugels los i.p.v. netjes op maat.

Beetje jammer dat Andre er ook een paar keer bijna afgepleurd is, dus zou zeker hoef je daar niet over te zijn. :D

Vastlopen? Denk het niet, we trainen continue vanuit de basis. Gaat het een dag niet zo vlot, dan blijven we hele tijd lichtrijden. Gaat het wel lekker, dan probeer ik door te zitten. Zet die rug vast, weer lichtrijden.

Nou zeg, ik probeer nog eens te helpen.. Werkelijk alles wat ik gezegd heb vind je onzin.. Ik hou er over op, je moet het ook maar allemaal zelf uitzoeken.
Overigens hoop ik dat je 'achter de loodlijn' bedoelt en niet achter de teugel, want dat laatste is precies niet wat je moet hebben en precies wel wat ik bedoel dat je doet.. Een paard wat achter de teugel loopt, maakt namelijk geen verbinding van achter naar voren en kan zeker NOOIT over de rug lopen. Verbinding is namelijk essentieel daarin.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:02

Voor het veren in je enkel kan je proberen om eens niet met (stijve) laarzen te rijden.
Chaps met jodphurs of enkel jodphurs geven veel minder steun bij je enkel waardoor je makkelijker kan veren in je enkel. :)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:03

He, wat heb jij een prachtig paard onder je kont, mag je best trots op zijn!

In het andere filmpje (leuk dat jurycommentaar!!) heb je ook klapperende benen, het is dus niet specifiek een probleem wat je op 1 paard hebt.

Ik heb zelf ook dat probleem, bij mij gek genoeg alleen op mijn huidige paardje en amper op de vorige. Maar ik weer hoe frustrerend het is, en hoe moeilijk om ervan af te komen. Er staan hier een aantal heel leuke tips zag ik al.

Respect dat je de filmpjes op bokt plaatst, en al het commentaar (en soms ook gezeik) over je heen laat komen. Daar krijg je een 10 voor :)

Heel veel succes in de toekomst en hopelijk kom je af van die klapperende benen. Je hebt een leuk paad en je rijdt ook leuk, de rest wat moet verbeteren weet je zelf al. En het weten is al het halve werk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:07

je gaat inderdaad goed met kritiek om :j
Ik hoop dat je een oplosing vindt voor je benen..voor de rest loopt het paard prima.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:12

Ik heb dit probleem inderdaad altijd gehad. Vandaar ook dat ik al zoveel heb geprobeerd :=
Ik train rustig verder nu.
En dan eens kijken wat ze dinsdag zeggen :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:14

Tjuppie schreef:
Nou zeg, ik probeer nog eens te helpen.. Werkelijk alles wat ik gezegd heb vind je onzin.. Ik hou er over op, je moet het ook maar allemaal zelf uitzoeken.
Overigens hoop ik dat je 'achter de loodlijn' bedoelt en niet achter de teugel, want dat laatste is precies niet wat je moet hebben en precies wel wat ik bedoel dat je doet.. Een paard wat achter de teugel loopt, maakt namelijk geen verbinding van achter naar voren en kan zeker NOOIT over de rug lopen. Verbinding is namelijk essentieel daarin.

Joh,niet zo stampvoeten als je je zin niet krijgt.. _O-
Misschien vind TS dat jij het gewoon niet bij het rechte eind hebt... :)*

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:22

Sorry, ik vind de filmpjes bijna pijnlijk om na te kijken... ;(
Het lijkt alsof je hem continue schopt. Of alsof je echt letterlijk zit te dansen op je paard?
Ik weet niet, sorry :|

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:28

Charica schreef:
Sorry, ik vind de filmpjes bijna pijnlijk om na te kijken... ;(
Het lijkt alsof je hem continue schopt. Of alsof je echt letterlijk zit te dansen op je paard?
Ik weet niet, sorry :|

Ja, daar kan de ts wat mee +:)+

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:36

Sonja schreef:
Leuk paard heb je, aansprekend typje.
Ik denk dat je grootste probleem in je zit zit. Kijk maar eens bij het eerste filmpje. Je paard is donker en de omgeving is relatief donker. En alles wat wit is beweegt heel onrustig, evenals dus inderdaad je onderbenen.
Jij hebt qua zit gewoon de pech dat je heel stevige bovenbenen hebt en niet heel lang bent. Dat maakt het lastiger om vanuit he heup al goed en stabiel te gaan zitten. Met wat stevigere benen moet je eigenlijk je been van achter naar voren in het zadel schuiven in plaats van er bovenop ter gaan zitten. Anders ligt je bovenbeen niet goed en dat gaat vreselijk doorwerken.

Dus tja, waarom geen zevens... Het algemene beeld is er gewoon niet naar. Er moet veel meer rust in de tent komen. Doe je nog wel eens zitles aan de longe? Dat zou kunnen helpen.

Helemaal mee eens.
Wat heb je een prachtig mooi en superbraaf paard!
Ik vind het zelf ook lastig om mijn benen stil te houden (rijd een nogal 'ronde' Friese merrie), maar je kunt het wel gaan oefenen.
Ik dacht dat ik teveel met mijn benen bewoog maar ik verbaasde me echt over jouw benen...... :o zo erg heb ik het nog nooit bij iemand gezien. Ik zou hier echt iets aan doen voordat ik verder ging met wedstrijden. Succes en sterkte ermee.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:39

mirjamalvaro schreef:
Waarom doet die het dan ook bij andere ruiters? :P

EN hoe ik in het M1 ben gekomen.
Nou dat is simpel hoor, je rijd het B door, het L1
Scoort in het L2 206, 205, 199, 197, 188, 184, 187, 183 punten.
Hebt dus genoeg punten om over te gaan naar het M1. Hebt helaas een instructrice die haast heeft en je over haalt m1 te gaan starten. (daar ben ik nu weg :+ )
En ja je hobbelt dan maar rustig door in het M1 en verbetert zo veel mogelijk :j

Longeer zitlessen ook gehad ja. :)

Je hoeft jezelf niet te bewijzen. Je weet van te voren dat je commentaar gaat krijgen op je benen. Probeer niet gelijk in de verdediging te schieten.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:43

Mensen, lees eerst het hele topic voor je met commentaar gaat komen. TS is zich erg bewust ervan en is met van alles bezig om te verbeteren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:56

TS mag ik vragen wat jij basis vind?
Een paard wat correct ontspant in de rug en in de juiste balans loopt vind ik toch aardig basis, alleen zie ik dat hier niet terug. Ook niet in je trainingsfilmpje. Paard houdt ook daar vast in de rug en heeft een valse knik.
Blijf je zo rijden en niet teruggaan naar de echte basis(vw-nw in zowel horizontaal en verticaal evenwicht) dan ben ik bang dat je in deze vicieuze cirkel blijft hangen.
Zolang jij hinder veroorzaakt KAN het paard niet ontspannen, niet correct lopen, en zolang het paard zijn rug aanspant kan jij niet goed leren zitten.
Als beide terug naar de basis gaan kunnen jullie elkaar gaan aanvullen ipv. tegenwerken.

Maar hopelijk krijg je dat ook in je CR les. :)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:58

mirjamalvaro schreef:
Ik heb dit probleem inderdaad altijd gehad. Vandaar ook dat ik al zoveel heb geprobeerd :=
Ik train rustig verder nu.
En dan eens kijken wat ze dinsdag zeggen :)

het je dat met die blokjes al geprobeert?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:00

Wat wij aan basis dingen doen is:
- Paard ontspannen naar beneden laten lopen
- veel overgangen rijden
- veel figuren, voltes/slangevoltes/8-en rijden
- mijn houding, rechtop zitten, handen laag
- hulpen verfijnen, subtieler met hulp, maar hij moet wel weer direct reageren.

wat gedeeltelijk te zien is op dit filmpje
http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... h4l5k2TGxc

liberty22, schuine blokjes ook al gehad ja :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:15

En weer valt me op dat je je handen laag en breed houdt, waardoor je wat mij betreft met je bovenlijf uit balans raakt. Hoe zit je als je ze meer voor je uit en hoger houdt? En dan je bovenbenen wat meer naar binnen draait? (ik had deze opmerking al eerder gepost maar is nog niet op gereageerd :o )